Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 mei 2009, 21:06   #61
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rechtuit Bekijk bericht
wat is volgens jou een vlaming, duidelijke vraag toch?
Nee, helemaal niet. Dat hangt volledig af van hoe je daar zelf over denkt.
Een Vlaming kan iemand zijn die
- In Vlaanderen woont
of
- Geboren is uit twee Vlaamse ouders
of
- Blank is
of
- Vlaams spreekt
of (erger nog-
- Al deze zaken samen

of de tekst van 'Vliegt de Blauwvoet, storm op zee' uit het hoofd kent,
of de Guldensporenslag in rijmen kan navertellen

Ga zo maar door.

De vraag is vooral welke gevolgen zo'n 'Vlaming-zijn' moet hebben op het statuut van iemand in de maatschappij of het beeld dat anderen (bv Max) van die persoon heeft.
Oud 27 mei 2009, 21:07   #62
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
En weer wordt iets van Hitler en het Derde Rijk bij gesleurd. Laten we toch gewoon ieder volk in zijn eigen land verblijven, opdat iedereen zijn thuis en gelukkig kan voelen. Een beetje migratie kan zijn, het is van alle tijden. Maar laten we geen wereldwijde mengelmoes maken. Daar heeft niemand iets aan.
Welke nationaliteit heeft een wereldburger?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 21:07   #63
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ga jij dan maar eens tegen mensen als Pieter Van Boxel of Linda Mbungu vertellen dat ze geen Vlamingen zijn. Ik wens je veel succes.
Deze mensen zijn geen Vlaming. Net zomin de blanken in Zuid-Afrika geen (Zuid)Afrikanen zijn. Is dat nou zo moeilijk om te begrijpen ? Dit gezegd zijnde met alle respect voor blanken of zwarten. Alle mensen zijn gelijkwaardig maar niet gelijk. Dat geld ook voor man en vrouw. Men wil ze nu zoveel mogelijk gelijk maken. Ik ben daar tegen. Laat een man nu eens een man zijn en een vrouw een vrouw. Dat geldt ook voor de verschillende volkeren, laat ieder volk nu eens leven op zijn eigen land, met hun eigen cultuur en religie.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 21:07   #64
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat is volgens jou een vlaming, duidelijke vraag toch?
Duidelijk antwoord:

Citaat:
U hebt gezocht op het woord: Vlaming.
RESULTAAT
 Vla·ming de; m,v -en iem uit Vlaanderen

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 mei 2009 om 21:09.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 21:08   #65
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Iemand die veel buiten werkt en van nature snel donker wordt is weldegelijk een Vlaming hoor. Vlaming zijn dat zit in je genen, van geboorte uit. Natuurlijk moet je je wel nog als Vlaming gedragen ook. Eens beiden voldaan, is er geen probleem.
Welke genensequentie is de Vlaamse?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 27 mei 2009, 21:08   #66
doubled
Burgemeester

doubled's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik viel bijna van mijn stoel toen ik zonet in Ter Zake hoorde dat Annemans niet kon antwoorden op een basisvraag voor een nationalistisch partij. Wie of wat is een Vlaming ?

