![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: akkoord of niet ? | |||
Akkoord, dan zijn we eindelijk van België af |
![]() ![]() ![]() |
46 | 67,65% |
Niet akkoord, dan modderen we liever nog wat verder met België |
![]() ![]() ![]() |
22 | 32,35% |
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#401 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#402 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
van welke planeet kom jij eigenlijk?
![]() |
![]() |
#403 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#404 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Precies of dat geen vernederlandst woord is dat U tot tweemaal toe hebt gebruikt.... Maar zo kennen we hen ook wel,die betweters uit de limburg... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#405 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mij valt echter wel op dat Vlamingen de minste grap als een soort oorlogsverklaring opvatten. Ook op YouTube zijn Vlamingen gemakkelijk te trollen door Nederlanders. Vlamingen stellen zich uitermate intolerant op, want ik heb bij experiment eens hetzelfde geprobeerd bij Nederlanders (spotten over hun politieke correctheid) en daar lachten de Nederlanders stuk voor stuk vrolijk met mee. In dezelfde situatie zou een Vlaming me afgeblaft hebben. Als toemaatje zou je eens de wisselwerking tussen Hollanders en Nederlandse Limburgers eens moeten bezigzien, gaat er soms "grof" aan toe om het zacht uit te drukken, maar die laatsten kunnen wel tegen een grapje en verweren zich toch wel op een minder huilerige manier. Wat ik ook kan aanraden is spreken met Walen en vragen hoe zij zich verhouden tot de Fransen. In Frankrijk worden Walen nl. aanzien als 'boerenpummels', maar daar snappen ze de grap gelukkig wel... http://www.youtube.com/watch?v=um5H85UfTrY Ik probeer geen conflicten te scheppen daar waar ze overbodig zijn, dat is nog het beste.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 15 december 2009 om 03:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#406 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het heeft er natuurlijk alles mee te maken dat de Hollanders zich in het buitenland "vrijpostig" en dikwijls "arrogant" gedragen.
Begin jaren '80 was ik aan het Gardameer op het moment dat "fanfare's" in de auto een hype waren. Toen we bij zo'n garage de toeters gingen bekijken een informatie vragen slaakte de garagehouder een "zucht van verlichting" toen hij vernam dat we Belgen waren. Hij had die maand al 2 Hollanders als klant gehad die na montage van de toeters zonder te betalen gewoon waren weggereden. Hem gesmeerd dus. Hetzelfde verhaal in Frankrijk op een kasteel waar je met de formule "kamer + ontbijt" kon logeren. De baas van die zaak weerde ten alle prijze Hollanders en Duitsers. "Belgen" waren meer dan welkom, die waren zoals "ons" zei de man. 2 voorbeeldjes over hoe sommige van uw landgenoten het voor jullie allemaal verkassen in het buitenland. Of dat nu de Hollandse norm is laat ik in het midden. De voorbeelden zijn echter schrijnend. |
![]() |
![]() |
![]() |
#407 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Grote Van Dale (2005) 1 het droogkuisen 2(Belg.N., spreekt.) stomerij (Belg.N., w.g.) chemische wasserij, syn. stomerij inrichting waar goederen gestoomd (6) worden; Van Dale Hedendaags Nederlands (2006) 1 (Belg., inf.) stomerij, chemische wasserij - 1 onderneming waar weefsels met stoom gereinigd worden, syn. droogkuis Verschueren (1996) Z.N. Gal. stomerij, chemische reiniging - inrichting waar gestoomd (…) wordt Koenen (2006) bedrijf waar kleding, gordijnen enz. gestoomd worden Kramers (2000) ZN stomerij, chemische wasserij ZN 1 (…) bedrijf waar kleren e.d. gestoomd, chemisch gereinigd worden, stomerij, chemische wasserij; 2 het stomen, chemisch reinigen inrichting waar gestoomd (…) wordt Correct Taalgebruik (2006), p. 67, 167 [wordt afgekeurd] Een bedrijf waar kleding met stoom of chemisch gereinigd wordt, noemen we meestal een stomerij. We laten onze kleren stomen. [wordt afgekeurd] Een bedrijf waar kleding chemisch gereinigd wordt, is een stomerij Woordenboek correct taalgebruik (2004), p. 72, 179 [wordt afgekeurd] stomerij, chemische wasserij; chemisch reinigen [wordt afgekeurd] stomerij, wasserij, chemische wasserij en ververij; het stomen, het chemisch reinigen - Taalwijzer (1998), p. 306 [bij stomerij, wordt afgekeurd] (niet: droogkuis; vgl. Fr. nettoyage �* sec) - is de inrichting waar kleren enz. chemisch gereinigd worden Vlaams-Nederlands woordenboek (2003) stomerij, chemische reiniging stomerij |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#408 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#409 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zie hier in Antwerpen heel regelmatig Franstaligen in winkels, café's, restaurants,... Ze worden altijd heel vriendelijk in het Frans geholpen. Nog nooit heb ik Vlamingen gezien die zich hieraan ergerden! Laatst gewijzigd door Zeno! : 15 december 2009 om 11:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#410 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#411 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#412 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Mag ik hieruit dan ook concluderen dat "sommige Franstaligen een serieus probleem hebben met zichzelf"? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#413 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#414 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#415 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=Zeno!;4493752]En wat met die Vlamingen die in het "tweetalige" Brussel scheef worden bekeken als ze Nederlands spreken? Zelfs in ziekenhuizen zijn er regelmatig problemen.
Mag ik hieruit dan ook concluderen dat "sommige Franstaligen een serieus probleem hebben met zichzelf"QUOTE] Absoluut. Laatst gewijzigd door Everytime : 15 december 2009 om 11:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#416 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#417 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#418 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Leest u eigenlijk wat een mens schrijft? Daarom nog eens: uw reactie getuigde slechts van een hoge mate van kinderachtigheid. Mocht ik in uw situatie geweest zijn, dan had ik slechts mijn schouders opgehaald en rustig verder gedaan hebben zoals we bezig waren. Niet echter door als een puber proberen op te vallen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#419 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als je een beetje taalhoffelijk bent dan spreek je dan toch gewoon Nederlands? Als ik naar een Franstalig gebied ga, dan probeer ik ook mijn beste Frans boven te halen, ook al bestaat de kans dat de ober voldoende Nederlands spreekt om mijn bestelling te begrijpen.
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#420 |
Europees Commissaris
|
![]() Mjah, die Vlamingen waren zelfs in die eigenlijke situatie ook serieus bekrompen bezig. Het feit zelfs dat er in de Vlaamse Rand een verfransingsdruk bestaat en dat er inderdaad ook minachting bestaat voor het Nederlands als taal zou zulke onbeschoftheid zeker niet goed mogen praten.
Het feit zelfs dat in Brussel je als Vlaming dat zelf ook zult kunnen voorhebben praat dat evenmin goed. Revanchisme is een primitieve emotie.