Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2009, 16:31   #41
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Iedere fatsoenlijke Vlaming en ieder fatsoenlijk mens zou zeer duaal moeten staan tegenover grenzen.
In wezen zijn grenzen foei. Ze verdelen in plaats van te verenigen.
Maar toch kunnen we niet zonder. Het zijn gewoonweg psichische en fisische steunpilaren. Zowel binnen je eigen persoonlijkheid heb je grenzen nodig, binnen je gezin, ... er moeten nu eenmaal dinges georganizeerd worden zoals gemeentes, en de nodige nivo's daarboven ... tot en met een VN.
Duaal staan tegenover grenzen? Zeer leuke formulering! Het is inderdaad zo dat ze nodig zijn, dat bewijzen ze door hun eigenste uitvinden het is langs de andere kant ook niet meer zo dat ze absoluut zijn. En voor al het overige hebben spa campagnes weinig te maken met een gezond streven naar vrijheid.
Oud 2 september 2009, 16:33   #42
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Hoeveel jaren wil je voor die onderhandeling uittrekken?

Zoals Honecker op de 40ste verjaardag van de DDR zei : "De muur zal er nog gedurende 50 jaar en langer staan"...

Dat er problemen zijn is zeker en dat die opgelost moeten geraken ook
& bovendien dat de enige oplossing een dialoog is... men moet alleen maar buiten het vierkantje durven kijken.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 16:35   #43
dominatrix
Minister-President

Standaard

Maar goed, het gaat hier over het 'hoe' en ik neem aan dat we dit zien gebeuren binnen het democratisch bestel waarin we allemaal acteren.

-Stap voor stap? (Opletten dat we geen stapjes overslaan!)
-Met Maddens doctrine?
-Maddens XL: België onder curatele?
-Onafhankelijkheid door onze Vlaamse volksvertegenwoordigers laten uitroepen?
-België federaal laten vastlopen?

Of wachten tot het zelf vastloopt terwijl er een kans bestaande is dat wij dan nooit meer uit de Belgische modder geraken... Of althans niet zonder blijvende verminkingen.
Oud 2 september 2009, 16:36   #44
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Zoals Honecker op de 40ste verjaardag van de DDR zei : "De muur zal er nog gedurende 50 jaar en langer staan"...

Dat er problemen zijn is zeker en dat die opgelost moeten geraken ook
& bovendien dat de enige oplossing een dialoog is... men moet alleen maar buiten het vierkantje durven kijken.
Volledig mee eens! Er is (cfr onze lieve cd&v voorzitster) voor praten geen alternatief. Maar praten mag geen eindeloos gepalaver worden omdat we maar eindeloos binnen het 'probleemsvierkantje' blijven tetteren.
Oud 2 september 2009, 16:41   #45
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Eigenlijk is het dood simpel.

In al die jaren dat we samen met Wallonië België vormden hebben we het nooit eens kunnen worden over wat dan ook. Steeds is het allerbeste dat uit de bus is gekomen een halfbakken compromis gebleken waarbij we altijd dieper in ons eigen vel hebben moeten snijden.

Wanneer het uit elkaar gaan het tegenovergestelde betekend van het samenzijn zou het al dan niet overeenkomen ook het tegenovergestelde moeten zijn dan voordien, dus zou dat betekenen dat we eindelijk eens wel overeen zouden kunnen komen met de Franstalige kant en tot een scheiding met gemeenschappelijke toestemming komen met een eerlijke boedelscheiding en zonder alimentatie verplichtingen.

Als dat even zou kunnen mogen ze er nog een gemeenschappelijke feestdag van maken.
Ik raad U toch aan het boek "De prijs van de splitsing" (der Nederlanden ) eens te lezen. Het zijn wel degelijk de grote inspanningen van de jonge staat België die zorgden voor een snelle verbinding van Antwerpen met zijn voornaamste hinterland, zodanig zelfs de de Nederlanders inzagen dat een scheldetol geen zin meer had om de groei van Antwerpen tegen te houden. Het Orangisme van de Antwerpenaren kalfde zienderogen af. Terwijl in de 2de helft van de 19de eeuw in Noordnederland nog discriminatie heerste jegens de katholieken bloeide hier onder de meest liberale grondwet de godsdienstvrijheid onafgezien van het feit dat de schoolstrijd hier voor de volgende 100 jaar lekker opgestart werd. De kritiek op de franstaligheid die er over die periode is, vergeet dikwijls te vermelden dat het over vlaamse franstaligen gaat : inderdaad de napoleontische aanhechting van de Zuidelijke Nederlanden heeft voor een verfransing gezorgd ook van het Noordelijke Deel van België en het Zuidelijke Ddeel van Nederland - in 1830 was bv. Maastricht een vrijwel franstalige stad.

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 2 september 2009, 16:41   #46
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

ook mee eens.

anders gezegd: hoeveel verraad kost een vlaamse staat?

Laatst gewijzigd door Cisalpina : 2 september 2009 om 16:41.
Cisalpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 16:43   #47
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Volledig mee eens! Er is (cfr onze lieve cd&v voorzitster) voor praten geen alternatief. Maar praten mag geen eindeloos gepalaver worden omdat we maar eindeloos binnen het 'probleemsvierkantje' blijven tetteren.
& daarom kan het zeker geen kwaad de hand in eigen boezem te steken en eens na te gaan hoe men de dialoog best op gang zou kunnen trekken. Mijn indruk is dat er momenteel een grote onverschilligheid is bij de kiezers en men bepaalde problemen liefst in een Verhofstadiaanse ijskast (diepvries?) laat verdwijnen.

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 2 september 2009, 16:51   #48
Cisalpina
Gouverneur

Standaard

Citaat:
& daarom kan het zeker geen kwaad de hand in eigen boezem te steken en eens na te gaan hoe men de dialoog best op gang zou kunnen trekken. Mijn indruk is dat er momenteel een grote onverschilligheid is bij de kiezers en men bepaalde problemen liefst in een Verhofstadiaanse ijskast (diepvries?) laat verdwijnen.
dan komen we ineens weer uit bij uw openingspost, want om de dialoog aan te gaan, moet Vlaanderen (als vragende partij) eerst zelf uitmaken waar het naartoe wil, dus wat we als eindresultaat willen.

en dat ne keer duidelijk en eerlijk luidop durven zeggen (en vragen aan de eigen bevolking middels een bevraging).

Laatst gewijzigd door Cisalpina : 2 september 2009 om 16:52.
Cisalpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 16:56   #49
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nederland zal Vlaanderen zeker steunen.
In de ogen van Nederland, is dit na 400 jaar, eindelijk gerechtigheid.
Eindelijk de vrijheid voor de Zuid Nederlanders ,verlost van vreemde overheersers ,na de mislukkingen in 1586 en 1830.
Vooral bij het uitbaggeren.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 17:01   #50
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Vooral bij het uitbaggeren.
Zeker ook bij het uitbaggeren!
Dit gaat sneller voor Vlaanderen ,dan de laatste jaren voor Nederlandse projecten.
In Nederland is de landbouw en de milieubeweging nu eenmaal erg sterk.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 2 september 2009 om 17:12.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 17:03   #51
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina Bekijk bericht
dan komen we ineens weer uit bij uw openingspost, want om de dialoog aan te gaan, moet Vlaanderen (als vragende partij) eerst zelf uitmaken waar het naartoe wil, dus wat we als eindresultaat willen.

en dat ne keer duidelijk en eerlijk luidop durven zeggen (en vragen aan de eigen bevolking middels een bevraging).
Is Vlaanderen wel de "vragende partij" ? Ik dacht dat het de franstaligen zijn die voortdurend de taalwetten in Brussel op de helling zetten en dit gewest willen uitbreiden. Onze nieuwe minister van onderwijs zei hierover reeds dat men maar eens moet voorstellen om bv. Waterloo bij het gewest Brussel te voegen
(enzovoort). Het voorstel van de franstaligen om taboeloos, maar eens alles op tafel te gooien zou ik bv. met plezier aanvaarden.

Uw vraag is eigenlijk of de vlamingen eigenlijk wel onafhankelijkheid zouden willen.. die vraag kan alleen maar middels een referendum opgelost worden tenzij men naar de laatste verkiezingsuitslag kijkt en dan merkt men volgens mij op dat een grote meerderheid wel meer bevoegdheden voor de deelstaat Vlaanderen wil, maar niet verder wenst te gaan.

Mijn persoonlijke me"ning is dat men het laatste vooirstel in het Beneluxparlement om de Benelux te hervormen als statenbond met de diverse
Belgische deelstaten aan de ene en Nederlanden Luxemburg aan de andere kant een goed pad is in de juiste richting (en daaropvolgend zal een grotere eenheid van het Laaglandse huis geen 50 jaar op zich laten wachten)

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 2 september 2009, 17:11   #52
Thomas VDB
Partijlid

Thomas VDB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is Vlaanderen wel de "vragende partij" ? Ik dacht dat het de franstaligen zijn die voortdurend de taalwetten in Brussel op de helling zetten en dit gewest willen uitbreiden. Onze nieuwe minister van onderwijs zei hierover reeds dat men maar eens moet voorstellen om bv. Waterloo bij het gewest Brussel te voegen
(enzovoort). Het voorstel van de franstaligen om taboeloos, maar eens alles op tafel te gooien zou ik bv. met plezier aanvaarden.

