Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2009, 14:40   #41
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Hier in België zij dat precies vissen. Die beseffen ook maar pas dat ze water nodig hebben achter dat ge ze er uit gehaald hebt. Stopt met dat ziek België en start een gezond Vlaanderen op.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2009, 14:44   #42
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Omdat de know how er niet is,de wil ook niet en het geld nog minder
Ze zouden kunnen beginnen met het niet uit te delen op de vreemde dan zal het er in overvloed zijn en van know how gesproken, het meeste is geautomatiseerd en als er iets is waar men hier in vooruit staat is het in elektronica.

Laatst gewijzigd door Garry : 7 maart 2009 om 14:44.
Oud 7 maart 2009, 14:52   #43
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Sluiting en/of afstoting van Bochum,Eisenach en Antwerpen is slechts één van de scenario's....er zijn er nog andere.In gen enkel scenario ziet het er goed uit voor minstens 3 fabrieken..

De patentportefeuille van de ganse GM-groep,waarvan de meeste ontwikkelingen in Europa gebeurd zijn,wordt vrijwel zeker eigendom van de VS-regering als onderpand voor Amerikaanse overheidssteun aan GM-USA.Dit is de keiharde logica van de verkoop langeleden van Opel en Vauxhall aan het "machtige" GM....Strategische zaken als de portefeuille komen toe aan de eigenaar!

Dit betekent ook dat de "doorstart" van GM-Europe niet zo zeker is,want dan moet deze "onafhankelijke organisatie" het recht verwerven om haar eigen ontwikkelde technologieen en methoden verder te mogen gebruiken...Daartoe moet harde cash op tafel...en veel!

Zelfs voor Duitsland is dit een erg moeilijke puzzel
Wie spreekt er nu van Opeltjes bouwen. Stapt naar Lada Scaldia Volga , ze staan daar te trappelen van ongeduld om met een pracht van een aantal ontwerpen een Europese constructeur aan de haak te slaan maar ja, ik vrees dat het daar ook weeral te laat voor is daar Renault daar al zijn klauwen in gezet heeft. Ik heb het al eerder aangehaald, België is een kloteland waar niets mee te beginnen is. Als ze in Vlaanderen een initiatief nemen zijn we 140 jaar verder eer dat daar een 10de van uitgevoerd geraakt.

Laatst gewijzigd door Garry : 7 maart 2009 om 14:53.
Oud 7 maart 2009, 15:12   #44
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Als ze in Vlaanderen een initiatief nemen zijn we 140 jaar verder eer dat daar een 10de van uitgevoerd geraakt.

Nogal logisch als je voor alles moet wachten op de toestemming van Wallonié.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2009, 15:28   #45
Don Quichote
Banneling

Standaard

Niet dromen van eigen fabrieken.

En al zeker niet in beheer van La Belgique.
Het enige wat ik van de Belgische staat gezien heb, is geld werpen in bodemloze putten.

Kolen , staal, De Post,treinen, Sabena.....

Hier zijn ze niet slimmer.

Uiterst interessant om de zaken te volgen, als de crisis echt begint te nijpen.

Waar nu toch veel kans voor is.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2009, 16:45   #46
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het verschil met de organisatie van een WK voetbal is dat je pas echt moet beginnen te investeren als je weet dat het toernooi wordt toegekend en dat je dan al zeker bent dat er wedstrijden zullen plaatsvinden een winnaar zal zijn en dat als de wedstrijden voorbij zijn die ook voorbij zijn. Aan de produktie van een wagen zijn er veel meer risico's verbonden en is de uitkomst veel onzekerder. Er is geen enkele garantie dat de verkoop van een wagen echt zal aanslaan. Voor multinationals die tientallen modellen verkopen is dat geen ramp maar als men maar één model verkoopt dan is iedere introductie van een nieuwe wagen er op of er over.
men moet durven gokken. Ik zou voorstellen om ook de Fordfabriek te Genk over te kopen . Dan zijn er al twee erg grote fabrieken. Het staat trouwens in de sterren geschreven dat op termijn ook Ford Genk zal sluiten, wellicht het lot van alle autofabrieken in België.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2009, 19:12   #47
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Misschien tijd om Minerva terug vanonder het stof halen. We hebben de know how de ontwerpers, de ingenieurs, bekwame operatoren,... Laten we het heft in eigen handen nemen in plaats van afhankelijk te zijn van multinationals die hun beslissingscentra ergens ver weg hebben.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2009, 19:54   #48
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Misschien tijd om Minerva terug vanonder het stof halen. We hebben de know how de ontwerpers, de ingenieurs, bekwame operatoren,... Laten we het heft in eigen handen nemen in plaats van afhankelijk te zijn van multinationals die hun beslissingscentra ergens ver weg hebben.
Bravo!
Oud 7 maart 2009, 20:17   #49
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Aha,... dus toch eigen volk eerst. Raar dat men dat nu schijnbaar als de normaalste zaak beschouwt maar wanneer het VB iets in die zin zegt wordt het direct veroordeeld. Begrijpen wie het begrijpen kan.
Dat heeft helemaal niets met eigen volk te maken. Het gaat er hier om ervoor te zorgen dat de maatschappij waarin we met zijn allen leven zichzelf staande houdt, maar in die samenleving is er plaats voor mensen van gelijk welke ethniciteit of cultuur. Er werken namelijk bij Opel Antwerpen tal van mensen van vreemde origine. Belgen van gelijk welke origine of achtergrond. Christenen, moslims, niet-gelovigen. Iedereen gelijk.

