Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 maart 2009, 17:26   #1761
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Waarom zijn Franse TV zenders beter?
Waarom wil het Zuiden zolang mogelijk van het Noorden profiteren,
zonder daarvoor iets terug te doen ,op het gebied van de staats hervorming?
Het Zuiden en eigenlijk de heel Begique ,voelt zich gesteund door Frankrijk,
wat levert deze steun op?
Moedwillig zijn de bedrijven en banken in Franse handen gespeeld.
Is dat bedoeld om de Vlamingen klein te krijgen?
Als je er naar kijkt weet je het vanzelf wel.
Dat willen ze wel doen, maar niet eender wat tegen eender welke voorwaarden.
Een gevoel van : laat ze maar zeveren.
Moedwillig ? Zou je niet beter iets zinnigers schrijven.
Oud 16 maart 2009, 17:55   #1762
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Als je er naar kijkt weet je het vanzelf wel.
Dat willen ze wel doen, maar niet eender wat tegen eender welke voorwaarden.
Een gevoel van : laat ze maar zeveren.
Moedwillig ? Zou je niet beter iets zinnigers schrijven.
Kunt u de vragen niet lezen of weet u het antwoord niet?
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2009, 18:13   #1763
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Liever een Bank een Franse handen en de werkgelegeheid te redden dan ons te laten afzetten door Kabouter Wouter. En wacht maar, met de Nederlandse tak van Fortis zal Zalm zijn handen vol hebben. Hij zal duizende mensen moeten ontslaan. Is een kwestie van tijd.
Dogmatischer dan dat zijn ze niet te krijgen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2009, 18:38   #1764
Shadowke

Standaard

Hollander, system zal blijven vechten voor zijn België tot het uiteenvalt.
daarna zal hem voor Vlaanderen vechten tot het terug herenigd is met Nederland.
daarna weet hem het ni meer

tegen dan is Henri1 al lang verhuist naar zijn Luik.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2009, 19:17   #1765
Hollander

Standaard

Dat kan ik begrijpen. Dat doe ik zelf ook voor mijn landje. het is meer de manier waarop die steekt, door op anderen trappen.
Oud 16 maart 2009, 19:26   #1766
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Hollander, system zal blijven vechten voor zijn België tot het uiteenvalt.
daarna zal hem voor Vlaanderen vechten tot het terug herenigd is met Nederland.
daarna weet hem het ni meer

tegen dan is Henri1 al lang verhuist naar zijn Luik.
Volgens mij hebt u weer een lading paddo's gekocht in uw geliefde Nederland.
Ik begin stilletjesaan te begrijpen waarom u zo streeft naar een vereniging.

Laatst gewijzigd door system : 16 maart 2009 om 19:27.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2009, 19:29   #1767
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dogmatischer dan dat zijn ze niet te krijgen.
Ik zeg maar wat Gerrit Zalm wist te vertellen. Bovendien zei hij dat hij er erg tegenop zag dit te moeten doen. Want het is Zalm die het plan in mekaar zal moeten steken. Hij opperde zelfs om het Nederlandse Fortisdeel (Fortis Commercial Banking) terug te verkopen aan de Belgen. Dat ziet ge van hier.

Laatst gewijzigd door system : 16 maart 2009 om 19:42.
Oud 16 maart 2009, 19:40   #1768
Shadowke

Standaard

Citaat:
Volgens mij hebt u weer een lading paddo's gekocht in uw geliefde Nederland.
begin je niet een beetje te overdrijven system?
of zit jij aan de paddo's? Maastricht is dichterbij jou dan bij mij

Laatst gewijzigd door Shadowke : 16 maart 2009 om 19:41.
Oud 16 maart 2009, 19:41   #1769
system
Banneling

Standaard

Citaat:
begin je niet een beetje te overdrijven system?
Gezien de wartaal die ge vertelt, denk ik zelfs dat ik goed zit.
Oud 16 maart 2009, 19:43   #1770
Shadowke

Standaard

Citaat:
Gezien de wartaal die ge vertelt, denk ik zelfs dat ik goed zit.
nix wartaal
ik denk gewoon veel meer toekomstgericht dan jij
Oud 16 maart 2009, 19:46   #1771
system
Banneling

Standaard

Citaat:
nix wartaal
ik denk gewoon veel meer toekomstgericht dan jij
Naast uw paddo's schijnt ge dan ook nog science-fiction boekjes te lezen.

Een fatale combinatie natuurlijk.

