Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2009, 23:02   #141
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
waarom werken de Franstaligen zo hard tegen Vlaanderen?
Ik zal het nog herhalen :
Binnen Belgie zijn er :
- Vlamingen : nederlandstalig en meestal tweetalig
- Brusselaars : vooral franstalig, meertalig (oorspronkelijk +/- Nederlandstalig)
- Walen : franstalig en meestal met een slecht kennis van het nederlands.

Verder : Brussel is niet tweetalig heb ik hier regelmatig gezien. Bestel een sandwich in Brussel, het zal moeilijk zijn in het nederlands. Maar wie verkoopt sandwiches ? Iemand zonder papieren pas geregulariseerd of een tweetalig Brusselaar ? Wie zit aan het lokket ? Een tweetalig Brusselaar of een niew Belge van de tweede generatie die al moeilijk Frans spreekt ?

Brussel is een stagecentrum voor alle Belgen. Een Vlaming spreekt +/- Frans, een Waal uit Waals Brabant spreekt +/- nederlands. Nu zien wij dat Luikenaars ook min of meer tweetalig worden maar Walen uit Bergen of Charleroi begrijpen geen enkel woord Nederlands ! Dus, Nederlands leren in heel Wallonïe in wel nodig voor tweetaligheid in Brussel !

Brusselaars hebben niks tegen het nederlands maar wel tegen een gevaarlijke Vlaamse staat die zich opricht tegen de Belgische staat (niet tegen een hereniging, dit is volledig utopisch) !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 23:04   #142
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Het antwoord daarop lijkt mij eenvoudig. Als - en ik herhaal: als - de Vlamingen al iets willen bereiken in België, wat zweemt naar modernisering, aanpassing of verbetering, dan stuiten zij andermaal op alarmbelprocedures en conflictbelangen in, vooral, het Waalse parlement.
En ik herhaal ook :
Willen de Vlamingen iets in Belgie veranderen, het zal enkel mogelijk zijn met de Brusselaars als partners !
Oud 18 augustus 2009, 23:07   #143
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Binnen Belgie zijn er :
- Brusselaars : vooral franstalig, meertalig (oorspronkelijk +/- Nederlandstalig)

Verder : Brussel is niet tweetalig heb ik hier regelmatig gezien. Bestel een sandwich in Brussel, het zal moeilijk zijn in het nederlands. Maar wie verkoopt sandwiches ? Iemand zonder papieren pas geregulariseerd of een tweetalig Brusselaar ? Wie zit aan het lokket ? Een tweetalig Brusselaar of een niew Belge van de tweede generatie die al moeilijk Frans spreekt ?

Brussel is een stagecentrum voor alle Belgen. Een Vlaming spreekt +/- Frans, een Waal uit Waals Brabant spreekt +/- nederlands. Nu zien wij dat Luikenaars ook min of meer tweetalig worden maar Walen uit Bergen of Charleroi begrijpen geen enkel woord Nederlands ! Dus, Nederlands leren in heel Wallonïe in wel nodig voor tweetaligheid in Brussel !

Brusselaars hebben niks tegen het nederlands maar wel tegen een gevaarlijke Vlaamse staat die zich opricht tegen de Belgische staat (niet tegen een hereniging, dit is volledig utopisch) !
Vlaamse staat gevaarlijk?
de Franstalige politici zijn juist het gevaar met hun anti-Vlaamse leuzes!
als België haar loodje legt, zal het hun fout zijn en niet deze van de Vlamingen!

en dat ze in Luik Nederlands kennen is louter voor het economische / toeristische. vergeet het maar voor de rest.
Henegouwen heeft geen toeristische plaatsen, behalve paradisio, dus logisch dat ze daar geen Nederlands hoeven te kennen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 23:07   #144
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Dames, heren,

Er was hier een boeiende taalkundige discussie aan de hand. Kan het communautair gezeik elders worden gevoerd?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 23:08   #145
Shadowke

Standaard

Citaat:
En ik herhaal ook :
Willen de Vlamingen iets in Belgie veranderen, het zal enkel mogelijk zijn met de Brusselaars als partners !
idd want op de Waalse politici moeten ze niet rekenen.
die hebben al gekozen voor te gaan naar la France zonder Brussel (Brussel hebben ze al laten vallen!)

en vergeet Maingain en zijn anti-vlaamse FDF niet T'serclaeske.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 18 augustus 2009 om 23:08.
Oud 18 augustus 2009, 23:09   #146
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Binnen Belgie zijn er :

Waarom zou een Vlaamse staat gevaarlijk zijn? Welke voordelen biedt Belgique u in vergelijking met een gesplitst Belgique? Natuurlijk is verandering altijd spannend en soms zelfs eng, maar gevaarlijk lijkt het me toch niet?
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 23:11   #147
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Dat is bijzonder interessant, wat jij hier aanhaalt.

