Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat is de staat van uw dromen?
Groot Limburg 3 4,62%
Groot Brabant 4 6,15%
Groot Vlaanderen 7 10,77%
Groot Holland 3 4,62%
Groot Nederland 25 38,46%
Groot Belgie 6 9,23%
anders ,namelijk 17 26,15%
Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 maart 2009, 11:23   #261
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ja, die bronnen van je ken ik. Er is toen ook al duidelijk uitgelegd waarom ze niet deugen. De opstand was trouwens weldegelijk mislukt als de Fransen zich er niet mee bemoeid hadden. Met de Tiendaagse Veldtocht was Willem I hard op weg om heel de Zuidelijke Nederlanden weer terug te veroveren. Er was toen onder de 'Vlaamse' bevolking opvallend weinig animo om mee te vechten, terwijl in Nederland bijvoorbeeld studenten zich gretig aanmelden voor de expeditie. Als de Fransen toen niet hadden ingegrepen, dan waren wij nu landgenoten.

En die zogenaamde 'handtekeningen' die werden geronseld onder de bevolking kun je amper als bewijs beschouwen. Vlaanderen was toen grotendeels agrarisch en ongeletterd. Alleen de katholieke kerk had toegang tot de bevolking. En we weten allemaal hoe die dacht over het Noorden. Bovendien hadden de Vlamingen het onder Willem I beter dan de 100 jaar ervoor, en de 100 jaar erna. Zo enorm gehaat kon hij dus niet zijn.
Komt U maar eens naar Limburg Meneer en steek uw licht eens op wat betreft het gevoel wat hier leeft wat Hollanders betreft.

Hollanders worden hier in de volksmond omschreven als gehaaide oplichters, opdringerige lawaaimakers, culinaire barbaren zonder identiteit en keuken, krenterige kniezers, enz....

Jullie reputatie gaat jullie met andere woorden ver vooraf.

Nogmaals, U moet mijn schrijven hier niet geloven, kom gerust eens kijken/horen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2009, 11:33   #262
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Komt U maar eens naar Limburg Meneer en steek uw licht eens op wat betreft het gevoel wat hier leeft wat Hollanders betreft.

Hollanders worden hier in de volksmond omschreven als gehaaide oplichters, opdringerige lawaaimakers, culinaire barbaren zonder identiteit en keuken, krenterige kniezers, enz....

Nogmaals, U moet mijn schrijven hier niet geloven, kom gerust eens kijken/horen.
Dat hoef je mij niet te vertellen. Ik weet heel goed dat vooral in Belgisch Limburg Hollanders enorm worden gehaat. Of dat terecht is laat ik in het midden. In Nederlands Limburg daarentegen, zijn ze enorm blij dat ze nu niet bij de Belgische onstaat horen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2009, 12:51   #263
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, die bronnen van je ken ik. Er is toen ook al duidelijk uitgelegd waarom ze niet deugen. De opstand was trouwens weldegelijk mislukt als de Fransen zich er niet mee bemoeid hadden. Met de Tiendaagse Veldtocht was Willem I hard op weg om heel de Zuidelijke Nederlanden weer terug te veroveren. Er was toen onder de 'Vlaamse' bevolking opvallend weinig animo om mee te vechten, terwijl in Nederland bijvoorbeeld studenten zich gretig aanmelden voor de expeditie. Als de Fransen toen niet hadden ingegrepen, dan waren wij nu landgenoten.

En die zogenaamde 'handtekeningen' die werden geronseld onder de bevolking kun je amper als bewijs beschouwen. Vlaanderen was toen grotendeels agrarisch en ongeletterd. Alleen de katholieke kerk had toegang tot de bevolking. En we weten allemaal hoe die dacht over het Noorden. Bovendien hadden de Vlamingen het onder Willem I beter dan de 100 jaar ervoor, en de 100 jaar erna. Zo enorm gehaat kon hij dus niet zijn.
De kans zat er wel dik in natuurlijk dat het nieuwe België militair zwakker was dan Nederland. Dat lijkt me een evidentie. En het is zeker ook zo dat ze beroep hebben gedaan op Franse hulp. Een land dat zijn onafhankelijkheid wil bevechten doet beroep op elke hulp die ook maar dienstbaar kan zijn. Maar ook de Engelsen hebben België militair geholpen en de Hollandse havens een tijdje geblokkeerd toen Willem koppig weigerde de nieuwe toestand in te zien. En dat zegt u er mooi niet bij. En dat er weinig animo was om mee te vechten dat is uw interpretatie. Hendrik Conscience zegt heel wat anders. Maar dat zal weer een foute bron zijn volgens u. Ik heb zo de indruk dat alleen die historische bronnen de ware bronnen zijn volgens u, die zeggen dat de Belgische opstand het gevolg was van een paar amokmakers geholpen door de Fransen. Wel, dat is dus niet zo.

En dat de Vlaamse bevolking het beter had onder Willem dan ervoor is een grove vertekening van de toenmalige realiteit en zeker wishfull thinking van u. Vanaf 1824 was het armoede troef in Vlaanderen met regelmatig relletjes en kleine opstanden en petities die de ontevredenheid moesten kanaliseren (maar die eigenlijk maar weinig indruk maakten op Willem). Niet voor niets sprak Willem over de Vlamingen als (sic): 'dat robuust en eigenwijs volkje dat zo moeilijk te regeren is'.

Drie keren raden waarom dat 'volkje' zo moeilijk te regeren was.

Laatst gewijzigd door system : 12 maart 2009 om 13:06.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2009, 15:19   #264
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat hoef je mij niet te vertellen. Ik weet heel goed dat vooral in Belgisch Limburg Hollanders enorm worden gehaat. Of dat terecht is laat ik in het midden. In Nederlands Limburg daarentegen, zijn ze enorm blij dat ze nu niet bij de Belgische onstaat horen.
Belgie hangt aan elkaar van connecties en corruptie.
Dat zie je nu weer bij de Fortiscommissie.
Het lijkt me vreselijk om in zo'n land te wonen.
Als je niet gek bent, dan wordt je het daar wel.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2009, 15:23   #265
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De kans zat er wel dik in natuurlijk dat het nieuwe België militair zwakker was dan Nederland. Dat lijkt me een evidentie. En het is zeker ook zo dat ze beroep hebben gedaan op Franse hulp. Een land dat zijn onafhankelijkheid wil bevechten doet beroep op elke hulp die ook maar dienstbaar kan zijn. Maar ook de Engelsen hebben België militair geholpen en de Hollandse havens een tijdje geblokkeerd toen Willem koppig weigerde de nieuwe toestand in te zien. En dat zegt u er mooi niet bij. En dat er weinig animo was om mee te vechten dat is uw interpretatie. Hendrik Conscience zegt heel wat anders. Maar dat zal weer een foute bron zijn volgens u. Ik heb zo de indruk dat alleen die historische bronnen de ware bronnen zijn volgens u, die zeggen dat de Belgische opstand het gevolg was van een paar amokmakers geholpen door de Fransen. Wel, dat is dus niet zo.

En dat de Vlaamse bevolking het beter had onder Willem dan ervoor is een grove vertekening van de toenmalige realiteit en zeker wishfull thinking van u. Vanaf 1824 was het armoede troef in Vlaanderen met regelmatig relletjes en kleine opstanden en petities die de ontevredenheid moesten kanaliseren (maar die eigenlijk maar weinig indruk maakten op Willem). Niet voor niets sprak Willem over de Vlamingen als (sic): 'dat robuust en eigenwijs volkje dat zo moeilijk te regeren is'.

Drie keren raden waarom dat 'volkje' zo moeilijk te regeren was.
Het is ons bekend ,hoe goed de Vlamingen het hebben gehad ,onder hegemonie van de Walen.
De vlamingen hebben het nu nog goed ,omdat Frans Belgie de baas is.
Oud 12 maart 2009, 15:26   #266
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Jullie Hollanderhaat ,is bij ons al jaren bekend, daarom zal een samengaan van Nederland met Vlaanderen ook niet gebeuren.

