Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 december 2009, 01:11   #501
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Waarschijnlijk omdat arbeiders echt moeten werken en minder voldoening in hun werk vinden. Als zij hier op het forum hun zegje willen doen moet dat buiten hun uren gebeuren bijvoorbeeld.
Als ge niet per uur betaalt wordt moet ge zelf maar zien hoe en wanneer ge uw werk gedaan krijgt, als het maar op tijd af is en deftig is.

ALs ik dat kan door tussendoor te lanterfanten en te forummen, betekent dat ik hoogst efficient kan werken
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 01:13   #502
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als ge niet per uur betaalt wordt moet ge zelf maar zien hoe en wanneer ge uw werk gedaan krijgt, als het maar op tijd af is en deftig is.

ALs ik dat kan door tussendoor te lanterfanten en te forummen, betekent dat ik hoogst efficient kan werken
Idd dat klopt ook wel.
Maar uw werk moet ook af zijn hé?
Oud 31 december 2009, 01:13   #503
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Werknemers die in de regel geen recht hebben op betaling van overuren

De wetgever heeft echter bepaald dat een aantal categorieën van werknemers niet gebonden zijn door de regels met betrekking tot de arbeidsduur en de overurenreglementering op hen dus niet van toepassing is. Deze werknemers hebben in de regel geen recht op de betaling van overuren.

Het betreft:

* de werknemers belast met een leidinggevende of een vertrouwensfunctie
* de dienstboden
* de handelsvertegenwoordigers

De functies die worden geacht een leidinggevende of vertrouwensfunctie te zijn, werden opgesomd in het Koninklijk Besluit van 10 februari 1965. Niettegenstaande het een reglementering betreft die reeds dateert van 1965, dient zij nog steeds beperkend te worden geïnterpreteerd.

Enkel de functies die hierin zijn opgesomd, kunnen worden beschouwd als een leidinggevende of een vertrouwensfunctie. We vinden hier onder andere de directeurs en onderdirecteurs terug maar ook de privé secretarissen, de filiaalhouders, en ingenieurs en technische personeelsleden voor zover hun persoonlijke aanwezigheid noodzakelijk is is voor de veiligheid van de werknemers en voor de veilige werking van de onderneming.
Wanneer behoor je tot leidinggevend of vertrouwenspersoneel?

Bij de beoordeling of een werknemer al dan niet tot het leidinggevend of het vertrouwenspersoneel behoort, dient de werkelijke functie van de werknemer steeds getoetst te worden aan de lijst zoals opgesomd in het Koninklijk Besluit.

Kaderleden in de onderneming zijn niet noodzakelijk werknemers belast met een leidinggevende of vertrouwensfunctie. Het begrip kaderlid is, behoudens in de wetgeving op de ondernemingsraden, niet in de wetgeving gedefinieerd.

Het staat de onderneming vrij zelf te bepalen welke werknemers in de onderneming als kaderleden worden beschouwd. Enkel indien het kaderlid in de onderneming een functie uitoefent die is opgenomen in het Koninklijk Besluit, kan hij effectief worden beschouwd als een werknemer met een leidinggevende of vertrouwensfunctie en is hij niet gebonden door de arbeidsduurreglementering.
Een arbeider die per stuk werkt wordt uiteraard ook niet per uur betaald.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 01:13   #504

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Werknemers die in de regel geen recht hebben op betaling van overuren

De wetgever heeft echter bepaald dat een aantal categorieën van werknemers niet gebonden zijn door de regels met betrekking tot de arbeidsduur en de overurenreglementering op hen dus niet van toepassing is. Deze werknemers hebben in de regel geen recht op de betaling van overuren.

Het betreft:

* de werknemers belast met een leidinggevende of een vertrouwensfunctie
* de dienstboden
* de handelsvertegenwoordigers

De functies die worden geacht een leidinggevende of vertrouwensfunctie te zijn, werden opgesomd in het Koninklijk Besluit van 10 februari 1965. Niettegenstaande het een reglementering betreft die reeds dateert van 1965, dient zij nog steeds beperkend te worden geïnterpreteerd.

Enkel de functies die hierin zijn opgesomd, kunnen worden beschouwd als een leidinggevende of een vertrouwensfunctie. We vinden hier onder andere de directeurs en onderdirecteurs terug maar ook de privé secretarissen, de filiaalhouders, en ingenieurs en technische personeelsleden voor zover hun persoonlijke aanwezigheid noodzakelijk is is voor de veiligheid van de werknemers en voor de veilige werking van de onderneming.
Wanneer behoor je tot leidinggevend of vertrouwenspersoneel?

Bij de beoordeling of een werknemer al dan niet tot het leidinggevend of het vertrouwenspersoneel behoort, dient de werkelijke functie van de werknemer steeds getoetst te worden aan de lijst zoals opgesomd in het Koninklijk Besluit.

Kaderleden in de onderneming zijn niet noodzakelijk werknemers belast met een leidinggevende of vertrouwensfunctie. Het begrip kaderlid is, behoudens in de wetgeving op de ondernemingsraden, niet in de wetgeving gedefinieerd.

Het staat de onderneming vrij zelf te bepalen welke werknemers in de onderneming als kaderleden worden beschouwd. Enkel indien het kaderlid in de onderneming een functie uitoefent die is opgenomen in het Koninklijk Besluit, kan hij effectief worden beschouwd als een werknemer met een leidinggevende of vertrouwensfunctie en is hij niet gebonden door de arbeidsduurreglementering.
Zeg nu zelf ... gaat dit over gewone bediendes?
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 01:14   #505
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Da's totaal Chinees voor mij ... bediendes moeten evenveel hun uren kloppen als arbeiders ...
Tja dan moeten het maar terug arbeiders worden zeker?

Maar heb jij een uurloon of een vast maandloon?

Ik werk als zelfstandige vennoot aan een vast maandloon. (en na mijn bijdrage betaald te hebben is dat gene vette meer)
Ik kan dus ook nooit zeggen...x zoveel overuren voor mij.

Laatst gewijzigd door Mambo : 31 december 2009 om 01:15.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 01:15   #506
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
"Zwaar" overuren?
Dat woord alleen al, dat valt toch niet te rijmen met hetgene dat die bediende dan in werkelijkheid aan het doen is? Namelijk, vanuit zijn zetel uitleggen en mannekens tekenen.
Als er geen zweet op het voorhoofd staat en niet constant in dialect zit te vloeken dan werkt het volgens u niet ?

Rare definitie van werk. Nuja, afgunst tov mensen die werk verrichten waarmee ze niet hun rug hoeven kapot te maken...niet meer niet minder.
Oud 31 december 2009, 01:15   #507
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ge hebt het begrepen.
Oud 31 december 2009, 01:15   #508

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd dat klopt ook wel.
Maar uw werk moet ook af zijn hé?
En 't mijne niet?
Oud 31 december 2009, 01:16   #509
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En 't mijne niet?
t' uwe ook, ik weet dat jij veel extra en veel gratis werk verzet.
Maar dat is uitzonderlijk.

Chapeau voor u in elk geval.
Oud 31 december 2009, 01:17   #510
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg nu zelf ... gaat dit over gewone bediendes?
In principe gaat dit toch over veel bedienden.
Oud 31 december 2009, 01:18   #511
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als er geen zweet op het voorhoofd staat en niet constant in dialect zit te vloeken dan werkt het volgens u niet ?

Rare definitie van werk. Nuja, afgunst tov mensen die werk verrichten waarmee ze niet hun rug hoeven kapot te maken...niet meer niet minder.
Ik dacht dat gij aanklaagde dat arbeiders voor hun overuren betaald wilden worden.
Oud 31 december 2009, 01:20   #512
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een arbeider die per stuk werkt wordt uiteraard ook niet per uur betaald.
Maar stukwerk is nog eens iets anders.
Havenarbeiders werken bv (vroeger toch) ook per stuk.
Niet per uur of per maand.
Wel met een vaste fiks of fee per maand. + per stuk.

