Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2009, 09:40   #241
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
In de naam van al degenen die niet in negerlullen geïnteresseerd zijn.
Oud 28 mei 2009, 09:44   #242
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
'Vlamingen' zijn helemaal geen 'volk' in de strikte zin. De huidige Vlamigen zijn een samenraapsel van Oost en West-Vlamingen (dat zijn Vlamingen ja), Brabanders, Antwerpenaren, Limburgers. Maw, dat amalgaam van Nederlandssprekende mensen uit België heeft men dan maar 'Vlamingen' genoemd. Waarom is me nooit duidelijk geworden.
dan ga ik er van uit dat je bepaalde aspecten zoals de vroegere vlaamse strijd tegen de franse burgerij (taalstrijd, daens, ...) gewoon onterecht en schandalig vind? Vlamingen bestaan tenslotte niet dus bepaalde eisen zoals zelfbeschikkingsrecht mogen in jouw ogen niet?

Laatst gewijzigd door 1207 : 28 mei 2009 om 09:44.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 09:45   #243
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Vlaming is hij/zij wiens over-over-...-over-grootouders mee aan de Vlaamse zijde gevochten hebben in de Guldensporenslag ( 1302 )
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 09:45   #244
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
HVT is een ziek persoon. Zeer zwak van jou om daar mee te schermen.
Natuurlijk is hij ziek. Anders zou het hier nogal wat zijn met alle aanhangers van Max' Blanke Dietsland. Ze hangen dezelfde theorie aan, alleen was er eentje te zot om zich te beperken in discussiefora en trok hij het straat op.
Ik heb bij het hele HVT-gedoe zeker niet meegedaan aan het geroep van 'zie je nu wel met die VB'ers'. Dat zou pervers zijn. Maar het alleen op zijn 'ziekelijkheid' steken...mmmm...
Oud 28 mei 2009, 09:46   #245
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Omdat jullie klein zijn, is toch duidelijk ?
qué?

Zeg, een vraagje. Op welke partij denk jij dat ik stem?
Oud 28 mei 2009, 10:05   #246
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Vlaming is hij/zij wiens over-over-...-over-grootouders mee aan de Vlaamse zijde gevochten hebben in de Guldensporenslag ( 1302 )
Elke natie heeft zo zijn mythes, hé.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 10:20   #247
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Ben ik een Vlaming?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 10:21   #248
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja, inderdaad, zo lang ze opgescheept zitten met al die verderfelijke poco's gaat het daar niet vooruit gaan vrees ik...
Het grappige is dat ik in andere discussies (bv islam) door zogenaamde 'poco's' als 'extreem-rechtse nazi' wordt versleten. Ondanks mijn wat ik mag hopen genuanceerde standpunten.
Zo zie je maar hoe relatief het allemaal is. De ene dag ben ik een nazi, de andere een poco.
Oud 28 mei 2009, 10:22   #249
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Het grappige is dat ik in andere discussies (bv islam) door zogenaamde 'poco's' als 'extreem-rechtse nazi' wordt versleten. Ondanks mijn wat ik mag hopen genuanceerde standpunten.
Zo zie je maar hoe relatief het allemaal is. De ene dag ben ik een nazi, de andere een poco.
Never underestimate the power of stupid people in large groups.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 28 mei 2009, 10:23   #250
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Never underestimate the power of stupid people in large groups.
héééééé!! waar haal je die wijsheid?

haha. pal erop.
Oud 28 mei 2009, 10:26   #251
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
héééééé!! waar haal je die wijsheid?

haha. pal erop.
Af en toe kom je hier nog goeie quotes tegen in handtekeningen
Oud 28 mei 2009, 10:28   #252
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
dan ga ik er van uit dat je bepaalde aspecten zoals de vroegere vlaamse strijd tegen de franse burgerij (taalstrijd, daens, ...) gewoon onterecht en schandalig vind? Vlamingen bestaan tenslotte niet dus bepaalde eisen zoals zelfbeschikkingsrecht mogen in jouw ogen niet?
Daar zal geen antwoord op komen 1207.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 10:41   #253
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Wat Daens betreft was dat op de eerste plaats een sociale strijd. Moest Daens in Wallonië geleefd hebben, dan had hij juist hetzelfde gedaan, namelijk het opnemen voor het lompenproletariaat. En wat het tweede aspect betreft, is het correcter te spreken van het onrecht aangedaan op taalvlak aan de Nederlandstaligen in België. Met 'Vlamingen' heeft dit niets te maken. Dat is een kunstmatig begrip. Er is niet zoiets als een 'Vlaams' volk, wel bestaat er een Nederlandssprekend gedeelte van België.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 10:42   #254
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is niet zoiets als een 'Vlaams' volk, wel bestaat er een Nederlandssprekend gedeelte van België.
dat even kunstmatig is

Laatst gewijzigd door Txiki : 28 mei 2009 om 10:42.
Oud 28 mei 2009, 10:43   #255
system
Banneling

Standaard

Citaat:
dat even kunstmatig is
Neen dat is de realiteit.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 10:47   #256
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen dat is de realiteit.
Ah? Dus als er ooit een Vlaamse onafhankelijke staat komt, is dat ook realiteit? Dan gaan Vlamingen wel bestaan?

