Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
|
Discussietools |
11 juli 2009, 13:09 | #141 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
aardgas is dan ook een andere brandstof he, als diesel of benzine.
Ik ben totaal akkoord dat deze zuiverder zijn als bvb dieselautos. Het verbannen van stookolieketels en volledig overschakelen naar aardgas zou trouwens al heel wat doen aan de luchtkwaliteit in vlaanderen. |
11 juli 2009, 15:05 | #142 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.771
|
Citaat:
Kijk, ook tussen benzine en diesel zijn enorme verschillen zeker qua roet, zoals je weet. *Benzine doet het wel algemeen slechter qua: - CO2 (broeikasgas) doorgaans gemiddeld ~ 25 % meer (ttz evenredig met het verbruik, wel bij omrekening naar CO2 ca. 13 % in mindering brengen) - CO ~ 100 % meer - HC ~ 100 % meer *Maar diesel doet het "veel" slechter qua: - NOx : ~ 210 % meer - roetdeeltjes PM : > 1000 % meer - andere giftige stoffen zijn talrijker als bij benzine om de eigenschappen te verbeteren, zeker bij de winterdiesel. - daardoor komen meer PAK´s vrij bij verbranding en naverbranding (in roetfilter) - Verder zal een benzine veel rapper op temperatuur komen waardoor de katalysator veel sneller op optimale werking komt, een dieselmotor heeft hier grote problemen, vooral in de winter, en algemeen bij rustig gereden stukken: stadverkeer, langzaam rijden... (de roetfilter heeft een bepaalde temp nodig voor naverbranding) wat in Vlaanderen vooral dikwijls voorkomt. *Ref vb. Euro 4 uit: http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm (ik weet dat het max grenzen zijn bij een rollenbanktest, daarom mijn ~ waarden) Hoe wordt nu waarde gegeven aan directe invloed van deze schadelijke gassen en vooral roetdeeltjes in de praktijk ? (vb Duitsland) zie: http://de.wikipedia.org/wiki/Umweltplakette voorbeeld: - met mijn benzineauto 20 jaar oud (euro 1 norm geregelde katalysator) krijg ik de milieuvriendelijkste groene (4) Umweltplakette en mag ik in alle stadscentra binnen. - met een ca. 9-jarige diesel euro 2 krijg ik al de rode plakette en mag ik maar beperkt de stadscentra binnen. - met een pakweg 4-jarige diesel euro 3 of euro 4 zonder roetfilter, krijgt de gele plakette, mag ik al iets meer, maar nog altijd beperkt in bepaalde straten in stadscentra. - enkel met een euro 4-diesel mét roetfilter of beter (nieuwe euro 5 diesel) krijg ik ook een groene plakette zoals met mijn 20j-benzineauto die doorgaans tweemaal zoveel verbruikt, en zeker in de stadscentra... Laatst gewijzigd door Micele : 11 juli 2009 om 15:35. |
|
12 juli 2009, 10:43 | #143 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.771
|
vervolg ter info:
- een diesel euro 1 norm krijgt geen plakette (eventuele kat-ombouw is wel mogelijk naar euro 2, dan krijgt hij tenminste de rode), dus dat kan al een diesel zijn van pakweg 13-14 jaar oud. - de meeste benzines met euro 1 norm krijgen wel een plakette, dat kunnen zelfs 20-jarige zijn, maar er zijn uitzonderingen (sommige met US-katalysator); een eventuele lichte ombouw van euro 1 naar euro 2 is echter veel eenvoudiger/goedkoper, ttz zonder katalysator-aanpassing (bvb door een kleine electronische ingreep die het ralenti-toerental licht verhoogt 1-2 minuten lang, zodat de motor iets sneller warm loopt, en de kat sneller op eff. werktemp brengt) Auto´s zonder plakette mogen de meeste stadscentra´s in D niet meer inrijden of daar parkeren, zie link. (kans op boete 40 € voor iedereen en 1 strafpunt (enkel D-n°pl)) * voorlopige kaart D-steden *Duitse steden: naargelang de volgende jaren