Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2009, 06:25   #181
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Het was dan ook erg raar. Gerolf antwoorde helemaal niet op de vraag wie is Vlaming, wie behoort tot het eigen volk en begon over iets anders. Ik vond het niet goed overkomen.
Je bent er echt niet goed van hé.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 06:28   #182
driewerf

Standaard

Citaat:
Iemand die veel buiten werkt en van nature snel donker wordt is weldegelijk een Vlaming hoor. Vlaming zijn dat zit in je genen, van geboorte uit. Natuurlijk moet je je wel nog als Vlaming gedragen ook. Eens beiden voldaan, is er geen probleem.
Goed, op welke chromosoom ligt het Vlaamse gen dan?
Oud 28 mei 2009, 06:33   #183
driewerf

Standaard

Citaat:
Dit gezegd zijnde met alle respect voor blanken of zwarten. Alle mensen zijn gelijkwaardig maar niet gelijk. Dat geld ook voor man en vrouw. Men wil ze nu zoveel mogelijk gelijk maken.
nog voor de haan drie maal kraaide...
Oud 28 mei 2009, 06:39   #184
driewerf

Standaard

Citaat:
Die criteria zijn vanzelf ontstaan binnen onze Vlaamse volksgemeenschap en worden door veel Vlamingen ook gebruikt. Al zullen de meesten het niet durven toegeven, dat is het verschil. De meesten denken het, maar zijn te bang om het te zeggen en draaien rond de pot. Een mens wordt deze dagen voor heel weinig al voor racist uitgemaakt. Terwijl een racist iemand is die andersrassige mensen haat of minderwaardig vindt en ze zo gaan discrimineren. Ik doe als radicale volksnationalist geen van deze beiden.
Proficiat Max, een post zonder dt-fouten.
Alleen, foutloos is het ook niet. Onderwerp van je zin is een racist (enkelvoud). En wat zien we? Dat je vervoegd werkwoord in het meervoud staat (gaan).

Tsssssssss.
Oud 28 mei 2009, 06:41   #185
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Identiteit kan je kiezen, afkomst natuurlijk niet.
Het soort identiteit waar Max naar verwijst is een identiteit zoals die gepercipieerd wordt door de rest van de volksgemeenschap. In die zin kan je dat inderdaad niet zelf kiezen. Hoewel je de identiteit van Max ook gewoon een sociaal stigma zou kunnen noemen (zonder de negatieve connotatie van stigma).
Oud 28 mei 2009, 06:44   #186
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doubled Bekijk bericht
ja als je iets verdedigd moet je kunnen uitleggen wat je verdedigd.
zou anders wel erg dom zijn in mijn ogen.
roepen in de wind.
Oud 28 mei 2009, 06:48   #187
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik viel bijna van mijn stoel toen ik zonet in Ter Zake hoorde dat Annemans niet kon antwoorden op een basisvraag voor een nationalistisch partij. Wie of wat is een Vlaming ?

Het is nochtans heel simpel. Een Vlaming is iemand die een Vlaamse vader en moeder heeft, die bijgevolg blank is, die Nederlands spreekt, die hier onze Vlaamse normen en waarden volgt en die dan ook als dusdanig als Vlaming aanvaardt wordt in onze volksgemeenschap. Het etnische aspect speelt een grote rol bij het bepalen of iemand Vlaming is of niet. Daarna spelen culturele en religieuze en taal-aspecten ook een rol. Een rasecht Vlaams meisje die in een boerka over straat loopt of een Vlaming die zich uitdost als traditionele jood, die zal uiteraard niet als Vlaming erkend worden. Stel een Duits koppel komt hier wonen, de nakomelingen kunnen zullen snel tot de Vlaams volkgemeenschap worden gerekend. Echter hoe verder van Vlaanderen, hoe minder evident dat is. Een Congolese familie zal na vijf generaties nog steeds niet als Vlamingen beschouwd worden, gewoon omdat hun etnische kenmerken te ver afwijken van de Vlaamse, vnl de huidskleur. Pas op, die mensen zijn daarvoor niet minderwaardig, het gaat echter gewoon om de vraag wie we tot het eigen volk rekenen. Dat bepaald de volksgemeenschap eigenlijk voor een groot stuk.
Hoewel het niet mijn definitie is, vind ik deze definitie een heel pak logischer en coherenter dan het doorsnee gewauwel over 'cultuur' en 'eigenheid' die je op de rest van het forum aantreft. Dat komt omdat Max hier ook verwijst naar de erkenning van een Vlaming als Vlaming.

