Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Mag de doodstraf ingevoerd worden voor misdadigers di een moord hebben begaan?
ja 67 36,22%
nee 118 63,78%
Aantal stemmers: 185. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2009, 20:23   #441
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Niet nodig. Ik ken een Hongaarse die naar gemigreerd is en zowel in Hongarije als in België in de cel heeft gezeten en zij beschrijft de Belgische gevangeniscellen als hotelkamers.
De vrouwenafdelingen zijn veel kleiner en veel beter in orde dan de mannengevangenissen.

Daar heerst een volledig ander regime ook trouwens.

Goede poging, daar niet van, maar het is niet vergelijkbaar sorry.

In de vrouwengevangenis is het over het algemeen zo dat ze niet op de grond moeten slapen naast de lekke strontemmer zoals op sommige mannenafdelingen.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2009, 20:31   #442
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hier ex commissaris De Bie.
Destijds kon hij ze niet rap genoeg binnen steken, tot hij er zelf in vloog.
Zijn relaas;

Bart Debie na één dag cel: "Vorst is een hel"
Bart Debie, ex-commissaris van de Antwerpse politie en lid van Vlaams Belang, zat afgelopen woensdag één dag in de gevangenis van Vorst en wacht nu op een elektronische enkelband. Debie werd door het hof van beroep veroordeeld tot vier jaar, waarvan één jaar effectief, wegens racisme, het vervalsen van pv's en het mishandelen van arrestanten. Debie noemt zijn dag in "de hel van Vorst" "leerrijk" en zegt dat mensenrechten er "een grap" zijn.

Twee op drie
Op zijn weblog doet Debie het relaas van zijn dag in de gevangenis van Vorst. Hij klaagt er onder meer over dat nauwelijks iemand van het gevangenispersoneel Nederlands spreekt en dat de gevangenen er in vaak mensonwaardige omstandigheden opgesloten zijn. "Die wachtcel was ongeveer twee op drie meter groot. Er was geen raam en er stond welgeteld één houten zitbank. In de hoek van de cel was een soort open urinoir. De stank die eruit kwam, valt nauwelijks te beschrijven. (...) Het was verschrikkelijk heet in dat 'kot'.", schrijft Debie.

Niet overnacht
Op het einde van de dag mocht Debie de gevangenis verlaten. Hij is nu "in onderbreking van strafuitvoering", in afwachting van een elektronische enkelband. "Ik ben vooral opgelucht dat ik daar niet de nacht moest doorbrengen. Door het plaatsgebrek slapen veel gedetineerden op matrassen op de grond tussen de bedden van de anderen in. De hygiëne is er ver te zoeken en er heerste recentelijk een tbc-plaag", zegt Debie.
31/10/08 19u46

-------
Het is opvallend dat al die mannen die het voor het zeggen hadden, als ze er zelf in geraken steeds na 1 of een paar dagen...gebroken mannen zijn en de onmenselijkheid aanklagen.

Raar he?

Laatst gewijzigd door Mambo : 31 januari 2009 om 20:32.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2009, 21:59   #443
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben tegen de doodstraf, niemand kan en mag zich geen mensenleven toe eigenen.Wel vind ik ons gevangeniswezen middeleeuws, van enkel opsluiten leren mensen niets.
Er komen grotere criminelen uit dan erin gaan vaak.

IK kan me wel vinden in levenslang, maar ook daar moet hoop zijn ooit de gevanenismuren te verlaten ; waarom zou je anders niet crimineel blijven in een gevangenis? In de gevangenis die ik Sao Paulo zag kon je iemand laten vermoorden voor een pakje sigaretten, door wie levenslang heeft want die heeft niets meer te verliezen.
Ik vergeet nooit wat ik daar hoorde zeggen' bodybags are cheaper than food'...vooral armen uit fafella's komen daar in de gevangenis terecht, net als in Amerika veel mensen uit de onderklasse en hier is dat al net zo vrees ik..
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2009, 22:42   #444
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
En mij interesseert het geen bal hoe de gevangenissen in Hongarije zijn. Da's een probleem van de Hongaren.
Feit is dat de meeste Belgische gevangenissen een aanfluiting zijn van de westerse beschaving.
"Een aanfluiting van de westerse beschaving"

Moordenaars en pedofielen een tijdje opsluiten in een cel om ze vervolgens terug vrij te laten alsof er nooit iets is gebeurd vind ik een grotere aanfluiting van onze beschaving.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2009, 22:50   #445
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Een aanfluiting van de westerse beschaving"
Absoluut. Ik geef het je op een briefke, jij één dag in zo'n cel, en je pist in je broek.

