Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 januari 2010, 20:57   #601
cdekeule
Burgemeester

cdekeule's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
wel hoe ver kun je in een alternatieve wereld willen leven:
- je bezit een stuk grond in Belgie die kan profiteren van alle infrastructuurwerken die de overheid voor u gemaakt heeft
- je voert al uw grondstoffen dank zij dat mooi netwerk relatief goedkoop aan, en zo komen al die zaaigoederen, meststoffen en andere producten bij u terecht
- het is mij een raadsel hoe uw kinderen bvb aan kledij geraken, of hun school kunnen financieren , of de simpele plezierkes van het leven zoals internetten, TVkijken en GSM'en dan ook moeten in elkaar knutselen...

Dus om maar te zeggen dat de stelling dat we ergens zwaar belast worden in Belgie is juist, maar het antwoord is ook wel eenvoudig, je krijgt daarvoor wel een pak faciliteiten.

En het andere antwoord is dat de schaalvergroting van de productie van goederen en diensten er precies in slaagt om alles goedkoper te maken, dus ook voor U is daar op het eerste zicht geen noodzaak aan, maar feitelijk gebruik je toch maar fijntjes al die voordelen.
België is quasi volledig geasfalteerd. Jij noemt dat infrastructuur en faciliteiten, ik noem dat een ramp. Al de dingen die jij opnoemt, zoals wegen, auto's, GSM's, Internet en televisie, zijn er om de welvaart te verhogen maar zij verhogen niet het welzijn. Zij dienen om meer controle te krijgen over individuen. Wegen dienen voornamelijk om werkkrachten en producten te verplaatsen. GSM maakt dat werknemers nu altijd bereikbaar zijn. Televisie en andere media worden gebruikt om de opinie van de burger binnen een democratie te sturen en manipuleren. Internet maakt het mogelijk om in een bijna volledig virtuele wereld te leven zodat je helemaal niet meer buiten meer hoeft te komen. Enzovoort.

Nu dat er sommigen zijn die graag in zo'n wereld leven, dat is duidelijk. Het zijn niet in de laatste plaats diegenen die een dergelijke wereld creëren en er megawinsten door opstrijken. Maar, en dit is een cruciaal punt, momenteel, binnen een dergelijk kapitalistisch systeem, wordt iedereen verplicht om in een dergelijke wereld te leven en de normen en waarden ervan kritiekloos over te nemen. Niet iedereen wil dat, maar een alternatieve levenswijze wordt zoals hierboven reeds aangehaald quasi onmogelijk gemaakt.

Iedereen wordt verplicht om te werken. Maar we hebben een maatschappij die dermate is geëvolueerd dat werken geen noodzaak meer is om het welzijn te verhogen. Integendeel, werken draagt nu bij tot enkel het verhogen van welvaart en een daling van het welzijn! Als je in een of ander dorp in Afrika leeft dat geteisterd wordt door hongersnood, dan ja, laat iedereen zijn steentje bijdragen om te zorgen dat er meer voedsel is en dergelijke meer. Maar in onze samenleving zorgt meer werk alleen maar voor nog meer nutteloze producten, meer files, meer fijn stof, meer chemische vervuiling, enz.

Mensen die niet voor dit systeem kiezen worden verplicht om toch dit fijn stof te blijven inademen samen met ander chemische rommel en zij worden verplicht om naar de supermarkt te stappen om een paar appels te kopen in plaats van ze te kunnen plukken van de bomen.

Een laatste voorbeeld om aan te tonen dat een kapitalistische samenleving alleen maar geïnteresseerd is in arbeid om winsten van multinationals te verhogen en niet om het welzijn van de burgers te verbeteren. De zorgsector! Daar waar zeer veel mensen zich nog nuttig zouden kunnen maken, daar vindt men een sector die zich nog in een Middeleeuwse toestand bevindt. Waarom raken psychologen amper aan werk terwijl België koploper is op het vlak van depressie en pillen slikken? Precies, het zou nuttig werk zijn, maar het is niet winstgevend!

