![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Ben je voor of tegen de aansluiting van Vlaanderen bij Nederland | |||
Voor |
![]() ![]() ![]() |
22 | 59,46% |
Tegen |
![]() ![]() ![]() |
10 | 27,03% |
Geen mening |
![]() ![]() ![]() |
5 | 13,51% |
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat die er enkel kan zijn wanneer de twee staten onafhankelijk blijven, niet bij een hereniging. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Europees Commissaris
|
![]() Leuk! Er bestaat nu ook een Picardische Wikipedia.
http://pcd.wikipedia.org/wiki/Accueul Volgens mij zal er op termijn wel een Brabantse (donkerblauw vermoeden) volgen. ![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 29 december 2009 om 17:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
|
![]() Citaat:
http://ca.wikipedia.org/wiki/Portada Binnenkort ook een vlomse ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gelieve bij de les te blijven en voor uw eigen winkel te spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De West-Vlamse, Limburgse, Zeêuwse en Nedersaksische Wikipedia's bestaan al. Ons Verkavelingsvlaams is eigenlijk vooral Brabants dan wat anders, hoewel sommigen het wel 'Vlaams' willen noemen (zo werd de West-Vlamse eerst Vlams genoemd, maar door politieke connotaties en verwarring werd dat gewijzigd tot West-Vlams). Daarom opteer ik voor een Brabantse (zowel Noord en Zuid) Wiki. ![]() P.S.: Nieuwe Wiki's komen er bij regelmaat bij. Zo heb ik onlangs een Egyptisch Arabische zien opduiken.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 29 december 2009 om 18:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Schepen
|
![]() zoals ik zei moeten de vlamingen zelf beslissen en lijkt me een staat Vlaanderen(lees een confederatie) binnen de koninkrijk der Nederlanden de meest aannemelijke optie mocht Vlaanderen aansluiting zoeken.
![]() |
#149 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Wallonie ligt al tientallen jaren al op apegapen en waarom mogen de Vlamingen geen transparantie eisen voor hun solidariteit?
Veel beloven en weinig geven doet een zot in vreugde leven / Een kinderhand is gauw gevuld. Laatst gewijzigd door Hertog Joost : 29 december 2009 om 18:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik herhaal het nog eens: Ik ben Belg en voel me als Belg goed in België. Het is hier fijn wonen en we hebben alles om gelukkig te zijn. Ik ben akkoord dat er wat staatkundig werk aan is, maar dat is in iedere staat zo op z'n tijd. Waarom moet Nederland voor jou trouwens groter zijn dan het nu is ? Laatst gewijzigd door Henri1 : 29 december 2009 om 18:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Nu moet ik er wel bij zeggen dat de monarchie ook zijn beste tijd heeft gehad en ik het in feite over een confederaal staatsverband praat bij wijze van aanvang of status quo.
Veel beloven en weinig geven doet een zot in vreugde leven / Een kinderhand is gauw gevuld. Laatst gewijzigd door Hertog Joost : 29 december 2009 om 18:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
|
![]() Citaat:
België stond al op springen in 1831 (oplossing: het Franstalig regime foefelde aan het cijnskiesrecht), in 1920 (oplossing: invoeren taalgrens), in 1946 (koningskwestie), in 1960 (oplossing: de taalgrens werd 'op papier' vastgelegd), in 1970 (oplossing: federaal België op vraag van de Franstaligen), in 2007-2008 (oplossing: door de koning is er toch een federale regering gekomen). Laatst gewijzigd door Shadowke : 29 december 2009 om 18:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
|
![]() Citaat:
(serieus bedoeld) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
|
![]() Citaat:
het omgekeerde is vele beter: Vlaanderen (huidig gewest + Brussel) dat deel uitmaakt van het koninkrijk der Nederlanden, en later de provincies/gewesten Vlaanderen, Zuid-Brabant en Limburg die deel uitmaken van de federale Nederlanden Laatst gewijzigd door Shadowke : 29 december 2009 om 18:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Maar ik denk dan dat ge met de naamgeving in de knoei komt omdat Vlaanderen van oudsher een graafschap was en nu een aanduiding van het Nederlandstalige deel van Belgie is. Nederland daarentegen zoals de naam al suggereert staat voor lage landen waaronder Nederland en Belgie vallen maar door omstandigheden uitgegroeid zijn tot twee staten.
![]() |
![]() |
#157 | |
|
![]() Citaat:
Het is eerder een reden om het niet zo te doen gezien het feit hoe slecht het de vorige keer is afgelopen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Kijk maar naar de eiland staten Aruba die varen een eigen koers binnen het koninkrijk. Voor een heel landsdeel moet dit zonder problemen te doen zijn. Ze kunnen moeiteloos hun financien op orde houden en hun economie draaiende houden. Maar op internationaal en militair vlak zou Nederland zonder meer van betekenis kunnen zijn voor Vlaanderen.
![]() |
![]() |
#159 | |
|
![]() Citaat:
niet door de verschillen tussen de gewone Vlaming, Waal en Nederlander. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | ||||