Ik geef bvb liever mijn geld aan een kleine zelfstandige uit mijn buurt dan aan één of andere multinational aan de andere kant van de wereld waarvan de eigenaar al miljarden verdient. Ik stimuleer liever mijn plaatselijke economie dan iemand anders economie, maar de etnische of culturele achtergrond van de persoon wiens handel ik stimuleer kan mij geen kloot schelen.

Dat is het verschil met het VB. Het gaat bij hen namelijk over een "volk". Als je pech hebt en in een land geboren wordt waar je geen deel uitmaakt van dat volk omdat je niet dezelfde etnische achtergrond hebt, heb je wel het spek aan je been natuurlijk als die mensen mekaar gaan lopen bevoordelen. Da's het perverse van "eigen volk eerst" en daar zien we vandaag soms al staaltjes van. Het VB wil dat blijkbaar in nog hogere mate zien en dat is walgelijk. Da's hetgeen wat we ten allen prijze willen voorkomen.
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2009, 20:21   #50
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Minerva is bij mijn weten wel failliet gegaan, dus zo denderend waren wij indertijd toch ook weer niet.
En we hebben misschien veel (de Japanners nog meer...), maar we hebben ook hoge lonen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2009, 20:25   #51
jbl
Lokaal Raadslid

Standaard

Beste vrienden, snap nu toch eens dat als je bedrijven wil houden je ook een markt dient te vertegenwoordigen, zo simpel is dat.
De vlaamse ministers zijn naar detroit getrokken, ook de duitsers hebben dat gedaan. Nu wees eens eerlijk als ze in detroit moeten kiezen, duitsland of vlaanderen, de keuze zal snel gemaakt zijn. Opel Antwerpen zal sluiten dat is volgens mij al lang duidelijk. Een nationaal reddingsplan dringt zich op!!!
Meer vlaanderen, nog meer crisis en armoede.
jbl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2009, 20:33   #52
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jbl Bekijk bericht
Beste vrienden, snap nu toch eens dat als je bedrijven wil houden je ook een markt dient te vertegenwoordigen, zo simpel is dat.
De vlaamse ministers zijn naar detroit getrokken, ook de duitsers hebben dat gedaan. Nu wees eens eerlijk als ze in detroit moeten kiezen, duitsland of vlaanderen, de keuze zal snel gemaakt zijn. Opel Antwerpen zal sluiten dat is volgens mij al lang duidelijk. Een nationaal reddingsplan dringt zich op!!!
maar Opel Antwerpen HOEFT niet te sluiten. Wat ik nooit hoor is of dit bedrijf verlies maakt. Ik vermoed dus dat die fabriek economisch leefbaar is. Ik neem aan dat de Vlaamse Regering niet opnieuw zwaarverlieslatende scheepswerven of koolmijnen wil overnemen, maar tegen de overname van een winstgevend bedrijf, kan toch niemand gekant zijn?

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 7 maart 2009 om 20:52.
Oud 7 maart 2009, 20:33   #53
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De redding moet uit Wallonie komen ? Daar hebben ze nog een grote arbeidreserve, die zo kan ingezet worden ? Denk dat zelf ne Waal er niet in gelooft.
Oud 7 maart 2009, 20:35   #54
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alléén mijn beste, hebben we niet voldoende geld aangezien die ontwerpers eerst volledig nieuwe modellen moeten gaan ontwerpen en vervolgens moet gaan bouwen.....

Ik dacht écht niet dat opel zou toestaan om hun auto's te gaan bouwen onder het minerva logo...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2009, 20:38   #55
jbl
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
De redding moet uit Wallonie komen ? Daar hebben ze nog een grote arbeidreserve, die zo kan ingezet worden ? Denk dat zelf ne Waal er niet in gelooft.
Wat hebben de Walen hiermee te maken, het is toch een vlaamse bevoegdheid/initiatief de redding van opel = mislukt de redding van KBC = een grote flop. België is de enigste oplossing, vlaanderen gaat door zijn eigen zelfgenoegzaamheid ten onder, trouwens ten koste van de eigen inwoners, iets om fier op te zijn.
Daarentegen Fortis, trouwens tegen mij eigen verwachtingen in en in alle sereniteit, misschien wel een goede oplossing voor alle partners. Vlaanderen veel heisa "we willen opel redden, we willen KBC redden" resultaat nul komma nul, ondanks een vlaams huis in NY.

