Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 november 2009, 22:53   #701
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik ben er recent geweest op studiereis zeg maar, de toestand ken ik goed genoeg, ik zal er volgende week vrijdag over spreken in de Esperantoclub van Antwerpen (hint ). Maar het genormaliseerd Occitaans vindt wel ingang bij de organisaties en cultuurbewegingen die actief zijn op taalvlak. En d�*t heeft de beweging de voorbije jaren een sterke impuls gegeven zoals bijvoorbeeld merkbaar is in de groei van de Calandreta scholen.
Ik betwist niet dat er een sterke groei is. Alleen heb ik mijn vraagtekens bij de zegebulletins. Wat stelt het aantal Occitaanstaligen immers nog voor ten opzichte van de Franstaligen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 19:31   #702
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

kijk eens systemmeke, er wordt erkend dat in NL en in BE verschillende woorden in gebruik zijn.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5..._school__.html
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 19:43   #703
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
kijk eens systemmeke, er wordt erkend dat in NL en in BE verschillende woorden in gebruik zijn.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5..._school__.html
Mij moet ge dat niet zeggen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 20:48   #704
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Mij moet ge dat niet zeggen.
gij moet ge dat wel zeggen.

gij zegt namelijk dat wij verschillende talen spreken.

hier zegt men dat men binnen het Nederlands een aantal woorden ziet die regionaal in gebruik zijn.
Oud 3 december 2009, 21:42   #705
<!-- / message -->
Parlementslid

<!-- / message -->'s schermafbeelding

Standaard

Wel. Een aantal.

Citaat:
De samenstellers hebben, op een totaal van 70.000 woorden en uitdrukkingen, er zo'n 3.500 gevonden die alleen in België gebruikt worden. Voor Nederland zijn dat er circa 4.500.
Uit: http://www.demorgen.be/dm/nl/994/sta...tet-niet.dhtml

Als ik goed reken, dan is dat 1 op 8 ?

Nu ja. Voor elk wat wils. Geef het boekje aan je huisgenoot/genote kadoo voor kerst. En lees het gezellig zelf, zou ik zo zeggen.

Laatst gewijzigd door <!-- / message --> : 3 december 2009 om 21:43.
<!-- / message --> is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 22:24   #706
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door <!-- / message --> Bekijk bericht
Wel. Een aantal.

Uit: http://www.demorgen.be/dm/nl/994/sta...tet-niet.dhtml

Als ik goed reken, dan is dat 1 op 8 ?

Nu ja. Voor elk wat wils. Geef het boekje aan je huisgenoot/genote kadoo voor kerst. En lees het gezellig zelf, zou ik zo zeggen.
Als het maar allemaal waar is.
Oud 4 december 2009, 13:17   #707
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander
gij moet ge dat wel zeggen.

gij zegt namelijk dat wij verschillende talen spreken.

hier zegt men dat men binnen het Nederlands een aantal woorden ziet die regionaal in gebruik zijn.
Voor system gaat dit helemaal niet ver genoeg. Bijlange niet! Twee verschillende talen moeten er zijn, Noord-Nederlands dat hij ook wel eens Hollands noemt, en Zuid-Nederlands. Bij dit laatste strooit hij doodgraag nog wat zand in het mechanisme door er dan bij te schrijven "of Vlaams". We laten hem best zitten op zijn linguistisch eilandje.
Oud 4 december 2009, 13:39   #708
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Voor system gaat dit helemaal niet ver genoeg. Bijlange niet! Twee verschillende talen moeten er zijn, Noord-Nederlands dat hij ook wel eens Hollands noemt, en Zuid-Nederlands. Bij dit laatste strooit hij doodgraag nog wat zand in het mechanisme door er dan bij te schrijven "of Vlaams". We laten hem best zitten op zijn linguistisch eilandje.
Hie wordt inderdaad "het Vlaams" als taal genoemd.

http://www.onzetaal.nl/koppling/dialect.php
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 13:42   #709
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[system] Ja, maar in Duitsland heb je ook een duidelijk verschil tussen het Oost- en het West-Duits. Uit documenten en allerhande bronnen blijkt zonder meer dat ook het Noord-Koreaans wezenlijk verschilt met het Zuid-Koreaans.[/system]

...
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 13:51   #710
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
[system] Ja, maar in Duitsland heb je ook een duidelijk verschil tussen het Oost- en het West-Duits. Uit documenten en allerhande bronnen blijkt zonder meer dat ook het Noord-Koreaans wezenlijk verschilt met het Zuid-Koreaans.[/system]

...
Het Gronings verschilt ook heel erg hoor van het Limburgs.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 13:59   #711
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Het Gronings verschilt ook heel erg hoor van het Limburgs.
Dat zijn dialecten, Sidharta. Als zowel Groningers als Limburgers overschakelen naar het Algemeen Nederlands, dan spreken zij - zonder moeite - dezelfde taal.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 14:22   #712
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen neen. U snapt het niet. Of misschien wilt u het niet echt snappen. Maar ik geef u het voordeel van de twijfel. Ik heb het al een keer gezegd en voor u wil ik het nog eens herhalen. Dit, om alle misverstanden te voorkomen.