Eerst moet de 15 jaar onderdrukking door Willem I en de Hollanders nog verwerkt worden.
Oud 12 maart 2009, 15:40   #267
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Ander/Onafhankelijk Vlaanderen
Oud 12 maart 2009, 15:50   #268
monza
Gouverneur

Standaard

Zolang het niet aangehecht wordt bij nederland is't goed voor mij
Nederland het land van je dromen, je kan kiezen, een huis op een stortplaats of een huis met een vuurwerk opslagplaats in je achtertuin.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2009, 16:17   #269
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht

"Lange tijd heeft corruptie in Nederland niet bestaan, simpelweg omdat het spreken over het onderwerp taboe was. Inmiddels is wel duidelijk dat corruptie in alle bestuurslagen voorkomt. Maar liefst 60% van de Nederlandse bevolking denkt dat de corruptie in Nederland alleen nog maar toe zal nemen. Alleen in India is de bevolking iets pessimistischer over haar integriteit. In tegenstelling tot de meeste andere Europese landen is in Nederland strafrechtelijke vervolging van politici bijna onmogelijk. Het poldermodel werpt opnieuw zijn vruchten af: omdat iedereen schuldig is, is niemand verantwoordelijk.

Om elke schijn van omkoopbaarheid te vermijden, mogen ambtenaren eigenlijk geen cadeaus aannemen. Bij de jaarwisseling kan in Nederland wel wijn of een ander relatiegeschenk worden aanvaard, maar dat geschenk mag nooit meer waard zijn dan 25 euro. Dit bedrag varieert van provincie tot provincie. En er kan natuurlijk altijd over onderhandeld worden. In België mogen ambtenaren helemaal niets accepteren."

Laatst gewijzigd door system : 12 maart 2009 om 16:37.
Oud 12 maart 2009, 16:21   #270
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Het is ons bekend ,hoe goed de Vlamingen het hebben gehad ,onder hegemonie van de Walen.
De vlamingen hebben het nu nog goed ,omdat Frans Belgie de baas is.
De Vlamingen hebben het inderdaad nu goed. Veel beter zelfs dan de Walen of de Brusselaars. Kom eens van uw wolk af.

Laatst gewijzigd door system : 12 maart 2009 om 16:22.
Oud 12 maart 2009, 16:29   #271
system
Banneling

Standaard

Citaat:
En mocht u geleefd hebben in de jaren 1838, dan zou u misschien verbaasd hebben bestaan van de afkeer voor de Hollanders in dat deel van Nederland dat nu Nederlands Limburg heet. Niet verwonderlijk. De Hollanders waren eigenlijk bezetters. En die afkeer was maar juist dezelfde als deze die nu nog - in een vrij getemperde mate- is blijven hangen in Belgisch Limburg. Maar na meer dan 170 jaar gedwongen bij Nederland te hebben moeten vertoeven, hebben de Nederlandse Limburgers zich moeten neerleggen bij de feiten. Tenminste ogenschijnlijk, want echt tevreden hierover zijn ze nooit geweest.

Laatst gewijzigd door system : 12 maart 2009 om 16:35.
Oud 12 maart 2009, 17:05   #272
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat JP Coen.
Coruptie in Nederland.

