Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 november 2009, 22:19   #101
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoogmoed Bekijk bericht
De rechten van de mens om 1 te noemen!
Bedoel je dit:

Citaat:
De rechten van de mens omvatten alle rechten waar een individu, een groep mensen of een staat aanspraak op kan maken. Voorbeelden zijn het recht op vrije meningsuiting, het recht op leven en het recht op soevereiniteit. Een precieze definitie is echter lastig te geven, omdat er talloze visies op mensenrechten bestaan: een allesomvattende doctrine bestaat niet.
...of deze:

Universele verklaring van de rechten van de mens

Opgesteld in 1948 en ondertussen al onderhevig aan kritiek en ook al wat 'aanvullingen' heeft gehad - niet statisch dus.

Die zijn overigens door geen enkel islamitisch paradijs ondertekend, want zij hebben er een eigen versie van!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 22:44   #102
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht

En daarom is zijn uitspraak niet waar?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 23:00   #103
edeses
Burger

edeses's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Een Christen volgt de leer van Christus, verder 'moet' een Christen NIKS!
Ik denk niet dat er nog veel Christenen zijn, behalve die religieuze zotten van sektes in de VS, die dagelijks een stukje uit het OT zitten lezen en ook létterlijk toepassen, je vergist je van religie, Christenen hoeven geen 1000 en 1 regeltjes te volgen, ze hebben 1 gulden regel; "Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doe dat ook een ander niet"!
Ik wil graag verkracht worden door een vrouw dus... ik verkracht een vrouw.

Neenee serieus..
Je hoeft dan toch geen christen of moslim te zijn om deze "gulden" regel te volgen? Een zekere natuurlijke moraal moet toch kunnen volstaan om op een gelijkaardige manier te handelen. Of zie ik dit verkeerd?
edeses is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 23:01   #104
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Nee, hier geplukt!
Oud 19 november 2009, 23:08   #105
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edeses Bekijk bericht
Ik wil graag verkracht worden door een vrouw dus... ik verkracht een vrouw.

Neenee serieus..
Je hoeft dan toch geen christen of moslim te zijn om deze "gulden" regel te volgen? Een zekere natuurlijke moraal moet toch kunnen volstaan om op een gelijkaardige manier te handelen. Of zie ik dit verkeerd?
Er staat niet; "Wat gij graag wilt dat U geschiedt, doe dat een ander aan"...of zo iets, maar het tegendeel, wat gij NIET wil dat U geschiedt etc...

...en inderdaad, men hoeft geen Christen te zijn om die gulden regel te volgen, het is óók een humanistische gulden regel, maar Christenen volgen die regel wel...en nog een paar; van de andere wang aanbieden (vind ik persoonlijk dan weer heel wat minder)
Islam kan die gulden regel natuurlijk ook volgen, maar daar is dan nog een boel sleutelwerk aan, mijn gedacht!
Oud 19 november 2009, 23:16   #106
edeses
Burger

Standaard

Citaat:
Er staat niet; "Wat gij graag wilt dat U geschiedt, doe dat een ander aan"...of zo iets, maar het tegendeel, wat gij NIET wil dat U geschiedt etc...
Het was ook geen serieuze opmerking.

Citaat:
...en inderdaad, men hoeft geen Christen te zijn om die gulden regel te volgen, het is óók een humanistische gulden regel, maar Christenen volgen die regel wel...en nog een paar; van de andere wang aanbieden (vind ik persoonlijk dan weer heel wat minder)
Islam kan die gulden regel natuurlijk ook volgen, maar daar is dan nog een boel sleutelwerk aan, mijn gedacht!
Er is geen gesleutel nodig, probleem is dat sommigen de regel alleen toepassen binnen hun clubje (Islam, christendom,...), maar dat deze "regel" ook van toepassing is voor mensen die niet to dit clubje willen behoren. Ook het recht geven aan anderen om tot een ander clubje te willen behoren hoort daar bij.

Ik heb het trouwens niet graag over een "regel", dit klinkt zo kinds.
Oud 19 november 2009, 23:24   #107
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, dat begreep ik wel.