In tegenstelling tot wat u misschien zou denken, wens ik juist een éénvormig Algemeen Nederlands. Een Nederlandse taal dus die bestaat uit woorden en uitdrukkingen die door zuid en noord worden beschouwd als behorende tot de Algemene Nederlandse Taal, of, als u het liever hoort, tot het Algemeen Beschaafd Nederlands, het ABN.

Dat impliceert natuurlijk wel dat er een ruim aantal zuid-nederlandse woorden moeten opgenomen worden in wat wij dus noemen het ABN en tevens dat een ruim aantal noord-nederlandse woorden moeten worden erkend als behorende tot het ABN. Wat ik nu vaststel, is dat er wel een ruim aantal noord-Nederlandse woorden effectief en vanzelfsprekend worden opgenomen in het ABN, maar dat -in verhouding- maar bitter weinig Vlaamse woorden worden opgenomen. En daartegen verzet ik me. En let wel, ik zal me daartegen blijven verzetten. Ik hou ook aan mijn Vlaamse taal, het Nederlands dat wij hier gebruiken. Dat is ook Algemeen Beschaafd.

En dat is de reden waarom ik altijd terugkom op het type-voorbeeld van dit onevenwicht door te verwijzen naar 'droogkuis' en 'stomerij'. Ik doe dit niet zomaar natuurlijk. Zowel 'droogkuis' als 'stomerij' zijn ABN in mijn ogen. En zodus zie ik de noodzaak niet in waarom wij hier in Vlaanderen 'stomerij' zouden moeten aanleren, maar u niet 'droogkuis'. Het zijn gewoon Nederlandse woorden die synoniemen van mekaar zijn. En het is geweten: hoe meer synoniemen een taal heeft, hoe rijker dat ze is. Maar blijkbaar blijft u toch moeite hebben met deze kijk op deze kwestie. Ten onrechte volgens mij.

Laatst gewijzigd door system : 4 december 2009 om 14:27.
Oud 4 december 2009, 15:11   #713
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen neen. U snapt het niet. Of misschien wilt u het niet echt snappen. Maar ik geef u het voordeel van de twijfel. Ik heb het al een keer gezegd en voor u wil ik het nog eens herhalen. Dit, om alle misverstanden te voorkomen.

In tegenstelling tot wat u misschien zou denken, wens ik juist een éénvormig Algemeen Nederlands. Een Nederlandse taal dus die bestaat uit woorden en uitdrukkingen die door zuid en noord worden beschouwd als behorende tot de Algemene Nederlandse Taal, of, als u het liever hoort, tot het Algemeen Beschaafd Nederlands, het ABN.

Dat impliceert natuurlijk wel dat er een ruim aantal zuid-nederlandse woorden moeten opgenomen worden in wat wij dus noemen het ABN en tevens dat een ruim aantal noord-nederlandse woorden moeten worden erkend als behorende tot het ABN. Wat ik nu vaststel, is dat er wel een ruim aantal noord-Nederlandse woorden effectief en vanzelfsprekend worden opgenomen in het ABN, maar dat -in verhouding- maar bitter weinig Vlaamse woorden worden opgenomen. En daartegen verzet ik me. En let wel, ik zal me daartegen blijven verzetten. Ik hou ook aan mijn Vlaamse taal, het Nederlands dat wij hier gebruiken. Dat is ook Algemeen Beschaafd.

En dat is de reden waarom ik altijd terugkom op het type-voorbeeld van dit onevenwicht door te verwijzen naar 'droogkuis' en 'stomerij'. Ik doe dit niet zomaar natuurlijk. Zowel 'droogkuis' als 'stomerij' zijn ABN in mijn ogen. En zodus zie ik de noodzaak niet in waarom wij hier in Vlaanderen 'stomerij' zouden moeten aanleren, maar u niet 'droogkuis'. Het zijn gewoon Nederlandse woorden die synoniemen van mekaar zijn. En het is geweten: hoe meer synoniemen een taal heeft, hoe rijker dat ze is. Maar blijkbaar blijft u toch moeite hebben met deze kijk op deze kwestie. Ten onrechte volgens mij.
*ahem* aangezien men in zowel Nederland als Vlaanderen AN leert op school, zijn er kennelijk toch nog 4500 woorden in het noorden in gebruik die men dus in het zuiden niet leert.
Andersom zijn dat er zo'n 3500 (maakt u intussen notitie dat er dus meer noordelijke woorden zijn die zuiderlingen niet kennen, dan zuidelijke woorden die noorderlingen niet gebruiken. Of in uw woorden "pertinent weigeren te leren"). Ik neem aan dat men in het zuiden AN in zn volledigheid leert, of doet men daar hetzelfde als u ons verwijt, namelijk 'pertinent weigeren'.
Conform de door u verfoeide (maar door VL geleide) Taalunie, is stomerij dus Standaardtaal voor het hele taalgebied, en is droogkuis dat niet (aangezien het in de zuidelijke variant voorkomt).