Citaat:
Moordenaars en pedofielen ....blablablabla......
Ja jong, al de gedetineerden zijn allemaal moordenaars en pedofielen
*KNIP*

Gelieve niet te schelden.

Laatst gewijzigd door Akira : 1 februari 2009 om 09:04.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2009, 23:28   #446
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
De Gelder (HVT ook trouwens) had een blanco strafblad voor ie toesloeg. De doodstraf had hier dus helemaal niks uitgemaakt om dit drama te voorkomen.

Het argument dat de doodstraf de samenleving beschermt is trouwens al zo vaak onderuit gehaald dat het niet leuk meer is. Nemen we het geval Seung-hui Cho bvb uit Virginia. Die heeft 32 (!!) mensen afgemaakt, 25 verwond en daarna zijn wapens op zichzelf gericht. Welk effect kan een mogelijke doodstraf nu hebben op zo iemand?
Eens hij dood is, kan hij NOOIT meer herbeginnen. 100 % zeker van. Men vergeet eveneens al eens snel dat zo iemand ook in de gevangenis nog kwaad kan aanrichten : cipiers en mede-gevangenen aanvallen /doden /verkrachten enz enz.
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2009, 23:36   #447
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
wat heet recht op justitie daar nu mee te maken ?
en ja ergens is dat normaal daar die dader uiteindelijk zijn straf heeft uitgezeten

ik weet ook wel dat dat gevoelsmatig voor de nabestaande of slachtoffers als een vorm van 'onrecht' tot triomfantelijk machtsvertoon zal overkomen

maar net hetzelfde kan je stellen _uiteraard in veel minder erge graad_ voor andere soort misdadigers die je achteraf tegen 't lijf loopt

als dat niet meer tot de mogelijkheden behoort ( niet meer wenselijk is ) dan schort er inderdaad iets grondig met heel onze manier van aanpak/mentaliteit waar we ervan uitgaan dat na het uitzitten van de straf ( eender dewelke ) je een tweede (volledige) kans krijgt
in dat geval weet ik echt niet hoe het verder moet
moeten we dan iedere mogelijke confrontatie vermijden ?
hoe ?
doodstraf, levenslang of verbanning lijken me de enigste oplossing dan
Iemand die mijn auto steelt, mijn kluis leegrooft, of eens op mijn gezicht slaagt, en daarvoor daarna een aantal jaren de bak invliegt, wil ik na zijn vrijlating wel vergeven, en zeggen : " hij heeft er voor geboet, het is gedaan nu ". Mensen die zich schuldig maken aan moord en/of verkrachting hoef ik echter nooit meer tegen te komen . Die moeten gewoon verdwijnen, en als de staat zijn verantwoordelijkheden weigert te nemen, dan moet je het vuile werk zelf doen. Er zijn gewoon zaken die de dood VERDIENEN.
Oud 31 januari 2009, 23:40   #448
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
En toch, zoals u het nu zegt, zou die gevangenisstraf beter zijn dan de dag van vandaag vermits in het kruipkot van 2 meter op drie met bloed, kots en stront tegen de muren nu zo'n 4 gevangenen zitten waarvan er verscheidene op de grond slapen.
In het huis van arrest dan. In de centrale gevangenis waar degenen die tot meer dan 2 jaar veroordeeld werden hun straf uitzitten is er toch wat meer plaats, nee ?Of zit dat daar ook zo stampvol ?
Oud 31 januari 2009, 23:44   #449
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
En de dag daarna is er gewoon geen eten.

"Ja manne, als er geen eten is kunnen we het toch ni geve he.."

En alle zes weken een doushe!

Alle zes weken "proper" ondergoed.

Die luxe moet stoppen!
Alle zes weken een douche ? In welk gevang is dat ?
Oud 31 januari 2009, 23:47   #450
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Alle zes weken een douche ? In welk gevang is dat ?
Dat was in het huis van bewaring in de Begijnenstraat.

