![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1121 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
de Belgiscisten zijn duidelijk aant verliezen
|
|
|
|
|
|
#1122 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Zendingsactiviteiten van protestantse zijde. In de zeventiende eeuw kregen de Nederlanders, onder de vlag van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) en de West-Indische Compagnie (WIC), vaste voet in Zuidoost-Azië, Afrika en Amerika. Overal brachten zij de Gereformeerde Kerk mee. Indien de oorspronkelijke bewoners al waren gekerstend door de rooms-katholieke missie, werden zij ‘geprotestantiseerd’ waar dat politiek wenselijk en mogelijk was (Molukken, Ceylon, niet Brazilië). In soms moeizaam verlopende samenwerking met de Nederlandse kerk, zorgden de compagnieën voor een geregeld kerkelijk leven in hun gebied. Voor zending onder niet-christenen gold gedurende de zeventiende en achttiende eeuw de binding aan het politiek belang nog sterker. Overal waar de VOC het voor het zeggen had, werd er volop 'geprotestantiseerd'. Het pas toen de VOC deze gebieden verloor (bijv. aan de Spanjaarden of aan de Portugezen), dat diezelfde 'geprotestantiseerde' bevolking terug katholiek werd. Laatst gewijzigd door system : 29 mei 2009 om 08:58. |
|
|
|
|
|
|
#1123 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1124 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Betere samenwerking is meer dan genoeg. Maar het moet van beide kanten komen. En bovenstaand voorbeeld bewijst dat het niet van beide kanten komt. |
|
|
|
|
|
|
#1125 |
|
Banneling
|
U gaat er nogal licht overheen. Uw houding typeert deze van de Nederlandse beleidsmakers. Wat niet in hun belang is, negeren ze. En of de buren met de rotzooi komen de zitten zal hun worst wezen.
Laatst gewijzigd door system : 29 mei 2009 om 09:29. |
|
|
|
|
|
#1126 |
|
Minister-President
|
Nou breekt m'n klomp. Het is toch juist Belgie dat z'n rotzooi(drugsgebruikers) over de schutting gooit? Door het Belgische beleid van wel wiet mogen bezitten maar niet verkopen komen ze allemaal naar hier.
|
|
|
|
|
|
#1127 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
|
|
|
|
|
|
#1128 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Dit verhaal klopt niet. Van een beunhaas/ historicus zeker. In zeer beperkte mate werd er bekeerd tot het protestantisme,met name in Brazilie. De Molukken ,behoorde in de 17e eeuw niet bij de VOC Helaas zijn er weinig historici die iets afweten van de koloniale tijd. U heeft nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag, waarom in de Nederlandse ex-kolonie zoveel moslims wonen. Laatst gewijzigd door JP Coen : 29 mei 2009 om 11:38. |
|
|
|
|
|
|
#1129 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Of er weinig historici zijn die iets afweten van de Nederlandse koloniale tijd, weet ik niet. Maar u weet er in ieder geval bitter weinig van. En met een klinkende (eerder beruchte) naam zoals Coen, zou u dat toch moeten weten. Laatst gewijzigd door system : 29 mei 2009 om 12:33. |
|
|
|
|
|
|
#1130 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
De VOC had geen slaven. Nog steeds is mijn vraag nog niet beantwoord. |
|
|
|
|
|
|
#1131 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
De VOC had geen slaven. Dat zal wel! Citaat:
De VOC, Hollands glorie?? Vergeet het! Laatst gewijzigd door system : 29 mei 2009 om 16:20. |
||
|
|
|
|
|
#1132 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1133 |
|
Banneling
|
Op zoiets verfoeilijk als de VOC kan men moeilijk jaloers zijn. Noch fier.Tenzij men ultra hollands-patriotistische maar tevens sadistische neigingen heeft.
Laatst gewijzigd door system : 29 mei 2009 om 16:25. |
|
|
|
|
|
#1134 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Zonder de VOC was de wereldhandel in nieuwe specerijen nooit tot stand gekomen. De VOC legde infrastructuren, zorgde voor de inburgering van nieuw eten en nieuwe specerijen in de wereld, en maakte afstanden kleiner. En hoewel we natuurlijk weten dat de VOC gigantisch veel bloed heeft vergoten, maakt dat die andere verdiensten nog niet minder belangrijk.
|
|
|
|
|
|
#1135 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1136 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
U bent ook fier op uw Limburgse vlaaien, terwijl u dondersgoed weet dat dat bij duizenden mensen overgewicht veroorzaakt. Je kan best fier zijn op de goede elementen van iets, terwijl je de slechte afkeurt.
|
|
|
|
|
|
#1137 |
|
Banneling
|
'Mijn' Limburgse vlaaien veroorzaken slechts overgewicht indien men er teveel van eet. En daar kiest men vrij voor. Ik denk niet dat de VOC-slaven op Banda daar vrij voor kozen. Verre van zelfs.
Laatst gewijzigd door system : 29 mei 2009 om 16:36. |
|
|
|
|
|
#1138 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
U hebt mijn punt gemist: Alle fijne dingen hebben ook een keerzijde. Je hoeft de fijne dingen daarom niet minder te eren.
|
|
|
|
|
|
#1139 |
|
Banneling
|
Mijn jogschoenen passen me goed. Men kan er fijn mee lopenja zelfs mee fietsen. Maar moest ik te weten komen dat ze gemaakt zijn door (kind) slaven, dan kieper ik ze de deur uit.
Laatst gewijzigd door system : 29 mei 2009 om 16:45. |
|
|
|
|
|
#1140 | |
|
Minister
|
Citaat:
Limburgers voelen zich ook achtergesteld en toch denken ze dat ze in het beste land wonen. En ga zo maar door. |
|
|
|
|