Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juni 2009, 21:22   #161
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://www.tijd.be/nieuws/buitenland...197416-439.art

De stukjes van het verhaal vallen nu geleidelijk aan op hun plaats.Een gemengd ABL/Afghaanse strijdmacht van over de 100 man,(een compagnie zeg maar) is dus blijkbaar urenlang "vastgezet" door Talibanstrijders en kon pas na inzet van "grove militaire middelen" en hulptroepen ontzet worden.Er zijn doden gevallen in die "compagnie" ....

Laat ons het gekweel over "veilige" en "onveilige" zones in Afghanistan nu maar vergeten...
Ofwel laten we de Afghanen zichzelf bevechten (mijn voorkeur),ofwel gaan we er eens serieus tegenaan "All-American Style",(ik geloof daar eigenlijk niet in)....beide opties veronderstellen moed....het "beetje dit beetje dat" verhaal van enkele Europese Nato-partners,waaronder Belgie,kan geen oplossing bieden!

Laatst gewijzigd door kelt : 16 juni 2009 om 21:23.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 21:27   #162
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Op wie moeten de vrouwen in Afghanistan nu rekenen ? ?
euh.....sedert 1975 of 1976 (feitelijk het jaar van de bevrijding van de man,hoewel ze het toen anders benoemden) "moeten" we ons NIET meer "moeien" met de vrouwen .....

waarom zouden wij het dan aldaar doen

Dat ze dan vrouwelijke NATO-troepen naar ginder zenden om de meiskens daar te gaan beschermen...mocht dat het probleem zijn

serieus nu,dat is exact het argument dat het bloed doet koken bij de mannen in menige kultuur buiten "het Westen",dat er vreemden zich komen bemoeien met "hun" vrouwen!

Laatst gewijzigd door kelt : 16 juni 2009 om 21:28.
Oud 17 juni 2009, 11:07   #163
grievous
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
http://www.tijd.be/nieuws/buitenland...197416-439.art

De stukjes van het verhaal vallen nu geleidelijk aan op hun plaats.Een gemengd ABL/Afghaanse strijdmacht van over de 100 man,(een compagnie zeg maar) is dus blijkbaar urenlang "vastgezet" door Talibanstrijders en kon pas na inzet van "grove militaire middelen" en hulptroepen ontzet worden.Er zijn doden gevallen in die "compagnie" ....

Laat ons het gekweel over "veilige" en "onveilige" zones in Afghanistan nu maar vergeten...
Ofwel laten we de Afghanen zichzelf bevechten (mijn voorkeur),ofwel gaan we er eens serieus tegenaan "All-American Style",(ik geloof daar eigenlijk niet in)....beide opties veronderstellen moed....het "beetje dit beetje dat" verhaal van enkele Europese Nato-partners,waaronder Belgie,kan geen oplossing bieden!
Die schietpartij is niet meer dan een fait divers die niet vermeldenswaardig is.
Voor het overige is het wel degelijk zo dat de meeste navo landen aan hun troepen onaanvaardbare regels opleggen want te passief.Alleen de offensieve aanpak helpt.Op het einde van de rit hangt alles altijd van de VS af,zoals van gewoonte.
grievous is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 11:10   #164
grievous
Banneling

Standaard

Citaat:
Het gaat er om dat zelfs in de "rustige"zones waar ABL-militairen opereren de Taliban aanwezig zijn,en blijkbaar klaar om keet te schoppen...Dit schietincidentje is zonder erg afgelopen,maar we hoeven geen illusies te hebben over een vervolg hierop!

Ik neem aan dat onze troepen wel weten wat ze moeten doen,maar de grootste schande ligt ondertussen bij het Afghaanse leger.....Binnenkort opereren de taliban vauit de badkamer van de President!

Zelfs hun eigen Kaboel-Airport kunnen ze nog niet zelf bewaken tegen....hun eigen vlees en bloed,de Taliban!
¨Gemakkelijke praat vanachter een pc.De schande is die van de meeste europese navo landen die te passief zijn en daardoor de taliban kansen geven.Het afghaans leger heeft nog veel opleiding en ervaring nodig.
grievous is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 11:18   #165
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Zou het niet beter zijn om die paljassen van rood en groen, zonder enig wapen, 30 dagen midden in afghanistan te droppen. Misschien zullen ze dan realiseren dat soldaten wapens bij zich hebben OM TE GEBRUIKEN WANNEER HET NODIG IS.
Oud 17 juni 2009, 12:37   #166
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