Verschaeve
Oud 31 januari 2009, 23:53   #451
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Weet je, in Madrid (of omgeving) zijn de gevangenissen niet alleen gemengd, er is een zwembad, winkels, cafetaria, bancontact en het lijkt meer op een welnes centrum dan een gevangenis. Iedereen loopt daar in zijn jogging of korte broek te genieten van de faciliteiten.
En de straftijd..die gaat ook voorbij.
Moet je daar een afspraak nemen om binnen te mogen, of volstaat een ordinaire diefstal ?
Oud 31 januari 2009, 23:58   #452
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat was in het huis van bewaring in de Begijnenstraat.
Men zou al die middelleeuwse krochten moeten sluiten en afbreken, of er museums van maken, zoals het fort van Breendonk, en iets nieuw in de plaats bouwen. Met enkel aparte cellen, met een douchke & lavabo + scheithuis in een hoek.
Oud 1 februari 2009, 09:32   #453
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Weet je, in Madrid (of omgeving) zijn de gevangenissen niet alleen gemengd, er is een zwembad, winkels, cafetaria, bancontact en het lijkt meer op een welnes centrum dan een gevangenis. Iedereen loopt daar in zijn jogging of korte broek te genieten van de faciliteiten.
En de straftijd..die gaat ook voorbij.
Sta me toe van dit niet te geloven.
(en dat is zeer proper gezegd, want een meer Vlaamse uitdrukking ligt op mijn lippen)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2009, 09:43   #454
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn ook joden ontsnapt uit Auswitz, die hadden dan zeker ook eten genoeg.
Die vergelijking is er bijna over.

Citaat:
En wat precies hebt u tegen intiem bezoek een paar keer per jaar? Is dat zo erg?
Misdrijven plegen is erg genoeg om een tijdlang gevang aan uw been te hebben.
En gevang is gevang voor mij. Vogelen hoort daar niet bij.

Citaat:
Ik heb er eenmaal voor ingeschreven geweest, en de dag dat het ging doorgaan zetten ze me om zes uur in de morgen op tranfair naar een andere gevangenis.

Nadat die vanons dan 4 uur had staan wachten in de gevangenis was er toch iemand die haar dan vertelde dat ik zelfs niet meer in de provincie was, dat ze mocht oprotten.
Ik ben akkoord dat dit mensenkloterij is.
Tsja, misschien was er nood aan een dringende herschikking omdat sommige "medebewoners" stoute plannen hadden ... dus moet je hen bedanken.
Maar toch, hier heb je gelijk. Als intiem bezoek bestaat, dan moet er respektvol en menselijk mee omgegaan worden. (net als met gewoon bezoek trouwens)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2009, 10:28   #455
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Men zou al die middelleeuwse krochten moeten sluiten en afbreken, of er museums van maken, zoals het fort van Breendonk, en iets nieuw in de plaats bouwen. Met enkel aparte cellen, met een douchke & lavabo + scheithuis in een hoek.
Als dat doet dan moet men morgen 7000 man vrijlaten.

De varkensstallen zullen dus blijven bestaan.

Verschaeve
Oud 1 februari 2009, 11:51   #456
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
(en dat is zeer proper gezegd, want een meer Vlaamse uitdrukking ligt op mijn lippen)
Wel ik heb nu niet meteen het adres voor me liggen, maar ze zijn met nog soortgelijke bezig.

Bv hier;

Nieuwe model-gevangenis in het Zuiden
Gepubliceerd op maandag 3 Dec 2007, 14:42 door Hans Camps in Criminaliteit, Infrastructuur

Gevangenen kunnen genieten van een zwembad, een gehoorzaal, een sporthal en van de modernste audiovisuele systemen. De nieuw te bouwen gevangenis in het Zuiden van Gran Canaria zal voldoen aan de eisen van op het Koyoto-protocol.

Eerste proefboringen voor de bouw van de gevangenis in San Bartolomé de Tirajana.

Gevangenen die in de toekomst hun straf zullen moeten uitzitten in het penitentiaire centrum van San Bartolomé de Tirajana kunnen beschikken over faciliteiten die de veroordeling veel lichter maken. Dit, omdat de ‘Sociedad Estatal de Infraestructuras y Equipamientos Penitenciario’s (SIEP)‘ heeft voorgesteld om in de zuidelijke gemeente een “ontwikkeling” in het leven te roepen, die anders is dan alle andere gevangenissen tot nu toe.

Zwembad, voorgevel, luifels, uitstekende luchtmogelijkheid, gehoorzaal, bibliotheek en zalen met de modernste audiovisuele installaties. Dit zijn maar enkele van de vele aspecten waarmee de SIEP een verleden en een toekomst wil vestigen in de geschiedenis van nationale gevangenisgebouwen. Deze geschiedenis is al begonnen met de bouw van een serie gevangenissen, waarvan de eerste in de zomer van 2007 in gebruik genomen is: de nieuwe gevangenis in Puerto de Santa Mar�*a.

