![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#102 | |
|
Burger
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#103 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#104 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Hoogstwaarschijnlijk hebt u het boek niet gelezen. Of toch? Dan graag het citaat waarin dat gezegd wordt. Dat in iedere vorm van nationalisme er verschillende elementen aanwezig zijn, is natuurlijk waar (en dat wordt ook gezegd). Maar om nu een stap verder te gaan en te stellen dat taalverknechting een typisch element is van volksnationalisme dat is nog maar de vraag. Staat dat in dat boek? |
|
|
|
|
|
|
#105 |
|
Banneling
|
Le nationalisme, c'est pour les faibles d'esprit
|
|
|
|
|
|
#106 | |||
|
Minister
|
Citaat:
De Politieke komedie Wij gaan vooruit gelijk de kreeft, bijna al achttien jaren ; wat geeft het ons, wij zijn verlicht , En nijpen immer de oogen dicht, Och, arme sukkelaren ! De groote bazen van het spel, die vullen eerst hun zakken wel, En laten ’t ding maar varen. Als een partij gezogen heeft, Dan komt er wel een ander. Op beurt eraf, op beurt eraan, Zoo hebben zij het spel verstaan, en deeden ‘t met elkander. En wij, gerust en goed in God, Wij vullen jaarlijks toch den pot. Wat zijn de Belgen schrander ! Zij kiezen ieder eene rol, ‘t zij paapsche of liberalen. En loochenen zij hun waar gemoed, Wat geeft hun dat ? Het geld is goed, Als de ezels maar betalen. En wij, och Heer ! in ‘t kiesseizoen, Verslijten onzen laatsten schoen, Om hen erdoor te halen. Dan is het : rap maar, jongens , toe ! ge moogt geen moeite sparen ; als ik aan ‘t roer ben, komt tot mij ; Ik red het land en u erbij, Ge zult er wel bij varen. En zoo geraken ze aan ‘t bewind . voor ‘t volk en ‘t land ? Wel zeker, vrind : Om hunnen zak te klaren. Zoo houdt men ‘t volk hier voor den gek, en wie oprecht wil wezen, Wie zijn gewis niet stelt te koop, Wordt eindlijk van dien schelmenhoop Nog achteruit gewezen. Maar dat haast dit comediespel In duigen valt, onthoudt dit wel, Daar ‘s stellig voor te vreezen. Geloof het nu of niet maar dit gedicht komt uit de verzamelde werken van Jan Van Rijswijck, onder het hoofdstuk met de toepasselijke naam : De Filter. Het werd geschreven op 27 mei 1848. Dit is 18 jaar na het ontstaan van België ( daarom verwijst de dichter bijgevolg naar het reeds achttien jaren bestaan… ) Er blijkt dus op méér dan 170 jaar niets veranderd te zijn, meer nog het is in deze onstaat altijd zo geweest. …! Er bestaat natuurlijk ook de mogelijkheid dat Jan Van Rijswijck een visionair ziener was die de verkiezingen van 2003 heeft voorspeld … !
|
|
|
|
#107 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De discussie ging immers over volks- en staatsnationalisme en hoe beide vormen omgaan met natie- dan wel staatsvorming. |
||
|
|
|
|
|
#108 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#109 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#110 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#111 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#112 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#113 |
|
Burger
|
Jan, ik zal nog eens proberen mijn stelling uit te leggen.
Het benadrukken van de etno-culturele kenmerken van een volk zoals dat bij volksnationalisme gebeurt, zorgt voor het uitsluiten van al diegenen die niet aan deze etno-culturele kenmerken voldoen. Het gaat hier om o.a. taal, godsdienst, afkomst, ras,... Het volk is dus wel vrij, maar alleen diegenen die aan de kenmerken van dat volk voldoen, het volksnationalisme is dus exclussief. Staatsnationalisme zal ook etno-culturele kenmerken gaan benadrukken, om het onpersoonlijke staatsnationalisme een gezicht te geven. Dit kan dan leiden tot hetzelfde uitsluiten zoals dat bij volksnationalisme voorkomt. Het staatsnationalisme is dus in principe inclusief maar door het benadrukken van deze kenmerken kan het exclussief worden. Eigenlijk bestaat er geen zuiver staats- of volksnationalisme, het hangt er enkel van af welk aspect domineert. Voila, is dat nu zo onlogisch? |
|
|
|
|
|
#114 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
|
|
|
|
|
#115 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
|
#116 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
|
|
|
|
|
#117 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
U verwart immigratie en buitenlands bezoek. Nergens en nooit heeft het Vlaams Blok gepleit voor een of ander "raszuiver" land waar iedere niet-Vlaming niet meer welkom zou zijn. Dat is slechts een waanbeeld in uw eigen hoofd. Eerlijke handelaars, investeerders, studenten, instructeurs... uit andere landen zijn altijd welkom, net zoals onze Vlaamse zakenmensen, studenten, investeerders soms tijdelijk in andere landen verblijven. Immigratie is echter een ander thema. Moet men de grenzen zomaar openen voor een ongecontroleerde instroom van vreemdelingen die geen enkel vooropsteld profiel hebben? Het Vlaams Blok heeft nooit een standpunt ingenomen over Zuid-Afrika; wel haar individuele leden en mandatarissen, maar dat is een andere zaak. U doet er goed aan partij- en persoonlijk standpunt niet met elkaar verwarren. Ook bij andere partijen gebeurt het dat leden en politici eigen meningen erop nahouden die ofwel niet gedeeld worden door de partijraad ofwel nooit een onderdeel waren van het partijprogramma. |
|
|
|
|
|
|
#118 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
"Beter een rechts België...", een slogan van het Vlaams Blok? Nu had ik, als Vlaams Blokker, toch wel bijzonder graag die affiche gezien! Ik wacht met ongeduld. |
|
|
|
|
|
|
#119 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als Vlaams Blokker heb ik evenwel nooit enig band met Franco of zijn regime gevoeld. De Basken hebben altijd mijn sympathie weggedragen. |
|
|
|
|
|
|
#120 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een volksnationalist laat de Basken vrij hun eigen toekomst uit te bouwen, hun eigen taal en cultuur in alle vrijheid te beleven. Een volksnationalist dwingt de Basken niet om in eenzelfde staat te leven als de Fransen. De volksnationalist zegt: "Kijk, u bent van een ander volk, ik respecteer uw taal en cultuur. Uw en mijn volk is niet hetzelfde. Daarom werken we beter aan ons eigen toekomstproject en kijken waar we kunnen samenwerken." Is dat plotseling uitsluiting? De staatsnationalist zegt iets totaal anders: u woont in de staat Frankrijk en bijgevolg bent u Fransman. Basken? Neen, dat is maar een beetje folklore. Dat is het verleden. Nu bent u Fransman en daarmee uit. Staatsnationalisme lijkt me eerder uitsluiting van andere cultuurvormen en uitsluiting van de emancipatie waar ieder volk recht op heeft. U komt hier trouwens weer eens aandraven met "afkomst". Eerlijk gezegd heb ik bij de Duitse romantici nog nooit zoiets gelezen. De gebroeders Grimm bijvoorbeeld hebben nooit afstammingscriteria vooropgesteld om te kunnen bepalen wie nu Duitser was en wie niet. Ook onder Vlaamsnationalisten heb ik dit nog niet gehoord. Niemand heeft ooit me gezegd: "U bent geen Vlaming, want van uw moederszijde bent u geen Vlaming." U vergist zich. |
|
|
|
|