Het is nochtans heel simpel. Een Vlaming is iemand die een Vlaamse vader en moeder heeft, die bijgevolg blank is, die Nederlands spreekt, die hier onze Vlaamse normen en waarden volgt en die dan ook als dusdanig als Vlaming aanvaardt wordt in onze volksgemeenschap. Het etnische aspect speelt een grote rol bij het bepalen of iemand Vlaming is of niet. Daarna spelen culturele en religieuze en taal-aspecten ook een rol. Een rasecht Vlaams meisje die in een boerka over straat loopt of een Vlaming die zich uitdost als traditionele jood, die zal uiteraard niet als Vlaming erkend worden. Stel een Duits koppel komt hier wonen, de nakomelingen kunnen zullen snel tot de Vlaams volkgemeenschap worden gerekend. Echter hoe verder van Vlaanderen, hoe minder evident dat is. Een Congolese familie zal na vijf generaties nog steeds niet als Vlamingen beschouwd worden, gewoon omdat hun etnische kenmerken te ver afwijken van de Vlaamse, vnl de huidskleur. Pas op, die mensen zijn daarvoor niet minderwaardig, het gaat echter gewoon om de vraag wie we tot het eigen volk rekenen. Dat bepaald de volksgemeenschap eigenlijk voor een groot stuk.
Een Vlaming is iemand die een Vlaamse vader en moeder heeft, die bijgevolg blank is, die Nederlands spreekt.
dat is nogal erg vaag. zonder inhoud of wat ons nu onderscheid van een ander volk dan alleen de taal.
Daarna spelen culturele en religieuze en taal-aspecten ook een rol
taal daar heb je gelijk ik valt niet te betwisten.
maar culturele is iets anders zeker in een geglobaliseerde wereld.
en religieuze valt ook moelijk te verdedigen.
Een rasecht Vlaams meisje again wat is vlaams dan alleen de taal nog?
met alle respeckt u observeerd maar geeft geen inhoud.
doubled is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 21:11   #67
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Deze mensen zijn geen Vlaming. Net zomin de blanken in Zuid-Afrika geen (Zuid)Afrikanen zijn. Is dat nou zo moeilijk om te begrijpen ? Dit gezegd zijnde met alle respect voor blanken of zwarten. Alle mensen zijn gelijkwaardig maar niet gelijk. Dat geld ook voor man en vrouw. Men wil ze nu zoveel mogelijk gelijk maken. Ik ben daar tegen. Laat een man nu eens een man zijn en een vrouw een vrouw. Dat geldt ook voor de verschillende volkeren, laat ieder volk nu eens leven op zijn eigen land, met hun eigen cultuur en religie.
Een échte Vlaming schrijft d-t fouten.

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 mei 2009 om 21:12.
Oud 27 mei 2009, 21:12   #68
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

ik herhaal :

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roodhaar Bekijk bericht
een blanke vlaamse gebuur van mij is getrouwd met een Mulat meisje. hun twee kindjes hebben dan ook een kleurtje. spreken perfect vlaams, gaan naar een Katholiek lager onderwijs en zijn zowat de leukste kindjes van de buurt.

geen vlaamse kindjes voor jou ?
Wie gaat mijn gebuur vertellen dat zijn kindjes géén Vlamingen zijn ?

Ps: ik wens u naast zéér veel moed ook heel wat sterkte toe (in de meest letterlijke zin). het zal nodig zijn als je hem dit wil verkondigen
.
roodhaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 21:13   #69
rechtuit
Schepen

Standaard

[quote=filosoof;4128136]Duidelijk antwoord:[/QUOTE
Dus iemand uit marokko kan geen vlaming zijn, OK? aangezien dit een marokkaan is (want uit marokko)?

Laatst gewijzigd door rechtuit : 27 mei 2009 om 21:13.
rechtuit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 21:14   #70
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Als nederlanders dit hier te lezen zouden krijgen,die zouden zich een breuk lachen
Oud 27 mei 2009, 21:15   #71
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
Als nederlanders dit hier te lezen zouden krijgen,die zouden zich een breuk lachen
Alleen de Nederlanders?
Oud 27 mei 2009, 21:16   #72
rechtuit
Schepen

Standaard

Citaat:
ik herhaal :

Ps: ik wens u naast zéér veel moed ook heel wat sterkte toe (in de meest letterlijke zin). het zal nodig zijn als je hem dit wil verkondigen
Is die vrouw dan beschaamd over haar afrikaanse roots? is zij niet half-afrikaans en haar kinderen 1 kwart afrikaans of is dit te wetenschappelijk gezegd?
Oud 27 mei 2009, 21:17   #73
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Alleen de Nederlanders?
en nog velen anderen
Oud 27 mei 2009, 21:17   #74
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Wat versta je daaronder "zich als Vlaming gedragen" ??
Vendelzwaaien, volksdansen, VTM kijken, gordelen en ontevreden zijn?
Oud 27 mei 2009, 21:17   #75
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al degenen die hier geen omschrijving van vlaming kunnen verdragen, zou ik het volgende willen vragen: als je een niet-blanke tegenkomt in vlaanderen, zul je toch denken dat deze persoon (al dan niet gedeeltelijk) een niet-vlaamse of niet-europese afkomst heeft?