Jammer dat zoveel posters enkel oog hadden voor de (eerder concrete) invulling die Max ook onder die definitie rekent. Ik ben ervan overtuigd dat we die 'aanvaarding tot de groep door leden van diezelfde groep' nochtans zelf ook toepassen in de rest van onze groepen. Je kan bvb niet zelf kiezen of je een linkse of een rechtse bent. Dat etiket (=/= zelfbeeld) wordt je de facto opgekleefd. Ik kan iemand negatief definiëren als rechtse, iemand anders kan diezelfde persoon negatief definiëren als linkse. Zo bizar is de basisgedachte van Max' redenering dus niet. En zolang er aan dat soort van etiquetten geen juridische gevolgen worden gekoppeld, vind ik het bestaan van dat soort etiquetten best ok. Het creëert toch een beetje orde in de chaos, aangezien het ons in het links-rechts-voorbeeldje toelaat makkelijk politieke analyses van iemands denken te maken.

Andy

Laatst gewijzigd door Andy : 28 mei 2009 om 06:50.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 07:10   #188
driewerf

Standaard

Even nadenken.
Er zijn mensen die graag keppeltjes dragen, Om Kippoer vieren en Havannah Nagilla neuriën. Doorgaans noemen we die mensen joden.
Andere mensen lopen eten graag stokbrood met kaas en rode wijn, terwijl ze de marseillaise fluiten. We noemen ze Fransen.
Nog anderen drinken graag lauw bier zonder schuim, en rijden links. Britten, of wat had u gedacht?
etc ect etc

Volkeren bestaan. Bovenstaande is zeer clichématig, en zal waarschijnlijk de toets van de praktijk niet doorstaan, maar het beeld is duidelijk.
Nu, de vraag wat een Vlaming is, is eigenlijk een zeer dubbelzinnige vraag. Vooral wanneer die gesteld wordt aan een Vlaams-nationalist zoals Annemans of Max vD.

Even een omweg:
Is Wouter Van Bellingen een Belg? Ongetwijfeld. Hij heeft een Belgische identiteitskaart, en geniet alle rechten en plichten waarvan elke Belg geniet.

Is Wouter Van Bellingen een Vlaming? Neen, zegt MvD.
Ho, wacht even.
Aan het jood-zijn (zie mijn voorbeeld van hierboven) verbindt men geen rechten of plichten. Een jood (of moslim, hindou, katholiek etc) kan zeer goed een Belg zijn, met alle rechten en plichten.
Maar wat in een toekomstig onafhankelijk Vlaanderen? Zullen de "Wouters" van deze wereld automatisch de Vlaamse nationaliteit verwerven? Zullen ze automatisch dezelfde rechten verwerven? (De vraag is overigens van toepassing voor iedereen die buiten de definitie van "Vlaming" valt.)
Zal Wouter Van Bellingen in een onafhankelijk Vlaanderen nog in aanmerking komen voor pakweg een sociale woning, of zal hij, eens het Eigen Volk Eerst ingevoerd, moeten vaststellen dat hij wel Belg maar geen Vlaming is. En dat zijn huidskleur hem wél wordt aangerekend (cfr. MvD "een Vlaming is blank".)

Wat bijvoorbeeld indien plots in een Vlaams-Belang-Vlaanderen het 70-puntenplan alsnog in werking treedt?
http://www.blokwatch.be/content/view/62/39/lang,nl/#3

Laatst gewijzigd door driewerf : 28 mei 2009 om 07:19.
Oud 28 mei 2009, 07:25   #189
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Wie Vlaming is en wie niet? Je voelt dat. In mijn dorp woont een zwarte jongen, een neger voor de duidelijkheid. Ik zal hem Steven noemen (zijn echte naam is vergelijkbaar).
Steven is hier geboren en getogen. Hij bracht zijn jeugd door in de plaatselijke scoutsgroep, werd later scoutsleider, speelt in een plaatselijk muziekgroepje, spreekt feilloos het plaatselijk dialect...
Is hij een Vlaming? De vraag stellen is onzinnig. Niemand denkt aan Steven als aan een Afrikaan, niemand ziet zijn kleur. Steven is van het dorp, iedereen kent hem, hij is een gewone dorpeling en dus Vlaming als al de andere.

Ik weet dat er veel anderen zijn, die je helemaal niet als Vlaming aanvoelt, bijvoorbeeld omdat ze hier nog maar pas gearriveerd zijn, in een getto-wijk wonen en alleen maar Frans spreken. Maar Steven is een Vlaming, dat staat vast.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 07:38   #190
razende bol
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Wie Vlaming is en wie niet? Je voelt dat. In mijn dorp woont een zwarte jongen, een neger voor de duidelijkheid. Ik zal hem Steven noemen (zijn echte naam is vergelijkbaar).
Steven is hier geboren en getogen. Hij bracht zijn jeugd door in de plaatselijke scoutsgroep, werd later scoutsleider, speelt in een plaatselijk muziekgroepje, spreekt feilloos het plaatselijk dialect...
Is hij een Vlaming? De vraag stellen is onzinnig. Niemand denkt aan Steven als aan een Afrikaan, niemand ziet zijn kleur. Steven is van het dorp, iedereen kent hem, hij is een gewone dorpeling en dus Vlaming als al de andere.

