Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Ben je voor of tegen de aansluiting van Vlaanderen bij Nederland
Voor 22 59,46%
Tegen 10 27,03%
Geen mening 5 13,51%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2009, 17:25   #141
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost Bekijk bericht
Dat is niet helemaal waar dat verwachten alleen aan de noordzijde van de taalgrens. Maar goed anders worden de Vlamingen wel uitgemolken door de Walen met hun zogenaamde solidariteit. In Nederland zijn we geenszins van plan om de Vlamingen te gijzelen met een misplaatst schuldgevoel.
Maar de vraag is nog steeds: Welke garanties kunnen jullie ons bieden dat dit niet gebeurt?
Ik denk dat die er enkel kan zijn wanneer de twee staten onafhankelijk blijven, niet bij een hereniging.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 17:46   #142
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Leuk! Er bestaat nu ook een Picardische Wikipedia.

http://pcd.wikipedia.org/wiki/Accueul

Volgens mij zal er op termijn wel een Brabantse (donkerblauw vermoeden) volgen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 29 december 2009 om 17:51.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 17:53   #143
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Leuk! Er bestaat nu ook een Picardische Wikipedia.

http://pcd.wikipedia.org/wiki/Accueul
Ook een catalaanse blijkbaar:

http://ca.wikipedia.org/wiki/Portada

Binnenkort ook een vlomse
Oud 29 december 2009, 17:56   #144
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is niet helemaal waar dat verwachten alleen aan de noordzijde van de taalgrens. Maar goed anders worden de Vlamingen wel uitgemolken door de Walen met hun zogenaamde solidariteit. In Nederland zijn we geenszins van plan om de Vlamingen te gijzelen met een misplaatst schuldgevoel.
U draait de zaken weer om.
Gelieve bij de les te blijven en voor uw eigen winkel te spreken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 17:58   #145
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ook een catalaanse blijkbaar:

http://ca.wikipedia.org/wiki/Portada

Binnenkort ook een vlomse
Catalaans is al lang een ontwikkelde taal waarin onderwijs wordt gegeven (nooit als dialect aanzien van het Spaans, je kan het zien als een soort Occitaans dat grote Castilliaanse invloeden heeft gekregen).
De West-Vlamse, Limburgse, Zeêuwse en Nedersaksische Wikipedia's bestaan al. Ons Verkavelingsvlaams is eigenlijk vooral Brabants dan wat anders, hoewel sommigen het wel 'Vlaams' willen noemen (zo werd de West-Vlamse eerst Vlams genoemd, maar door politieke connotaties en verwarring werd dat gewijzigd tot West-Vlams).

Daarom opteer ik voor een Brabantse (zowel Noord en Zuid) Wiki.

P.S.: Nieuwe Wiki's komen er bij regelmaat bij. Zo heb ik onlangs een Egyptisch Arabische zien opduiken.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 29 december 2009 om 18:03.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 18:06   #146
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het *was* een handicap (hele tijd geleden), vandaar de noodzaak om op dat moment terug Vloams te leren.

Afzetten tegen het AN doe ik ook niet echt, maar voor mij hoeft het ook niet persé.
Ik kan leven met een wereld met die prachtige dialecten en zou het een verwatering vinden van onze cultuur mochten ze verdwijnen.

Ik sta vol bewondering voor de Friezen dat ze met zoveel energie hun eigen taal verdedigen.

Nee, hij stond te foeteren op mijn nieuw aangeleerd Waals.
Je maakt een fout. Nederlanders en Vlamingen spreken (varianten van) het Nederlands. Het schoon Vlaams is een regiolect van het Nederlands. Fries en Nederlands zijn daarentegen verschillende talen. Overigens wordt het Fries steeds minder gesproken (55% van de Friezen heeft het Fries als moedertaal) en de woordenschat vernederlandst in rap tempo.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 18:18   #147
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Je maakt een fout.
Nee, ik geef mijn mening
Oud 29 december 2009, 18:26   #148
Hertog Joost
Schepen

Hertog Joost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar de vraag is nog steeds: Welke garanties kunnen jullie ons bieden dat dit niet gebeurt?
Ik denk dat die er enkel kan zijn wanneer de twee staten onafhankelijk blijven, niet bij een hereniging.
zoals ik zei moeten de vlamingen zelf beslissen en lijkt me een staat Vlaanderen(lees een confederatie) binnen de koninkrijk der Nederlanden de meest aannemelijke optie mocht Vlaanderen aansluiting zoeken.
Oud 29 december 2009, 18:30   #149
Hertog Joost
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U draait de zaken weer om.
Gelieve bij de les te blijven en voor uw eigen winkel te spreken.
Waarheid doet zeer? En geef nou eens antwoord waarom zou Vlaanderen die corrupte en incompetente politici in Wallonie moeten sponsoren?