Jan Marijnissen:
"Cadeautjes aan politici zijn heel normaal geworden. Ooit, voor de oorlog, besloot de Amsterdamse gemeenteraad na twee vergaderingen om de aan het gemeentebestuur toegezonden vrijkaartjes voor Artis terug te sturen. Vandaag de dag ontvangen raadsleden in de hoofdstad stapels vrijkaartjes voor van alles en nog wat, waaronder een gratis toegangspas voor Paradiso dat voor zijn voortbestaan afhankelijk is van gemeentelijke subsidies. Kan diezelfde raad dan nog wel een wethouder corrigeren die zich laat fêteren door een aannemer? In een poging om enige duidelijkheid te scheppen, hebben Gedeputeerde Staten van Limburg zich op het standpunt gesteld dat giften tot 100 gulden geen probleem zijn. Ook lunches, diners en theatervoorstellingen moeten mogen. Elders ontbreken regels helemaal en doet iedereen maar wat hem of haar goeddunkt. Kaartjes voor voetbalwedstrijden, al dan niet inclusief de reis, trips naar verre steden op kosten van aannemers en projectontwikkelaars - het komt overal in meerdere of mindere mate voor en binnen de politiek is er nauwelijks iemand die zich er druk over maakt. En als niemand meer weet waar de grens ligt, wie kan er dan aangifte doen? En dan is er nog een laatste probleem: als er al aangifte wordt gedaan, leidt dat vaak niet tot vervolging en/of ver- oordeling. Rechters hebben grote moeite met aangeven wat strafbaar is en wat niet. Het is bijvoorbeeld niet verboden achteraf, na een beslissing, geschenken en giften aan te nemen. Ook is het betalen van smeergeld op zichzelf niet strafbaar. Sterker nog: het is aftrekbaar van de belastingen. De fiscus hanteert voor 'verwervingskosten' de regel dat deze 1 tot 2 procent van de omzet mogen bedragen - zonder specificatie. Een directeur van een aannemersbedrijf zei daarover in De Limburger: 'Ik heb met de fiscus zwart op wit afgesproken dat ik bij de jaarlijkse belastingaangifte 70.000 gulden mag opvoeren voor steekpenningen.' Als tenslotte ook nog moet worden bewezen dat een besluit zonder de gift anders was uitgepakt, wordt het wel erg moeilijk om een zaak voor de rechtbank 'hard' te maken. De zaak van ex-burgemeester Riem van Brunssum is een goed voorbeeld. De rechter oordeelde dat volgens het huidige strafrecht geen strafbaar feit is gepleegd. Toch stijgt er een lucht van machtsbederf op uit de zaak. Riem heeft toegeven dat hem 1,5 ton was beloofd voor 'adviezen' dan wel 'commissariaten', bepaald geen gering bedrag. En waarom werden voor de betalingen zulke vreemde wegen bewandeld? Waarom vervalste Riem een onkostendeclaratie? Door de uitspraak van de rechter zal het vertrouwen van de burger in zijn bestuurders bepaald niet zijn hersteld. Eerder zullen velen nog minder geneigd zijn om in de toekomst aangifte te doen, omdat zij het gevoel hebben dat 'de hoge heren' uiteindelijk toch vrijuit gaan."

Het Nederlands staatssysteem is corrupt tot en met volgens Marijnissen. En hij kan het weten. Maar sommige Nederlanders hier staan weer te zwaaien met het 'hollands vingertje' over de schandelijke corruptie in België. Zo kennen we ze wel, de Nederlanders.

Eerst maar eens voor eigen deur vegen zou ik zo zeggen.

Laatst gewijzigd door system : 12 maart 2009 om 17:34.
Oud 12 maart 2009, 17:40   #273
Spinoza
Minister-President

Standaard

De methode van System: Google wat meningen bij elkaar, en verhef ze tot absolute waarheid. En als uit onderzoek het tegendeel blijkt, dan deugd dat onderzoek niet. System kan vast wel vertellen waarom Marijnissen gelijk heeft, en niet de talrijke onderzoeken die Nederland scharen bij de minst corrupte landen.
Oud 12 maart 2009, 17:48   #274
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De methode van System: Google wat meningen bij elkaar, en verhef ze tot absolute waarheid. En als uit onderzoek het tegendeel blijkt, dan deugd dat onderzoek niet. System kan vast wel vertellen waarom Marijnissen gelijk heeft, en niet de talrijke onderzoeken die Nederland scharen bij de minst corrupte landen.
Marijnissen zegt zelfs veel meer. En dat wil ik u nog besparen. En Marijnissen zal wel weten waarover dat hij spreekt neem ik zo aan. De man was lange jaren één van Nederland's toppolitici. En we mogen gerust zeggen: een integer politicus. U moet dit nu weer niet proberen weg te gommen met een of ander nietszeggend onderzoek. Marijnissen is de man de politiek praktijk, die precies wel wist en weet hoe corrupt het Nederlandse bedrijfsleven en de Hollandse politici zijn.

De les in deze moge ook wezen dat u moet ophouden België gratuit te bekladden. Let wel, u moogt dit doen, maar dan krijgt u van hetzelfde laken een broek. Als u België verwijt corrupt te zijn, dan ziet u de balk niet in eigen ogen (lees: in uw eigen land).