Ik weet dat er veel anderen zijn, die je helemaal niet als Vlaming aanvoelt, bijvoorbeeld omdat ze hier nog maar pas gearriveerd zijn, in een getto-wijk wonen en alleen maar Frans spreken. Maar Steven is een Vlaming, dat staat vast.
daar is Max het niet mee eens:
Citaat:
Een Vlaming is iemand die een Vlaamse vader en moeder heeft, die bijgevolg blank is,
Ik ben ook niet voor een wereld als één grote mengelmoes, maar huidskleur als bepalende factor is zo 19e eeuws.
razende bol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 07:39   #191
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

ik ben geen Vlaming, ik ben een Limburger. toch stem ik op het Vlaams Belang

Terecht dat Gerolf geen antwoord gaf. (Als hij hetzelfde antwoord gaf als Keulen, dan werd dat toch niet aanvaard)
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 07:43   #192
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door razende bol Bekijk bericht
daar is Max het niet mee eens:
Kijk eens, Max' definitie is een cerebrale definitie. Je kan ze pas begrijpen als ze in woorden uitgelegd wordt. Steven is een Vlaming in het gevoel van de mensen in het dorp. Ik zou dat gevoel niet zomaar durven wegredeneren.
Oud 28 mei 2009, 07:44   #193
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mosasaurus Bekijk bericht
ik ben geen Vlaming, ik ben een Limburger. toch stem ik op het Vlaams Belang.
Toch niet. Je bent een Luikenaar.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 07:47   #194
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er is de ideologie die zegt dat Vlamingen enkel mensen kunnen zijn die geboren zijn uit een Vlaamse moeder en vader. Er is ook de ideologie die zegt dat "alle mensen broeders zijn" en dat we gelijk wie moeten accepteren onder ons.

Beide ideologieën gaan tegen ons gevoel in.

Ik haat ideologieën en ideologen.
Oud 28 mei 2009, 08:05   #195
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Toch niet. Je bent een Luikenaar.

Neen een oost Nederfrank
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 08:18   #196
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Een mooie definitie.
Laten we ze door de jonge generatie kortgebroekte vaandelzwaaiers van buiten laten leren en jaarlijks massaal laten afratelen op een Diksmuidse wei.
Op tromgeroffel of zo iets in de aard.
Ik zie de blik van ontroerde ouders nu al voor me...
Inplaats van het wat in het belachelijke te trekken : wat is een Vlaming voor jou ?
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 08:20   #197
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Op basis van onder meer taal-aspecten dus...

Waaw!!! Hij heeft een paar foutjes gevonden ! Dat vind ik nu eens straf van u zie ! D�*�*r zal hij niet van terug hebben !
Oud 28 mei 2009, 08:22   #198
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Iemand die begint over dt-fouten kan meestal inhoudelijk weinig inbrengen.
In dit geval, zeg gerust : kan NIETS inbrengen. Behalve wind(en)
Oud 28 mei 2009, 08:28   #199
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Multiculturaliteit is er nu éénmaal, soms werkt het, soms niet.
1 voorbeeldje:
In het vreemdelingenlegieon heerst een ongeëvenaarde solidariteit tussen de 'mengelmoes', het IS een thuis voor mensen van verschillend allooi.
Ondanks al hun verschillen voelen ze zich één.
Durf nu aub niet te beweren dat het hier om een linkiewinkie poco gezelschap gaat...
Het Legioen zijn soldaten, in dienst van Frankrijk. En aldus zijn die solidair. Maar niemand vraagt hen hun afkomst te verloochenen . Waar zij opgegroeid zijn, en welke taal ze met hun moeder spraken, dat zijn persoonlijke gegevens, die voor van ieder uit een verschillend gebied komend, verschillend zijn, en deel uitmaken van uw eigen persoonlijkheid, die niet om te wisselen, of uit te wissen is.
Oud 28 mei 2009, 08:28   #200
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Welke "kwestie"? Dat tekstje is gewoon te idioot om los te lopen. Als d�*t de criteria moeten voorstellen om tot het "Vlaamsche Volk" te worden gerekend, dan wil ik daar zelfs niet bij horen. En ik denk niet dat ik de enige ben.
Tof !
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be