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2010, 21:06   #602
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
België is quasi volledig geasfalteerd. Jij noemt dat infrastructuur en faciliteiten, ik noem dat een ramp. Al de dingen die jij opnoemt, zoals wegen, auto's, GSM's, Internet en televisie, zijn er om de welvaart te verhogen maar zij verhogen niet het welzijn. Zij dienen om meer controle te krijgen over individuen. Wegen dienen voornamelijk om werkkrachten en producten te verplaatsen. GSM maakt dat werknemers nu altijd bereikbaar zijn. Televisie en andere media worden gebruikt om de opinie van de burger binnen een democratie te sturen en manipuleren. Internet maakt het mogelijk om in een bijna volledig virtuele wereld te leven zodat je helemaal niet meer buiten meer hoeft te komen. Enzovoort.

Nu dat er sommigen zijn die graag in zo'n wereld leven, dat is duidelijk. Het zijn niet in de laatste plaats diegenen die een dergelijke wereld creëren en er megawinsten door opstrijken. Maar, en dit is een cruciaal punt, momenteel, binnen een dergelijk kapitalistisch systeem, wordt iedereen verplicht om in een dergelijke wereld te leven en de normen en waarden ervan kritiekloos over te nemen. Niet iedereen wil dat, maar een alternatieve levenswijze wordt zoals hierboven reeds aangehaald quasi onmogelijk gemaakt.

Iedereen wordt verplicht om te werken. Maar we hebben een maatschappij die dermate is geëvolueerd dat werken geen noodzaak meer is om het welzijn te verhogen. Integendeel, werken draagt nu bij tot enkel het verhogen van welvaart en een daling van het welzijn! Als je in een of ander dorp in Afrika leeft dat geteisterd wordt door hongersnood, dan ja, laat iedereen zijn steentje bijdragen om te zorgen dat er meer voedsel is en dergelijke meer. Maar in onze samenleving zorgt meer werk alleen maar voor nog meer nutteloze producten, meer files, meer fijn stof, meer chemische vervuiling, enz.

Mensen die niet voor dit systeem kiezen worden verplicht om toch dit fijn stof te blijven inademen samen met ander chemische rommel en zij worden verplicht om naar de supermarkt te stappen om een paar appels te kopen in plaats van ze te kunnen plukken van de bomen.

Een laatste voorbeeld om aan te tonen dat een kapitalistische samenleving alleen maar geïnteresseerd is in arbeid om winsten van multinationals te verhogen en niet om het welzijn van de burgers te verbeteren. De zorgsector! Daar waar zeer veel mensen zich nog nuttig zouden kunnen maken, daar vindt men een sector die zich nog in een Middeleeuwse toestand bevindt. Waarom raken psychologen amper aan werk terwijl België koploper is op het vlak van depressie en pillen slikken? Precies, het zou nuttig werk zijn, maar het is niet winstgevend!
Zelfs de zorgsector is een zuivere commerce geworden.
Want het zijn enkel zij die niet kunnen betalen die geen zorgen toegediend krijgen.
Verder heerst de mentaliteit, dat men kinderen en bejaarden moet weg steken in opvanghuizen, zodat iedereen kan gaan werken en kan delen in het gelukzalige gevoel van geld bezitten en overbodige luxe artikelen kopen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2010, 21:14   #603
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ge weet toch wat “sommigen” betekend ?
Ik heb de indruk dat ze van einde en ver staan aan te schuiven om van die ramp te genieten. Zelfs u krijgen ze hier met geen stokken buiten.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2010, 22:37   #604
cdekeule
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ge weet toch wat “sommigen” betekend ?
Ik heb de indruk dat ze van einde en ver staan aan te schuiven om van die ramp te genieten. Zelfs u krijgen ze hier met geen stokken buiten.
Die indruk wordt op jou gemaakt door de media, niet door rechtstreekse ervaring. Trouwens, we leven in een van de rijkste landen ter wereld, maar waar men kinderen in de vrieskou buiten laat slapen. Dat is het ware gelaat van het kapitalisme!