Hoe komt het dat klemtonen verschuiven in een taal? Komt dit door interactie met andere talen, als een natuurlijk proces (en in dit geval, neigen de meeste talen naar een gelijkardige evolutie?) of zijn er andere redenen?
Het proces van het verdwijnen van de naamvallen heeft alles te maken met onbewuste streven naar meer efficiency in de taal. Talen vormen een uniek communicatiemiddel tussen leden van de menselijke soort. Er ontstaan nieuwe woorden en oude raken in de vergetelheid. De ontwikkeling voltrekt zich niet alleen niet in Nederlands, maar in alle levende talen.

In het Nederlands zijn de kenmerkende naamvalsuitgangen, de -s, de -r en de -n, verdwenen uit het levende taalgebruik en zijn slechts als fossielen terug te vinden in de zogenaamde staande uitdrukkingen, zoals op den duur. Deze uitgangen zijn vervangen door voorzetsels. Ook de conjugatie (vervoeging) van de werkwoorden is op een dergelijke wijze veranderd. Het Nederlands maakt veel gebruik van, de naam zegt het eigenlijk al, hulpwerkwoorden, zoals:
- hulpwerkwoorden van tijd (hebben, zijn en zullen);
- hulpwerkwoorden van aspect (blijven, gaan, hangen, komen, lopen, staan, zijn en zitten);
- hulpwerkwoorden van lijdende vorm (worden en zijn);
- hulpwerkwoorden van causaliteit (doen en laten) en
- hulpwerkwoorden van modaliteit (kunnen, moeten, mogen, willen en zullen).

Er zijn daardoor min of meer verplichte, vaste volgorden ontstaan in de zinsbouw. De taalgebruikers hebben dat onbewust zo gewild. Zij zeiden niet van de ene op de andere dag 'kom, we gaan onze taal vernieuwen'. Nee, dat gebeurde dus heel geleidelijk.

Vroeger kon men nog zeggen: Mij lusten nog boontjes.
Dat klinkt heel raar, maar 'lusten' had als werkwoord een datief. Die is nu onherkenbaar geworden. Wij zeggen daarom nu: Ik lust nog boontjes.
Hetzelfde doet zich thans voor met de volgende zin:
- Mij mankeert niets;
- Ik mankeer niets.

Velen zullen de tweede zin niet afkeuren. Toch is deze fout op grond van het feit dat 'niets' hier de nominatief is en 'mij' de datief. In een andere volgorde wordt 'niets' als nominatief ook het agens van de zin:
- Niets mankeert mij.

Over honderd jaar is 'ik mankeer niets' heel gewoon en keuren schoolmeesters hem niet meer af.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 23:12   #148
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
idd want op de Waalse politici moeten ze niet rekenen.
die hebben al gekozen voor te gaan naar la France zonder Brussel (Brussel hebben ze al laten vallen!)

en vergeet Maingain en zijn anti-vlaamse FDF niet T'serclaeske.
Ja, jij mag 1.000 Walen vinden die Fransen zouden willen worden. Niet meer !
En voor Maingain : fusie tussen MR en FDF was de enige mogelijkheid voor de FDF om te kunnen oveleven !
Een pro Franstalig en anti nederlandstalig partij in Brussel, in de huidige context was niet leefbaar !
Oud 18 augustus 2009, 23:15   #149
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Het proces van het verdwijnen van de naamvallen heeft alles te maken met onbewuste streven naar meer efficiency in de taal. Talen vormen een uniek communicatiemiddel tussen leden van de menselijke soort. Er ontstaan nieuwe woorden en oude raken in de vergetelheid. De ontwikkeling voltrekt zich niet alleen niet in Nederlands, maar in alle levende talen.

In het Nederlands zijn de kenmerkende naamvalsuitgangen, de -s, de -r en de -n, verdwenen uit het levende taalgebruik en zijn slechts als fossielen terug te vinden in de zogenaamde staande uitdrukkingen, zoals op den duur. Deze uitgangen zijn vervangen door voorzetsels. Ook de conjugatie (vervoeging) van de werkwoorden is op een dergelijke wijze veranderd. Het Nederlands maakt veel gebruik van, de naam zegt het eigenlijk al, hulpwerkwoorden, zoals:
- hulpwerkwoorden van tijd (hebben, zijn en zullen);
- hulpwerkwoorden van aspect (blijven, gaan, hangen, komen, lopen, staan, zijn en zitten);
- hulpwerkwoorden van lijdende vorm (worden en zijn);
- hulpwerkwoorden van causaliteit (doen en laten) en
- hulpwerkwoorden van modaliteit (kunnen, moeten, mogen, willen en zullen).