wordt het steeds strenger bvb. in Berlijn en Hannover vanaf 2010 zelfs de groene plakette verplicht. - vanaf 2012 voor de meeste steden minstens gele plakette, dwz voor de vanaf 7-jarige dieselauto´s en ouder mogen dan deze steden niet meer in, mijne dan 23-jarige benzine-auto wel... Men wil dus in D de "vuilere diesels" uit de stad bannen, daar was in D en andere landen natuurljk ook twijfel en kritiek op, maar het heeft niets opgeleverd. De pro´s en contra´s (met wetenschappelijke refs) kunt ge hier vinden (D): Ref wiki: Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 12 juli 2009 om 11:05. |
|
13 juli 2009, 08:40 | #144 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.544
|
Citaat:
Persoonlijk denk ik dat gezien de verwarming de grootste energieslokop is, vooral de verwarming moet verbeterd worden in steden. Dus alle dieselverwarmingen (mazoutketels) moeten zo clean mogelijk verwarmen en alle ketels in steden worden best op zijn minst condensatieketels. Daaraan gekoppeld legt men best alle daken vol met THERMISCHE zonnepanelen, om het douchewater vooral vanaf mei tot oktober met thermische panelen op te bouwen, moet men in staat zijn de CO2 output en vooral de mazout emissie en daaraan gekoppelde smog die zo boven brussel hangt dramatisch te reduceren. Zeg maar rustig halveren... Ik zie nog juist een probleem bij temperatuursinversie, waar inderdaad de dieselsmog nog blijft hangen Andere truuk zou kunnen zijn een HAAG van windmolens bouwen rond de ring ven Brussel (zuidwest kant of dominante windrichting) Gezien windmolens de windenergie met 30% capteren, kun je verwachten dat er 30% minder wind blaast over brussel. Daardoor zou in Brussel de gebouwen minder koude verliezen, moet ook een significant effect hebben. Het gevolg zou zijn dat de smog meer blijft hangen in Brussel... we zouden het stad stedebouwkundig windgeorienteerd en 'ont'smoggend' moeten bouwen Nu sowieso is die temperatuurinversieperiode een windstille periode, dus ik zou twijfelen dat die windmolens substantieel invloed zouden hebben. Als je de andere kant van brussel zou nemen, zeg maar richting zaventem, zou je natuurlijk met uw windmolens in de vliegroute van de vliegtuigen zitten, maar pak ze nu in een cirkel rond brussel, dan heb je daar een haag van molens staan die de vervuilde wind van brussel zou vertragen.... of doen neervallen daar ind e velden... ik weet niet of dit nu zo ecologisch is dat we die roet gaan opeten, maar enfin we kunnen er eventjes over redeneren. Waar je ookt kunt over brainstormen is, als je nu de som van 100.000 wages die energielekken hoe ze die inversie kunnen doorbreken boven de steden. Met een groote solar chimney... http://images.google.be/images?hl=nl...title&resnum=5 Nu de rest van de smog zal wel komen van die massieve toevloed aan auto's De hybriden in 'electric mode only' en 'electric car for free' and anders een brussels city taks moet zeker de pendelaar zijn mobiliteit naar het openbaar vervoer modelleren of naar een zero-tailpipe modelleren, en zal zeker zeer snel effect geven. (op voorwaarde dat de pendelaar geen visakaart heeft op naam van de firma die dan zijn pendelbeweging begint te betalen...) gezien de massa aan auto's in brussel, zal dit zeker zijn effect hebben, daar kun je niet aan twijfelen... Of het voldoende zal zijn, volgens mij niet, een chimney en een verwarmingsbeleid zal de rest moeten doen. Nu die smog hangt ook boven gent, brussel en andere steden. Zeg maar elke stad die zich in een valei nestelt heeft er last van. Elke smog-stad zou dus hetzelfde beleidsplan moeten uitvoeren.