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl
Oud 1 januari 2010, 23:02   #605
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je koopt toch gewoon de dingen dat je nodig hebt ? in mijn geval heb ik nog geen GSM, mijn zoons wel omdat ze dit toch min of meer kunnen gebruiken bvb, en de dochter niet omdat ze te jong is, en de vrouw omdat ze voor haar werk veel naar het buitenland moet. Maar die bereikbaarheid is voor haar gewoon handig, ik denk dat die telefoon ergens handiger is voor haar om privézaken te regelen buiten de werkuren dan, en het bedrijf kan wel emails sturen, maar verwacht niet noodzakelijk dat je die dag en nacht begint te beantwoorden
Citaat:
Lekker kritisch... maar feitelijk volledig naast de kwestie, niemand is verplicht om op een bepaalde manier in die mallemolen te draaien, je mag tot uw eigen talenten zoeken en die proberen in te vullen en binnen het systeem mee te draaien. Het feit dat mensen kiezen om onder een brug te slapen, is dan toch wel de meest extreem bewijs dat je mag kiezen hoe je leeft in deze wereld.
Wat inderdaad onmogelijk is in belgie om te leven van de visvangst zoals een eskimo. Om te leven van berehuiden zoals een canadese jager. Om te leven van uw patateveldje op zijn mormoons als het ware zonder dan ook nog lasten te betalen aan belgie. Dat heb ik begrepen... persoonlijk heb ik er nooit bij stilgestaan, maar volgens mij lukt dat niet omdat gewoon de schaalvergroting van de productie van gewassen, uw miniscule artisanala opbrengsten gewoon onrendabel maken... En als je inderdaad dan nog eens genoeg opbrengst moet creeeren om uw vaste kosten op te hoesten, moet je inderdaad spectaculair meer gaan produceren om daar onderuit te kunnen... Dus geen prutsboertje meer maar alleen professionele gasten heb je nodig...
Citaat:
Iedereen wordt verplicht om te werken. Maar we hebben een maatschappij die dermate is geëvolueerd dat werken geen noodzaak meer is om het welzijn te verhogen. Integendeel, werken draagt nu bij tot enkel het verhogen van welvaart en een daling van het welzijn!
Zo heb ik het ook nog nooit bekeken: dat je dus met meer welvaart minder welzijn zou hebben ? Laten we zeggen als geld uw enige drijfveer is, zal dat wel kloppen die stelling, maar meestal moet je u gewoon concentreren op uw werk, uw werk zogoed mogelijk doen, en de welvaart en het welzijn komen vanzelf, bij mij toch
Citaat:
Als je in een of ander dorp in Afrika leeft dat geteisterd wordt door hongersnood, dan ja, laat iedereen zijn steentje bijdragen om te zorgen dat er meer voedsel is en dergelijke meer. Maar in onze samenleving zorgt meer werk alleen maar voor nog meer nutteloze producten, meer files, meer fijn stof, meer chemische vervuiling, enz.
ho, die nutteloze producten vind ik toch komen meestal uit china, ik voel er mij niet meer tot aangetrokken, integendeel ik begin er mij ook meer en meer aan te ergeren, en ik probeer ze minder en minder te kopen. Dus minder van die hightechprullaria, en meer de dingen die ik nodig heb, en ook kijken naar duurzaamheid, niet de wegwerpTV, maar de TV die 20jaar meegaat, niet de wegwerpGSM, maar het basistoestel dat 5 jaar meegaat en de essentie doet, bellen dus
Citaat:
Hoch dat romantisch beeld van leven van de vruchten die je plukt van de bomen bestaat zelfs niet speciaal inde brousse... waar de mensen dit adam-eva paradijstoestandje ook maar ergens ter wereld kunnen vinden zie je perfect geillusteerd in die 'robinson' programma's, waar ze meestal gezellig 3 weken vermageren ipv te leven van de vruchten van de bomen
Citaat:
Een laatste voorbeeld om aan te tonen dat een kapitalistische samenleving alleen maar geïnteresseerd is in arbeid om winsten van multinationals te verhogen en niet om het welzijn van de burgers te verbeteren. De zorgsector! Daar waar zeer veel mensen zich nog nuttig zouden kunnen maken, daar vindt men een sector die zich nog in een Middeleeuwse toestand bevindt. Waarom raken psychologen amper aan werk terwijl België koploper is op het vlak van depressie en pillen slikken?
Eerste klasse zever, ik begrijp zelfs bij god niet waarom ze geld hangen aan psychologen, als je problemen kunt oplossen met 50euro pilletjes per jaar... Waarom ze dan vanalles van afkickprogramma's bedenken, waar iedereen naartoe gedraineerd wordt, en waar dan toch meestal succesratio enorm mager is. Ik vind dus die depressie een perfect verkeerd voorbeeld. Als je last hebt van stress, wat volgens mij inherent is aan de natuur van de mens om gedeprimeerd te worden, dan behandel je dat gewoon? Je wast u toch ook elke morgen ? Het geluk zit niet in dat pilletje, maar het ondersteunt u perfect, dus ik zou niet weten waarom mensen elkaar bloed onder de nagels moeten pesten in een wereld zonder die pilletjes. IK ben zelfs overtuigd had Hitler Prozac gepakt, dan was de WOII nooit bestaan.
Citaat:
Precies, het zou nuttig werk zijn, maar het is niet winstgevend!
[/quote] Psychiatrie is wel winstgevend voor de werknemers, want ze krijgen toch allemaal een loon ? Integendeel het wordt instandgehouden omdat er geen minister met ballen is die die zever durft weg te saneren.[quote]
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2010, 23:22   #606
Doa
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat stelt ge voor, uitmoorden ?
als we het goed plannen kunnen we er nog energie uit winnen uit
kwestie van ecologisch te denken
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2010, 00:03   #607
cdekeule
Burgemeester

