![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij ons stond dus veel Nederland 1 en 2 op en Duitsland werd ook regelmatig geselecteerd, vooral voor voetbal en cowboyfilms.
![]() |
![]() |
#482 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 29 december 2008 om 18:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#483 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals al eerder opmerkte, bestaat de verscheidenheid in standaardtaal weldegelijk in kleinere taalgebieden. In het Noors bijvoorbeeld, maar nog veel sterker in het Iers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#484 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#485 | |
|
![]() Citaat:
En je bent niet de maat der dingen hé. Ik veronderstel dat je in je klas de hele dag AN spreekt en kunt oefenen. De meeste mensen spreken zelden of nooit AN. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#486 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#487 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wees gerust, wie zich in Noorwegen vestigt, leert heel snel Noors want de sociale druk is er (daarin verschilt Noorwegen van Zweden bijvoorbeeld waar dat veel minder het geval is). Ons gezin heeft immers ooit overwogen om naar dat land te emigreren. Toen hebben we veel informatie uitgewisseld met allerlei Nederlanders en Vlamingen die zich daar vestigden. Allen bevestigden dat element: je moet echt wel Noors leren, want dat is een bijzonder belangrijke factor in het sociale leven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#488 | |
|
![]() Citaat:
Het gaat over Noors leren in het buitenland. En ik zou zeggen: verhuis maar want het is blijkbaar op veel plaatsen beter dan in BE. Ik begrijp niet waarom je hier blijft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#489 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Luister, er lopen hier een paar bollebozen rond. Daar we van gecontroleerd tv-kijken houden, kopen we af en toe eens een dvd voor de kleinsten (of krijgen die). Weln, de meeste ervan zijn niet in twee spraakvarianten te verkrijgen. Ook is het zo dat veruit het meeste kinderspeelgoed met de zogenaamde "activiteiten" (d.i. geluidjes, woordjes en zinnetjes) enkel en alleen te verkrijgen zijn met een Noord-Nederlandse stem. Welnu, ik heb geen weet dat één van mijn kinderen mij kwam vragen wat er gezegd werd. Kinderen begrijpen weldegelijk heel vlot het Noord-Nederlands AN-accent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mensen zullen ook niet snel geneigd zijn Nieuwgrieks of Bulgaars, alhoewel die twee talen een heel sterke normering hebben waarbij iedere afwijking als foutief wordt beschouwd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#491 | |
|
![]() Citaat:
Wellicht spreek je als leraar geen zuiver dialect met je kinderen. Bovendien kijken kinderen nogal vlug naar wat ze op tv voorgeschoteld krijgen. Wellicht hebben ze al een zekere leeftijd bereikt voor ze beseffen dat er een verschil is tussen NL en VL. Wat je niet kent, kun je niet vragen. Zet ze op jonge leeftijd regelmatig voor een tekenfilm in het Noors en waarschijnlijk zullen ze ook blijven zitten en proberen om er iets van te snappen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#492 | |
|
![]() Citaat:
Pas al het echt nodig is, doet men het. Men kan bijvoorbeeld als Franstalige preventief NL leren; maar als jedan trambestuurder in Erquelinnes wordt, zul je nooit NL nodig hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#493 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er waren echter aan aantal redenen om hier te blijven. Vooral familiale. 't Leven is dus niet zwart-wit zoals u schijnbaar voortdurend denkt. Ik denk dan ook dat u nog vele jaartjes in het leven te gaan heb. Een beetje maturiteit zult u dan wel krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#494 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#495 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De oudste is op een leeftijd gekomen dat ze begrijpt wat er gezegd wordt. En de Noord-Nederlandse tongval staat dat begrijpen niet in de weg. Net zo min het accent van onze Nederlandse vrienden voor haar een probleem is. D�*t was immers uw bewering: dat het accent een begripsbarrière is. Met mijn kinderen praat ik trouwens dialect, geen gezuiverde vorm, geen tussentaal. Puur dialect zoals ik het van mijn ouders en grootouders heb geleerd. Mijn vrouw spreekt wel AN met de kinderen. Dat was onze bewuste keuze van bij het begin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#496 |
|
![]() Op wereldvlak is het anders.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#497 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't Sociaal leven speelt zich niet op wereldvlak af, maar wel binnen bepaalde grenzen. Die grenzen bepalen een groot deel van de sociale verhoudingen. Kijk maar naar Zwitserland waar de bereidheid elkaars taal te leren geen weerspiegeling vormt van de verhoudingen buiten de Zwitserse landsgrenzen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#498 | |
|
![]() Citaat:
Je kunt het vergelijken met de reclame. In Wallonië gebruiken Vlaamse firma's soms foto's van bekende Vlamingen. Ze weten wel dat de campagne daardoor minder succes zal hebben in WAL maar het is economisch niet rendabel om een reclame voor het kleinere WAL te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#499 | |
|
![]() Citaat:
VL bekijkt wat in zijn voordeel is en de Franstaligen ook. |
|
![]() |
![]() |