![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We moeten polen naar hier halen om het werk te doen!
![]() |
#82 |
Banneling
|
![]() Probeer maar een maatschappij voor te stellen zonder zelfstandigen.
Wie durft? Alles door de staat, zullen een paar onnozelaars zeggen. De dokter en de bakker van de staat. Dat zal goed marcheren. Zo van om 15 H stoppen en zich klaarmaken om tegen 16 H naar huis te gaan. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Jij bent niet ver van je pensioen: heel ver Jij renteniert: verre van Jij bent werldvreemd: ik denk het niet Jij ben een meedogenloze fascist: zeker niet Gewoon dagdagelijkse ervaring met het aanwerven van interim krachten en zelf ook als interimer gestart...geloof het of geloof het niet, ik zal er inderdaad niet van wakker liggen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Parlementslid
|
![]() Wat als we nu eens alle knelpuntberoepen in kaart brengen (wat al gebeurd is trouwens ) en dat we dan eens kijken of er werklozen in aanmerking komen voor deze beroepen en dat de bedrijven die iemand willen contact opnemen met de VDAB en dat die dan een werkloze stuurt .... . Dat zou toch een oplossing zijn ? Waarom willen bedrijven dit niet ?
Want ik heb soms de indruk dat bedrijven nogal snel zeggen dat ze mensen zoeken maar als er dan mensen komen solliciteren moeten ze niemand hebben ... . Ik herinner me nog een geval van een bedrijf die claimde dat ze x aantal jobs had en plots kwamen er nadat het op het nieuws was geweest 100den sollicitaties en toen zei het bedrijf plots dat ze niemand nodig hadden ... . Dus we moeten ook aan die kant eens kijken of ze niet "liegen". Maar daarnaast zou dit systeem ook toelaten om werklozen te schorsen zonder excuses en zonder ingewikkelde procedures maw als je een job die bij u past en die de VDAB u aanbiedt weigert dan wordt u geschorst al dan niet tijdelijk voor x aantal maanden of zo. Waarom wil men dit systeem niet toepassen ? En als men echt vaststelt dat er geen werklozen zijn voor een bepaald soort beroep dat men dan een (snel)cursus organiseert waar imen een aantal warklozen die willen opleidt voor dat beroep EN dat deze mensen dan onmiddellijk aan de slag kunnen bij de bedrijven die dus zo iemand zoeken maw de bedrijven worden verplicht om deze mensen dan ook daadwerkelijk voor minstens een jaar aan te werven aangezien ze hebben aangegeven dat ze zo iemand zoeken. Het zou er dus op neerkomen dat zowel bedrijven als werkozen zich niet langer kunnen verbergen achter excuses. Maar ja dat zou te gemakkelijk zijn zeker ? We maken het liever nodeloos ongewikkeld zodat we elkaar de schuld kunnen blijven geven of misschien is dit net wat de overheid wil nl groepen van mensen tegen elkaar opzetten zodat ze de overheid met rust laten. Laatst gewijzigd door dirk001 : 5 januari 2009 om 19:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier ben ik voor het grootste deel mee akkoord
![]() |
![]() |
#86 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik stel Jou echt voor, ten goede voor Uw eigen innerlijke verrijking, om zelf eens, een paar jaar werkloos te gaan, en dan eens terug te komen naar dit forum, als het nog bestaat, om Uw mening te verkondigen. Ik zeg dat U heel anders zult fluiten. Het is gemakkelijk schipper te zijn aan wal en clichés naar boven te halen. Clichés die al decenia meegaan. Dat werklozen profiteurs zijn. Een andere cliché waar U mee leeft en ook nog eens inloopt is dat excuus van de bouw. Dat ze Oosteuropese werklieden vragen om hier te werken. Wij kunnen in ons land niet concureren met hun lonen, als die (schijn-)zelfstandig werken en nog veel minder met hun karakter, want zij hebben in hun land die sociale verworvenheden niet verkregen dat ze recht hebben op eerbaar en sociaal aanvaardbaar werk. Ze komen uit landen die ooit gedomineerd werden door Rusland en hun werkmentaliteit is deze van een tachtig jaar terug. Zouden ze op hun rechten staan zou het ook niet zo gemakkelijk zijn. En de bouwbedrijven nemen hun, omdat ze juist zoveel minder kosten en zo veel gemakkelijker te exploïteren zijn omdat ze niet op hun rechten staan en ze nog veel