Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Is een versterkte Benelux-Unie een goed idee?
JA 16 45,71%
NEEN 19 54,29%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2009, 11:43   #201
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik probeer altijd en overal mensen te woord te staan in de locale taal.
Waarom moet belgique voor jou dan kost wat kost tweetalig worden?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 12:05   #202
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarom mogen de Franstaligen dan in Vlaanderen van jou blijven Frans spreken? waarom bescherm jij mensen die compleet het omgekeerde doen dan wat jij zou doen? zijn die Franstaligen übermenschen ofzo mss??
Oud 25 augustus 2009, 12:12   #203
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als U dat halstarrig wilt weigeren is dat uw goed recht en ook uw probleem.

Blijf maar rustig zitten op uw klein Vlaams eilandje. Kijk alleen uit dat U niet verzuipt in de globale wereld en diens economie.
Mijn 'klein Vlaams eilandje' is Bruxelles, beste man.

Heeft u er enig idee van hoe véél 'locale talen' hier worden gesproken?

De "globale wereld en diens economie" staan te trappelen om hier te mogen verzuipen.

En ik zal wel reddingsboei spelen, tegen heug en meug. Dat is mijn goed recht.

Mijn compatriotes schijnen daar nogal op te staan.

En dat is mijn probleem.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 25 augustus 2009 om 12:22.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 12:42   #204
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ter aanvulling: België had ooit de kans tweetalig te worden. Er zijn kansen geweest om van België een echte democratische staat te maken: one man-one vote en zo. Het is nu te laat. De enige manier om België te redden is er een confederatie van te maken waarbij Vlamingen en Walen als gelijkwaardige partners kunnen kijken wat ze samen willen doen en wat niet.
Daar zit een groot stuk waarheid in, inderdaad. En dat zijn we van u niet zo gewoon.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 12:45   #205
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Als de verhalen van Vlaamstalige troepen en Franstalige officieren kloppem, dan heb ik wel begrip voor de troepen, we doen het zware werk, maar ook onze taal leren, immers Frans is niets meer dan Engels en Duits...
Maar die kloppen dus niet altijd.
Oud 25 augustus 2009, 17:01   #206
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Moeten? Dat is niet verplicht nee, het gebeurt of het gebeurt niet. In de regel dragen minderheidsgroepen zelden de natiestaat, België uitgezonderd.

Wat baten kaars en bril, als de uil niet zien wil.

Dragen, er zijn karakter aan geven, de burgerlijke lijm produceren om de staat bij elkaar te houden, actief het imago uitdragen, de grootste gemene deler vormen,...

Dat wil niet zeggen dat minderheidsgroepen zich niet thuis voelen in die staat. Zo voelen de Duitstaligen zich meer als een vis in het water in België dan de Nederlandstaligen. Toch denk ik niet dat België te omschrijven is als een drietalig land, want het haalt zijn karakter niet uit die drie talen, maar uit Frans-Nederlands. Officieel is Duits een landstaal, maar dat komt niet overeen met de realiteit, waar Duits een regionale taal is.
Er is een groot probleem met de gebruikte terminologie. Wat is een "volk", een "natie"... Hoe kan men dit precies omschrijven? Is het wetenschappelijk aangetoond dat meer Nederlandstalige Belgen zich met Vlaanderen identificeren dan met België? Ik betwijfel dit ten stelligste.

Welke factoren bepalen gemeenschapsvorming? Is het omdat we dezelfde taal spreken dat we één staat moeten vormen? Is het omdat er economische verschillen zijn dat er materies moeten gesplitst worden?

Laatst gewijzigd door BWarrior : 25 augustus 2009 om 17:02.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 08:12   #207
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Er is een groot probleem met de gebruikte terminologie.
Neen, dat is er niet.

Citaat:
Wat is een "volk", een "natie"... Hoe kan men dit precies omschrijven?
Deze discussie is hier reeds gevoerd, ik heb geen zin om dit nog eens te herhalen voor dovemansoren.

Citaat:
Is het wetenschappelijk aangetoond dat meer Nederlandstalige Belgen zich met Vlaanderen identificeren dan met België?
Bij mijn weten is het laatste serieuze onderzoek van 1999.

Op pagina 21 lezen we dat zij die zich meer Vlaming dan Belg voelen 29,4% bedraagt (7+22,4), zij die zich meer Belg dan Vlaming voelen zijn met 28,4%. Dit was reeds 10 jaar geleden zo en dat is de zwakte van dit onderzoek, het is te oud.

Citaat:
Ik betwijfel dit ten stelligste.
Dat is het probleem: zelfs een goed onderbouwd onderzoek zal u niet aanvaarden als het resultaat u niet aanstaat.