Wallonie ligt al tientallen jaren al op apegapen en waarom mogen de Vlamingen geen transparantie eisen voor hun solidariteit?

Laatst gewijzigd door Hertog Joost : 29 december 2009 om 18:30.
Hertog Joost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 18:32   #150
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarheid doet zeer? En geef nou eens antwoord waarom zou Vlaanderen die corrupte en incompetente politici in Wallonie moeten sponsoren?

Wallonie ligt al tientallen jaren al op apegapen en waarom mogen de Vlamingen geen transparantie eisen voor hun solidariteit?
Waar schrijf ik dat er geen transparantie mag zijn ?

Ik herhaal het nog eens: Ik ben Belg en voel me als Belg goed in België.
Het is hier fijn wonen en we hebben alles om gelukkig te zijn.
Ik ben akkoord dat er wat staatkundig werk aan is, maar dat is in iedere staat zo op z'n tijd.

Waarom moet Nederland voor jou trouwens groter zijn dan het nu is ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 29 december 2009 om 18:32.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 18:36   #151
Hertog Joost
Schepen

Standaard

Citaat:
Waar schrijf ik dat er geen transparantie mag zijn ?

Ik herhaal het nog eens: Ik ben Belg en voel me als Belg goed in België.
Het is hier fijn wonen en we hebben alles om gelukkig te zijn.
Ik ben akkoord dat er wat staatkundig werk aan is, maar dat is in iedere staat zo op z'n tijd.

Waarom moet Nederland voor jou trouwens groter zijn dan het nu is ?
Omdat de belangen van Nederlandstaligen(en dialecten) het beste gewaarborgd kunnen worden in het koninkrijk der Nederlanden. De franstaligen lopen continu aan de poten te zagen van Vlaanderen terwijl ze hun eigen problemen ogenschijnlijk niet of nauwelijks kunnen of willen aanpakken.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat de monarchie ook zijn beste tijd heeft gehad en ik het in feite over een confederaal staatsverband praat bij wijze van aanvang of status quo.

Laatst gewijzigd door Hertog Joost : 29 december 2009 om 18:42.
Hertog Joost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 18:39   #152
Shadowke

Standaard

Citaat:
na 180 jaar is het hier nog altijd niet opgelost.

België stond al op springen in 1831 (oplossing: het Franstalig regime foefelde aan het cijnskiesrecht), in 1920 (oplossing: invoeren taalgrens), in 1946 (koningskwestie), in 1960 (oplossing: de taalgrens werd 'op papier' vastgelegd), in 1970 (oplossing: federaal België op vraag van de Franstaligen), in 2007-2008 (oplossing: door de koning is er toch een federale regering gekomen).

Laatst gewijzigd door Shadowke : 29 december 2009 om 18:40.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 18:43   #153
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
na 180 jaar is het hier nog altijd niet opgelost.

België stond al op springen in 1831 (oplossing: het Franstalig regime foefelde aan het cijnskiesrecht), in 1920 (oplossing: invoeren taalgrens), in 1946 (koningskwestie), in 1960 (oplossing: de taalgrens werd 'op papier' vastgelegd), in 1970 (oplossing: federaal België op vraag van de Franstaligen), in 2007-2008 (oplossing: door de koning is er toch een federale regering gekomen).
De oplossing ligt altijd voor de hand, en zie je ook hier: Is er iets mis met Belzjiek? Dan minder Belzjiek.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 18:44   #154
Alboreto

Standaard

Citaat:
zoals ik zei moeten de vlamingen zelf beslissen en lijkt me een staat Vlaanderen(lees een confederatie) binnen de koninkrijk der Nederlanden de meest aannemelijke optie mocht Vlaanderen aansluiting zoeken.
Waarom geen staat Nederland binnen een Federaal Vlaanderen?
(serieus bedoeld)
Oud 29 december 2009, 18:51   #155
Shadowke

Standaard

Citaat:
(serieus bedoeld)
onmogelijk omdat Nederland veel groter is dan Vlaanderen
het omgekeerde is vele beter: Vlaanderen (huidig gewest + Brussel) dat deel uitmaakt van het koninkrijk der Nederlanden, en later de provincies/gewesten Vlaanderen, Zuid-Brabant en Limburg die deel uitmaken van de federale Nederlanden

Laatst gewijzigd door Shadowke : 29 december 2009 om 18:52.
Oud 29 december 2009, 18:53   #156
Hertog Joost
Schepen

Standaard

Citaat:
(serieus bedoeld)
Goeie vraag.