Er zijn daardoor min of meer verplichte, vaste volgorden ontstaan in de zinsbouw. De taalgebruikers hebben dat onbewust zo gewild. Zij zeiden niet van de ene op de andere dag 'kom, we gaan onze taal vernieuwen'. Nee, dat gebeurde dus heel geleidelijk.

Vroeger kon men nog zeggen: Mij lusten nog boontjes.
Dat klinkt heel raar, maar 'lusten' had als werkwoord een datief. Die is nu onherkenbaar geworden. Wij zeggen daarom nu: Ik lust nog boontjes.
Hetzelfde doet zich thans voor met de volgende zin:
- Mij mankeert niets;
- Ik mankeer niets.

Velen zullen de tweede zin niet afkeuren. Toch is deze fout op grond van het feit dat 'niets' hier de nominatief is en 'mij' de datief. In een andere volgorde wordt 'niets' als nominatief ook het agens van de zin:
- Niets mankeert mij.

Over honderd jaar is 'ik mankeer niets' heel gewoon en keuren schoolmeesters hem niet meer af.
Maar het patroon is dus dat het van complex naar simpel gaat. Of vergis ik mij?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 23:16   #150
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ja, jij mag 1.000 Walen vinden die Fransen zouden willen worden. Niet meer !
En voor Maingain : fusie tussen MR en FDF was de enige mogelijkheid voor de FDF om te kunnen oveleven !
Een pro Franstalig en anti nederlandstalig partij in Brussel, in de huidige context was niet leefbaar !
T'serclaes: de gewone Waal heeft niets te zeggen in Wallonië door de PS-dictatuur.
indien de Waalse politici voor Frankrijk kiezen, gaat Wallonië naar Frankrijk. punt!

splits MR en FDF dan en laat Maingain verhuizen naar zijn geliefde France.
probleem opgelost!
maar dit kan enkel indien Brussel-Vlaanderen zich losrukken van Wallonië.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 18 augustus 2009 om 23:18.
Oud 18 augustus 2009, 23:17   #151
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Waarom zou een Vlaamse staat gevaarlijk zijn? Welke voordelen biedt Belgique u in vergelijking met een gesplitst Belgique? Natuurlijk is verandering altijd spannend en soms zelfs eng, maar gevaarlijk lijkt het me toch niet?
Fetai, is de Hollandse leeuw in de Zeeuwse vlag een Vlaamse leeuw geworden?
Oud 18 augustus 2009, 23:19   #152
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Fetai, is de Hollandse leeuw in de Zeeuwse vlag een Vlaamse leeuw geworden?
Ik was in een creatieve bui en ik hou van Vlaanderen. Dit niet ten koste van Holland natuurlijk
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 23:20   #153
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Ik was in een creatieve bui en ik hou van Vlaanderen. Dit niet ten koste van Holland natuurlijk
dat moet niet mijn beste
je mag gerust ook van Nederland blijven houden
Oud 18 augustus 2009, 23:23   #154
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
T'serclaes: de gewone Waal heeft niets te zeggen in Wallonië door de PS-dictatuur.
indien de Waalse politici voor Frankrijk kiezen, gaat Wallonië naar Frankrijk. punt!

splits MR en FDF dan en laat Maingain verhuizen naar zijn geliefde France.
probleem opgelost!
maar dit kan enkel indien Brussel-Vlaanderen zich losrukken van Wallonië.
Maingain is geen goeie voorbeeld maar zijn droom is alles behalve Frankrijk of zelfs een verfranste Vlaanderen !

Er is wel een PS-dictatuur in Wallonie en dit kan enkel veranderen met meer cooperatie tussen Brussel en Vlaanderen.
Brussel zal graag mee helpen ... maar enkel binnen een Belgisch projekt !
Oud 18 augustus 2009, 23:26   #155
Shadowke

Standaard

Citaat:
Maingain is geen goeie voorbeeld maar zijn droom is alles behalve Frankrijk of zelfs een verfranste Vlaanderen !

Er is wel een PS-dictatuur in Wallonie en dit kan enkel veranderen met meer cooperatie tussen Brussel en Vlaanderen.
Brussel zal graag mee helpen ... maar enkel binnen een Belgisch projekt !
Maingain: zekers van? hij wilt dat Brussel uitgebreid wordt en gezien de taalpolitiek dat hij wilt, wordt het een verfransing van Vlaanderen.

Wallonië wilt geen samenwerking met Vlaanderen tenzij Vlaanderen Vlaams grondgebied en meer geld afstaat.

als er iemand nog extremistischer is dan het VB dan zijn het de Franstalige politici.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 18 augustus 2009 om 23:27.
Oud 18 augustus 2009, 23:34   #156
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Maingain: zekers van? hij wilt dat Brussel uitgebreid wordt en gezien de taalpolitiek dat hij wilt, wordt het een verfransing van Vlaanderen.

Wallonië wilt geen samenwerking met Vlaanderen tenzij Vlaanderen Vlaams grondgebied en meer geld afstaat.

als er iemand nog extremistischer is dan het VB dan zijn het de Franstalige politici.
De Vlaamse overheid zou moeten voorstellen :
- Dat het leren van het Nederlands in Wallonie verplicht moet worden
- Dat BHV mag ofwel gesplist worden ofwel uitgebreid worden (naar Wallonïe) maar, als een uitbreiding gekozen wordt, het betekend ofwel het afschaffen van de faciliteiten in de Rand, ofwel een efficient tweetaligheid in Waals Brabant

Die zijn voorbeelden ...
Oud 18 augustus 2009, 23:37   #157
Shadowke

Standaard

Citaat:
De Vlaamse overheid zou moeten voorstellen :
- Dat het leren van het Nederlands in Wallonie verplicht moet worden
- Dat BHV mag ofwel gesplist worden ofwel uitgebreid worden (naar Wallonïe) maar, als een uitbreiding gekozen wordt, het betekend ofwel het afschaffen van de faciliteiten in de Rand, ofwel een efficient tweetaligheid in Waals Brabant

Die zijn voorbeelden ...
- dat willen ze niet in Wallonië.
- dan willen ze niet in Vlaanderen.
tweetalig Waals-Brabant zal Wallonië ook niet willen.

dus je zit weer met je rug tegen de muur.
Oud 18 augustus 2009, 23:39   #158
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
- dat willen ze niet in Wallonië.
- dan willen ze niet in Vlaanderen.
tweetalig Waals-Brabant zal Wallonië ook niet willen.

dus je zit weer met je rug tegen de muur.
1st : ik denk niet dat Walen willen dit niet
2de : Als Vlaanderen dit voorstelt en als Wallonie Nee antwoordt ... heeft Vlaanderen punten gewonnen (Geen imago specialist meer nodig )
Oud 18 augustus 2009, 23:41   #159
Shadowke

Standaard

Citaat:
1st : ik denk niet dat Walen willen dit niet
2de : Als Vlaanderen dit voorstelt en als Wallonie Nee antwoordt ... heeft Vlaanderen punten gewonnen (Geen imago specialist meer nodig )
ik denk wel dat dat al voorgesteld is geweest achter de schermen maar is gebotst op een dikke NON.

Vlaanderen mag niets zeggen over Wallonië maar Wallonië wilt wel de baas spelen over Vlaanderen.
zo werkt den Belziek.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 18 augustus 2009 om 23:42.
Oud 18 augustus 2009, 23:41   #160
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Maar het patroon is dus dat het van complex naar simpel gaat. Of vergis ik mij?
U vergist u niet - en uw perceptie slaat de spijker op zijn kop: het gaat van gecompliceerd naar eenvoudig. Linguïsten kennen het onderscheid tussen synthetische en analytische talen.

Talen waarin de woorden niet van vorm veranderen zijn analytisch. Mandarijn ('Chinees') is daarvan een goed voorbeeld. Talen die zulke vormveranderingen wel kennen, zijn synthetisch. Een typisch voorbeeld daarvan is Latijn. Ook het Nederlands was dus ooit een sterk, synthetische taal, maar is in de loop der eeuwen - ik gebruik dus nu een genitief - steeds analytischer geworden. Dat is niet alleen te zien aan het verdwijnen van de naamvallen, maar dus ook aan het afslijten van de werkwoordsuitgangen.

Om het verschil nog eens te verduidelijken zet ik een Nederlands werkwoord naast een Italiaans (quercus, let op) werkwoord. Aan de uitgang van spreken is alleen te zien dat het meervoud is, maar niet wie er spreekt. Dat is niet voldoende voor de toehoorder. Er moet nog een persoonlijk voornaamwoord (pronomen personale) bij. Italianen gebruiken die persoonlijke voornaamwoorden alleen als zij nadrukkelijk willen zeggen dat - bijvoorbeeld - niet wij spreken, maar zij. De uitgang van het woord zegt hun anders genoeg: parliamo - wij spreken; parlano - zij spreken. Het volgende rijtje:

parlo - ik spreek;
parli - jij spreekt;
parla - u spreekt;
parla - hij/zij/het spreekt;
parliamo - wij spreken;
parlate - jullie spreken;
parlano - u spreekt;
parlano - zij spreken

Engelse werkwoorden zijn nog anaylitischer (verder afgesleten en eenvoudiger) dan het Nederlands:

lopen:
I, you walk
we, you walk en
he/she/it walks

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 18 augustus 2009 om 23:55.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be