![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Je hebt het misschien nog niet gemerkt, maar waar dat kan, heeft men dat allang gedaan. Iedereen heeft nu de mond vol van Opel, maar het echte sociale drama heeft zich daar allang voltrokken. Toen ik de fabriek de eerste keer bezocht (rond 1987, denk ik) werkte daar 12.000 mensen. Zelfs het lassen gebeurde nog manueel. Toen ik er de laatste keer kwam (2002) werkte er nog 2000 mensen. En toch was de productie vele malen groter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
|
![]() Scenario: twee sollicitanten die zich aanbieden voor dezelfde job, een job die flink wat inzet, verantwoordelijkheid, dossierkennis en klantenbinding met zich meebrengt.
De eerste kandidaat is een vrouw van 27, twee jaar getrouwd. De andere is een vrijgezel van 31. Beiden zijn op alle vlakken evenveel getalenteerd en gemotiveerd. Ik kies de vrijgezel. Omdat ik daar veel meer kans heb op een permanent aanwezige medewerker dan bij de vrouw. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
en wat als blijkt dat die vrijgezel er een flamboyante levensstijl erop nahoud na de uren en dan lichtjes aangeschonken te laat komt op zijn werk
De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten.’ (Gerrit Komrij) Laatst gewijzigd door globalmedia : 12 augustus 2009 om 20:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
|
![]() Dat is een non-argument want voor hetzelfde geld kan de vrouw een stille drinkster zijn die meer dan eens stiepelzat op haar werk komt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Op mijn werk heb ik recht op 4 dagen betaald sociaal verlof, maar dat is niet bepaald in de CAO, wel op niveau van het bedrijf. Een snipperdag is een losse vakantiedag. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#107 | |
|
![]() Citaat:
Je probeert de man zwart te maken door erop te wijzen dat hij verborgen gebreken kan hebben, maar dat kan net zo goed bij de vrouw het geval zijn. Plus, ik zie niet goed in wat een eerste indruk ermee te maken heeft. Zoals ik al zei, zijn ze beiden even gemotiveerd en getalenteerd. Ik baseer mijn beslissing niet op indrukken, maar op logisch denken en kansberekening. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten.’ (Gerrit Komrij) Laatst gewijzigd door globalmedia : 12 augustus 2009 om 21:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
|
![]() Zucht... ze hebben een test afgelegd die ze even snel en even correct afgehandeld hebben. Ook de psychologische testen werden probleemloos doorstaan.
(Je bent echt aan het zoeken hoor.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Minister-President
|
![]() dan volgt er zowieso altijd nog een bepalend en doorslaggevend interview
De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten.’ (Gerrit Komrij) Laatst gewijzigd door globalmedia : 12 augustus 2009 om 22:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
|
![]() Citaat:
Het kan blijkbaar niet dat je van beiden een uitstekend interview afneemt. Iedereen heeft uiteraard zijn eigen zwaktes en sterktes, deze kunnen zelfs aan bod komen tijdens een interview, maar het kan perfect dat tijdens de evaluatie van een sollicitatiegesprek beide kandidaten elkaar waard zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dronkenschap op't werk is een grondige en wettelijke reden voor ontslag op staande voet. En het excuus "jamaar, de bazen staan er zatter dan ik" gaat helaas niet op. Citaat:
Als een werknemer een week thuis zit om uit te zieken van een griep, ok.Weinig voorspelbaar ,maar je kan er een grafiek opzetten en een redelijk accurate voorspelling maken per werknemer na een tijd. Maar moeder worden is geen ziekte voor zover ik weet, en in de meeste gevallen een keuze. Ik wil als werkgever niet in de weg staan voor die keuze. Op zijn minst ben ik er eerlijk in, en wil ik geen zwangere vrouwen ontslaan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