Uw vraag is eigenlijk of de vlamingen eigenlijk wel onafhankelijkheid zouden willen.. die vraag kan alleen maar middels een referendum opgelost worden tenzij men naar de laatste verkiezingsuitslag kijkt en dan merkt men volgens mij op dat een grote meerderheid wel meer bevoegdheden voor de deelstaat Vlaanderen wil, maar niet verder wenst te gaan.

Mijn persoonlijke me"ning is dat men het laatste vooirstel in het Beneluxparlement om de Benelux te hervormen als statenbond met de diverse
Belgische deelstaten aan de ene en Nederlanden Luxemburg aan de andere kant een goed pad is in de juiste richting (en daaropvolgend zal een grotere eenheid van het Laaglandse huis geen 50 jaar op zich laten wachten)
Bonne idée élargissons la région de Bruxelles Capitale avec Waterloo (une ancienne ville flamande... ainsi le néerlandais peut se réinstaller comme langue officielle

Een bepaalde Brusselaar heeft al voorgesteld om Waterloo en Lasne bij Brussel te voegen.
Thomas VDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 17:13   #53
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:

Nederland zal hier nooit mee accoord gaan.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 17:17   #54
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De link werkt blijkbaar niet - maar ik ben op diverse artikels van de man gestuit in het blad "Brussels Journal" de spreekbuis van de conservatieve europeaan
(Conservative Party en LDD en diverse andere eurosceptische conservatieven)
Ik ben zeer benieuws wat deze mensen gaan doen na de komende conservatieve verkiezingsoverwinning in het VK & of ze de Schotse, Ulsteriaanse en Welshe onafhankelijkheid een even warm hart toedragen als de vlaamse. Of meten ze met verschillende maten en gewichten ? (pun intended)
Bij mij werkte de link vreemd genoeg wel
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 17:29   #55
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat klopt inderdaad. Een grote meerderheid wil meer bevoegdheden, een kleiner deel (dat echter niet te verwaarlozen is) wenst volledige onafhankelijkheid. Toch is dat independisme de laatste jaren meer en meer "mainstream" geworden, en evolueren meer en meer (con)federalisten in die richting (wegens het volledig spaak lopen van het Belgische niveau). Het prioriteit maken van bevoegdheidsoverdracht lijkt me dus een goede zaak voor de independisten: we bereiken er een deel van ons doel mee (met goedkeuring van een meerderheid van de Vlamingen), en het breekt meer en meer banden in een Belgische context af. Het maakt België minder en minder werkelijk, minder en minder noodzakelijk, en maakt zo baan voor een verder toenemen van independistische gevoelens bij de bevolking.
Oud 2 september 2009, 17:29   #56
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nederland zal hier nooit mee accoord gaan.
Vreemde spelling.
Bent u Franstalig?
Oud 2 september 2009, 18:00   #57
Cisalpina
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Bij mij werkte de link vreemd genoeg wel
bij mij werkte het ook niet.
Oud 2 september 2009, 18:03   #58
Cisalpina
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Uw vraag is eigenlijk of de vlamingen eigenlijk wel onafhankelijkheid zouden willen.. die vraag kan alleen maar middels een referendum opgelost worden
Dat lijkt me inderdaad de eerste vraag die moet beantwoord worden. Zelf ben ik eerder voorstander van op zijn minst een confederatie (die zoals u ze voorstelt, spreekt me alvast aan), en niet afkerig van zelfstandigheid.

Maar het heeft geen zin daar grote stappen in te zetten als het volk het niet wil. Daarom lijkt een referendum me van tijd tot tijd niet zo slecht.

Of bennekik mis?
Oud 2 september 2009, 18:03   #59
Abraxas
Lokaal Raadslid

Abraxas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De link werkt blijkbaar niet
Hier werkt de link wel.
Abraxas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 18:09   #60
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina Bekijk bericht
Dat lijkt me inderdaad de eerste vraag die moet beantwoord worden. Zelf ben ik eerder voorstander van op zijn minst een confederatie (die zoals u ze voorstelt, spreekt me alvast aan), en niet afkerig van zelfstandigheid.

Maar het heeft geen zin daar grote stappen in te zetten als het volk het niet wil. Daarom lijkt een referendum me van tijd tot tijd niet zo slecht.

Of bennekik mis?
Inderdaad dan een referendum van "tijd op tijd." Dus meer dan eenmalig. De groei naar independisme is voor een volk immers wat volwassenwording is voor een individu. Het is een proces waar het volk naar toe groeit, en de meerderheid neemt die beslissing niet van vandaag op morgen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be