minder weten. En in die sector is het niet uniek. Een paar jaar terug heeft de Colruyt zitten janken om de groene, blauwe (weet-ik-veel) werkkaart in te voeren voor programmeurs omdat ze die niet vonden op de arbeidsmarkt. Nu was het zo dat L&H juist failliet was. Ze waren beschikbaar in pakskes van twaalf. De lijsten op de VDAB waren gevuld met beschikbare kandidaten ! Maar ze wisten dan nog eens fijntjes te vertellen ook dat hun administratie en facturatie uitbesteed was in een land, India denk ik. En ze gingen hetzelfde doen voor hun ontwikkeling van software enz. Wordt wakker. Als een werkgever hetzelfde werk kan doen voor de helft van de prijs, zal hij het zeker niet laten. Maar zelfs als er nog profiteurs zouden tussen zitten, dan is dat nog geen reden om mensen de dwingen naar het zoeken naar werk, maar tergelijkertijd die mensen geen leefloon te geven dat ze zelfs hun elementaire basisbehoeften, zelfs hun levensonderhoud niet kunnen garanderen. U kunt moeilijk vragen dat een paard een kar te trekt als het geen haver krijgt. het is totaal een foute instelling om te wijzen naar die mensen die arm zijn, of die in de onmogelijkheid gezet worden om hun situatie aan te passen doordat ze onvoldoende (financiële) steun krijgen en inderdaad de rommel mogen gaan opeten van de Aldi, en moeten leven op bier. Ja, in de Middelleeuwen was het bier een methode om de honger te bestrijden ! Weet maar al te goed. En door hun ongezonde leefwijze, zijn ze dan weer vatbaar voor ziekten, en als er jonge mensen tussen zitten, wil ik de gevolgen niet zien voor hun toekomstige kinderen... Mijn motto is, eerst de mensen in hun voorzieningen steunen, en dan kun je zien hoe je de 'hangmat' cultuur eruit haalt. Maar dan nog, moet men onderkennen dat de werkgelenheid drastisch daalt door de mechanisering, de informatisering, kortom de optimalisatie van de productietechnieken. En het is dan ook een natuurlijk gevolg dat er minder werk is. En als het nu nog niet voldoende is, dan garandeer ik Jou dat het binnen tien jaar wél zo is. Binnenkort staat de robot daar die inderdaad die zaken doet, waar we nu van dromen. Welk werk gaat U dan nog leveren ? Dus het vraagstuk is op langetermijn heel actueel en men moet de visie hervormen bij de maatschappij. En voor die hardleerse mensen. De economie geeft mij een grote zege, binnenkort zullen al diegene die het zo goed beter weten, een heel grote kans maken om de situatie aan den lijve te ondervinden. En dan hebben die mensen die arm zijn één ding voor. Ze hebben op zijn minst als ervaring met de situatie. De werklozen janken nu al. Maar één ding weet ik zeker. Deze die het allemaal zo goed wisten en de zaak hebben ontkent, zullen nog meer janken. Steek dat maar onder je petje. En hoe rechtser de mentaliteit, en vaak ook de partij, hoe groter de ontkenning. het moto: Arbeidt adelt ! Maar dat oorlogsliedje hebben we gehad en werkte toen, maar nu niet meer. En wat betreft die strijdvaardige kreten en krachttoeren. De linksen kunnen ook kloppen hoor. En zeker als ze honger hebben of hun vrouw en kinderen zitten te huilen van miserie. Lees maar eens goed wat er gebeurd als een volk honger, kou en in de miserie komt en de rechtsen, conservatieven of gevestigde waarde repressief handelt of de signalen negeert. Lees maar wat over de Franse revolutie. Daens. Ze zullen Uwen trapeau in Uw g.t steken, nog vlugger dat ge Vloaderen de Liew kunt zeggen. Want al die separistische gezever, vooroorlogse gedachtengoed dat volstrekt passé is, brengt geen brood op de plank of antwoord op de huidige problemen in de maatschappij. Het zet alleen minderheden tegenover elkaar op terwijl er stabiele en krachtige antwoorden moeten komen. Als rasechte Vlaming door heel mijn stamboom stelde ik Annemans de volgende vraag na zijn debat aan de Unief te Gent. Ik zei hem, dat de Vlamingen door heen de geschiedenis door alle buurlanden is geëxploiteerd en bezet. Dat men honderden jaren heeft gevochten. Dat ieder land vecht voor het behoud van zijn grenzen of deze te expanderen. Dat meer land en mensen ook meer welvaart, cultuur en potentieel betekent. Waarom Zou een Vlaming dan zijn eigen