Citaat:
Er is geen gesleutel nodig, probleem is dat sommigen de regel alleen toepassen binnen hun clubje (Islam, christendom,...), maar dat deze "regel" ook van toepassing is voor mensen die niet to dit clubje willen behoren. Ook het recht geven aan anderen om tot een ander clubje te willen behoren hoort daar bij.
Volledig akkoord - wat die 'eigen clubjes' betreft - neemt niet weg dat er nog veel gesleutel nodig is (mijn gedacht) aan islam, om tot een 'soort' van verlichting te komen, die het christendom wél al doorgemaakt heeft.

Citaat:
Ik heb het woord niet zelf verzonnen, het bestaat reeds, vandaar dat ik het gebruikte, misschien kan jij er een ander woord voor bedenken?
De gulden stelling...middenweg...ik roep maar wat...?
Oud 19 november 2009, 23:39   #108
edeses
Burger

Standaard

Citaat:
Volledig akkoord - wat die 'eigen clubjes' betreft - neemt niet weg dat er nog veel gesleutel nodig is (mijn gedacht) aan islam, om tot een 'soort' van verlichting te komen, die het christendom wél al doorgemaakt heeft.
Jammer dat je hier in hokjes denkt. Deze hokjesmentaliteit is een van de redenen waarom ik niet zo van religie hou.

Citaat:
Ik heb het woord niet zelf verzonnen, het bestaat reeds, vandaar dat ik het gebruikte, misschien kan jij er een ander woord voor bedenken?
De gulden stelling...middenweg...ik roep maar wat...?
Tjah, een ander woord... "gezond verstand" is waarschijnlijk te algemeen en te weinigzeggend
Oud 19 november 2009, 23:46   #109
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jammer dat je hier in hokjes denkt. Deze hokjesmentaliteit is een van de redenen waarom ik niet zo van religie hou.

Tjah, een ander woord... "gezond verstand" is waarschijnlijk te algemeen en te weinigzeggend
Tja, hokjes, je hebt religies en religies èh. Je kan ze écht niet allemaal in 1 hokje steken, maar soit, laat 'gezond verstand' (dát is het idd!) spreken, religies zijn niet van deze tijd, wég ermee!
Oud 20 november 2009, 00:26   #110
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neenee serieus..
De vraag is, waarop baseer je je moraal als ze niet door God wordt opgelegd?
Waarom respect hebben voor leven als mensenlevens toch maar een hoop chemische reacties zijn?
Waarom zorg dragen voor de planeet als ze toch onvermijdelijk zal worden vernietigd door de zon?
Als je niet in het goddelijke gelooft is de verklaring voor je moraal niet echt makkelijk. Want waarop baseer je die natuurlijk moraal? Door gewoon logisch te redeneren kom je er meestal niet. In tegendeel, je loopt veel risico te vervallen in "immoreel" (vanuit het christelijk standpunt althans) gedrag.
Je kan dan uit gaan van je innerlijke overtuiging, maar uiteindelijk is dat niet echt een krachtige verantwoording voor goed en kwaad, dat kan je zo weg redeneren.
Die impulsen zijn gewoon het gevolg van zelfbehoud ontstaan door natuurlijke selectie. Ze dienen geen enkel doel buiten het voortbestaan van het menselijk ras dat op zich ook geen zin heeft, want het is er gewoon door toeval gekomen.
Oud 20 november 2009, 00:37   #111
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
De vraag is, waarop baseer je je moraal als ze niet door God wordt opgelegd?
Waarom respect hebben voor leven als mensenlevens toch maar een hoop chemische reacties zijn?
Waarom zorg dragen voor de planeet als ze toch onvermijdelijk zal worden vernietigd door de zon?
Als je niet in het goddelijke gelooft is de verklaring voor je moraal niet echt makkelijk. Want waarop baseer je die natuurlijk moraal? Door gewoon logisch te redeneren kom je er meestal niet. In tegendeel, je loopt veel risico te vervallen in "immoreel" (vanuit het christelijk standpunt althans) gedrag.
Je kan dan uit gaan van je innerlijke overtuiging, maar uiteindelijk is dat niet echt een krachtige verantwoording voor goed en kwaad, dat kan je zo weg redeneren.
Die impulsen zijn gewoon het gevolg van zelfbehoud ontstaan door natuurlijke selectie. Ze dienen geen enkel doel buiten het voortbestaan van het menselijk ras dat op zich ook geen zin heeft, want het is er gewoon door toeval gekomen.
Ik heb geen god nodig om mijn moraal "doe niet aan een ander wat je niet wil dat een ander met jou doet" op te baseren. Ook zonder god kan je respect hebben voor mensenlevens. Je hebt enkel een beetje inlevingsvermogen nodig.
Ik zou niet graag hebben dat iemand mij of iemand die mij dierbaar is vermoordt, ik besef dat anderen mensen ook niet graag zouden hebben dat ze zelf of hun dierbaren zouden worden vermoord, dus ik ga zelf ook niet moorden. En ik hoop dat andere mensen dat inlevingsvermogen dat ik naar hen toe heb ook naar mij en mijn dierbaren toe heeft.
Mijn inlevingsvermogen richt zich ook op de komende generaties. Vandaar zorg voor de planeet, zodat onze nakomelingen ook nog kunnen leven, al was het maar om tijd te winnen zodat ze de technologie kunnen ontwikkelen om zich te vestigen op andere planeten als de zon de Aarde onleefbaar maakt.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 00:56   #112
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, hier geplukt!

Het is nog maar de vraag of filo het nu wel zal geloven.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 01:34   #113
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Ik heb geen god nodig om mijn moraal "doe niet aan een ander wat je niet wil dat een ander met jou doet" op te baseren. Ook zonder god kan je respect hebben voor mensenlevens. Je hebt enkel een beetje inlevingsvermogen nodig.
Ik zou niet graag hebben dat iemand mij of iemand die mij dierbaar is vermoordt, ik besef dat anderen mensen ook niet graag zouden hebben dat ze zelf of hun dierbaren zouden worden vermoord, dus ik ga zelf ook niet moorden. En ik hoop dat andere mensen dat inlevingsvermogen dat ik naar hen toe heb ook naar mij en mijn dierbaren toe heeft.
Mijn inlevingsvermogen richt zich ook op de komende generaties. Vandaar zorg voor de planeet, zodat onze nakomelingen ook nog kunnen leven, al was het maar om tijd te winnen zodat ze de technologie kunnen ontwikkelen om zich te vestigen op andere planeten als de zon de Aarde onleefbaar maakt.
Voor al deze dingen heb je inderdaad geen god nodig, gezond verstand volstaat!
Oud 20 november 2009, 01:35   #114
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Ach filo...
Oud 20 november 2009, 01:57   #115
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Hij is een Christen:

Ook hij is een Christen:

Nog een Christen:

Ik zou nog even kunnen doorgaan, maar mijn punt is wel duidelijk: nee, het Christendom heeft niet het monopolie op 'doe een ander niet aan waarvan je zelf niet wil dat het je aangedaan wordt'. Dat komt in zowat elke religie voor en is ook de rode draad in het leven van de meeste niet-confessionelen. Maar tenslotte is dat allemaal maar theorie en zowel gelovigen als niet-gelovigen zondigen geregeld tegen deze regel.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 02:29   #116
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Voor al deze dingen heb je inderdaad geen god nodig, gezond verstand volstaat!
Het werkt zelfs beter zonder god.
Oud 20 november 2009, 08:01   #117
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Hij is een Christen:

Ook hij is een Christen:

Nog een Christen:

Ik zou nog even kunnen doorgaan, maar mijn punt is wel duidelijk: nee, het Christendom heeft niet het monopolie op 'doe een ander niet aan waarvan je zelf niet wil dat het je aangedaan wordt'. Dat komt in zowat elke religie voor en is ook de rode draad in het leven van de meeste niet-confessionelen. Maar tenslotte is dat allemaal maar theorie en zowel gelovigen als niet-gelovigen zondigen geregeld tegen deze regel.
Het gaat er niet om wat de gelovigen doen, het gaat erom wat de religie leert. En als je dan het christendom en de Islam vergelijkt, is het christendom een lammetjes, en Islam de wolf. Iemand die in Islamitische kringen opgroeit heeft grote kans met haat voor zijn medemens op te groeien.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 14:12   #118
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik zat te snuffelen op de website van
al-yaqeen
en kwam dit tegen over de regel:
Citaat:
De ‘gouden’ wet van ‘Wat jij niet wilt dat jou gebeurt, doe dat ook een ander niet’ werd met applaus ontvangen. Wie zaten daar in het publiek?, vraag je jezelf af. Mensen die Obama wilden behagen, dat is duidelijk. Over deze wet valt namelijk veel te zeggen. Hij is niet universeel. Het is een product van het denken (Kalaam). Het is een in zichzelf strijdige wet. Hij is vooral nogal vaag. Hoe kan je weten wat de ander wil? Maar we hebben al gezien dat de moderniteit daar geen moeite mee heeft. Voor de moderniteit is het namelijk duidelijk wat de ander wil. Hij wil gewoon hetzelfde als wat ‘wij’ willen. Hij wil datgene wat ‘iedereen’ wil. Aldus droomt het denken zich een universele wet. De ander bestaat niet. De ‘gouden’ wet is geen Wet van Allah. Deze wet ligt helemaal niet aan het hart van ons geloof. Blijkbaar worden wij niet gekend. Wij kennen deze wet alleen voor onder elkaar.
En een eindje verderop een aanzegging aan de 'gematigde' Moslims om niet mee te doen aan de dialoog.
Citaat:
De oproep tot dialoog is een leugen. De deelname aan de dialoog is namelijk niet vrijblijvend. Er is geen sprake van een open gesprek, laat staan een ontmoeting. Aan de deelname worden eisen gesteld. De toon is ook alles behalve vriendelijk. Er wordt van ons verwacht dat we mee-verlangen naar het christelijk-modern-westerse paradijs-op-aarde. En naar de wonder-sleutel tot dit paradijs: de democratie. Er wordt van ons verwacht dat wij ons richten op deze wereld en dat wij onszelf zien als zelfstandige wezens binnen deze wereld. Er wordt van ons verwacht dat wij onszelf zien als denkende, redelijke wezens die begrijpen dat het beste voor ons het beste is voor iedereen.

Broeders en zusters! Als we hier op ingaan zullen we alles verliezen! Ons hart. En de kern van ons geloof. Het lijkt zo onschuldig deze dialoog. En degenen die ons hiertoe uitnodigen geloven ook vaak in hun eigen onschuld. Dat maakt het heel verwarrend. Maar niet minder een leugen! Ze zijn helaas zo verloren dat ze niet weten hoe verstrikt ze zijn geraakt in de leugens van de satan.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 14:57   #119
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De ‘gouden’ wet van ‘Wat jij niet wilt dat jou gebeurt, doe dat ook een ander niet’ werd met applaus ontvangen. Wie zaten daar in het publiek?, vraag je jezelf af. Mensen die Obama wilden behagen, dat is duidelijk. Over deze wet valt namelijk veel te zeggen. Hij is niet universeel. Het is een product van het denken (Kalaam). Het is een in zichzelf strijdige wet. Hij is vooral nogal vaag. Hoe kan je weten wat de ander wil? Maar we hebben al gezien dat de moderniteit daar geen moeite mee heeft. Voor de moderniteit is het namelijk duidelijk wat de ander wil. Hij wil gewoon hetzelfde als wat ‘wij’ willen. Hij wil datgene wat ‘iedereen’ wil. Aldus droomt het denken zich een universele wet. De ander bestaat niet. De ‘gouden’ wet is geen Wet van Allah. Deze wet ligt helemaal niet aan het hart van ons geloof. Blijkbaar worden wij niet gekend. Wij kennen deze wet alleen voor onder elkaar.
Religieuze-zotten-gezwatel, die óók niet begrijpen dat het NIET gaat om wat een ander wil (er wordt nergens gepretendeerd dat iemand ook maar kan weten wat een ander wil!), maar om wat je ZELF NIET wil dat jou (jezelf, niet een ander!) aangedaan wordt!

Goes to show dat er inderdaad nog erg veel aan 'gesleuteld' moet worden - zelfs aan het logisch denken en begrijpelijk lezen - blijkt dat ze zelfs dát nog niet onder de knie hebben!

Laatst gewijzigd door SDX : 20 november 2009 om 14:58.
Oud 20 november 2009, 20:46   #120
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Elsevier.nl heeft 't ook, maar 't kwam als eerste uit mijn google op de site van Philippe L'hiver en mijn Pappenheimers hier kennende ...(de Telegraph had 't niet in 't Nederlands, hier was 't wél in 't NL)

Laatst gewijzigd door filosoof : 20 november 2009 om 21:12.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be