Laatst gewijzigd door system : 12 maart 2009 om 17:51.
Oud 12 maart 2009, 17:48   #275
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
En mocht u geleefd hebben in de jaren 1838, dan zou u misschien verbaasd hebben bestaan van de afkeer voor de Hollanders in dat deel van Nederland dat nu Nederlands Limburg heet. Niet verwonderlijk. De Hollanders waren eigenlijk bezetters. En die afkeer was maar juist dezelfde als deze die nu nog - in een vrij getemperde mate- is blijven hangen in Belgisch Limburg. Maar na meer dan 170 jaar gedwongen bij Nederland te hebben moeten vertoeven, hebben de Nederlandse Limburgers zich moeten neerleggen bij de feiten. Tenminste ogenschijnlijk, want echt tevreden hierover zijn ze nooit geweest.
De vraag is of dat terecht is. Nederland is immers veel beter geweest voor zijn Limburgers dan Belgie. Kijk alleen maar naar de huidige regering. Hoeveel Limburgers zitten er in het Nederlandse kabinet, en hoeveel in het Belgische?
Oud 12 maart 2009, 17:50   #276
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Marijnissen zegt zelfs veel meer. En dat wil ik u nog besparen. En Marijnissen zal wel weten waarover dat hij spreekt neem ik zo aan. De man was lange jaren één van Nederland's toppolitici. En we mogen gerust zeggen: een integer politicus. U moet dit nu weer niet proberen weg te gommen met een of ander nietzeggend onderzoek. Marijnissen is de man de politiek praktijk, die precies wel wist en weet hoe corrupt het Nederlandse bedrijfsleven en de Hollandse politici zijn.

De les is in deze ook dat u moet ophouden België gratuit te bekladden. Let wel, u moogt dit doen, maar dan krijgt u van hetzelfde laken een broek. Als u België verwijt corrupt te zijn, dan ziet u de balk niet in eigen ogen (lees: in uw eigen land).
Marijnissen is een ex-communist die dweepte met een monster als Mao. Geen helder licht die man, lijkt me zo. Die man is bijna per definitie anti-establishment. Gedegen onderzoek is altijd te prefereren boven welke mening dan ook. In jouw geval natuurlijk alleen als het je uitkomt.
Oud 12 maart 2009, 17:52   #277
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Marijnissen is een ex-communist die dweepte met een monster als Mao. Geen helder licht die man, lijkt me zo. Die man is bijna per definitie anti-establishment. Gedegen onderzoek is altijd te prefereren boven welke mening dan ook. In jouw geval natuurlijk alleen als het je uitkomt.

Zwak, zeer, zéér zwak.
Oud 12 maart 2009, 17:52   #278
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
De les in deze moge ook wezen dat u moet ophouden België gratuit te bekladden. Let wel, u moogt dit doen, maar dan krijgt u van hetzelfde laken een broek.
Pardon? De meeste Nederlanders hebben sympathie voor Belgen. Andersom is er juist vaak sprake van "bekladding". Jullie Belgjes kunnen het juist nooit laten om Nederland(ers) onder te schijten.
Oud 12 maart 2009, 17:54   #279
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zwak, zeer, zéér zwak.
Omdat ik verschillende onderzoeken die uitwijzen dat Belgie veel corrupter is dan Nederland prefereer boven de mening van een enkele man?

Belgium is corrupt as hell, and you know it.
Oud 12 maart 2009, 17:56   #280
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vraag is of dat terecht is. Nederland is immers veel beter geweest voor zijn Limburgers dan Belgie. Kijk alleen maar naar de huidige regering. Hoeveel Limburgers zitten er in het Nederlandse kabinet, en hoeveel in het Belgische?
In België is Limburg tegenwoordig een "rode" provincie en de "rode vlamingen" zitten niet in de regering. Overigens het voornaamste nadeel van het federalisme volgens de noordnederlandse vrienden in de Baarle-denktank is het streven naar "regionale evenwichten" - ik dacht dat men daar in Noordnederland geen punt van maakte.

Ik streef eigenlijk naar een Verenigde Nederlanden, een verenigd Europa waar de bekwaamheid van de uitvoerende commissaris..minister... doorslagge"vend is niet zijn of haar plaats van herkomst, geslacht, allochtoonschap, huidskleur,godsdienst, leeftijd enz..

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be