En men heeft nog geen machines gebouwd die de mens op de werkvloer volledig kunnen vervangen.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 13 augustus 2009 om 01:40. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat Rachida Dali, de mooie ex-minister van Justitie in Frankrijk, de dag na de bevalling terug aan het werk ging, heeft veel kwaad bloed gezet bij heel wat vrouwen. Uiteraard, want dit ondermijnt de geloofwaardigheid van een bezoldigde zwangerschapsrust. Als je pleit voor gelijke rechten voor mannen, dan dien je dus ook het aspect betaalbaarheid in acht te nemen. De verplichte moederschapsrust wordt bezoldigd. Mannen willen misschien ook wel graag thuisblijven, maar dan liefst toch onder dezelfde condities. Is dit betaalbaar. Het vreemde aan dit debat, dat niet enkel van vandaag is, is dat in de media het de vooral vrouwen als vragende partij zijn die roepen om een verplicht huisarrest van mannen, bezoldigd of niet. Ik hoor en lees nergens over voorstellen van mannelijke parlementsleden die het opnemen voor een gelijkwaardig vaderschapsverlof. Toch raar hé, die senatrices die opkomen voor de zogezegde rechten van de vaders ? Je weet evengoed als ik dat het vrouwen ondertussen niet te doen is om gelijke rechten voor mannen. Het gaat om puur eigenbelang. Dat hebben de reacties van Edina ondertussen al bevestigd: discriminatie van potentiële zwangere moeders beletten onder het mom van gelijke rechten voor de vaders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het ging over vaders die 4/5 wilden werken, en zo een dag per week of 1,5 uur per dag extra tijd hebben voor hun kroost. Van vrouwen wordt het nog bijlange niet algemeen aanvaard dat ze 4/5 willen werken. Van mannen helemaal niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Werkgevers en overheid hebben daar voor zover ik weet niets mee te maken. Integendeel, vaders beschikken ondertussen al een tijdje over de mogelijkheid om om dringende familiale redenen thuis te blijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Werkgevers en overheid moeten ervoor zorgen dat dit een issue voor de partners is. Als de vader niet thuis blijft omdat hij de reactie van zijn werkgever of collega's vreest is het geen issue voor de partners meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben niet echt overtuigd van wat je daar zegt. We zijn ondertussen off-topic, maar toch even dit. Mijn perceptie is vooral dat heel wat werkgevers vragende partij zijn naar parttimers (4/5 alleszins) maar ondertussen wel eisen dat je het werk van 5 dagen in 4 dagen doet. Zelfde werk, maar het kost minder. Tweede vaststelling. Het gaat er niet om dat mannelijke werknemers minder bereid zijn deeltijds te werken. Het zijn de vrouwen die eerder in functies belanden waar ze vlugger vervangen kunnen worden, door zwangerschap bijvoorbeeld. Partners, binnen de relatie, maken ook hun eindbelans. Wie het minst verdient verliest ook minder bij parttime. Conclusie: wat je aanhaalt is weeral een partnerprobleem waar de overheid en de wergever zich niet mee te moeien heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Burgemeester
|
![]() Er zijn heel wat vrouwen die na hun zwangerschapsverlof nog tijdskrediet opnemen, en dan loopt het al snel op. Nuja, het zijn wetten die werkgevers verplichten om zwangere vrouwen terug aan te nemen aan identieke voorwaarden die de positie van vrouwen in de arbeidsmarkt alleen maar doet verwateren. Werkgevers kunnen er nu eenmaal niet aan doen dat het verzorgen van pasgeboren kinderen nu eenmaal nog steeds een typisch vrouwelijke gender-rol is.
![]() |
![]() |
#119 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben wel overtuigd van wat ik zeg. Ik ken veel mensen die 4/5 willen werken, wiens werkgever dit niet aanvaardt. Ik weet hoe de zoektocht naar 4/5 werk voor mijn man en mij verliepen. En de enquete uit Nederland bevestigt nog eens mijn overtuiging. Besluit : Dit is niet zozeer een partnerprobleem. De werkgever moet meer 4/5 werk toestaan, ook voor mannen. De overheid mag daar gerust een recht voor iedereen van maken. (En voor mijn part mag dit zelfs gesubsidieerd worden voor de laagste lonen, zoals ouderschapsverlof, zodat iedereen het zich kan permiteren) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |