![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
| Bekijk resultaten enquête: Leven we in een | |||
| democratie |
|
5 | 15,15% |
| particratie |
|
20 | 60,61% |
| oligarchie |
|
2 | 6,06% |
| dictatuur |
|
6 | 18,18% |
| anarchie |
|
0 | 0% |
| Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 | |||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
.......... aldus werd mijn mening inzake de parlementaire democratie geklasseerd op een spin-off van de thread:
Boudewijn Bouckaert over het Vlaams Kartel De ongenuanceerde stilte die op mijn tweede verwoording volgde, lijkt me eveneens niet erg onderbouwd. Nochtans fabriceerde ik die verantwoording na verzoek om andere bronnen dan mijn fors ontwikkelde duim, eens kond te laten doen van het autoritaire particratische karakter dat ons bestuurrssysteem aangenomen heeft, hoewel het nog steeds door velen als democratisch betiteld wordt. Misschien dat bezoekers van dit katern er wél een discussie wensen rond te bouwen. Gezien het hoge off-topic gehalte t.a.v. de oorspronkelijke thread, zullen de modderatoren mij deze cross-post in een aangepaster katern hopelijk niet al te kwalijk nemen. Citaat:
|
|
|
|
|
#2 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Zou iemand dit allemaal lezen denk je?
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Bondigheid is een kunst, maar soms vereist de arrogantie van sommigen dit soort van carpet bombing.
|
|
|
|
#4 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
't Was niet echt de bedoeling dat iedereen dit las. Ik was een beetje gefrustreerd over een onterecht verwijt, en vandaar die kleine overreactie. 't Kan me nog dienen om uit te koppipeesten voor andere threads, als jullie het toch niet lezen. Citaat:
Zorroaster en Xenon beschuldigen mij van er een ongenuanceerde, karikaturale en ononderbouwde mening op na te houden, waar buiten in de geesten van een paar medegeflipten niemand een spoor van terugvindt. Wat doet een mens dan? Eens wild tekeergaan, niet? Ik vraag normaal niet liever dan met onozele one-liners, poppenkastjes(!) en smileys het forum vol te kladden, maar dan zijn er weer anderen die het nivoo ondermaats vinden. Citaat:
|
|
|
|
|
#5 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Tussen haakjes: zelfs particratie vind ik nog ruim bemeten qua democratisch gehalte.
De cijfers van Dewachter indachtig, betitel ik het bestuurlijke systeem hier meer als een oligarchie (+/-80% van het wetgevende werk en voorstellen komen van de kant van de ministers i.p.v. uit het parlement, dat zich meestal beperkt tot wat amenderen!)
|
|
|
|
#6 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Dat doet mij er trouwens aan denken Superstaaf: http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=12236
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
|
|
|
|
|
#7 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als ik dat antwoord nu lees, dan verklaar ik me officiëel tot een of andere dwaas.
|
|
|
|
|
#8 | ||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
2) Het is evenwel grotesk om een partijtje dat in de huidige context de macht van het parlement ten koste van de regering wil versterken als elitair of zelfs autoritair te bestempelen. Dit terwijl de VLD, die vanuit haar machtspositie de democratie heeft teruggeschroefd, het voordeel van de twijfel te gunnen. 3) Je hebt nog steeds niet bewezen dat de parlementaire democratie (met al haar tekortkomingen) een autoritair bestuurssysteem zou zijn. De aangehaalde bronnen, waarin het huidige systeem terecht wordt bekritiseerd, gaan immers niet zo ver.
|
|
|
|
#9 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Een voobeeldje om aan te tonen dat Superstaaf af en toe van zijn restrictieve interpretaite van de democratie kan afstappen als het betrekking heeft op zijn geliefde koningshuis. In dezelfde zin nog, stap hij dan weer moeiteloos over op zijn ongenuanceerde en karikaturale visie wanneer het een politieke tegenstander betreft:
Citaat:
|
|
|
|
#10 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Waarschijnlijk uit tactische overwegingen, persoonlijke ambities, weet ik veel. Allemaal even veel of even weinig contradictorisch als een verdediging van de monarchie, die laten we wel wezen, op bestuurlijk vlak niet echt de dienst uitmaakt, en dus niet echt relevant is in een discussie over het democratisch gehalte van bestuurders partijen en hun ideologie. Enerzijds verklaar je je akkoord met mijn 'ongenuanceerde' kwalificatie van het huidige vertegenwoordigende systeem: Citaat:
Dat is van jouwentwege geen ongenuanceerde bewering meer, doch pure blindheid of onwil.
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#12 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als mijn bronnen* schromen om deze waarheid onverbloemd te poneren, dan is dat niet mijn zaak.
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#14 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Doch VLD's & SP-a's onwil om in de praktijk geen directe democratie te installeren, mag geen excuus zijn voor de weigerachtigheid van N-VA en andere ondemocratische partijen, die niet eens in theorie voorstander zijn om echte democratie te installeren. Andermans fouten kunnen je eigen (zwaardere) tekorten niet maskeren.
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
2)Daar de N-VA ijvert voor de heropwaardering van de macht van het parlement ten koste van de regering, kan de partij niet autoritair worden genoemd. Een autoritair systeem zal immers van zijn gezag gebruik maken om meer macht naar zich toe te trekken zonder daarvoor verantwoording te willen afleggen.
|
|
|
|
#16 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
What's the difference? Citaat:
Uw holle retoriek maskeert geenszins de autoritaire instelling van de N-VA die de burger elke vorm van rechtstreekse inspraak ontzegt. Het vertegenwoordigende orgaan moet niet herwaardeerd worden om verder op eigengereide manier de wil van de burger naast zich neer te kunnen leggen, doch dient aangevuld te worden met een democratisch instrument waarmee de burger zijn vertegenwoordiging bij falen daadwerkelijk kan terugfluiten. Citaat:
Dat kan je moeilijk anders dan bestempelen als: het vermijden om verantwoording aan de burger hoeven af te leggen. Dus: eigengereid autoritair besturen, de verworven macht consolideren, i.p.v. als hoogste autoriteit de kiezer te erkennen. Hoogst autoritair dus.
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ter overweging nog een bron die mijn stelling lijkt te staven:
Citaat:
Guy Verhofstadt, eerste minister: " “Onze schijndemocratie moet omgevormd worden tot een echte democratie, een burgerdemocratie, waarbij de mensen het eerste en laatste woord krijgen over de manier waarop hun samenleving ingericht wordt". (VLD-congres ‘Fundamenten voor verandering” Gent, 26-04-98; http://www.vld.be/nieuws/ toespraken/congres-260498.html) ------- Hugo Schiltz, minister van staat: “Het parlement is niet meer dan een schimmenspel. De echte politiek speelt zich in de regering af”. (De Standaard, 25 oct. 2002, p.12) ------- Prof. Hendrik Vuye (ufsia): “In het Belgische politieke bestel worden de beslissingen genomen door een politieke elite. De parlementen zullen vervolgens de elders genomen beslissingen registreren”. http://www.vlaamsparlement.be/p3app/...iaat/Vuye.html Ook in Nederland is zijn er al mensen die ongenuanceerd openlijk de waarheid aandurven: ---------- Enige citaten van Nederlandse hoogleraren-politologen uit NRC-Handelsblad, 4 mei 02 (M-Magazine, bijlage) “Onze democratie is flauwekul” (Daudt, Amsterdam, prof.em.) “De politiek is in Nederland naar de periferie verdreven. De democratie is er niet meer te herkennen” (Ankersmit, Groningen). “In Nederland hebben we een absolute regentenstand die niets te maken heeft met democratie in de directe democratische zin van het woord” (Frissen, Tilburg) “De politieke partij is niet meer dan een netwerk van mensen die elkaar kennen en ondersteunen. Van democratie is geen sprake” (Tromp, Leiden) “De legitimatie van de Nederlandse democratie is een grootscheepse vorm van zelfbedrog en misleiding” (de Beus, Amsterdam) “We maken onszelf wijs dat wat wij democratie noemen, ook als democratie functioneert” (Braakman, Maastricht)
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Xenon schreef:
Citaat:
|
|
|
|
#19 | ||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Jullie doen alsof er in dit land geen verkiezingen worden gehouden. Alleen al het feit dat jullie kriteik mogen uiten op het systeem, bewijst dat we niet onder een autoritair regime wonen.
|
|
|
|
#20 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik toonde enkel aan dat onze stem weinig of niets op het beleid weegt. Citaat:
We mogen dus blij zijn dat onze kritiek mag geuit worden. Dat de (toekomstige) beleidsmensen die kritiek vervolgens onder tafel vegen en eigengereid autoritair hun zin doen, vanuit de elitaristische zelfgenoegzaamheid dat ze het beter weten dan de domme massa, dat mag ik niet klasseren als een autoritaire gedachtengang? Je blijft gewoon blind voor de ondemocratische realiteit in dit land, ondanks mijn talrijke bewijzen en bronnen. Zullen we het eens omkeren, en jou laten aantonen dat de burger in België het laatste woord heeft, en de werkelijke beslissingsmacht in eerste en laatste instantie bij hem berust, ongeacht wat onze voogden wensen. Toon aan dat het kiessysteem voldoende impact heeft op de besluitvorming. Leg me eens uit dat we niet geregeerd worden door een zelfverklaarde politieke elite. Toon me waar N-VA verder gaat dan niet bindend advies vanwege de bevoogde burger. Ik wacht geduldig.
|
|
|