Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 december 2009, 23:14   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cut de krap Bekijk bericht
Nou ze doen hun grondwetswijziging maar. Mekka hoeft niet te bepalen wat in de Zwitserse grondwet komt of niet.
Fijn, dan is dat verbod flink verankerd in de Zwitserse wetgeving.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 23:14   #62
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar is hoegenaamd niets zorgwekkends aan, wel integendeel. Mij lijkt het juist een hoopvol teken dat men in het Westen zich stilaan weer bewust begint te worden van de eigen cultuur en de waarden
.

Alsof cultuur en waarden ééndimensionaal en monochroom zijn. Een cultuur die ontkent dat hij vele facetten heeft, vervaalt.

Citaat:
In een democratische rechtstaat hoeft godsdienstvrijheid geenszins te betekenen dat alle religies over dezelfde kam worden geschoren. De staat kan een bepaalde religie weldegelijk bevoordelen, zonder evenwel de godsdienstvrijheid op zich te beperken.
Dan is de staat bezig één soort burgers - omwille van hun godsdienst - te bevoordelen ten opzichte van andere burgers. Dat heet discriminatie op religieuze gronden en is in tegenspraak met de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en alle andere verdragen over mensenrechten.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 23:16   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Alsof cultuur en waarden ééndimensionaal en monochroom zijn. Een cultuur die ontkent dat hij vele facetten heeft, vervaalt.
Onze cultuur is in ieder geval niet de islamitische.

Voor het overige: nergens heb ik gesteld dat onze Europese cultuur eendimensionaal is.
Oud 1 december 2009, 23:16   #64
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nou ze doen hun grondwetswijziging maar. Mekka hoeft niet te bepalen wat in de Zwitserse grondwet komt of niet.
Gij met uw idiotie altijd. Het gaat niet om Mekka maar om Zwitserse staatsburgers - vooral afkomstig uit ex-Joegoslavië - die gediscrimineerd worden. Omdat ze een andere godsdienst hebben. Het is een aanfluiting van het EVRM.

Oud 1 december 2009, 23:17   #65
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over Mekka, het gaat over moslims in Zwitserlans en over Zwitserse moslims.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 23:17   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan is de staat bezig één soort burgers - omwille van hun godsdienst - te bevoordelen ten opzichte van andere burgers. Dat heet discriminatie op religieuze gronden en is in tegenspraak met de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en alle andere verdragen over mensenrechten.
Dat is helemaal niet in tegenspraak met de Universele Verklaring. Het beste bewijs is dat de meeste Europese staten geen absolute scheiding van Kerk en Staat kennen, waarbij in veel landen nog steeds een geprivilegieerde Kerk bestaat.
Oud 1 december 2009, 23:18   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Het gaat niet over Mekka, het gaat over moslims in Zwitserlans en over Zwitserse moslims.
Neen, het gaat slechts over minaretten. Een een minaret is niet noodzakelijk om je islamitische godsdienst naar waarde te beleven en te belijden. Net zo min een kerktoren dat is voor mij als christen.
Oud 1 december 2009, 23:18   #68
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De eerste moskeeën hadden geen minaret. Nergens in de koran of in de hadith staat ergens te lezen dat de gebedsplaats een toren hoort te hebben.
Nja het is een symbool hé. Historisch wellicht om praktische redenen om op te roepen tot het gebed of zoals bij ons klokken in te kunnen hangen om het begin van eucharistievieringen aan te kondigen. Het heet wellicht ook met status te maken. De mijne is langer dan die van u. Ik heb er meer. Persoonlijk heb ik er niet echt een probleem mee en ik verdedig dan ook het recht van moslims om die dingen te zetten (binnen redelijke normen aangepast aan de omgeving waar ze het zetten) net zoals ik ook het recht verdedig van christenen in overwegend islamitsiche landen om hetzelfde te doen (wat helaas veelal niet het geval is, wat protest van veel islamitische landen zoals Turkije uiteraard hypocriet zou maken.)
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 23:18   #69
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mijn cultuur is niet de uwe. Uw cultuur is niet de mijne. Er bestaat in deze geen 'onze'.
Maar ik meen dat we beiden even veel recht hebben onze cultuur te beleven en ik zal me inspannen om jouw recht op dat vlak te verdedigen. Zoals ik dat altijd voor iedereen zou doen. Het eroderen van mensenrechten is een hellend vlak: je weet waar het begint maar niet waar het eindigt.

Oud 1 december 2009, 23:20   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gij met uw idiotie altijd. Het gaat niet om Mekka maar om Zwitserse staatsburgers - vooral afkomstig uit ex-Joegoslavië - die gediscrimineerd worden. Omdat ze een andere godsdienst hebben. Het is een aanfluiting van het EVRM.
Onjuist. Dit gaat niet om "Zwitserse staatsburgers", maar om minaretten. Trouwens, de meeste moslims in Zwitserland hebben de Zwitserse nationaliteit niet, maar zijn hoofdzakelijk Kosovaren en Bosniërs met een overeenkomstige identiteitskaart.
Oud 1 december 2009, 23:21   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn cultuur is niet de uwe. Uw cultuur is niet de mijne. Er bestaat in deze geen 'onze'.
Maar ik meen dat we beiden even veel recht hebben onze cultuur te beleven en ik zal me inspannen om jouw recht op dat vlak te verdedigen. Zoals ik dat altijd voor iedereen zou doen. Het eroderen van mensenrechten is een hellend vlak: je weet waar het begint maar niet waar het eindigt.
Te oordelen naar wat u schrijft, heeft u zelfs geen cultuur. U relativeert dermate onze westerse cultuur dat u overduidelijk zelfs niet meer inziet welke grenzen een cultuur kan stellen waardoor ze haar identiteit affirmeert.

Al dan niet een minaret mogen bouwen, is op geen enkele wijze een "eroderen van mensenrechten".
Oud 1 december 2009, 23:23   #72
Cut de krap
Banneling

Standaard

Citaat:

Voor het overige: nergens heb ik gesteld dat onze Europese cultuur eendimensionaal is.

Juist. Onze cultuur is al voldoende multidimensionaal. We hoeven de cultuur niet van islamitische woestijnvolkeren die, hoewel ze zich al generaties in die moderne tijd bevinden, gedragen alsof de tijd is blijven stilstaan en er alles aan doen om hun eendimensionale cultuur hier te transplanteren.
Cut de krap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 23:23   #73
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Astrid Essed moet genegeerd worden.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 23:24   #74
Cut de krap
Banneling

Standaard

Citaat:
Die worden helemaal niet gediscrmineerd. Ook de Zwitsersen 'de souche' krijgen geen minaretjes. Wat zit je dan te bazelen?
Oud 1 december 2009, 23:27   #75
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De eerste moskeeën hadden geen minaret. Nergens in de koran of in de hadith staat ergens te lezen dat de gebedsplaats een toren hoort te hebben.
Gelijk heb je beste Jan, maar je hebt een paar zaken over het hoofd gezien:

Sawma'a/midana of minara (minaret) is ontwikkeld binnen de islamitische cultuur en islamitische culturele geschiedenis, en het is volgens de islam aangeraden om de moskee herkenbaar en zoveel mogelijk zichtbaar te maken.

Naast de koran en de hadith zijn er nog andere bronnen van wetgeving en jurenspentie. De minaret kwam op basis de zogenaamde maslaha mursala.

Meer info (lees nr8)
http://www.muhajabah.com/docstorage/dutton.htm

En het is niet de zaak van Zwitsers om voor de moslims te bepalen wat al niet islamitisch is.

Laatst gewijzigd door porpo : 1 december 2009 om 23:30.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 23:29   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
En het is niet de zaak van Zwitsers om voor de moslims te bepalen wat al niet islamitisch is.

En evenmin is het aan de moslims te bepalen wat Zwitsers al dan niet mogen bepalen en voorschrijven.

Inderdaad, als moslims graag hun eigen potje koken, moeten ze dat maar doen in een islamitisch land.
Oud 1 december 2009, 23:29   #77
Cut de krap
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat verderfelijke cultuurrelativisme van de linkse meelopers toch. Ze beweren dat onze cultuur onbestaande is, maar gaan wel door het lint als de cultuur van hun moslimtroetels niet genoeg aan bod kan komen. Die hebben dan ineens weer wel een gemeenschappelijke cultuur.
Oud 1 december 2009, 23:31   #78
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U relativeert dermate onze westerse cultuur dat u overduidelijk zelfs niet meer inziet welke grenzen een cultuur kan stellen waardoor ze haar identiteit affirmeert.
Ik ken de westerse geschiedenis te goed om hoog met de westerse cultuur op te lopen.

Oud 1 december 2009, 23:33   #79
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En evenmin is het aan de moslims te bepalen wat Zwitsers al dan niet mogen bepalen en voorschrijven.

Inderdaad, als moslims graag hun eigen potje koken, moeten ze dat maar doen in een islamitisch land.
Het land van Zwitsers is Zwitserland en niet een islamitisch land, ok?

En de moslims eisen gewoon hun recht en strijden tegen discriminatie, goed?

Het zijn de Zwitsers die universele rechten van de mens, "seculier", "vrij", "democratisch" en "modern", schreeuwen, is dat duidelijk?

Laatst gewijzigd door porpo : 1 december 2009 om 23:33.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 23:33   #80
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat verderfelijke cultuurrelativisme van de linkse meelopers toch. Ze beweren dat onze cultuur onbestaande is, maar gaan wel door het lint als de cultuur van hun moslimtroetels niet genoeg aan bod kan komen. Die hebben dan ineens weer wel een gemeenschappelijke cultuur.
Gij met uw idiotie altijd: het gaat om de gelijke behandeling van de Zwitserse bevolking. Mij maakt het geen reet uit of iemand moslim, pastafari of katholiek dan wel atheïst is. Ik vind dat mensen gelijk behandeld moeten worden en dat discriminatie op grond van bijvoorbeeld godsdienst uit den boze is.

Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be