hoe vaak gaat u zich hierover nog belachelijk maken?
Oud 4 december 2009, 15:42   #714
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system

System, het is naief van uwentwege om daarover zoveel heisa te maken. Ja, er zijn in ons huidig ABN meer Noord-Nederlandse dan Zuid-Nederlandse woorden. En ja, het zou best leuk (of plezant) zijn mochten de Nederlanders ook wat meer van die Zuid-Nederlandse woorden gaan gebruiken. Maar kijk, zoiets kun je moeilijk met alle macht gaan doordrammen. Nu kunt u wel komen aandraven met de stelling dat, via de Taalunie en via ons onderwijs Nederland er wél in geslaagd is om zijn Noord-Nederlands lexicon voor een stuk aan ons "op te dringen". Vergeet evenwel niet dat:
1. Vlaanderen inzake gebruik van een Algemeen Nederlands een hele achterstand had opgelopen. Een achterstand die begonnen was na 1581 en die is doorgelopen tot in de tweede helft van de 19e eeuw, toen het Vlaams bewustzijn zich begon te manifesteren. Het had véél vlugger gekund indien 1830 er niet geweest was. De Belgische Francofonie had het Nederlands hier liefst helemaal buitengerold. Om snel te kunnen beschikken over een kant-en-klare overkoepelende communicatietaal lag het voor de hand dat het ontwakende Vlaanderen zich richtte naar het Noorden.
2. Binnen de Nederlanden is er een niet te onderschatten Nederlands demografisch overwicht. Vijftien miljoen Noord-Nederlanders en zes miljoen Zuid-Nederlanders of Vlamingen.
3. Binnen diezelfde Nederlanden is het economisch overwicht van Nederland t.a.v. Vlaanderen ook niet te onderschatten.

Dat heeft allemaal een niet verwaarloosbare invloed, ook in de culturele sector en dus ook in het taalgebruik. Ik ben het dus met u eens (kijk eens aan!) dat er wel ergens een optimaal, een ideaal evenwicht zal bestaan met een ideale verhouding van Noord-Nederlands en Zuid-Nederlands lexicon. Dat kunnen we slechts bereiken door, heel geleidelijk de banden met Nederland aan te halen.

Laatst gewijzigd door quercus : 4 december 2009 om 15:45.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 15:59   #715
Hollander

Standaard

Beste Quercus, u vergeet evenwel dat er ook een hoop noord Nederlandse woorden niet doordringen tot het AN, en dus niet worden 'opgedrongen' aan het zuiden. (dwz niet in de algemeen Nederlandse woordenschat doordringen die voor het hele taalgebied geldt)

vreemd genoeg maakt onze vrind system wel heisa van dat in het noorden het woord droogkuis niet wordt gebruikt, maar zijn er zat woorden die in het noorden (of delen ervan) gemeengoed zijn, of in Suriname, die hijzelf niet kent.

Kortom, de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. (zo zeggen wij dat in het westen van het noorden)
Oud 4 december 2009, 17:56   #716
Shadowke

Standaard

Citaat:
Beste Quercus, u vergeet evenwel dat er ook een hoop noord Nederlandse woorden niet doordringen tot het AN, en dus niet worden 'opgedrongen' aan het zuiden. (dwz niet in de algemeen Nederlandse woordenschat doordringen die voor het hele taalgebied geldt)

vreemd genoeg maakt onze vrind system wel heisa van dat in het noorden het woord droogkuis niet wordt gebruikt, maar zijn er zat woorden die in het noorden (of delen ervan) gemeengoed zijn, of in Suriname, die hijzelf niet kent.