Laatst gewijzigd door system : 16 maart 2009 om 19:46.
Oud 16 maart 2009, 19:46   #1772
Hollander

Standaard

Citaat:
Ik zeg maar wat Gerrit Zalm wist te vertellen. Bovendien zei hij dat hij er erg tegenop zag dit te moeten doen. Want het is Zalm die het plan in mekaar zal moeten steken. Hij opperde zelfs om het Nederlandse Fortisdeel (Fortis Commercial Banking) terug te verkopen aan de Belgen. Dat ziet ge van hier.
U zei dat, en u voegde er een pinnig oordeel aan toe. DAT is het punt.
Oud 16 maart 2009, 19:47   #1773
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U zei dat, en u voegde er een pinnig oordeel aan toe. DAT is het punt.
Ik voeg daar altijd een oordeel aan toe. Dat u dat pinnig vindt, is een vrij subjectief en dus niet terzakedoende kwalificatie.

Laatst gewijzigd door system : 16 maart 2009 om 19:48.
Oud 16 maart 2009, 21:44   #1774
Hollander

Standaard

Citaat:
Ik voeg daar altijd een oordeel aan toe. Dat u dat pinnig vindt, is een vrij subjectief en dus niet terzakedoende kwalificatie.
Voor uw gemak eens kijken wat niet ter zake doende kwalificaties zijn:

Citaat:
Liever een Bank een Franse handen en de werkgelegeheid te redden dan ons te laten afzetten door Kabouter Wouter. En wacht maar, met de Nederlandse tak van Fortis zal Zalm zijn handen vol hebben. Hij zal duizende mensen moeten ontslaan. Is een kwestie van tijd.
onaardige en ongefundeerde elementen in uw reactie
U impliceert ongefundeerd dat Nederlanders u af zullen zetten en Fransen niet.
U noemt ongefundeerd een Nederlandse minister "Kabouter".

U zult dat wel erg subjectief van mij vinden. (ik ben ten slotte een schraperige Ollander)
Oud 16 maart 2009, 21:52   #1775
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor uw gemak eens kijken wat niet ter zake doende kwalificaties zijn:

onaardige en ongefundeerde elementen in uw reactie
U impliceert ongefundeerd dat Nederlanders u af zullen zetten en Fransen niet.
U noemt ongefundeerd een Nederlandse minister "Kabouter".

U zult dat wel erg subjectief van mij vinden. (ik ben ten slotte een schraperige Ollander)

Iemand een 'Kabouter Wouter' noemen natuurlijk gedeeltelijk subjectief. Heb ik ook nooit ontkend. En het is omdat ik soms gedeeltelijk subjectief ben, dat ik ook het recht heb anderen subjectief te noemen. De Nederlanders hebben ons ook gerold. Ze hebben veel te weinig gegeven voor Fortis. En daar is niets subjectiefs aan. Ze hebben geprofiteerd van iemand die in (geld) nood zat.

Laatst gewijzigd door system : 16 maart 2009 om 21:54.
Oud 16 maart 2009, 21:58   #1776
Shadowke

Standaard

Citaat:
Iemand een 'Kabouter Wouter' noemen natuurlijk gedeeltelijk subjectief. Heb ik ook nooit ontkend. En het is omdat ik soms gedeeltelijk subjectief ben, dat ik ook het recht heb anderen subjectief te noemen. De Nederlanders hebben ons ook gerold. Ze hebben veel te weinig gegeven voor Fortis. En daar is niets subjectiefs aan. Ze hebben geprofiteerd van iemand die in (geld) nood zat.
de Belgische Franstalige bourgeoisie heeft wel ABN AMRO vijandig overgenomen wat Fortis juist in de problemen heeft gebracht.
maar dat ben je precies vergeten.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 16 maart 2009 om 21:58.
Oud 16 maart 2009, 22:11   #1777
Hollander

Standaard

Citaat:
Ik meen overigens dat uw commissie heeft bepaald dat de Nederlandse Staat een faire prijs heeft betaald voor het Nederlandse deel, alsmede dat de Belgische Staat voor een belangrijk deel debet was aan hoe het debacle zich ontvouwde, in tegenstelling van wat sommige boze tongen beweerden.
Maar dat vergeet u op doodgemakkelijk wijze.
Oud 16 maart 2009, 22:26   #1778
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ik lees regelmatig uw bijdragen aan deze discussie, t'Serclaes, en ik moet zeggen : uw hanteert zeer dikwijls argumenten die volkomen naast de realiteit lopen.
Naast uw realiteit ... en naast de realiteit van dit forum ...
Het probleem is dat een aantal deelnemers op dit forum staat niet naast maar buiten de realiteit.
Ik woon binnen Brussel, werk en in Brussel, en in Vlaanderen, en in Wallonie ...
Op een moment was een "rand brusselaar" erbij met hetzelfde positie ... Als wij geen "Flamingant" positie zijn wij naast de realiteit ?

Citaat:
Een eventuele splitsing van België in aparte staten zal weinig of niets met "taal" te maken hebben, en zal ook weinig of niets veranderen aan het huidig taalgebruik in de diverse regio's : in Vlaanderen zal de officiële taal het Nederlands zijn (dat is nu ook al zo) ; in Wallonië zal de officiële taal het Frans zijn (dat is nu ook al zo), en Brussel zal minstens officiëel tweetalig moeten zijn (zeg maar minstens drietalig, eigenlijk), wil het zijn rol als Europese stad waarmaken. Zeg mij, t'Serclaes : wat is daar anders aan dan nu, en overigens, wat is daar verkeerd aan ?
En de rand zal verder verbrusseld worden ...
En Frans zal altijd aanwezig zijn ...
En Nederlands zal verdampen binnen Brussel ... Spijtig genoeg ... sinds 20 jaren werd Nederlands meer en meer gebruikt ...
Dat een regio een officiele taal heeft ... ik heb er niks tegen ! Dat een regio negert de andere talen ... kan ik niet aanvaarden !
Ik heb dit ling al 2 keer gepost maar DIT IS EEN VOORBEELD VAN HET PROBLEEM : http://documents.scribd.com/docs/l8h...xn4nx6ocfr.pdf. Everytime heeft 2 andere links gestuurd met zelfde voorbeelden !

Citaat:
Het gaat dan, zoals nu, om de officiële landstaal. Met andere woorden, de taal die de overheden gebruiken om met de bevolking te communiceren, en vice-versa.
Ga maar op taalrespect.be ... dit heeft niks mee te maken met overheid !

Citaat:
Geen mens zal u dan, zoals nu, verbieden van thuis of op straat en onder elkaar de taal te spreken die u verkiest, al ware het Urdu of Westfluuts of Geheime Codetaal, zolang u maar in uw relatie met de overheid - zoals nu - de officiële landstaal gebruikt. Geen mens zal u dan, zoals nu, verbieden van tweetalige of zelfs negenenzeventigtalige projecten op te zetten, en geen mens zal u dan, zoals nu, verbieden van samen te spreken en samen te werken met wie u verkiest. Geen mens zal u dan, zoals nu, verbieden van meertalig te zijn (en dat bent u) en de diverse talen die u beheerst te gebruiken zoals nu.
Citaat:
Dat alles is overigens volkomen normaal in een democratie, hoor. Ik wordt hier ook niet in het oog gehouden door les poulets omdat ik bijvoorbeeld nu Nederlands zit te tikken. En als ik morgen een tientalig project wil opstarten, dan hoef ik daar aan niemand toestemming voor te vragen. Als ik zelfs zo onbeleefd zou willen zijn (quod non) van mijn croissants bij de boulanger in het Engels te bestellen, zal ik ze net zo goed meekrijgen, en voor dezelfde prijs.
Citaat:
Maar als ik hier morgen in een uiterst onwellevende bui gebrek aan respect zou betonen voor de landstaal en derhalve voor mijn landgenoten, zal ik erg scheef, en met evenveel gebrek aan respect bekeken worden. Logisch.
Citaat:
En als mijn karakter nòg slechter zou zijn dan het is, en ik in een vlaag van pure waanzin mijn verdomde willetje zou doordrijven, en eisen dat mij een bijvoorbeeld Engelstalige belastingsaangifte wordt toegestuurd, dan zal ik daar uitgebreid kunnen naar fluiten. Volkomen logisch, toch ?
Citaat:
Derhalve, t'Serclaes, waar maakt u zich eigenlijk druk om, voor wat het officiële taalgebruik in het huidige België, en eventueel daarna in een gesplitst België betreft ?
Citaat:
Mag ik het zeggen, l'ami ?
Ik heb zo een stil vermoeden dat gans uw redenering en argumentatie erop gericht is ons er van te overtuigen dat de Vlaamse Rand (Brussel, volgens u) met alle mogelijke en onmogelijke middelen, en desnoods per uitbreiding gans Vlaanderen, franstalig of minstens tweetalig (dus franstalig, cfr. Bruxelles) moet worden.[/quote]

Herlees maar mijn berichten !
1. Als ik spreek van Rand, spreek ik nooit van Vlaamse Rand maar van Rand en dit betreft een aantal Waalse gemeenten !
2. Ik spreek ook van de Leuvense Rand die uitbreid naar een aantal Waalse gemeenten !
3. Ik heb NOOIT gezegd dat dat Rand gemeenten franstalig of zelfs tweetalig zouden moeten worden ... !

Citaat:
Niet om taalredenen, natuurlijk, maar omdat Brussel dan uiteindelijk de langverhoopte corridor naar Frankrijk zou hebben.
Geen enkel Brusselaar verwacht een corridor naar Frankrijk ! Geen enkel Brusselaar zou Fransman/vrouw willen worden ! Geen enkel Brusselaar eist een staat "WalloBrux" maar ook geen "VlamoBrux" ... ! Die corridor is een belachelijk idee van de FDF. De WalloBrux staat : weer van de FDF ... .

Citaat:
De corridor waarover we het hier al zo dikwijls hadden, en waarvan we telkens - zoals nu - zegden : forget it. Want de realiteit is : Vlaanderen (= de meerderheid, dus) wil dat niet, en geen enkele Vlaamse partij zal ooit politieke zelfmoord plegen door die visie te wijzigen. Zo is het, en niet anders.
Brussel zou moeten uitbreiden ... zoals elk groot stad in de wereld ... maar dit mag niet ... en ik zal dit niet negeren !
De enige groot stad die zoals Brussel geisoleerd van zijn hinterland is ... is Berlijn ... Een uitbreiding van Berlijn (zoals voor Brussel) is onmogelijk ! En dan hebben Berlijn en Brandenburg politici besloten een Berlijn-Brandenburg bestuur ontwikkeld en een aantal bevoegdheden naar dit Berlijn-Brandenburg bestuur verplaatst !
Geen gewestgrenzen veranderingen maar EEN bestuur voor een groot aantal bevoegdheden ! Dit in het belang van Berlijn en in het beland van het rand van Berlijn !

U zal waarschijnlijk antwoorden dat er geen probleem is en dat het BHG mag gewoon verdwijnen ... en dat Brussel mag aan een Vlaams Gewest of een Vlaamse staat deelnemen.

Hierop kan ik antwoorden :

1. Brussel hinterland betreft ook een aantal Waalse gemeenten in de Rand en langs de E411 bijna tot/met Namen.
2. Brusselaars (Frans en Nederlandstalig) ... denken niet aan taalgrenzen en hebben geleerd in een multiculturele buurt te leven (herlees ook de berichten van Patrickve ... als nederlandstalig brusselaar heeft hij bijna hetzelfde positie als mij) ... zonder taaldruk voor nieuwkommers. Brusselaars pleiten voor Engels als derde officiele taal en zou Brussel vroeg of laat verengelst worden ... waarom niet ? Zouden mijn kleinkinderen verengelst worden ... Waarom niet ? Als het een logisch evolutie is ... 2 generaties geleden spraken mijn grootouders het Brussels dialect en het Frans, mijn vader Frans en Nederlands met een basis kennis van het Brussels dialect, ik Frans en Nederlands ... met bijna geen kennis van het Brussels dialect ...
3. Walen proberen niet Vlaanderen te verfransen ... BHV probleem komt uit Brussel en niet uit Wallonie
4. Brusselaars zijn niet "verfranst" onder druk maar hebben dit keuze gedaan
5. Brusselaars proberen niet Vlaanderen de verfransen ... maar denken gewoon dat een nederlandstalig gemeente met 80% franstaligen eentalig laten ... is dom.
6. Zouden de VLAAMSE RAND GEMEENTEN eentalig nederlandstalig moeten blijven ... Franstaligen kunnen dit aanvaarden.
7. Dat er een bestuur is voor Brussel, een tweede voor de Vlaamse Randgemeenten en een derde voor de Waalse Randgemeenten ... is onlogisch ... en dat kunnen ze niet aanvaarden

Conclusie :
- Het belangrijkst is niet Brussel te uitbreiden maar herkennen dat een bestuur uitbreiding of samenwerking tussen Brussel Vlaamsrand EN Waalsrandgemeenten heel belangrijk is.
- Kwestie belastingen zou het ook goed zijn een soort 50-50% regel te ontwikkelen tussen de gemeente waar een werknemer woont en de gemeente waar hij werkt.
- Als is zeg dat Brussel te Vlaams voor Wallonie is ... het is zeker dat Brusselaars (FR of NL) voor een aantal dingen meer Vlamingen dan Walen zijn.
- Als ik zeg dat Brussel te Franstalig voor Vlaanderen is ... betekend dit niet dat de absoluut wensen hun Frans te verdedigen maar dat ze doordrenkt zijn van Frans cultuur en in de Franse cultuur heeft taal niks mee te maken met grenzen ... Daarom kunnen Brusselaars de Vlaamse overheid niet begrijpen ! Daarom kan Brussel niet aan een Vlaamse staat deelnemen.

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 16 maart 2009 om 22:50.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2009, 22:39   #1779
Hollander

Standaard

respect voor uw bericht
Oud 16 maart 2009, 22:40   #1780
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de Belgische Franstalige bourgeoisie heeft wel ABN AMRO vijandig overgenomen wat Fortis juist in de problemen heeft gebracht.
maar dat ben je precies vergeten.
Belgen moesten Fortis Belg laten !
Fortis was sterk genoeg ...
Nederland heeft bijna niks betaald voor een deel van Fortis
Frankrijk heeft wel iets meer moeten betalen maar nog te weinig.

Wie was met Sarkozy aan't negocieren ? De franstalige bourgeoisie of onze nederlandstalig Premier ?

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 16 maart 2009 om 22:47.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be