land willen doen inkrimpen door seperatistische ideeën. Wel ik zeg U het antwoord: Het was stilte in alle regionen. Het boogbeeld was in bevroren toestand, want die bal hadden ze nog niet gehad. En een paar minuten laten kwam de vraag van een Franstalige studente, die perfect Nederlands praatte en vroeg. Wat gaan jullie doen om die zaak door te drijven. Zullen jullie dan het bloed uit de aderen van onze bevolking halen om jullie belangen te dienen ? En het was weer stil in alle regionen. Veel jonge sudenten liggen niet wakker van het separatisme, maar wel van de honger, de kou en de miserie, boven hun studies nog eens ook. Dus wordt wakker en kijk naar de feiten zoals ze zijn en kom met realisitische antwoorden die niet passé zijn en ook werken. Laatst gewijzigd door JurgenD : 10 januari 2009 om 20:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Door de vergrijzing van de bevolking zitten er meer gepensioneerden in het stemhokje dat er studenten zitten. Kan ik best geloven dat ze stemmen voor hun belang. En in zekere zin is het ook terecht, want veel pensioenen zijn ondermaats. Ik ontken dat niet. Men moet geen oudere werklozen activeren, terwijl er jongeren aan den dop zitten. En zeker deze die juist uit school of opleiding komen. Ik wijs wel op de prioriteiten, dat is goed beheer. Geen bankbeheer, een beetje pensioenbeheer, een aalmoes en dan.....niks meer. Iedereen moet gewoon een basisinkomen hebben zonder voorafgaandelijke voorwaarden. Het minimuminkomen staat in de wetgeving, Belgie zit op het vlak van uitkeringen zij het nu voor werkloosheid, pensioen, invaliditeit of het bestaansminimum heel vaak onder de Europese armoedegrens. Dus het is meer dan logisch dat men nu eens werk maakt dat iedereen een basisinkomen krijgt dat minstens boven de Europese armoedegrens is. De lonen moeten maar bovenop dat basisinkomen, geleverd door de staat, worden uitbetaald in verrekening. En wees gerust dat is heel zeker te betalen. Men betaalt het nu al in versnipperingen, waarin men een groot deel van het budget verliest door de administratie om na te gaan of iemand gerechtigd is of voldoet aan allerlei voorwaarden voor de gestelde categorie. De regering moet maar zien hoe ze het fiksen. Ik zie trouwens dat Groen het in zijn regeringsverklaring heeft opgenomen. (Voor alle duidelijkheid, ik ben niet van Groen, maar ze krijgen mijn stem nu, zeker weten) Laatst gewijzigd door JurgenD : 10 januari 2009 om 21:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het aanbod werkzoekenden bestaat vooral uit laaggeschoolden. Wie denkt ge dat er nu trouwens in deze crisis het eerst wordt afgedankt ? Loonarbeiders en simpele bediendenjobs. De slechtbetaalde slavenjobkes. Uw Poolse arbeiders verdienen hier dubbel zoveel als ze in hun land kunnen verdienen en hebben een megavoordeel bij werken in België. Ze werken naar de belgische norm zelfs goedkoop waardoor laaggeschoold belgië ook nog eens zijn loonperspectief naar beneden mag bijschroeven met dank aan deze Polen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Minister
|
![]() Neen, laaggeschoolden die in den bouw willen gaan werken voor 1100 netto. We kunnen natuurlijk altijd Indonesische programmeurs importeren voor onze hooggeschoolde jobkes die ook voor 1200 netto willen werken. (Ironie welteverstaan
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Blijkbaar gaat er iets fout met onze loonlast. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Minister
|
![]() Werklozen krijgen geen €1000. Ze krijgen een bedrag dat onder de armoedegrens ligt. Langdurig werklozen worden ook dikwijls in conjunctuurgevoelige jobs gedrongen waarvoor ze zich dan uiteraard eerst nog eens moeten omscholen. Geen zekerheid op vast werk, zo geraak je nooit uit de armoedeval.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.rva.be/D_documentation/Ba.../contentNL.htm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Minister
|
![]() Dat geldt voor invaliden en gewone werkenden ook. Die krijgen ook kinderbijslag. Niemand die hier ooit een opmerking overmaakt. Waarmee onrechtstreeks wordt geïmpliceerd dat werklozen allemaal profiteurs zijn.
