Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 april 2009, 20:17   #101
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Brussel zou er meer voordeel aan hebben als zij zich komen vestigen in Brussel en er belastingen betalen. Sowieso is deze pendelarij ook een ecologische waanzin.
Niet iedereen kan de grootstadsdruk aan, mijn beste. Ik ook niet. Opgegroeid in diepe bossen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 20:19   #102
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Niet iedereen kan de grootstadsdruk aan, mijn beste. Ik ook niet. Opgegroeid in diepe bossen.
Klopt. Maar zou jij drie uur per dag filerijden, om dan thuis te komen en iedereen te vervloeken?

Ik heb dat ook nog gedaan, hoor, filerijden en ik spreek uit ervaring: veel van de Vlaamse frustratie komt daarvandaan. Als je drie uur op een dag opgefokt achter je stuur zit, word je gewoon gek. Geef mij maar Molenbeek dan.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 20:24   #103
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brussel zou er meer voordeel aan hebben als zij zich komen vestigen in Brussel en er belastingen betalen. Sowieso is deze pendelarij ook een ecologische waanzin.
Mijn vrouw en ik zijn in de omgeving van Brussel gaan wonen omdat we er beiden werkten. Ik rij een goede 5 km tot aan het metrostation en mijn vrouw moet maar 2 km tot aan haar werkplaats.
Maar als de leden van een gezin niet op dezelfde plaats werken, bijv. één in Antwerpen en één in Brussel, is pendelen onvermijdelijk, en ik vermoed sterk dat dit in de meeste gezinnen het geval is. Moeten ze dan misschien apart gaan wonen ?
Trouwens in de dienstensector, waarschijnlijk redelijk belangrijk in Brussel, is er nu éénmaal veel klantenbezoek... Dus voor administratie en vergaderingen naar het bureau in Brussel en van daaruit naar de klant(en). Carpooling en publiek transport is dan geen optie.
Er zal dus steeds een groot volume aan pendelaars zijn en daar moet een echte oplossing voor komen en geen oplossingen van "trek u plan, verhuis".
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 20:25   #104
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dan moet Brussel
1) goedkoper worden om te wonen
2) hele wijken moeten worden opgeknapt
3) criminaliteit moet drastisch verminderen (minder allochtonen dus)

dus meer investeringen in huizen en veiligheid en een deftig immigratiebeleid.
dat zie ik niet gebeuren onder België of Brussels stadstaat.
Shadowke: ikzelf en Jaani Dushman hebben vorige maand nog half Brussel doorkruist met een Vlaamse leeuw, na de betoging voor Catalonië. Akkoord, hij was wel opgerold aan de stok, maar als je goed keek, kon je nog wel duidelijk zien dat het een Vlaamse leeuwenvlag was. We zijn, beiden met zo'n vlag, te voet van het Zuidstation naar het Vlaams Huis getrokken (voorbij het Centraal Station, richting Sint-Katelijne) en zijn de ene na de andere allochtoon gepasseerd. Niemand, maar dan ook niemand, heeft ons daarop aangesproken. We zijn zelfs het grootste Vlaminghatende bastion van Brussel, zijnde de kantoren van Le Soir, gepasseerd. Ben jij eigenlijk ooit al in Brussel geweest?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 20:27   #105
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Klopt. Maar zou jij drie uur per dag filerijden, om dan thuis te komen en iedereen te vervloeken?

Ik heb dat ook nog gedaan, hoor, filerijden en ik spreek uit ervaring: veel van de Vlaamse frustratie komt daarvandaan. Als je drie uur op een dag opgefokt achter je stuur zit, word je gewoon gek. Geef mij maar Molenbeek dan.
Ik zou om te beginnen geen auto hebben. Is niet echt een noodzaak om te hebben in dit land, zo lijkt mij toch. Vanuit Gent ben ik in Brussel op een mollig halfuurtje met de trein. Mooi uitzicht krijg ik er nog gratis bij.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 22 april 2009 om 20:27.
Oud 22 april 2009, 20:29   #106
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou om te beginnen geen auto hebben. Is niet echt een noodzaak om te hebben in dit land, zo lijkt mij toch. Vanuit Gent ben ik in Brussel op een mollig halfuurtje met de trein. Mooi uitzicht krijg ik er nog gratis bij.
Fijn en vandaaruit moet je nu enkel nog naar , zeg maar Solvay in Neder-Over-Heembeek, of Ericsson in Evere geraken.

Laatst gewijzigd door Zucht : 22 april 2009 om 20:30.
Oud 22 april 2009, 20:30   #107
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Fijn en vandaaruit moet je nu enkel nog naar , zeg maar Solvay in Neder-Over-Heembeek, of Microsoft in Diegem geraken.
Hoe rijden de bussen?
Oud 22 april 2009, 20:31   #108
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Fijn en vandaaruit moet je nu enkel nog naar , zeg maar Solvay in Neder-Over-Heembeek, of Microsoft in Diegem geraken.
Ik heb op een blauwe maandag ooit nog in Diegem gewerkt als interim. Per trein. Ik had al snel gezien dat ik niet veel vrije tijd meer ging hebben indien ik die interim een permanent karakter had gegeven.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 20:33   #109
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe rijden de bussen?
'k heb Microsoft, Diegem, vervangen door Ericsson, Evere, omdat Diegem niet meer Brussel is.
De bus van het cenraal station naar de Leopold (dinges) laan in Evere zal toch wel een stuk meer dan een half uur zijn denk ik, dus je bent ook al meer dan een uur onderweg. (in close packing) Ik heb die bus lang geleden wel genomen maar herinner me de juiste tijd niet meer.
Voor NOH weet ik het niet. Volgens mij niet te doen zonder auto ( of ook 3 uur onderweg misschien)
Oud 22 april 2009, 20:41   #110
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
'k heb Microsoft, Diegem, vervangen door Ericsson, Evere, omdat Diegem niet meer Brussel is.
De bus van het cenraal station naar de Leopold (dinges) laan in Evere zal toch wel een stuk meer dan een half uur zijn denk ik, dus je bent ook al meer dan een uur onderweg. (in close packing) Ik heb die bus lang geleden wel genomen maar herinner me de juiste tijd niet meer.
Voor NOH weet ik het niet. Volgens mij niet te doen zonder auto ( of ook 3 uur onderweg misschien)
Rijden er bommeltreinen tot daar?

Uit ervaring weet ik dat men letterlijk ver kan geraken als men een beetje creatief is met treinverkeer.
Oud 22 april 2009, 20:48   #111
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Thuis, of bij de klant, toegang hebben tot internet/VPN naar het bureau en conference calls, zou al een stukje kunnen oplossen. Moet je niet meer naar bureau voor admin en vergaderingen. Nadeel daarvan is dat het gebrek aan fysisch contact met collega's, manager, secretaresse !!!! een gevoel van gemis kan veroorzaken.
Oud 22 april 2009, 20:48   #112
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, heb ik ook nog gedaan. Treinen met een goed boek van Nietzsche of Deleuze en dan interessante discussies aanknopen.

Maar dan komt het perverse fiscale systeem kijken: vele Vlamingen rijden met de bedrijfswagen & de benzine wordt door de firma betaald en het treinticket niet...
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 20:52   #113
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, heb ik ook nog gedaan. Treinen met een goed boek van Nietzsche of Deleuze en dan interessante discussies aanknopen.

Maar dan komt het perverse fiscale systeem kijken: vele Vlamingen rijden met de bedrijfswagen & de benzine wordt door de firma betaald en het treinticket niet...
Mensen aanspreken in treinen over Nietzsche of Deleuze?

Nuja, ik moet toegeven dat ik een decadent zwijn ben dat in eerste rijdt. Maar ik geniet werkelijk van de rust en stilte en het uitzicht in in trein, en daarmee is mijn gedrag goedgepraat

Wij studenten hebben het makkelijk: een campuskaart kost zo goed als niks. Bewapend met twee campuskaarten en de slechte kennis van treinconducteurs over hun eigen trajecten geraak ik overal in Vlaanderen, behalve de meer obscure stations.
Oud 22 april 2009, 21:19   #114
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dus ze willen België behouden, ze houden van België maar willen niets afweten van de taal en cultuur van de meerderheid van de Belgen?? hoe verklaar je dat dan??
Dat de Brusselaars de Vlaamse cultuur negeren is een leugen !

Citaat:
Il nous faut des écoles avec un enseignement bilingue suivant le principe de l'école européenne ou d'autres pays (Luxembourg, CAnada, Liban, ...) : cours de base dans la langue maternelle, autres cours dans la seconde langue de la région. http://www.destexhe.be/enseignement_...e_document.htm

75% des Bruxellois pour un enseignement bilingue. 75% Brusselaars voor een tweetalig onderwijs Etude VUB. http://www.manifestobru.be/docu/Ense...AAte%20VUB.pdf

Si Belgique = Bruxelles, on en serait pas l�*!!!!!!
A Bruxelles, on apprend d'office les deux langues nationales et on se fout que le voisin est francophone ou néérlandophone. Dans ma famille, on parle même encore le "bruxellois"!!!! C'est la guerre entre la communauté francophone et la communauté néerlandophone qui détruit la Belgique et détruit notre image �* l'étranger. Et pire, prive les citoyens bruxellois de leur liberté. Parce ma fille va dans une école néerlandophone, elle n'a pas accès aux activités extrascolaires de la communauté française! C'est une honte! http://www.new.facebook.com/inbox/#/...id=21958812235
Je suis fière d'être bruxelloise et j'ai de plus en plus honte d'être belge! Nathalie Debruyne. http://www.new.facebook.com/inbox/#/...id=21958812235

Brussel is gelijk een stoemp” Arno. http://bruksel.wordpress.com/2007/01...jk-een-stoemp/

Iets meer leerlingen in Brussels Nederlandstalig onderwijs Hoewel steeds meer Nederlandstalige scholen in Brussel al van bij de eerste inschrijvingsronde voor broers en zussen vol zitten, stijgt het globaal aantal leerlingen in het kleuter- en later onderwijs nog steeds. Door de capaciteitsproblemen is de toename echter beperkt, meldt Brussels minister Guy Vanhengel op basis van de februaritelling van de Vlaamse Gemeenschapscommissie. http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...nderwijs.dhtml

Vanhengel zegt dat de tellingen hem "geenszins verrassen, want heel wat kleuterklassen zitten gewoon barstensvol. De scholen kampen met plaatsgebrek. In de meest bevraagde scholen draaien we op maximum capaciteit." Uit de cijfers blijkt ook dat slechts 4,3 procent van de kleuters in het Franstalig onderwijs terechtkomt. Dat geldt ook voor de overgang van lager naar secundair, waar eveneens 4 procent voor het Franstalig onderwijs kiest. "Dit bewijst dat de ouders hun vertrouwen blijven stellen in onze scholen", aldus nog Vanhengel. http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Hom...tagneert.dhtml

Il est amusant de voir qu'aujourd'hui ce sont les francophones qui se mettent au néerlandais. Retour de balancier? Les francophones qui apprennent le néerlandais le font pour des raisons économiques, pas pour des raisons sociales ou de prestige. Et puis les francophones, même bilingues, continuent �* parler le français chez eux. Certains dénoncent une flamandisation "rampante" de Bruxelles �* cause des ministères flamands, des navetteurs et des flamands de plus en plus nombreux qui s'établissent ici �* Bruxelles. Mais si Bruxelles s'est bel et bien francisé, il est absurde de croire qu'il y aura un retour en arrière au profit du néerlandais. (TBX n° 055, Page 7, paru le 2004-01-08) http://www.latribunedebruxelles.be/f...cle/12/app.rvb

Ik heb 5 jaar in Brussel gewoond, en ik dacht vroeger dat men in Brussel enkel Frans sprak - dit is echter totaal verkeerd. Men spreekt er Frans, Vlaams, Engels, (veel) Marrokaans en alles wat je maar kan horen. Ik groet winkeliers in het Brusselse bijna steeds in twee talen, en laat duidelijk merken dat ik van origine vlaamstalig ben. Meer dan eens word ik vervolgens geholpen in het Nederlands, en wie maalt erom dat dit niet perfect is ? En als het niet verstaanbaar is, dan schakel ik wel over in het Frans, het moet vooruit gaan. http://southofbrussels.wordpress.com...el-uitbreiden/

Het gaat de goede richting uit met het Nederlands in Brussel. Dat blijkt uit Taalbarometer 2, een onderzoek over taalgebruik, taalverschuivingen en taalidentiteit in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dat Bert Anciaux liet uitvoeren door VUB - BRIO. Beter nog, steeds meer mensen erkennen het belang van het Nederlands en een merendeel van de Brusselaars heeft de indruk dat ze in de hoofdstad steeds meer Nederlands horen. Het Frans blijft in Brussel de lingua franca en het Engels blijft inzake taalgebruik op de derde plaats staan. De meertalige omgeving biedt volgens de Brusselaars duidelijk een meerwaarde. In het gebruik van het Nederlands is een verschuiving in positieve zin te merken. Dit is dikwijls het geval binnen het gezin waar het Nederlands vaak in combinatie met andere talen wordt gesproken. Ook in het uitgaansleven, op de werkvloer en in publieke conversaties is en blijft het Nederlands één van de talen van de stad. Dat is een hoopvolle vaststelling. Het onderwijs is het belangrijkste instrument om de positie van het Nederlands te handhaven. Uit de studie blijkt dat anderstaligen op school en zelfs ook nog buiten de schoolmuren meer en meer Nederlands gebruiken. Het Nederlandstalig onderwijs in Brussel wordt ook hoog ingeschat. Desalniettemin vinden Brusselaars dat het onderwijs faalt in het vormen van tweetalige Brusselaars. Een andere opmerkelijke vaststelling is dat er een onderscheid dient gemaakt te worden tussen de perceptie van het Nederlands en het Vlaams bij de Brusselaars. Het Nederlands wordt vooral met positieve elementen geassocieerd, het Vlaams daarentegen eerder met extremisme. Rudi Janssens: “Als we de verschuivingen tussen beide peilingen bekijken, springen twee dingen toch wel in het oog: de snelheid waarmee taalverschuivingsprocessen zich op sommige domeinen voltrekken, hetgeen een blik in de toekomst erg speculatief maakt, en het duidelijke onderscheid dat wordt gemaakt tussen het Nederlands als taal, die algemeen als positief wordt gewaardeerd, en het label 'Vlaams' dat veelal weerstand oproept." http://www.briobrussel.be/ned/webpag...=188&MenuId=7; http://www.briobrussel.be/assets/and...hema%27s_7.pdf
Ik hoop dat dit genoeg is !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 21:22   #115
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
In tegenstelling tot die Gillain, weet hij tenminste dat België louter een Britse creatie is.
Belgie is een belgisch creatie ... met hulp van Britten ! Geen Britse creatie !
Oud 22 april 2009, 21:23   #116
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgi/a...le-staat.dhtml

Al best een oud stukje is dit (1 jaar), maar ik vraag me af hoe realistisch dit is. Maingain pleit hier voor een uitbreiding van Brussel tot 31 gemeenten en een soort fusie tussen Brussel en Wallonië tot één gewest. Hoe groot achten jullie de kans dat dit werkelijk gebeurd?
Geen enkel ! Brusselaars wensen dit niet !
Oud 22 april 2009, 21:26   #117
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Brussel is niet duur in vergelijking met andere steden. Bovendien doe het opknappen van wijken de prijzen eerder stijgen dan dalen...

Wat ga je doen? Ze neerschieten?

Ik wed dat jij met moeite uit je 4x4 durft stappen 's morgens... Blijf bij nader inzien maar in je fermette aan de E17.
Oud 22 april 2009, 21:28   #118
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Brussel is niet duur in vergelijking met andere steden. Bovendien doe het opknappen van wijken de prijzen eerder stijgen dan dalen...

Wat ga je doen? Ze neerschieten?

Ik wed dat jij met moeite uit je 4x4 durft stappen 's morgens... Blijf bij nader inzien maar in je fermette aan de E17.
Brussel is de duurste plaats om te wonen als je een deftig huis wilt.

Brussel zit vol huisjesmelkers die voor krotten hoge huur vragen.

de vreemdelingen doodschieten? neen zo inhumaan ben ik ni.
gewoon het land uit.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 22 april 2009 om 21:29.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 21:32   #119
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht

de vreemdelingen doodschieten? neen zo inhumaan ben ik ni.
gewoon het land uit.
De welke?
Oud 22 april 2009, 21:33   #120
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Belgie is een belgisch creatie ... met hulp van Britten ! Geen Britse creatie !
België is helemaal geen Belgische creatie, tenzij je 'belgisch' vereenzelvigt met de coallitie van bourgeoisie en katholieken van toen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be