![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#401 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
OK, hier volgt er een eentje, waar gebeurd: djimi snijdt zich per ongeluk in de duim, en begint te bloeden als een zwijn. djimi neemt een zakdoek om het bloeden wat te stelpen, maar veel haalt dat niet uit. djimi loopt rap naar de apotheek op het plein niet zo ver van waar hij nu nog steeds woont. djimi zegt tegen de jonge dame achter de toonbank: "Goeiedag, mevrouw, ik heb dringend snelverband nodig", en wijst daarbij op zijn bloedende duim. Antwoord van de jonge dame achter de toonbank: "je ne parle pas flamand." De jonge dame achter de toonbank trekt daarbij een gezicht alsof ze net een drol doorslikte. djimi wijst nog eens op z'n duim, maakt een gebaar dat te interpreteren valt als 'omwikkelen van een snelverband' en zegt: "sparadra, alstublieftsilvoeplè." de jonge dame gaat op haar gemak naar de kast, haalt een pakje snelverband uit de kast, komt op haar gemak terug, legt het pakje op de toonbank en zegt hoeveel djimi moet betalen (in het Frans, natuurlijk, of wat dacht je?). djimi brengt snel het verband aan, rekent af, zegt vriendelijk "alstublieft", maar krijgt geen kik terug. Na ontvangst van het wisselgeld zegt djimi vriendelijk: "dank u wel". Geen kik. Als-ie weer op straat staat denkt djimi bij zichzelf: "idioot, je had daar gewoon heel dat rottig kot met bloed moeten bespatten". Een volgende keer loop ik liever driehonderd meter verder, daar is ook een apotheek. Ik wéét dat ze daar wèl 'flamand' spreken.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! Laatst gewijzigd door djimi : 13 november 2009 om 21:36. |
|
|
|
|
|
|
#402 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wie weet leeft het nog steeds op als het horst Wessellied weerklinkt en wil U daarom er zo graag vanaf.... |
|
|
|
|
|
|
#403 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 13 november 2009 om 21:37. |
|
|
|
|
|
|
#404 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Brrrrrrr, is dat griezelen, zeg.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! |
|
|
|
|
|
|
#405 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
zo zijn er genoeg Vlamingen die zo'n verhalen kunnen vertellen hoor.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
#406 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#407 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#408 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Sinds ik in Bruxelles ben komen wonen, maakte ik regelmatig van die dingen mee, in cafés, in restaurants, in kruidenierszaken, bij bakkers, in de supermarkt, op de tram, ... Steeds weer dacht ik: och, ik kan altijd naar een �*ndere winkel lopen, hé, zo erg is dat nu ook weer niet, mijn leven is niet in gevaar, ... Maar in dit geval slaagde ik er niet in dat van mij af te schudden. Stel dat ik ooit iets ècht ernstig voor heb, en dringend medische hulp van doen heb, en ik kom terecht bij één van de talrijke Nederlands-onkundigen hier, en ik krijg niet in het Frans uitgelegd wat er scheelt of wat ik nodig heb: ik mag er niet aan denken. Ik begin te begrijpen waarom zo veel Vlamingen hier weg trekken/hier niet eens willen komen wonen. Maar ik ben niet van plan mij zo maar te laten afschepen. Die waanzin MOET stoppen. Die systematische verachting van de belangrijkste taal van het land MOET verdwijnen. De Frans-talige Brusselaars met een maatschappelijk belangrijke functie, zoals dokters, apothekers, politie-agenten, ... MOETEN en ZULLEN Nederlands leren, tegen heug en meug. Thuis, onder vrienden, in hun vrije tijd spreken ze wat ze willen, maar bij het contact met hun 'publiek' zullen ze ook ons Nederlands-taligen in onze taal verder helpen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! |
|
|
|
|
|
|
#409 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Prijs u dan maar gelukkig, zou ik zeggen.
|
|
|
|
|
#410 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#411 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een vriendelijk oud dametje/heertje dat alleen maar Frans kent, en zich daar voor verontschuldigt ga ik ècht niet zitten afsnauwen of als lucht behandelen. Als iemand met een Franse nummerplaat mij in het Frans de weg vraagt, zal ik ook wel eens in het Frans (en het Engels, indien bruikbaar) verder helpen (tenzij het een arrogante hufter is, dan spreek ik 'toevallig' alleen maar Nederlands/Engels/Duits of Spaans Jonge kinderen die kalenders van de scouts komen verkopen of zo, krijgen van mij zowel in het Nederlands �*ls het Frans antwoord (in die volgorde, uiteraard), en ik blijf ook heel vriendelijk. Enzovoort. Toeristen uit �*ndere landen dan Frankrijk, of allochtonen die hier nog niet lang zijn help ik dan weer liever in het Nederlands en het Engels verder. Zolang ik er maar toe kan bijdragen dat het imago van Bruxelles als 'ville francophone' een beetje bijgesteld wordt, hé.
|
|
|
|
|
|
#412 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als Brussel nu al niet de nodige "veerkracht en dynamise" vindt, waarom zou ze dat dan wel later vinden? En waarom komt dit nu al niet aan de oppervlakte? Brussel los van Vlaanderen zal sowieso de uittocht van vele bedrijven betekenen. Bijgevolg zal Brussel niet al teveel te belasten meer hebben (als ze daartoe al een belastingsovereenkomst kan sluiten). |
|
|
|
|
|
|
#413 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Of hoe azert eens te meer komt aanhollen met allerlei "toevallige" ad hoc-"feiten" die hij uit zijn hoed weet te schudden als de discussie dat noodzakelijk acht.
|
|
|
|
|
|
#414 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Een week geleden was ik in de molen in Deerlijk (waar ons gezin steeds de bloem haalt voor ons eigen bereid brood). Toen de molenaar mijn bestelling opnam, kwam een Franstalig gezin binnen. Ze vroegen naar griesmeel en tarwebloem. De molenaar gaf die mensen tekst en uitleg in het Frans. Zonder probleem en zonder gegrom of wat dan ook.
|
|
|
|
|
|
#415 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#416 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#417 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als je hem zo leest is zijn leven en zijn ontmoetingen één en al toevallig,gewoonweg te véél om waar te zijn.... Hij heeft zijn roeping gemist, dat van het nieuw orakel van delphi bijvoorbeeld... |
|
|
|
|
|
|
#418 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De sociologische verfransing uit vroeger tijden (en de demografische in de Rand in onze tijd) was (en is) van een heel andere orde en behoefde (behoeft) dan ook een veel ingrijpender en drastischer benaderingswijze. |
|
|
|
|
|
|
#419 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als we azert mogen geloven is StuBru dus een of andere afdeling van het Vlaams Belang of de N-VA... |
|
|
|
|
|
|
#420 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Er waren natuurlijk anderen zoals een Maeterlinck bijvoorbeeld. Natuurlijk waren de Franstalige schrijvers uit België bekend op een grotere schaal dan hun Vlaamse collega's: in de 19e eeuw was het Frans immers een tamelijk verbreide taal in Europa, waardoor hun werken een veel gemakkelijkere afzetmarkt vonden dan die in het Nederlands. Hieruit evenwel concluderen dat hun werken "niets voorstelden", getuigt slechts van uw geringe kennis op literair vlak. |
|
|
|
|