__________________
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ https://twitter.com/ragnarbjartur https://ground.news/ https://antidisinfo.net/ https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 13 juli 2009 om 08:43. |
|
16 juli 2009, 15:06 | #145 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.813
|
Citaat:
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!! |
|
16 juli 2009, 15:09 | #146 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.813
|
En in Japan niet denk jij?
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!! |
16 juli 2009, 17:44 | #147 | |||
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 2.206
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
1/ Er voor zorgen dat de elektriciteitscentrales en het elektriciteitsnet de verwachte groei van EVs kan volgen (tegen een schappelijke prijs, en zonder nadelige milieu impact). 2/ De capaciteit van het wegennet verhogen om de files van vandaag aan te pakken. Anderzijds zullen met EVs de brandstofkosten zo laag zijn dat het autogebruik wel eens spectaculair zou kunnen toenemen. Rekeningrijden invoeren zou wel eens onontkoombaar zijn op middellange termijn, om vraag en aanbod in evenwicht te houden.
__________________
Rechtsstaat, geen machtsstaat. Democratie, geen particratie. |
|||
17 juli 2009, 21:41 | #148 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.544
|
Citaat:
Z/ kun je ook volgende alternatieven bedenken 2.1 kleinere wagens die dichter bij elkaar rijden 2.2 treintje rijden op de spoorbedding... waar je stroom krijgt per km, dus de staat verhuurt gewoon zijn spoorbedding aan iedere auto, je moet gewoon een systeem maken om op te rijden, en af te rijden aan volle snelheid 'zeg maar 180km/u bv |
|
17 juli 2009, 21:42 | #149 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.544
|
en de chinese wagens worden zeker met windmolens gemaakt ?
|
17 juli 2009, 22:24 | #150 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.771
|
Vraagje tussendoor:
Treinen, trams en metro rijden toch ondertussen ook allemaal op stroom... hoe hebben ze dat indertijd gedaan ? Ongelooflijk eigenlijk ca 3000 km treinspoorlijnen permanent met hoogspanningslijnen (3,3 kV DC, soms 25 kV AC) te voorzien, en dan is zeker 90 % ook nog meersporig, en dan al die stations nog... Maar E-stations (aan de snelweg bvb) geleidelijk met ocharme x-zoveel 250 kWh-snelladers voor E-auto´s te voorzien zou een probleem kunnen zijn ? Trams hebben toch een bovenleiding van 600 V ? Metro euhm 1,5 kV ? staat alles in Wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorweg Laatst gewijzigd door Micele : 17 juli 2009 om 22:32. |
18 juli 2009, 04:03 | #151 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 2.206
|
Citaat:
2/ Technisch bedenken wel, maar niet hoe dit commercieel gerealiseerd zou kunnen worden. Wat ik wel dank is dat er een tijd komt dat auto's meer aktieve veiligheidssystemen gaan hebben die menselijke fouten uitsluit of minder waarschijnlijk maakt: automatisch afremmen om tussenafstand te bewaren, bijsturen om de rijlijn te bewaren, het gewoon onmogelijk maken om nog door een rood licht te rijden of een snelheidsovertreding te maken, enz. Dit zou een vermindering van de passieve veiligheidssystemen mogelijk maken, en dus lichtere wagens. (Misschien niet kleiner, maar wel lichter.)