Standaard

Citaat:
je koopt toch gewoon de dingen dat je nodig hebt ?
Fout, je koopt de dingen die je denkt nodig te hebben. De media bombardeert je elke dag met boodschappen om je consumentengedrag te sturen. Je denkt dat je handelt in vrijheid, maar in feite ben je een slaaf van de media zonder het zelf te beseffen.

Citaat:

Lekker kritisch... maar feitelijk volledig naast de kwestie, niemand is verplicht om op een bepaalde manier in die mallemolen te draaien, je mag tot uw eigen talenten zoeken en die proberen in te vullen en binnen het systeem mee te draaien. Het feit dat mensen kiezen om onder een brug te slapen, is dan toch wel de meest extreem bewijs dat je mag kiezen hoe je leeft in deze wereld.
In de meeste landen is er een wet tegen landloperij, dus je mag daar eigenlijk niet voor kiezen. Maar de suggestie dat mensen kiezen voor extreme armoede, dat ... [vul zelf maar in]

Citaat:

Wat inderdaad onmogelijk is in belgie om te leven van de visvangst zoals een eskimo. Om te leven van berehuiden zoals een canadese jager. Om te leven van uw patateveldje op zijn mormoons als het ware zonder dan ook nog lasten te betalen aan belgie. Dat heb ik begrepen... persoonlijk heb ik er nooit bij stilgestaan, maar volgens mij lukt dat niet omdat gewoon de schaalvergroting van de productie van gewassen, uw miniscule artisanala opbrengsten gewoon onrendabel maken... En als je inderdaad dan nog eens genoeg opbrengst moet creeeren om uw vaste kosten op te hoesten, moet je inderdaad spectaculair meer gaan produceren om daar onderuit te kunnen... Dus geen prutsboertje meer maar alleen professionele gasten heb je nodig...
Vroeger had je boerderijen die zelf bedruipend waren. Nu is alles gespecialiseerd. Een boer werkt niet meer op zijn eigen land, maar huurt een gespecialiseerd bedrijf die er met een super machine even over komt rijden. M.a.w. de afhankelijkheid is toegenomen en dat is de algemene trend binnen een kapitalistisch stelsel. Het geldt voor iedereen trouwens, niet alleen voor de boeren.

Citaat:
Zo heb ik het ook nog nooit bekeken: dat je dus met meer welvaart minder welzijn zou hebben ? Laten we zeggen als geld uw enige drijfveer is, zal dat wel kloppen die stelling, maar meestal moet je u gewoon concentreren op uw werk, uw werk zogoed mogelijk doen, en de welvaart en het welzijn komen vanzelf, bij mij toch
Precies mijn punt. Voor jou werkt het, bravo. Maar niet iedereen wil hiervoor kiezen. Het kapitalise als nieuwe religie is net zo fundamentalistisch als het Christendom tijdens de Middeleeuwen en bepaalde extreme grouperingen binnen de Islam.

