Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wanneer verwacht u het einde van België?
In 2011 (aftreden kabinet-Van Rompuy) 1 5,26%
In 2012 (geen akkoord mogelijk over de staatshervorming) 8 42,11%
In 2012 0 0%
Later dan 2015 10 52,63%
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 augustus 2009, 16:06   #101
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ze zullen alleen maar "willen" als ze écht geen centen meer hebben. Daarvoor moeten de Vlamingen het lef hebben om hen op droog zaad te zetten. Dat zouden de Vlamingen gerust "kunnen". Maar, rekening gehouden met de bakken kritiek die Bart Dewever over zich heen kreeg wanneer hij iets in die zin nog maar durfde suggereren, vrees ik dat de Vlamingen niet zullen "durven". La Belgique zal nog in een veel sterkere staat van ontbinding moeten belanden om iets serieus te veranderen. Het zal écht een pre-revolutionair klimaat vergen. En zo ver zijn we, helaas, nog niet.
het kan allemaal snel gaan.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 17:13   #102
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
niet in een situatie waar de taal van de meerderheid van de Belgen miskend wordt en niet als evenwaardig beschouwd wordt. niet in een situatie waarin de grenzen van de Gewesten constant onder druk staan. niet in een situatie waarin niet duidelijk gemaakt wordt dat de verschillende Gewesten verschillende bestuurstalen hebben en dat deze moeten gerespecteerd worden. niet in een situatie waarin de deelstaten niet fiscaal verantwoordelijk zijn voor hun bevoegdheden. niet in een situatie waarin er blokkeringsmechanismes bestaan die elke democratisch genomen beslissing kunnen blokkeren.
Vlijmscherp, het is nochtans hopen tegen beter weten in. Letterlijk. Waarop u wacht, is het allang vervlogen ideaal uit 1831. België is niet meer dan een 'aanklacht tegen onwijze Willem', tenminste als we system zouden moeten geloven.

In de Belgische staat was de rol van het Nederlands van het begin af aan uitgespeeld. De verfransing rukte op tot Essen bij wijze van spreken, want alles, dus ook Vlaanderen, was officieel tweetalig. Het duurde tot 1967 vooraleer de Belgische Grondwet 'ook' in het Nederlands verscheen. De taalgrens, met heel wat subtiele 'annexaties' ten koste van Nederlandstalig grondgebied, kwam in 1963 tot stand. Het koningshuis en de Belgische elite leunen nog zo zwaar op de francofonie dat het zich laat raden hoe men in die kringen blijft denken over de Nederlandse taal en haar sprekers.

De kwestie BHV blijft maar voortduren. Ondanks een uitspraak van het Grondwettelijk Hof dat het kiesdistrict moet gesplist worden, blijft men de splitsing politiek volledig uitbuiten ten behoeve van het francofone ressentiment onder leiding van Olivier "Gargamel" Mangain.

Is de verfransing in de Vlaamse Rand onder controle of tot staan gebracht? Hebben de Franstalige burgemeesters weer hun zin gekregen?

U mag best geloven dat velen met ons geen heil meer zien in dit dermate doorwrochte, Belgische systeem met elkaar tegensprekend compromissen in overvloed dat zij reikhalzend beginnen uit te kijken naar het einde ervan en de hereniging van Nederland en Vlaanderen bepleiten. Nederland-Vlaanderen kan in de huidige wereld, waarin staatkundige en politieke integratie aan de orde van de dag is en waarin bondgenootschappen sterke garanties vormen voor de toekomst, een strategische alliantie vormen waarin bovenstaande communauraire problemen niet meer bestaan.