Citaat:
Welke factoren bepalen gemeenschapsvorming?
Dat is makkelijk: grotendeels het gevoel van samenhorigheid, maar ook de emotionele binding met een bepaalde symboliek. Ik ken iemand die vloekt op de Walen, maar wel zich als Belg gedraagt: dwepen met het koningshuis, de vlag, enz...

Citaat:
Is het omdat we dezelfde taal spreken dat we één staat moeten vormen?
Brusselaars spreken een andere taal dan de rest van de Vlamingen.

Citaat:
Is het omdat er economische verschillen zijn dat er materies moeten gesplitst worden?
Als dat betekent dat ze efficiënter aangepakt worden: uiteraard.

Het probleem in België is vooral dat de economische verschillen eigenlijk ontstaan omdat Vlaanderen en Wallonië zich als twee verschillende landen gedragen. Je kan als een echte BelgianWarrior vechten tegen deze waarneming, maar het is niet makkelijk om je als individu te verzetten tegen maatschappelijke trends, zelfs niet als hele groep.

Dat komt omdat België er niet in geslaagd is een succesvolle overkoepelende identiteit te vormen bij de Nederlandstaligen. Als historicus zou jij ons daarvoor de redenen best geven, maar dat zal je wel niet willen doen. Want naar eigen zeggen waren de flaminganten vroeger zeer belgicistisch, dus er is iets misgelopen.

Wat?
Oud 26 augustus 2009, 11:34   #208
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou maar niet te hard van de toren blazen over de resultaten van enquetes hier.

Het publiek van de forumgangers is hier bij meerderheid erg vlaamgezind ingesteld.
Dat staat in schril contrast met de echte wereld en de echte vlamingen in de straat. Jan met de pet dus.
Over petten gesproken. Zo'n beperkte enquête over een zo gecompliceerde zaak als de Benelux(confederatie) is huilen met de pet op. Ik had wat meer keuzen verwacht. De respondenten op de enquête komen uit verschillende 'kampen', dus daarover valt weinig te zeggen.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 12:58   #209
BWarrior

Standaard

Citaat:

Dat komt omdat België er niet in geslaagd is een succesvolle overkoepelende identiteit te vormen bij de Nederlandstaligen. Als historicus zou jij ons daarvoor de redenen best geven, maar dat zal je wel niet willen doen. Want naar eigen zeggen waren de flaminganten vroeger zeer belgicistisch, dus er is iets misgelopen.

Wat?
Blijkbaar is dat onwaar, want in het door jou geciteerde onderzoek voelt maar 7% van de Vlamingen zich "enkel Vlaming" (p. 21).
Oud 26 augustus 2009, 14:22   #210
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar is dat onwaar, want in het door jou geciteerde onderzoek voelt maar 7% van de Vlamingen zich "enkel Vlaming" (p. 21).
Mag er op worden gewezen dat de resutlaten van het onderzoek waarvan sprake in 1999 werden bekend gemaakt?

Sinds juni 2007 is een en ander gebeurd (of net niet gebeurd) waardoor een gelijkaardig onderzoek wellicht andere resultaten zou laten zien.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 26 augustus 2009 om 14:22.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 16:29   #211
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
10 jaar geleden (!) voelde zich op dezelfde grafiek slechts 15,1% alleen Belg. Je kan toch niet beweren dat dit een erg succesvolle score is voor de identiteit met de kanseliersbonus?

Doe dezelfde test eens in Wallonië. Met de natte vinger: hoeveel percent van de Walen zal zich "alleen Belg" voelen? En voor de aardigheid: in Nederland, hoeveel % zal zich "alleen Nederlander" voelen ten opzichte van regionale identiteiten? Misschien juist in Friesland zal je geen monsterscore halen.

En wat die 7% betreft 10 jaar geleden... Als je tegenwoordig in weliswaar met een zak zout te nemen opiniepeilingen ziet dat +/-50% van de Vlamingen onafhankelijkheid wenst, denk ik niet dat dit cijfer gedaald is. Of denkt u van wel?

Zoals meneer Djimi al zegt: nieuw onderzoek dringt zich op.

En nu stel ik de vraag opnieuw. Hoe komt het dat een zogezegd louter taalkundige kwestie (ah ja, want de flaminganten waren belgicist!!) er een politieke beweging is gegroeid, met een heel eigen identiteit die concurreert met de Belgische? Durf er eens op antwoorden.
Oud 26 augustus 2009, 17:14   #212
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En nu stel ik de vraag opnieuw. Hoe komt het dat een zogezegd louter taalkundige kwestie (ah ja, want de flaminganten waren belgicist!!) er een politieke beweging is gegroeid, met een heel eigen identiteit die concurreert met de Belgische? Durf er eens op antwoorden.
Heel goed, Renesse!