(dit houdt dus geen waarde-oordeel in, dit zeg ik nog eens extra erbij, al is dit waarschijnlijk verloren moeite)

Dus alhoewel jullie redeneren dat iedere mens die hier rondloopt vlaming is, denken/zien jullie toch dat hij ook roots elders heeft, dus maw, de realiteit/feiten spreken jullie ideologisch gekleurde ideeën tegen.
Neenee, je uitleg houdt perfect steek, hoor. Maar je hebt het over afkomst, hé. Natuurlijk zal iemand met een andere huidskleur waarschijnlijk een niet-Vlaamse afkomst hebben. Soms rechtstreeks (bv adoptie), soms 2de of 3de generatie, ... Maar we hebben het hier over identiteit. Maxler hier vindt dat je überhaupt geen Vlaming kan zijn als je niet blank bent EN niet in Vlaanderen bent geboren (uit niet-Vlaamse ouders zal ik er maar volledigheidshalve aan toevoegen). Dat is een heel andere discussie. Je afkomst vormt slechts gedeeltelijk je identiteit. Als je stelt dat dat voor 100% zo is, dan zit je toch wel heel dik in het vaarwater van Blud und Boden-theorieën.
Oud 27 mei 2009, 21:17   #76
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Al degenen die hier geen omschrijving van vlaming kunnen verdragen, zou ik het volgende willen vragen: als je een niet-blanke tegenkomt in vlaanderen, zul je toch denken dat deze persoon (al dan niet gedeeltelijk) een niet-vlaamse of niet-europese afkomst heeft?
Klopt, maar het is niet omdat je een Blanke tegenkomt dat die direct ook Vlaming is, als die plots in't Italiaans begint weet je ook wel beter.

Eerlijk gezegd intresseert me de origine van mensen mij geen zak, wat mij aanbelangt is hoe ze zich gedragen in de maatschappij.

Hell, ik weet nog steeds niet wat het wezenlijke verschil is tussen een Vlaming & een Waal, laat staan dat ik over zo'n futiliteit mijn slaap ga laten.

Citaat:
Dus alhoewel jullie redeneren dat iedere mens die hier rondloopt vlaming is, denken/zien jullie toch dat hij ook roots elders heeft, dus maw, de realiteit/feiten spreken jullie ideologisch gekleurde ideeën tegen.
Het feit dat iemand roots heeft die elders liggen sluiten het andere niet per sé uit.
Oud 27 mei 2009, 21:18   #77
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Alleen de Nederlanders?
Iedereen die zèlf voldoende Nederlands begrijpt of, indien dat niet het geval is, een goede vertaling kan bekostigen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 21:18   #78
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik herhaal :

Je merkt hier heel duidelijk hoe erg de etnische identiteit van ons volk onder druk komt te staan. Het gaat gewoon razendsnel. Over een paar eeuwen zijn we mogelijk allemaal mulatten. Ik vind dat erg.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 21:18   #79
rechtuit
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Nee, helemaal niet. Dat hangt volledig af van hoe je daar zelf over denkt.
Een Vlaming kan iemand zijn die
- In Vlaanderen woont
of
- Geboren is uit twee Vlaamse ouders
of
- Blank is
of
- Vlaams spreekt
of (erger nog-
- Al deze zaken samen

of de tekst van 'Vliegt de Blauwvoet, storm op zee' uit het hoofd kent,
of de Guldensporenslag in rijmen kan navertellen

Ga zo maar door.

.
maw, u weet het ook niet
Oud 27 mei 2009, 21:19   #80
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
ik leerde ooit op de universiteit tijdens de lessen Ruslandkunde: "identiteit is gebaseerd op niet-identiteit".

Ik verklaar me nader: men voelt zich een groep, omdat men ziet dat bepaalde mensen totaal anders zijn, of dat men gezamenlijk anders wordt behandeld. In pakweg 1880 was er een groot verschil tussen een Limburger, en een West-Vlaming, maar door gezamenlijk, binnen de Belgische context te worden miskend omwille van de taal, is er een groepsgevoel ontstaan. Aldus heeft de Vlaamse identiteit mede vorm gekregen. Er zijn uiteraard ook andere factoren, maar deze mag men ook niet onderschatten.

Concreet naar vandaag zou ik dit vertalen als volgt: wanneer een Vlaming in zijn straat mensen ziet komen: die totaal anders zijn dan hem, andere waarden en een andere taal hebben, dan voelt die Vlaming zijn identeit sterker: de nieuwkomers zijn een andere "soort" mensen. Identiteit op basis van niet-identiteit dus.

En daar is niets mee mis.
Intressante post, thx
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be