U moet er dan ook bijvermelden dat een werkloze die bij zijn mama of papa woont minder werkloosheidssteun krijgt, er zijn er die zo 350 euro per maand krijgen. Omdat er dankzij deze werkloze 350 euro in het gezinsinkomen bijkomt, vallen er voordelen weg voor de ouders. Waarom heeft niemand het hier ooit over ? Dan wilt je eigen familie in de bres voor je springen maar wordt ze gestraft. Dus zoonlief maar overlaten aan een bezitter van vastgoed die alleen al 600 euro huur per maand vraagt ? Blijft er nog 150 (5 euro per dag dus) over om te eten, om werk te zoeken en hopen dat je niet naar de dokter moet. Profiteurs ze, amaai ! Alleen raar dat niemand wilt ruilen als het erop aankomt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is gewoon typisch dat het altijd dezelfde zijnd ie zagen dat ze geen werkvolk kunnen vinden, en zelfs niet kunnen houden. Hoe zou dat toch kunnen komen? Dat ze de mensen fatsoenlijk betalen, dan staan ze in rijen van 3 aan te schuiven om te mogen beginnen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
De primaire uitkering bedraagt: - voor zieken met gezinslast en alleenstaanden: 60% van het gederfde loon - voor samenwonenden: 55% van het gederfde loon Ze krijgen ook een jobkorting. Voor invaliden, die niet kunnen gaan werken, blijft er dan nog weinig over. De laagste invaliditeitsuitkeringen zijn gekoppeld aan het leefloon. Ze krijgen op dit ogenblik 27,37 EUR/dag. Of ze al dan niet samenwonen of alleenstaand zijn, speelt geen rol. 27,37 X 26 dagen = 711,62 euro brutto per maand. Dat is 8,38 EUR per maand minder dan de wachtuitkering van JurgenD. Let wel, invaliden hebben soms hoge ziektekosten. Onze regering vind dat vooral de geneesmiddelen voor werkenden moeten terugbetaald worden. Laatst gewijzigd door DannyS : 10 januari 2009 om 23:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als je ervoor kiest om 100 km te pendelen is dat jou keuze. dat weet je van te voren. In de bouw weet je dat echter nooit van te voren. Dat kan in de buurt zijn maar evengoed aan de andere kant vh land. Zover zelfs dat het de baas goedkoper uitkomt om je te laten overnachten op hotel. Uiteraard werk je dan geen 8 uren maar 12uren per dag, "vrijwillig" of wat dacht je? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Bedrijven gebruiken deze 'vacatures' ook om te laten zien aan de buitenwereld hoe succesvol ze wel niet zijn. Ik vind dit niet uit, mijn vriendin heeft gewerkt bij een interimbureau en heeft me dit verteld. Je moet eens weten hoeveel interimbureaus er tegenwoordig al bestaan. Velen plaatsen valse vacatures gewoon omdat je je zou inschrijven bij hen. Citaat:
[quote] En als men echt vaststelt dat er geen werklozen zijn voor een bepaald soort beroep dat men dan een (snel)cursus organiseert waar imen een aantal warklozen die willen opleidt voor dat beroep EN dat deze mensen dan onmiddellijk aan de slag kunnen bij de bedrijven die dus zo iemand zoeken maw de bedrijven worden verplicht om deze mensen dan ook daadwerkelijk voor minstens een jaar aan te werven aangezien ze hebben aangegeven dat ze zo iemand zoeken.[¨/QUOTE] Dit gebeurt ook al hoor. Maar je stelt het iets te mooi voor. De huidige situatie is dat werklozen niets te willen hebben, maar alles moeten aanvaarden ook al zijn ze totaal niet geschikt voor een job. Zo werd Martine Jonckheere als vegetariste aangeboden om te werken in een slagerij. De VDAB mag hier veel beter werk leveren bij het zoeken van gepaste betrekkingen. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |