Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2009, 22:53   #61
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Mja... da's 1 van de redenen waarom ik een NCAP 5-sterren auto verkies boven een moto waar je met je kwetsbaren benen en armen tussen auto's door gaat rijden. Op sommige snelwegen (die ik toevallig elke dag moet bezoeken) voel ik me zelfs met een van de meest veilige wagens soms bang als ik zie hoe sommige idioten (moto's en auto's) rijden. Richtingaanwijzers? Niet nodig. Spiegeltje kijken voor je van baanvak verandert ook al komt er iemand net naast je aan die 30 km/h sneller rijdt... niet nodig.

Telefoontje plegen en om de minuut eens kijken of je truck niet intussen in het midden van een vierbaksbaan aan het zwalpen is terwijl je toch wel voor dat telefoontje op het meest rechtse baanvak aan het rijden was. Heb vanavond nog zo een geval gehad. Zware vrachtwagen van Colruyt die ineens over de pechstrook reed en dan weer met een paniekbeweging naar het eerste baanvak stuurde. Die aanhanger zwalpte natuurlijk naar het tweede baanvak en daar was volle paniek.
Ik had toen een auto (Ford Sierra 2.3D, ook een veilige auto. De beste auto die ik ooit had) en een motorfiets (zoveel mogelijk enkel bij droog weer)
Colruyt-chauffeurs (evenals die van Delhaize) zijn "doodrijders" (ik ben er nochtans klant). Motards laat ik veiligheidshalve zo veel mogelijk passeren.

Citaat:
Tijd om die flitsers eens weg te halen en de ware rijstijl van sommige weggebruikers onder de lens te nemen. Gewoon burgerwagens met agenten laten rondrijden en gevaarlijk gedrag in het verkeer laten beboeten. Lijkt me veel effectiever dan een camera zetten. Een 30-tonner zal nooit geflitst worden maar kan wel een ravage aanrichten. Net als de VW passat die steeds remt voor de flitspaal.
Akkoord.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2009, 23:10   #62
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Motards laat ik veiligheidshalve zo veel mogelijk passeren
Ik ook... maar je durft in een file amper nog van baanvak te wisselen omdat ze er met een te hoog snelheidsverschil komen doorgevlamd. En van baanvak verwisselen in een file dat is voor mij omdat ik een afrit moet nemen en niet omdat ik constant van baanvak verwissel omdat ik denk dat het andere baanvak weer sneller gaat. Ik zie dat soort zielige mensen elke dag en na een uur in de file staan ze nog steeds een halve wagenlengte voor me of achter me. Dat soort gasten moeten ze uit het verkeer halen en een cursus "rijden for dummies" geven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 29 januari 2009 om 23:11.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2009, 11:54   #63
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ook... maar je durft in een file amper nog van baanvak te wisselen omdat ze er met een te hoog snelheidsverschil komen doorgevlamd. En van baanvak verwisselen in een file dat is voor mij omdat ik een afrit moet nemen en niet omdat ik constant van baanvak verwissel omdat ik denk dat het andere baanvak weer sneller gaat. Ik zie dat soort zielige mensen elke dag en na een uur in de file staan ze nog steeds een halve wagenlengte voor me of achter me. Dat soort gasten moeten ze uit het verkeer halen en een cursus "rijden for dummies" geven.
In Antwerpen is da normaal ze
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2009, 12:23   #64
Diplomatius
Minister

Diplomatius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk, ik spreek natuurlijk niet voor alle motorrijders, maar als ik naar Antwerpen of Brussel moet, dan neem ik - tenzij er ijzel ligt - bijna altijd de moto. Uiteraard ga ik niet in een file staan aanschuiven, da's net de bedoeling van een motor hè !

Een stilstaande file van 10 km, daar sta je met de auto makkelijk een uur in. Aan 40 km/u ben je er in hooguit een kwartiertje door met de motor. Ik spaar me op zo'n dagen dus altijd minstens 45 min uit !

Je kan op zo'n momenten trouwens perfect zien wie er in zijn spiegels kijkt (of wie er zelf ook met de motor rijdt): dat zijn degenen die als ze je zien aankomen een half metertje opzij gaan, zodat ik mooi aan een matige (max. 40 km/u meestal) snelheid door kan.

En, geloof me of niet, maar er is wel één opvallende correlatie : hoe duurder de auto (bijna altijd Mercedes of BMW-rijders), hoe minder ze opzij gaan. Bijna alsof ze het niet kunnen lijden dat jij wel door kan en zij met hun hoop schroot (die 10 x zo duur is) niet...

Na een tijdje kan je al op 50 meter afstand voorspellen wie je wel gaat doorlaten, en wie asociaal op de lijn gaat rijden. Als je dan eens knippert me je licht, dan kijken ze in hun spiegel, en ze blijven gewoon staan - of erger nog, ze gaan bijna op twee rijstroken rijden... Zielig...

Ik zet mijn voorlicht altijd op knipperen, zodat elke bestuurder in zijn zijspiegel mij ziet aankomen. Zelfs vrachtwagens gaan dan een beetje opzij, voor zover ze plaats hebben.

Anderzijds ga je als motorrijder (die tenminste deftig - lees : defensief - heeft leren rijden) niet tegen 75 km/u of sneller door zo'n file rijden, simpelweg omdat er altijd van die onnozelaars zijn die menen dat die linkse of rechtse file misschien wel 3 seconden sneller vooruit gaat en dat gaatje links of rechts meteen - uiteraard zonder pinken - inpalmen.

De laatste die mij dat gelapt heeft - ja hoor, het was een BMW 7-reeks - die heeft nu toch een serieuze kras op zijn achterkant

Laatst gewijzigd door Diplomatius : 30 januari 2009 om 12:24.
Diplomatius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2009, 12:34   #65
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius Bekijk bericht
Kijk, ik spreek natuurlijk niet voor alle motorrijders, maar als ik naar Antwerpen of Brussel moet, dan neem ik - tenzij er ijzel ligt - bijna altijd de moto. Uiteraard ga ik niet in een file staan aanschuiven, da's net de bedoeling van een motor hè !

Een stilstaande file van 10 km, daar sta je met de auto makkelijk een uur in. Aan 40 km/u ben je er in hooguit een kwartiertje door met de motor. Ik spaar me op zo'n dagen dus altijd minstens 45 min uit !

Je kan op zo'n momenten trouwens perfect zien wie er in zijn spiegels kijkt (of wie er zelf ook met de motor rijdt): dat zijn degenen die als ze je zien aankomen een half metertje opzij gaan, zodat ik mooi aan een matige (max. 40 km/u meestal) snelheid door kan.

En, geloof me of niet, maar er is wel één opvallende correlatie : hoe duurder de auto (bijna altijd Mercedes of BMW-rijders), hoe minder ze opzij gaan. Bijna alsof ze het niet kunnen lijden dat jij wel door kan en zij met hun hoop schroot (die 10 x zo duur is) niet...

Na een tijdje kan je al op 50 meter afstand voorspellen wie je wel gaat doorlaten, en wie asociaal op de lijn gaat rijden. Als je dan eens knippert me je licht, dan kijken ze in hun spiegel, en ze blijven gewoon staan - of erger nog, ze gaan bijna op twee rijstroken rijden... Zielig...

Ik zet mijn voorlicht altijd op knipperen, zodat elke bestuurder in zijn zijspiegel mij ziet aankomen. Zelfs vrachtwagens gaan dan een beetje opzij, voor zover ze plaats hebben.

Anderzijds ga je als motorrijder (die tenminste deftig - lees : defensief - heeft leren rijden) niet tegen 75 km/u of sneller door zo'n file rijden, simpelweg omdat er altijd van die onnozelaars zijn die menen dat die linkse of rechtse file misschien wel 3 seconden sneller vooruit gaat en dat gaatje links of rechts meteen - uiteraard zonder pinken - inpalmen.

De laatste die mij dat gelapt heeft - ja hoor, het was een BMW 7-reeks - die heeft nu toch een serieuze kras op zijn achterkant
en zo hoort het ook volgens mij.
Als ze het niet kunnen verdragen dat ze in een file staan, moeten ze ook maar een moto gaan kopen
Oud 30 januari 2009, 12:36   #66
Diplomatius
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
en zo hoort het ook volgens mij.
Als ze het niet kunnen verdragen dat ze in een file staan, moeten ze ook maar een moto gaan kopen
Voila !

Het aantal ingeschreven moto's is trouwens de afgelopen twee jaar enorm gestegen...

Hopelijk geen motorfiles binnenkort...
Oud 30 januari 2009, 12:40   #67
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voila !

Het aantal ingeschreven moto's is trouwens de afgelopen twee jaar enorm gestegen...

Hopelijk geen motorfiles binnenkort...
Hoewel ik moet toegeven dat moto's die u voorbijsteken via het fietspad wel effe schrikken is
Oud 30 januari 2009, 12:41   #68
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoewel ik moet toegeven dat moto's die u voorbijsteken via het fietspad wel effe schrikken is
toch als er een olifant op zit
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2009, 12:43   #69
Diplomatius
Minister

Standaard

Citaat:
Als jij links staat opgesteld om links af te draaien en voorafgaandelijk links gepinkt hebt, dan mag je rechts voorbijsteken, zowel met auto als met moto.

Art. 16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.

En :

ART. 16.5.
Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen; wanneer het inhalen wegens de breedte van de rijbaan niet gemakkelijk kan uitgevoerd worden, mag de bestuurder de gelijkgrondse berm volgen, op voorwaarde dat hij de weggebruikers die zich daar bevinden, niet in gevaar brengt.

Laatst gewijzigd door Diplomatius : 30 januari 2009 om 12:44.
Oud 30 januari 2009, 12:49   #70
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
toch als er een olifant op zit

Citaat:
Als jij links staat opgesteld om links af te draaien en voorafgaandelijk links gepinkt hebt, dan mag je rechts voorbijsteken, zowel met auto als met moto.

Art. 16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.

En :

ART. 16.5.
Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen; wanneer het inhalen wegens de breedte van de rijbaan niet gemakkelijk kan uitgevoerd worden, mag de bestuurder de gelijkgrondse berm volgen, op voorwaarde dat hij de weggebruikers die zich daar bevinden, niet in gevaar brengt.
Oh, ik ken de wegcode wel zo een beetje ze

Maar ik heb het dan over drukke kruispunten, waar ze 500 meter ofzo voor een rood licht staan
Oud 30 januari 2009, 12:51   #71
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

[/i]
Die regel mogen ze van mij schrappen. Hoe dikwijls zie je niet dat "ze" zonder snelheid te minderen het fietspad gebruiken om langs rechts over te steken? Aangezien de bestuurder van het overstekende voertuig aan de linkerkant zit, ziet hij niets van wat er zich op het fietspad zou kunnen bevinden. Levensgevaarlijk, ook voor wie staat te wachten om links af te slaan.

Ik stop dus, regelmatig ook met de motor, afhankelijk van de beschikbare plaats, telkens er iemand voor mij linksaf moet....tot frustratie van wie achter mij komt....

Laatst gewijzigd door lantjes : 30 januari 2009 om 12:53.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be