Kortom, de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. (zo zeggen wij dat in het westen van het noorden)
(hetzelfde wordt ook in het zuiden gebruikt)
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 18:48   #717
system
Banneling

Standaard

Citaat:
System, het is naief van uwentwege om daarover zoveel heisa te maken. Ja, er zijn in ons huidig ABN meer Noord-Nederlandse dan Zuid-Nederlandse woorden. En ja, het zou best leuk (of plezant) zijn mochten de Nederlanders ook wat meer van die Zuid-Nederlandse woorden gaan gebruiken. Maar kijk, zoiets kun je moeilijk met alle macht gaan doordrammen. Nu kunt u wel komen aandraven met de stelling dat, via de Taalunie en via ons onderwijs Nederland er wél in geslaagd is om zijn Noord-Nederlands lexicon voor een stuk aan ons "op te dringen". Vergeet evenwel niet dat:
1. Vlaanderen inzake gebruik van een Algemeen Nederlands een hele achterstand had opgelopen. Een achterstand die begonnen was na 1581 en die is doorgelopen tot in de tweede helft van de 19e eeuw, toen het Vlaams bewustzijn zich begon te manifesteren. Het had véél vlugger gekund indien 1830 er niet geweest was. De Belgische Francofonie had het Nederlands hier liefst helemaal buitengerold. Om snel te kunnen beschikken over een kant-en-klare overkoepelende communicatietaal lag het voor de hand dat het ontwakende Vlaanderen zich richtte naar het Noorden.
2. Binnen de Nederlanden is er een niet te onderschatten Nederlands demografisch overwicht. Vijftien miljoen Noord-Nederlanders en zes miljoen Zuid-Nederlanders of Vlamingen.
3. Binnen diezelfde Nederlanden is het economisch overwicht van Nederland t.a.v. Vlaanderen ook niet te onderschatten.

Dat heeft allemaal een niet verwaarloosbare invloed, ook in de culturele sector en dus ook in het taalgebruik. Ik ben het dus met u eens (kijk eens aan!) dat er wel ergens een optimaal, een ideaal evenwicht zal bestaan met een ideale verhouding van Noord-Nederlands en Zuid-Nederlands lexicon. Dat kunnen we slechts bereiken door, heel geleidelijk de banden met Nederland aan te halen.
Het verheugt me dat u met mij akkoord gaat. En dus, moeten wij Vlamingen een inhaalbeweging maken door ervoor te ijveren dat er veel meer Zuid-Nederlandse woorden erkend worden als Algemeen Beschaafd Nederlands. Maar dat zal dus niet gebeuren indien wij de Nederlanders altijd slaafs volgen. En die laatste neiging hebben u en uw geestesgenoten wel eens. De Nederlanders hebben niets met ons Vlaams en beschouwen dit als 'streektaal'. Het wordt wel eens tijd dat zij eens en voor altijd beseffen dat ook nog 6 miljoen mensen naast hun deur wonen die óók en even goed of even slecht Nederlands spreken als zij dat denken te doen.
Oud 4 december 2009, 18:50   #718
system
Banneling

Standaard

Citaat:
*ahem* aangezien men in zowel Nederland als Vlaanderen AN leert op school, zijn er kennelijk toch nog 4500 woorden in het noorden in gebruik die men dus in het zuiden niet leert.
Andersom zijn dat er zo'n 3500 (maakt u intussen notitie dat er dus meer noordelijke woorden zijn die zuiderlingen niet kennen, dan zuidelijke woorden die noorderlingen niet gebruiken. Of in uw woorden "pertinent weigeren te leren"). Ik neem aan dat men in het zuiden AN in zn volledigheid leert, of doet men daar hetzelfde als u ons verwijt, namelijk 'pertinent weigeren'.
Conform de door u verfoeide (maar door VL geleide) Taalunie, is stomerij dus Standaardtaal voor het hele taalgebied, en is droogkuis dat niet (aangezien het in de zuidelijke variant voorkomt).

hoe vaak gaat u zich hierover nog belachelijk maken?
Stomerij is de noordelijke variant van 'droogkuis'. Wij gebruiken hier 'droogkuis' en niet 'stomerij'.

En wat de Taalunie zegt, zal ons worst wezen. Deze Noordnederlandse-Noordnederlandse Unie is niet aan haar eerste flaters toe. En waarschijnlijk komen er nog ettelijke meer.

Laatst gewijzigd door system : 4 december 2009 om 19:01.
Oud 4 december 2009, 19:14   #719
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kijk, niemand zak hier betwisten dat we verschillende talen spreken.
In het vlaams zitten erg veel Franse woorden, bij jullie Hollanders praktisch géén.
Nu gaan er hier vast weer een aantal flaminganten beginnen kakken dat die woorden ons zijn opgedrongen door die vermaledijde Walen. Dat maakt op mij geen indruk.
We zijn verschillende volkeren die een verschillende volkstaal spreken.
Trouwens wie zijn jullie om zich het Nederlands toe te eigenen als jullie eigen taal ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 19:16   #720
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
(hetzelfde wordt ook in het zuiden gebruikt)
In het zuiden zit erg veel zwart. Maar dat heeft niets met potten te maken.
Vraag het maar aan Filip De Winter of aan Olijke Bart.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be