Speciaal ontworpen om te voldoen aan de milieu-eisen zoals die zijn vastgelegd in het Kyoto-protocol, zal de bouw afwijken van de overige gevangenissen, door het gebruik van minder vervuilende materialen, efficiëntere technologie en vermindering van effecten op het milieu.

In tegenstelling tot andere gevangenissen in de diverse uithoeken van Spanje, zal er bij de bouw van de gevangenis op Gran Canaria rekening gehouden worden met klimatologische omstandigheden. Zo krijgt het interieur bijvoorbeeld op de patio’s wandelpaden voor de verplaatsing het gevangenispersoneel en het luchten van gevangenen.

Met een capaciteit voor 1.000 gevangenen en nog eens 200 extra plaatsen, zal de gevangenis van San Bartolomé de Tirajana uitgerust zijn “voor de algemene sociale integratie van de gevangenen.” De geïnterneerden beschikken op het gevangenisterrein over 48 telefooncellen, 22 zalen voor familiebezoek en nog eens 22 ruimtes voor intiemer familiebezoek.
Oud 1 februari 2009, 12:28   #457
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Die vergelijking is er bijna over.
Hoe bedoel je? Ik trek toch maar een vergelijking uitgaande van uw woorden.

Citaat:
Misdrijven plegen is erg genoeg om een tijdlang gevang aan uw been te hebben.
En gevang is gevang voor mij. Vogelen hoort daar niet bij.

Zo simpel is het uiteraard niet, het Belgische gevangeniswezen is zo in elkaar gestoken om de mensen proberen kalm te houden door middel van chantage, door dreiging. O.a. met intiem bezoek. Wie het uithangt worden zijn gunsten afgenomen, zoals telefoneren met je kinderen, bezoek, intiem bezoek, wandeling enz...

Ook als de straf "gedaan" is, dan staat daar gewoonlijk nog twee derde van de straf. Dat zijn manieren om controle te houden op de mensen.

De mensen die vrijkomen na een derde krijgen een hele hoop voorwaarden mee, een hele hoop beperkingen van hun gedrag houden die in.
Geen contact met gedetineerden of ex-gedetineerden.
Locaties die men niet mag betreden enz...

Als ik binnengestoken wordt zeg ik dan ook direkt tegen de Direkteur van doe mij maar einde straf, dat hebben ze niet graag. Dan doen ze verder alle moeite om mij op een derde buiten te krijgen want als ik einde straf doe dan kunnen ze me geen beperkingen en voorwaarden, en regels meegeven als ik vrijgelaten wordt.

Ook, als je direkt naar einde straf vraagt, dan kunnen ze daar sofort al niet meer mee dreigen, dat zijn ze niet gewoon, ze zijn gewoon dat de mensen schrik hebben van hen, iemand die fuck you! zegt, daar weten ze niet goed mee om te gaan.

Verschaeve
Oud 1 februari 2009, 12:29   #458
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Moeilijk te geloven he?

Inderdaad, niet elk land behandeld zijn gevangenen als beesten zoals in Belgie.

Verschaeve
Oud 1 februari 2009, 14:28   #459
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Absoluut. Ik geef het je op een briefke, jij één dag in zo'n cel, en je pist in je broek.

Ja jong, al de gedetineerden zijn allemaal moordenaars en pedofielen
*KNIP*

Gelieve niet te schelden.

Sure, een "simpele duif" is uiteraard een "scheldwoord" dat iemand tot in de diepste vezels van zijn ziel raakt. Doet mij een beetje denken aan mijn lagere schooltijd, waar ook zo'n overbeschermd kereltje, altijd zijn mama mee naar school bracht, toen zijn medeleerlingen hem "lelijke" dingen hadden toegeroepen.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2009, 14:43   #460
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sure, een "simpele duif" is uiteraard een "scheldwoord" dat iemand tot in de diepste vezels van zijn ziel raakt. Doet mij een beetje denken aan mijn lagere schooltijd, waar ook zo'n overbeschermd kereltje, altijd zijn mama mee naar school bracht, toen zijn medeleerlingen hem "lelijke" dingen hadden toegeroepen.
Een discussie voer je met argumenten, Pietje. Niet dmv persoonlijke aanvallen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be