__________________
Rechtsstaat, geen machtsstaat. Democratie, geen particratie. |
|
18 juli 2009, 07:50 | #152 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.544
|
Citaat:
|
|
18 juli 2009, 08:22 | #153 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.544
|
Citaat:
Als je dit toestel dan zou laten concurreren met de auto, geef ik u te raden hoeveel mensen nog de auto zouden kiezen ? Ze zouden zich moeten concentreren op de driehoek: Antwerpen - Brussel - Gent in een eerste faze bvb , Dan ga je van Gent naar Brussel in 15' Elke auto doet dit 3 keer trager... dus je wint gegarandeerd een half uur. Daarmee compenseer je volledig het tijdsverlies die je hebt door de aansluiting te zoeken met de verschillende openbare vervoersdiensten. |
|
18 juli 2009, 11:21 | #154 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.771
|
Citaat:
Daar heb ik genoeg eigenervaring mee, die snelle stoomtreinen (160 kmh) waren zelfs vanuit Limburg sneller in Oostende als nu... Ge weet toch de tijd dat alleen "rijke burgers" een auto hadden, die toen amper 120 haalden... Eigenlijk heb ik gevraagd waar Be de stroom en materiaal vandaan haalde al die spoor-, tram-, en metro- of 1000-den kilometers geleidelijk allemaal van stroom te voorzien (door bovenleidingen) Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 18 juli 2009 om 11:27. |
||
19 juli 2009, 07:38 | #155 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 2.206
|
Citaat:
Het drama in de driehoek Gent-Antwerpen-Brussel is dat er een paar "lagen" ontbreken, namelijk het voorstedelijk netwerk met daarop aansluitend de metro. Belangrijkste gevolg: woon-werkverkeer is verplicht de auto te gebruiken. Zolang de NMBS gedomineerd wordt door de Franstaligen, en het Vlaamse mobiliteitsbeleid door socialisten, zal hier weinig aan veranderen. Maar dit is een discussie die niet echt thuishoort in deze thread...
__________________
Rechtsstaat, geen machtsstaat. Democratie, geen particratie. |
|
19 juli 2009, 08:52 | #156 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.544
|
Citaat:
Feitelijk is onze vlakke bebouwing en villa-bouw een beetje de schuld daarvan. Nu daarom dat ik zeg, eerst goed studeren op het mobiliteitsvraagstuk, en dan daarvan zoeken naar oplossingen. |
|
20 juli 2009, 21:49 | #157 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.813
|
Wat betekent deze post?
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!! |
21 juli 2009, 09:20 | #158 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.544
|
dat ik in een geglobaliseerde wereld alles min of meer samenhangt. Er is een markt van koper bvb, en iedereen koopt ongeveer aan dezelfde prijs. Gezien die marktprijs is het koper in uw auto even duur in Europa als in China.
Idemdito voor ALLE grondstoffen van een auto. Dus die 2000euro grondstoffen zijn voor alle fabrikanten in de wereld ongeveer dezelfde kostprijs. Nu arbeid in Europa vraagt het assembleren van een auto op zijn japans (zie renault) 24u, tot 48u arbeid. Dat wil zeggen dat de auto dus voor pakweg 1000-2000euro arbeid geassembleerd wordt. Op een kostprijs van 30.000euro waar 30% naar de distributie-marketing gaat, maakt dit dus geen verschil. Waar zit nog verder het verschil de calculatie van de overheadkostprijs is meestal een van de manieren waarop bedrijven dikwijls een achillespees hebben, wanneer een 'produkt' evolueert van 'hightech' naar 'mainstream' naar 'mass consumer' zie je meestal dat de enige oplossing delocaliseren van die productie is, waar dan in andere landen hetzelfde product zonder overhead kostprijs kan geassembleerd worden. Hier zit het grootste verschil, omdat pakweg 5000euro overheadkostprijs gemakkelijk de auto zo peperduur maakt voor de europese-amerikaanse markt. Dus feitelijk wat bereiken we met de consument te laten kiezen tussen chinese en europese productie, dat we alle overheadkostprijs wegcijferen uit een produkt, en dat alle producten dus gaan gemaakt worden zonder nog verder research of onderzoek naar verbeteringen... In feite zouden we moeten komen naar een type 'intel' model, waar dus goederen met overhead, en goederen zonder overhead verkocht worden. |