Ik haak even eropin, want ik wilde de Belgian Warrior ook enkele antwoorden ontlokken betreffende de volgende vragen:

- Wie bedacht de spreuk "Eendracht maakt macht"?
- Door wie werd deze spreuk ten onrechte gekaapt?
Oud 26 augustus 2009, 17:22   #213
BWarrior

Standaard

Citaat:
10 jaar geleden (!) voelde zich op dezelfde grafiek slechts 15,1% alleen Belg. Je kan toch niet beweren dat dit een erg succesvolle score is voor de identiteit met de kanseliersbonus?

Doe dezelfde test eens in Wallonië. Met de natte vinger: hoeveel percent van de Walen zal zich "alleen Belg" voelen? En voor de aardigheid: in Nederland, hoeveel % zal zich "alleen Nederlander" voelen ten opzichte van regionale identiteiten? Misschien juist in Friesland zal je geen monsterscore halen.

En wat die 7% betreft 10 jaar geleden... Als je tegenwoordig in weliswaar met een zak zout te nemen opiniepeilingen ziet dat +/-50% van de Vlamingen onafhankelijkheid wenst, denk ik niet dat dit cijfer gedaald is. Of denkt u van wel?

Zoals meneer Djimi al zegt: nieuw onderzoek dringt zich op.

Ik wil toch even uw cijfers nuanceren. Volgens hetzelfde ISPO-onderzoek - maar negen jaar later uitgevoerd (in 2007/8 met name) - is welgeteld 9,5% van de Vlamingen voorstander van Vlaamse onafhankelijkheid (p. 6).
Oud 26 augustus 2009, 17:25   #214
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Heel goed, Renesse!

Ik haak even eropin, want ik wilde de Belgian Warrior ook enkele antwoorden ontlokken betreffende de volgende vragen:

1. Sallustius
2. De verenigde provinciën
Oud 26 augustus 2009, 17:29   #215
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
1. Sallustius
2. De verenigde provinciën
Helaas, want:

1. Willem van Oranje
2. De Belgische revolutionairen.
Oud 26 augustus 2009, 17:33   #216
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Heel goed, Renesse!

U denkt toch niet dat wij Belgen, in 1830, de spreuk 'Je maintiendrai' (ook in het Frans nota bene) zouden behouden hebben na het verdrijven van de Hollanders? Want 'Je maintiendrai' , dat was gedurende de 15 jaar regering van Willem van de spreuk van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. En dat was de spreuk van het wapenschild van de Oranjes. Met andere woorden: wat goed was voor het Noorden toen, moest maar ook goed zijn voor het Zuiden. Wel, in ieder geval in de praktijk en voor wat het Zuiden betreft, heeft Willem niet veel standvastigheid betoond in het naleven van zijn lijfspreuk.

Na de afscheiding van het Zuiden had hij de spreuk in zijn wapenschild eigenlijk hebben moeten laten veranderen in:
'je ne me suis pas maintenu'.

Laatst gewijzigd door system : 26 augustus 2009 om 17:48.
Oud 26 augustus 2009, 17:38   #217
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U denkt toch niet dat wij Belgen, in 1830, de spreuk 'Je maintiendrai' (ook in het Frans nota bene) zouden behouden hebben na het verdrijven van de Hollanders? Want 'Je maintiendrai' , dat was gedurende de 15 jaar regering van Willem van de spreuk van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. En dat was de spreuk van het wapenschild van de Oranjes. Met andere woorden: wat goed was voor het Noorden toen, moest maar ook goed zijn voor het Zuiden. Wel, in ieder geval in de praktijk en voor wat het Zuiden betreft, heeft Willem niet veel standvastigheid betoond in het naleven van zijn lijfspreuk.

Na de afscheiding van het Zuiden had hij de spreuk in zijn wapenschild eigenlijk hebben moeten laten veranderen in: 'je ne me suis pas maintenu'.
wilde de plezante uithangen system?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 17:38   #218
BWarrior

Standaard

Citaat:
Helaas, want:

1. Willem van Oranje
2. De Belgische revolutionairen.
1. Sallustius leefde wel meer dan 1000 jaar voor Willem van Oranje, van hem komt dan ook de zinsnede : "Concordia res parvae crescunt, discordia maximae dilabantur" (Bellum Iugurthinum, X, VI). Het vetgedrukte deel werd door de verenigde provinciën overgenomen.
Oud 26 augustus 2009, 17:42   #219
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
wilde de plezante uithangen system?
Is het waar wat ik zeg of niet?
Oud 26 augustus 2009, 17:43   #220
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Is het waar wat ik zeg of niet?
Natuurlijk, maar extremisten hebben (per definitie) geen gevoel voor humor.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be