In onze sector vroeger ook, doorgaans 25 �* 30% van het afgelegde werk als werknemer dan toch.
Nu is dat meestal ook per uur geworden (wat er op achteruit is gegaan).
Oud 31 december 2009, 01:20   #513
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat gij aanklaagde dat arbeiders voor hun overuren betaald wilden worden.
Iedereen zou voor zijn overuren betaald moeten worden: http://www.hbvl.be/Archief/guid/1-5-...4-9a5af15fa1d5
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 01:21   #514

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja dan moeten het maar terug arbeiders worden zeker?

Maar heb jij een uurloon of een vast maandloon?

Ik werk als zelfstandige vennoot aan een vast maandloon. (en na mijn bijdrage betaald te hebben is dat gene vette meer)
Ik kan dus ook nooit zeggen...x zoveel overuren voor mij.
Ik heb een maandloon ... en binnen die maand moet ik ......... zoveel uren doen. (gemakkelijk uit te rekenen ... ongeveer 21 of 22 werkende dagen maal 7,36 uren, dat kan de ene maand een dag meer zijn en de andere een dag minder). Indien ik er niet kom ... dan zijn dat minuren die ik later moet inhalen.
Welke problemen heb jij hier nu mee ... ik alvast gene ... En de arbeiders op mijn werk ... die hebben juist dezelfde condities ...
Oud 31 december 2009, 01:22   #515
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is knap!

Eerst zeg jij me wat ik voor definitie ik van werk heb - een volslagen uit de lucht gegrepen definitie, en vervolgens ben ik daar de afgunstige slechterik door...

Dat zijn bediendemanieren zeker?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 01:24   #516
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb een maandloon ... en binnen die maand moet ik ......... zoveel uren doen. (gemakkelijk uit te rekenen ... ongeveer 21 of 22 werkende dagen maal 7,36 uren, dat kan de ene maand een dag meer zijn en de andere een dag minder). Indien ik er niet kom ... dan zijn dat minuren die ik later moet inhalen.
Welke problemen heb jij hier nu mee ... ik alvast gene ... En de arbeiders op mijn werk ... die hebben juist dezelfde condities ...
Waarom dan geen gelijkschakeling bedienden en arbeiders contracten en statuten?
Oud 31 december 2009, 01:24   #517
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Leg uit ?
Hoeveel arbeiders kent ge die op hun werk kunnen surfen of mailen ?
Oh boehoe. In de andere thread mij afzeiken dat ik pleit voor goeie en hoge scholing.

Wel, het gevolg van niet naar school gaan is dat ge 8 uur per dag uw kloten kunt afdraaien voor een hongerloon. Ergens aan de band.

Uw keuze. Want dom zijt gij hier allemaal niet. Dus met wat goeie wil zat ge ook achter een bureau "mannekes te tekenen".
Oud 31 december 2009, 01:26   #518
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
t' uwe ook, ik weet dat jij veel extra en veel gratis werk verzet.

Chapeau voor u in elk geval.
Citaat:
Niet zo uitzonderlijk.
http://www.hbvl.be/Archief/guid/1-5-...4-9a5af15fa1d5
http://www.vacature.com/scripts/inde...eadingID=21131
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 01:27   #519

Karma's schermafbeelding

Standaard

Kijk ... om al die volgende postings even voor te zijn ... ik heb een bediende contract en ik hoop dat alle arbeiders hetzelfde contract in de wacht kunnen slepen als ik.
Eigenlijk vind ik dat verschil tussen bediendes en arbeiders iets van de jaren 1800. Dat zou allang uit de wereld moeten geholpen zijn. Niettemin denk ik dat het vooral bepaalde werkgevers zijn die het arbeiderscontract in stand willen houden ... net omdat die contracten eigenlijk in het voordeel zijn van de werkgevers. En ik wil er meteen aan toevoegen dat ik niet alle werkgevers over dezelfde kam wil scheren.
Oud 31 december 2009, 01:29   #520

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom dan geen gelijkschakeling bedienden en arbeiders contracten en statuten?
Ik ben al een bladzijde of drie vier terug aan het zeggen dat ik voor die gelijkschakeling ben maar dat de werkgevers daar precies niet voor te vinden zijn.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be