Laatst gewijzigd door Txiki : 28 mei 2009 om 10:48.
Oud 28 mei 2009, 10:51   #257
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Omdat system nogal selectief antwoordt:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
Citaat:
'Vlamingen' zijn helemaal geen 'volk' in de strikte zin. De huidige Vlamigen zijn een samenraapsel van Oost en West-Vlamingen (dat zijn Vlamingen ja), Brabanders, Antwerpenaren, Limburgers. Maw, dat amalgaam van Nederlandssprekende mensen uit België heeft men dan maar 'Vlamingen' genoemd. Waarom is me nooit duidelijk geworden.
Dat amalgaam is wel degelijk een natie. Een tijdje geleden heb ik dat nog aangetoond:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
Er is geen sluitende definitie van een natie, maar we kunnen ons bijvoorbeeld wel afvragen in welke mate er sprake is van een gedeelde taal, eigen grondgebied, eigen economisch leven of tot op welke hoogte er een gemeenschap van cultuur is, etc.

Een belangrijk aspect van natievorming is natuurlijk dat mensen zich collectief als natie gaan opvatten. Op die manier staaft bijvoorbeeld het ontstaan van zoiets als de Vlaamse Beweging a.h.w. het bestaan van de Vlaamse natie.
Je etymologische bedenkingen bij het woord Vlaanderen veranderen daar geen zier aan.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 10:55   #258
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat even kunstmatig is
De kathedraal van Reims is kunstmatig. Ontken je de realiteit van de kathedraal van Reims?

CCl4 is kunstmatig. ontken je de realiteit van CCl4?
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 10:56   #259
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
De kathedraal van Reims is kunstmatig. Ontken je de realiteit van de kathedraal van Reims?

CCl4 is kunstmatig. ontken je de realiteit van CCl4?
Alé, gaan we rond de pot beginnen draaien? Dan stoppen we er maar mee voor vandaag.
Oud 28 mei 2009, 10:56   #260
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Even nadenken.
Er zijn mensen die graag keppeltjes dragen, Om Kippoer vieren en Havannah Nagilla neuriën. Doorgaans noemen we die mensen joden.
Andere mensen lopen eten graag stokbrood met kaas en rode wijn, terwijl ze de marseillaise fluiten. We noemen ze Fransen.
Nog anderen drinken graag lauw bier zonder schuim, en rijden links. Britten, of wat had u gedacht?
etc ect etc

Volkeren bestaan. Bovenstaande is zeer clichématig, en zal waarschijnlijk de toets van de praktijk niet doorstaan, maar het beeld is duidelijk.
Nu, de vraag wat een Vlaming is, is eigenlijk een zeer dubbelzinnige vraag. Vooral wanneer die gesteld wordt aan een Vlaams-nationalist zoals Annemans of Max vD.

Even een omweg:
Is Wouter Van Bellingen een Belg? Ongetwijfeld. Hij heeft een Belgische identiteitskaart, en geniet alle rechten en plichten waarvan elke Belg geniet.

Is Wouter Van Bellingen een Vlaming? Neen, zegt MvD.
Ho, wacht even.
Aan het jood-zijn (zie mijn voorbeeld van hierboven) verbindt men geen rechten of plichten. Een jood (of moslim, hindou, katholiek etc) kan zeer goed een Belg zijn, met alle rechten en plichten.
Maar wat in een toekomstig onafhankelijk Vlaanderen? Zullen de "Wouters" van deze wereld automatisch de Vlaamse nationaliteit verwerven? Zullen ze automatisch dezelfde rechten verwerven? (De vraag is overigens van toepassing voor iedereen die buiten de definitie van "Vlaming" valt.)
Zal Wouter Van Bellingen in een onafhankelijk Vlaanderen nog in aanmerking komen voor pakweg een sociale woning, of zal hij, eens het Eigen Volk Eerst ingevoerd, moeten vaststellen dat hij wel Belg maar geen Vlaming is. En dat zijn huidskleur hem wél wordt aangerekend (cfr. MvD "een Vlaming is blank".)

Wat bijvoorbeeld indien plots in een Vlaams-Belang-Vlaanderen het 70-puntenplan alsnog in werking treedt?
http://www.blokwatch.be/content/view/62/39/lang,nl/#3
Ondertussen had ik toch graag een antwoord op bovenstaande vragen gehad.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be