we hadden er nooit mogen instappen, maar bon : die teerling is nu eenmaal geworpen. Bovendien : wij zijn de US met talloze reservisten niet die hun legerdienst voornamelijk uit andere motivatie uitvoeren dan effectief ingezet te worden. belgische soldatn KIEZEN bewust voor een vak, eigenlijk meer een levenswijze en hebben daar meestal erg goed over nagedacht wat de consequenties zijn. die gasten willen aktie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
Zou het niet beter zijn om die paljassen van rood en groen, zonder enig wapen, 30 dagen midden in afghanistan te droppen. .
kan ik alleen maar akkoord mee gaan.
.
roodhaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 12:40   #167
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grievous Bekijk bericht
¨.De schande is die van de meeste europese navo landen die te passief zijn en daardoor de taliban kansen geven..
door die passiviteit en het militair oud zwak wijfje dat Europa is geworden , hebben niet alleen de taliban en dergelijke extremisten vrij spel , maar ook de US die de ene oorlog na de andere aanstookt...
.
roodhaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 16:50   #168
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grievous Bekijk bericht
¨Gemakkelijke praat vanachter een pc.De schande is die van de meeste europese navo landen die te passief zijn en daardoor de taliban kansen geven.Het afghaans leger heeft nog veel opleiding en ervaring nodig.
Dus......Het Afghaanse leger behoeft "training en ondersteuning",terwijl hun tegenstanders,hun EIGEN VOLK,met niet meer dan een vierdehands-Kalashnikov,doorgetrapte schoenen en zonder noemenswaardige opleiding,(niet civiel,en niet militair) bezig is hen te verslaan?

Zou het niet kunnen dat "opleiding" daar nauwelijks nog iets aan kan veranderen,het is best mogelijk dat de "vreemde troepen" in Afghanistan gehouden zijn aan beperkende maatregelen,maar niemand houdt het Afghaanse leger tegen om kort en goed komaf te maken met die Taliban... nog eens,hun eigen broers en neven !

Laatst gewijzigd door kelt : 17 juni 2009 om 16:51.
Oud 17 juni 2009, 20:26   #169
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

in Afghanistan waren er genoeg fabriekjes van zelfmoordterroristen om een aanval van de NAVO te rechtvaarigen. Daarom moet de strijd worden verdergezet.

De kelk moet tot de bodem geleegd worden!
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 20:30   #170
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr Kanipoupenie Bekijk bericht
Ik noteer dat u ervoor pleit om de normale afghanen aan hun lot over te laten en hun opnieuw te laten genieten van een taliban bewind.

Dat is uw goed recht natuurlijk, ik kan begrijpen dat u het leven van 1 belgisch soldaat waardevoller vindt dan dat van een paar miljoen afghanen.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 20:34   #171
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik noteer dat u ervoor pleit om de normale afghanen aan hun lot over te laten en hun opnieuw te laten genieten van een taliban bewind.

Dat is uw goed recht natuurlijk, ik kan begrijpen dat u het leven van 1 belgisch soldaat waardevoller vindt dan dat van een paar miljoen afghanen.
extreem veel waardevoller..en schandalig dat ze ginds vergooid zuillen worden voor een nutteloze zaak!

Laat ons vooral niet uit het oog verliezen dat "de taliban" hoogstens een paar tienduizend combattanten voorstellen ...in een natie die een paar honderduizend mannen in militaire leeftijd tegen hen zou moeten kunnen inzetten.....

Voordat iemand erover begint...het gaat dus NIET om een allesoverrompelende en zeer talrijke strijdmacht die in zijn landoorlogen idereen overklast in methodiek,uitrusting,strategie en taktiek,zoals Nazi-Duitsland van 1939!

Het gaat over trotse,deels godsdienst-gedreven mannen die vechten tegen wat zij zien als "vreemde bemoeials" en "dat onwaardig regime van kaboel".....Pashtun-nationalisten pur sang!

Nog eens,driedubbele schande voor het Afghaanse leger......ik heb merkelijk meer respect voor de Taliban,de echte "Pashtun-fighters" zitten blijkbaar bij hen!

Laatst gewijzigd door kelt : 17 juni 2009 om 20:41.
Oud 17 juni 2009, 20:41   #172
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
extreem veel waardevoller..en schandalig dat ze ginds vergooid zuillen worden voor een nutteloze zaak!

Laat ons vooral niet uit het oog verliezen dat "de taliban" hoogstens een paar tienduizend combattanten voorstellen ...in een natie die een paar honderduizend mannen in militaire leeftijd tegen hen zou moeten kunnen inzetten.....

Voordat iemand erover begint...het gaat dus NIET om een allesoverrompelende en zeer talrijke strijdmacht die in zijn landoorlogen gans West-Europa overklaste in methodiek,uitrusting,strategie en taktiek,zoals Nazi-Duitsland van 1939!

Nog eens,driedubbele schande voor het Afghaanse leger......ik heb merkelijk meer respect voor de Taliban,de echte "Pashtun-fighters" zitten blijkbaar bij hen!
ik begrijp het ook niet.