Laatst gewijzigd door jbl : 7 maart 2009 om 20:42.
Oud 7 maart 2009, 20:46   #56
jbl
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
maar Opel Antwerpen HOEFT niet te sluiten. Wat ik nooit hoor is of dit bedrijf verlies maakt. Ik vermoed dus dat die fabriek economisch leefbaar is. Ik neem aan dat de Vlaamse Regering niet opnieuw verlieslatende scheepswerven of koolmijnen wil overnemen, maar tegen de overname van een winstgevend bedrijf, kan toch niemand gekant zijn?
da's nu juist wat ik wil zeggen, het kan zijn dat opel antwerpen geen verlies maakt. Maar als je de marktomstandigheden bekijkt en je kan kiezen om je fabriek te behouden in een land of regio waar de markt veel meer potentiële klanten kan aantrekken dan is de keuze als multinational toch snel gemaakt. W
Oud 7 maart 2009, 20:51   #57
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat hebben de Walen hiermee te maken, het is toch een vlaamse bevoegdheid/initiatief de redding van opel = mislukt de redding van KBC = een grote flop. België is de enigste oplossing, vlaanderen gaat door zijn eigen zelfgenoegzaamheid ten onder, trouwens ten koste van de eigen inwoners, iets om fier op te zijn.
Daarentegen Fortis, trouwens tegen mij eigen verwachtingen in en in alle sereniteit, misschien wel een goede oplossing voor alle partners. Vlaanderen veel heisa "we willen opel redden, we willen KBC redden" resultaat nul komma nul, ondanks een vlaams huis in NY.
Wel laat ons het samenvatten "Belgie is een zinkend schip. Alleen zinkt Wallonie nog wat sneller dan Vlaanderen".
Nu kom, wat is er mis met KBC ? Opel is een ander paar mouwen. Daar zullen we moeten afwachten. Alleen vrees ik wel dat de handen van de Vlaamse gemeenschap gebonden zijn (belastingen zijn nu eenmaal een federale materie).
BTW de belastingsbetaler moet alleszins afdokken voor de redding van Fortis -bij KBC is dit nog af te wachten.
Oud 7 maart 2009, 20:55   #58
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
maar Opel Antwerpen HOEFT niet te sluiten. Wat ik nooit hoor is of dit bedrijf verlies maakt. Ik vermoed dus dat die fabriek economisch leefbaar is. Ik neem aan dat de Vlaamse Regering niet opnieuw verlieslatende scheepswerven of koolmijnen wil overnemen, maar tegen de overname van een winstgevend bedrijf, kan toch niemand gekant zijn?
GM europa, maakt in elk geval, zoals gans GM trouwens, verlies. En dacht niet dat Antwerpen het meest rendabel fabriek van GM europa was...
Nu banken kan/zal men wel nationaliseren, omdat de impakt van een faillissement te groot is. Maar bij autobouwers ligt het iets anders. Den impakt is (juist) niet groot genoeg, om een kettingreactie te veroozaken.
Dat is in elk geval de stelling van Merkel.
Oud 7 maart 2009, 21:00   #59
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
GM europa, maakt in elk geval, zoals gans GM trouwens, verlies. En dacht niet dat Antwerpen het meest rendabel fabriek van GM europa was...
Nu banken kan/zal men wel nationaliseren, omdat de impakt van een faillissement te groot is. Maar bij autobouwers ligt het iets anders. Den impakt is (juist) niet groot genoeg, om een kettingreactie te veroozaken.
weet u of en waar er cijfers zijn of Opel Antwerpen winst of verlies maakt?

EDIT uiteraard zijn er cijfers, maar ik vraag me af: zijn ze openbaar?

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 7 maart 2009 om 21:01.
Oud 7 maart 2009, 21:32   #60
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
GM europa, maakt in elk geval, zoals gans GM trouwens, verlies. En dacht niet dat Antwerpen het meest rendabel fabriek van GM europa was...Nu banken kan/zal men wel nationaliseren, omdat de impakt van een faillissement te groot is. Maar bij autobouwers ligt het iets anders. Den impakt is (juist) niet groot genoeg, om een kettingreactie te veroozaken.
Toch wel,het is net dat feit waarom deze fabriek nog steeds open is....

Het is qua rendabiliteit de meest produktieve eenheid...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be