Wij kiezen voor deze oplossing. Graag zelfs.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 17:36   #103
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ze zullen alleen maar "willen" als ze écht geen centen meer hebben. Daarvoor moeten de Vlamingen het lef hebben om hen op droog zaad te zetten. Dat zouden de Vlamingen gerust "kunnen". Maar, rekening gehouden met de bakken kritiek die Bart Dewever over zich heen kreeg wanneer hij iets in die zin nog maar durfde suggereren, vrees ik dat de Vlamingen niet zullen "durven". La Belgique zal nog in een veel sterkere staat van ontbinding moeten belanden om iets serieus te veranderen. Het zal écht een pre-revolutionair klimaat vergen. En zo ver zijn we, helaas, nog niet.
Bart Dewever suggereerde heel wat anders. Maar zo kennen we Olijke Bart dan wel weer.

Laatst gewijzigd door system : 11 augustus 2009 om 17:39.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 17:37   #104
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
het kan allemaal snel gaan.
Als ik u zo hoor is het misschien al gebeurd. Of hoe fata morgana's zelfs kunnen ontstaan in onze streken.
Oud 11 augustus 2009, 17:38   #105
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Vlijmscherp, het is nochtans hopen tegen beter weten in. Letterlijk. Waarop u wacht, is het allang vervlogen ideaal uit 1831. België is niet meer dan een 'aanklacht tegen onwijze Willem', tenminste als we system zouden moeten geloven.

In de Belgische staat was de rol van het Nederlands van het begin af aan uitgespeeld. De verfransing rukte op tot Essen bij wijze van spreken, want alles, dus ook Vlaanderen, was officieel tweetalig. Het duurde tot 1967 vooraleer de Belgische Grondwet 'ook' in het Nederlands verscheen. De taalgrens, met heel wat subtiele 'annexaties' ten koste van Nederlandstalig grondgebied, kwam in 1963 tot stand. Het koningshuis en de Belgische elite leunen nog zo zwaar op de francofonie dat het zich laat raden hoe men in die kringen blijft denken over de Nederlandse taal en haar sprekers.

De kwestie BHV blijft maar voortduren. Ondanks een uitspraak van het Grondwettelijk Hof dat het kiesdistrict moet gesplist worden, blijft men de splitsing politiek volledig uitbuiten ten behoeve van het francofone ressentiment onder leiding van Olivier "Gargamel" Mangain.

Is de verfransing in de Vlaamse Rand onder controle of tot staan gebracht? Hebben de Franstalige burgemeesters weer hun zin gekregen?

U mag best geloven dat velen met ons geen heil meer zien in dit dermate doorwrochte, Belgische systeem met elkaar tegensprekend compromissen in overvloed dat zij reikhalzend beginnen uit te kijken naar het einde ervan en de hereniging van Nederland en Vlaanderen bepleiten. Nederland-Vlaanderen kan in de huidige wereld, waarin staatkundige en politieke integratie aan de orde van de dag is en waarin bondgenootschappen sterke garanties vormen voor de toekomst, een strategische alliantie vormen waarin bovenstaande communauraire problemen niet meer bestaan.

Wij kiezen voor deze oplossing. Graag zelfs.
Beter laat dan nooit, maar eindelijk hebt u het begrepen.

Laatst gewijzigd door system : 11 augustus 2009 om 17:39.
Oud 11 augustus 2009, 17:43   #106
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als ik u zo hoor is het misschien al gebeurd. Of hoe fata morgana's zelfs kunnen ontstaan in onze streken.
Als BHV weer op de agenda staat, kan het zo maar heel snel gaan....
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 17:46   #107
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht

Valse hoop is een goede, ja waarschijnlijk de beste indicator voor pijnlijk liefdesverdriet.
Oud 11 augustus 2009, 17:50   #108
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Valse hoop is een goede, ja waarschijnlijk de beste indicator voor pijnlijk liefdesverdriet.
Zou toch ironisch zijn als jij dadelijk diegene bent met liefdesverdriet.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 18:00   #109
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Zou toch ironisch zijn als jij dadelijk diegene bent met liefdesverdriet.
Wat de boer niet ziet, ken ie nie eten.
Oud 11 augustus 2009, 18:04   #110
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Voorlopig hebben de Vlaams-nationalisten de beste papieren.
Oud 11 augustus 2009, 18:06   #111
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Voorlopig hebben de Vlaams-nationalisten de beste papieren.
Ik zie niet in hoe ze dan wel zouden hebben. In ieder geval is het niet echt te zien aan de laatste verkiezingsuitslagen. Maar u zult het me wel uit gaan leggen. Wat ik wel weet is dat ze soms valse papieren hebben door dingen te vertellen, die dan telkens weer moeten worden rechtgezet omdat ze niet kloppen.

Laatst gewijzigd door system : 11 augustus 2009 om 18:09.
Oud 11 augustus 2009, 18:12   #112
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in hoe ze dan wel zouden hebben. In ieder geval is het niet echt te zien aan de laatste verkiezingsuitslagen. Maar u zult het me wel uit gaan leggen. Wat ik wel weet dat ze soms valse papieren hebben door dingen te vertellen die dan telkens weer moeten worden rechtgezet omdat ze niet kloppen.
België zit op federaal niveau in een complete politieke impasse en zal daar alleen uitkomen als BHV zonder concessies gesplitst wordt en er een grondige staatshervorming komt. De Franstaligen zijn van beide noodzakelijke oplossingen fel tegenstander en die tegenstrijdigheden zullen vroeg of laat tot ontploffing komen.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 11 augustus 2009 om 18:13.
Oud 11 augustus 2009, 18:20   #113
system
Banneling

Standaard

Citaat:
België zit op federaal niveau in een complete politieke impasse en zal daar alleen uitkomen als BHV zonder concessies gesplitst wordt en er een grondige staatshervorming komt. De Franstaligen zijn van beide noodzakelijke oplossingen fel tegenstander en die tegenstrijdigheden zullen vroeg of laat tot ontploffing komen.
Nogmaals, het zijn de Vlaams-nationalisten die geweigerd hebben het Egmont-pakt te aanvaarden. Moesten we dat toen gedaan hebben, was BHV nu reeds lang gesplitst. En vandaag zitten we dus met de gebakken peren. En nu hebben diezelfde Vlaams-nationalisten nog de misplaatste lef om constant te janken dat BHV nog niet is gesplitst. De Vlaams-nationalisten hebben volgens mij geen enkel recht van spreken en nog minder om hun dagdagelijkse comedie op te voeren door moord en brand te schreeuwen over BVH.

Laatst gewijzigd door system : 11 augustus 2009 om 18:23.
Oud 11 augustus 2009, 18:24   #114
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nogmaals, het zijn de Vlaams-nationalisten die geweigerd hebben het Egmont-pakt te aanvaarden. Moesten we dat toen gedaan hebben, was BHV nu reeds lang gesplitst. Nu zitten we met de gebakken peren... En nu hebben diezelfde Vlaams-nationalisten nog de misplaatste lef om constant te janken dat BHV nog niet is gesplitst. De Vlaams-nationalisten hebben volgens mij geen enkel recht van spreken en nog minder om hun dagdagelijkse comedie op te voeren door moord en brand te schreeuwen over BVH.
Los ervan dat dat niet geheel waar is, in hoeverre deel je mijn analyse?

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 11 augustus 2009 om 18:24.
Oud 11 augustus 2009, 18:26   #115
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Los ervan dat dat niet geheel waar is, in hoeverre deel je mijn analyse?
Dat is zeker waar. En wat uw analyse betreft, BHV zal worden gesplitst. Maar het land zal niet worden gesplitst.

En diegenen die 'staatshervorming' verwarren met 'splitsing van België', zullen van een kale reis thuiskomen. Dat is mijn analyse.