Nu is het kwestie dat de NAVO alles op alles zet. Tot nu toe was niet alle nodige aandacht naar Afghanistan gegaan, maar nu sturen de Amerikanen steeds meer troepen, ervarent troepen ook. Ook Britten en Fransen sturen meer troepen (waaronder het Vreemdelingenlegioen!). We zitten in een cruciale periode.
Oud 17 juni 2009, 20:43   #173
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
ik begrijp het ook niet.

Nu is het kwestie dat de NAVO alles op alles zet. Tot nu toe was niet alle nodige aandacht naar Afghanistan gegaan, maar nu sturen de Amerikanen steeds meer troepen, ervarent troepen ook. Ook Britten en Fransen sturen meer troepen (waaronder het Vreemdelingenlegioen!). We zitten in een cruciale periode.
Dit is voornamelijk omdat Pakistan wakker is geschoten, ze worden nu van 2 kanten zwaar bestookt.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 20:45   #174
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dit is voornamelijk omdat Pakistan wakker is geschoten, ze worden nu van 2 kanten zwaar bestookt.
De BBC heeft inderdaad gemeld dat Oost-Afghanistan met serieuze taliban-infiltraties te maken krijgt, sinds het Pakistaanse offensief.

Laat hen maar komen: de Amerikaanse Marines zullen hen een warm ontvangst bezorgen

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 17 juni 2009 om 20:45.
Oud 17 juni 2009, 20:48   #175
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Pakistan zal zijn eigen "taliban"-probleem wel verwijderen...Het pakistaanse leger is,om te beginnen,allesbehalve "onwaardig" te noemen,en de "Paki-taleban" hebben het wel heel erg bont gemaakt.Het komt de regering in Islamabad bovendien erg goed uit dat de "Paki-Taliban" de machtsstrukturen in de zgn "Tribal area's" zwaar verzwakt hebben.De clans aan de grens hebben nu,voor de eerste keer sinds de Pakistaanse onafhankelijkheid,behoefte aan steun van de regering ,op straffe van komplete uitroeiing van hun oude culturen,onafhankelijkheid en gewoonten door de Taliban! Een grote ironie...beroep doen op de centrale regering om te kunnen blijven wie je bent
Oud 17 juni 2009, 20:50   #176
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Pakistan zal zijn eigen "taliban"-probleem wel verwijderen...Het pakistaanse leger is,om te beginnen,allesbehalve "onwaardig" te noemen,en de "Paki-taleban" hebben het wel heel erg bont gemaakt.Het komt de regering in Islamabad bovendien erg goed uit dat de "Paki-Taliban" de machtsstrukturen in de zgn "Tribal area's" zwaar verzwakt hebben.De clans aan de grens hebben nu,voor de eerste keer sinds de Pakistaanse onafhankelijkheid,behoefte aan steun van de regering ,op straffe van komplete uitroeiing van hun oude culturen,onafhankelijkheid en gewoonten door de Taliban! Een grote ironie...beroep doen op de centrale regering om te kunnen blijven wie je bent

wat nogmaals bewijst wat een onmensen die taliban wel niet zijn.
Oud 17 juni 2009, 20:51   #177
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De BBC heeft inderdaad gemeld dat Oost-Afghanistan met serieuze taliban-infiltraties te maken krijgt, sinds het Pakistaanse offensief.

Laat hen maar komen: de Amerikaanse Marines zullen hen een warm ontvangst bezorgen
Laat die water-kneutertjes van de USMC er maar uit

Dit is werk voor magere,taaie bergkrijgers,die niet verwachten om meer dan 1 keer per dag te eten te krijgen en die enkel schieten...als er iets te schieten valt......

De lokale clans bijvoorbeeld....
Oud 17 juni 2009, 20:53   #178
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Laat die water-kneutertjes van de USMC er maar uit

Dit is werk voor magere,taaie bergkrijgers,die niet verwachten om meer dan 1 keer per dag te eten te krijgen en die enkel schieten...als er iets te schieten valt......

De lokale clans bijvoorbeeld....
Geen hoge pet op van de US Marines?
Oud 17 juni 2009, 20:57   #179
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Volle gaaz.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 20:58   #180
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
extreem veel waardevoller..
Ik heb daar geen probleem mee, en ik meen het dat ik dat uw goed recht vind. Het is een valabele argumentatie.

Waar ik wél een probleem mee heb zijn de PoCo's die allemaal doen alsof ze uit menslievendheid tegen de inzet van die soldaten zijn. Terwijl ze in werkelijkheid ervoor kiezen om - in eerste plaats de afghaanse vrouwen - terug naar de status van slavin te sturen. Dat is in mijn ogen simpelweg hypocrisie van de ergste soort.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be