Maar ik denk dan dat ge met de naamgeving in de knoei komt omdat Vlaanderen van oudsher een graafschap was en nu een aanduiding van het Nederlandstalige deel van Belgie is. Nederland daarentegen zoals de naam al suggereert staat voor lage landen waaronder Nederland en Belgie vallen maar door omstandigheden uitgegroeid zijn tot twee staten.
Oud 29 december 2009, 19:00   #157
Alboreto

Standaard

Citaat:
Goeie vraag.

Maar ik denk dan dat ge met de naamgeving in de knoei komt omdat Vlaanderen van oudsher een graafschap was en nu een aanduiding van het Nederlandstalige deel van Belgie is.
Goed, dat was het verleden, maar is niet direct een reden om het terug zo te doen.
Het is eerder een reden om het niet zo te doen gezien het feit hoe slecht het de vorige keer is afgelopen.
Oud 29 december 2009, 19:06   #158
Hertog Joost
Schepen

Standaard

Citaat:
Goed, dat was het verleden, maar is niet direct een reden om het terug zo te doen.
Het is eerder een reden om het niet zo te doen gezien het feit hoe slecht het de vorige keer is afgelopen.
Bij heel Belgie was dat het geval, maar niet als we Vlaanderen als afzonderlijk zelfstandig deel verwelkomen dan zal er veel minder weerstand zijn.

Kijk maar naar de eiland staten Aruba die varen een eigen koers binnen het koninkrijk. Voor een heel landsdeel moet dit zonder problemen te doen zijn.
Ze kunnen moeiteloos hun financien op orde houden en hun economie draaiende houden. Maar op internationaal en militair vlak zou Nederland zonder meer van betekenis kunnen zijn voor Vlaanderen.
Oud 29 december 2009, 19:07   #159
Shadowke

Standaard

Citaat:
in 1830 kwam het door de burgerij en de katholieke kerk, gesteund door Noord-Franse bandietenbenden en Luikse en Henegouwse knokploegen.
niet door de verschillen tussen de gewone Vlaming, Waal en Nederlander.
Oud 29 december 2009, 19:27   #160
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het *was* een handicap (hele tijd geleden), vandaar de noodzaak om op dat moment terug Vloams te leren.
U hoeft niet 'terug Vloams' te leren. Wat u kunt doen, is naast uw standaardtaal, die u uiteraard nodig hebt om u in de moderne samenleving te overleven, voor uw sociale activiteiten dialect gebruiken. Dat is bij de meeste dialectgebruikers namelijk het geval. Zij zijn praktisch tweetalig. Het hoeft geenszins een hindernis te zijn voor het Standaardnederlands. Integendeel.

Citaat:
Afzetten tegen het AN doe ik ook niet echt, maar voor mij hoeft het ook niet persé. Ik kan leven met een wereld met die prachtige dialecten en zou het een verwatering vinden van onze cultuur mochten ze verdwijnen.
Nee, u moet u niet afzetten tegen het AN. Het heeft te veel bloed, zweet en tranen gekost om dit dure goed, waaraan wij allen schatplichtig zijn, te grabbel te gooien. Het is daarom jammer dat het voor u niet hoeft. De Frans-Vlamingen mochten willen dat hun dialect nog levendig contact had met de Standaardtaal, dan was hun dialect, het West-Vlaams, niet als 'patois' gemarginaliseerd geweest.

Citaat:
Ik sta vol bewondering voor de Friezen dat ze met zoveel energie hun eigen taal verdedigen.
U bent de enige niet. Ook onze forumvriend Kapitein Nemo steekt zijn indepentistische gevoelens jegens de Friezen niet onder stoelen of banken. Dat de Friezen hun taal, het Fries (Frysk), verdedigen, is hun goede recht. De Nederlandse overheid biedt hun dat recht en de mogelijkheid om hun taal en cultuur in alle vrijheid te belijden. Ja, ik weet het; het is niet altijd van een leien dakje gegaan, maar Nederland heeft het Europees Handvest voor minderheidstalen en talen van minderheden getekend. De belangen van het Fries zijn daarmee veiliggesteld. De Vlaamse vrees voor een Nederlandse suprematie valt dus wel mee, als het zelfs de Friezen lukt zich staande te houden.

Citaat:
Nee, hij stond te foeteren op mijn nieuw aangeleerd Waals.
Dan wijkt het Waals dus sterk af van het Frans.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 29 december 2009 om 19:41.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be