Laatst gewijzigd door system : 11 augustus 2009 om 18:28.
Oud 11 augustus 2009, 18:29   #116
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat betwijfel ik toch hoor. Francofone politici zullen voorlopig blijven roepen en tieren om het bij de achterban verkocht te krijgen als een serieuze zaak maar in Wallonië ligt er echt niemand wakker van de Vlaamse rand. Zodra BHV gesplitst is zullen de Walen wakker worden in net dezelfde leefomstandigheden en staat, voor hen verandert er absoluut niets en dan zullen ook de francofone onheilsprofeten verstommen want ze hebben niks meer om de Waalse bevolking bang te maken. Over vijf jaar is er geen Waalse haan meer die naar de "eenzijdige stemming" van de Vlamingen kraait.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 18:54   #117
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Dat betwijfel ik toch hoor. Francofone politici zullen voorlopig blijven roepen en tieren om het bij de achterban verkocht te krijgen als een serieuze zaak maar in Wallonië ligt er echt niemand wakker van de Vlaamse rand. Zodra BHV gesplitst is zullen de Walen wakker worden in net dezelfde leefomstandigheden en staat, voor hen verandert er absoluut niets en dan zullen ook de francofone onheilsprofeten verstommen want ze hebben niks meer om de Waalse bevolking bang te maken. Over vijf jaar is er geen Waalse haan meer die naar de "eenzijdige stemming" van de Vlamingen kraait.
Precies. Ik wil nog maar eens herhalen wat ik in mijn posting aan Vlijmscherp stelde: "BHV wordt politiek volledig uitgebuit ten behoeve van het Francofone ressentiment onder leiding van Olivier "Gargamel" Maingain."

Als BHV is geplitst - het lijkt erop dat de staatkundige ontwikkelingen de kwestie BHV naar de achtergrond duwen - dan is Maingain zijn speeltje kwijt en hoort niemand de Waalse haan nog kraaien.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 08:39   #118
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is zeker waar. En wat uw analyse betreft, BHV zal worden gesplitst. Maar het land zal niet worden gesplitst.

En diegenen die 'staatshervorming' verwarren met 'splitsing van België', zullen van een kale reis thuiskomen. Dat is mijn analyse.
er zal iets geregeld worden zodat men in Vlaanderen kan uitleggen dat BHV is gesplitst maar met dezelfde wettekst zal in Franstalig België uitgelegd worden dat BHV toch niet gesplitst is.

De burgemeesters uit de rand zullen benoemd worden door Brussel, Franstaligen in geheel Halle-Vilvoorde zullen mogen stemmen in Brussel, omzendbrief Peeters zal zonder onderwerp geraken, inkomsten uit de rand zullen voor een deel bij Brussel gevoegd worden.

maw, een uitbreiding van Brussel zonder dat het zo genoemd zal mogen worden. en Vlaanderen zal dat slikken, uiteraard.

om binnen 10 jaar dezelfde problemen te hebben met de andere gemeentes in Vlaams-Brabant, met als gevolg dat dezelfde regeling zal gelden voor geheel Vlaams-Brabant.

en zo zullen de Franstaligen hebben wat ze willen: een verfranst Vlaams-Brabant en vooral de financiële middelen van Vlaams-Brabant die naar Brussel worden versluisd om daar de 19 baronnen van geld te voorzien.
Oud 12 augustus 2009, 08:40   #119
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Precies. Ik wil nog maar eens herhalen wat ik in mijn posting aan Vlijmscherp stelde: "BHV wordt politiek volledig uitgebuit ten behoeve van het Francofone ressentiment onder leiding van Olivier "Gargamel" Maingain."

Als BHV is geplitst - het lijkt erop dat de staatkundige ontwikkelingen de kwestie BHV naar de achtergrond duwen - dan is Maingain zijn speeltje kwijt en hoort niemand de Waalse haan nog kraaien.
Maingain is geen Waal hé.
Oud 12 augustus 2009, 08:53   #120
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Maingain is geen Waal hé.
Doe u geen moeite. Hij begrijpt dat niet als Nederlander.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be