Citaat:
ho, die nutteloze producten vind ik toch komen meestal uit china, ik voel er mij niet meer tot aangetrokken, integendeel ik begin er mij ook meer en meer aan te ergeren, en ik probeer ze minder en minder te kopen. Dus minder van die hightechprullaria, en meer de dingen die ik nodig heb, en ook kijken naar duurzaamheid, niet de wegwerpTV, maar de TV die 20jaar meegaat, niet de wegwerpGSM, maar het basistoestel dat 5 jaar meegaat en de essentie doet, bellen dus
Kijk, er is maar één ding dat telt binnen een kapitalistisch systeem of beter gezegd twee en dat zijn: maximalisatie van de winst en maximalisatie van de omzet. Al de rest is ondergeschikt. Dus, als minder duurzame producten meer winstgevend zijn omdat ze dan meer gekocht moeten worden, dan wordt dat globaal gedaan, zowel hier in België als in China. Het gevolg is dat we in een wegwerpmaatschappij leven waarin je voor 200 EUR een laptop kan kopen bijvoorbeeld! En dan zwijg ik nog over de GSM's waarvan de kost van terugzenden bij defect groter wordt gemaakt dan het aankopen van een nieuwe!

Citaat:
Hoch dat romantisch beeld van leven van de vruchten die je plukt van de bomen bestaat zelfs niet speciaal inde brousse... waar de mensen dit adam-eva paradijstoestandje ook maar ergens ter wereld kunnen vinden zie je perfect geillusteerd in die 'robinson' programma's, waar ze meestal gezellig 3 weken vermageren ipv te leven van de vruchten van de bomen
Van echt voedsel wordt je niet dik, wel van goedkope rommel. Trouwens ik beweer nergens dat we terug naar de brousse moeten. Wel dat we gemaakt zijn om in een natuurlijk habitat te leven en dat we als mens ons eigen habitat aan het kapot maken zijn. Dat maakt van de mens het domste schepsel. Verder ben ik absoluut niet tegen welvaart, maar wel tegen het kapitalisme dat welvaart als een fundamentalistisch doel postuleert zonder oog voor welzijn.

Citaat:
Eerste klasse zever, ik begrijp zelfs bij god niet waarom ze geld hangen aan psychologen, als je problemen kunt oplossen met 50euro pilletjes per jaar... Waarom ze dan vanalles van afkickprogramma's bedenken, waar iedereen naartoe gedraineerd wordt, en waar dan toch meestal succesratio enorm mager is. Ik vind dus die depressie een perfect verkeerd voorbeeld. Als je last hebt van stress, wat volgens mij inherent is aan de natuur van de mens om gedeprimeerd te worden, dan behandel je dat gewoon? Je wast u toch ook elke morgen ? Het geluk zit niet in dat pilletje, maar het ondersteunt u perfect, dus ik zou niet weten waarom mensen elkaar bloed onder de nagels moeten pesten in een wereld zonder die pilletjes. IK ben zelfs overtuigd had Hitler Prozac gepakt, dan was de WOII nooit bestaan.
Psychologen kunnen overal ingeschakeld worden, niet alleen bij depressie. Ik ben niet per se tegen pillen, maar wel voorzichtig. Als je pillen pakt, loop je risico afhankelijk te worden van pillen. Daarnaast zijn er nog andere bijwerkingen die in het geval van psychofarmaca echt wel schadelijk kunnen zijn. Als je zonder pillen kunt worden geholpen, dan is dat toch nog altijd beter en duurzamer.

[quote]
Psychiatrie is wel winstgevend voor de werknemers, want ze krijgen toch allemaal een loon ? Integendeel het wordt instandgehouden omdat er geen minister met ballen is die die zever durft weg te saneren.[quote]

In de zorgsector blijven heel wat mensen in de kou staan. Asielzoekers met hun kinderen, bedelaars, kansarme gezinnen, mentaal gehandicapten, enz. Jou kan dat waarschijnlijk geen barst schelen, want je gaat ervan uit dat iemand die in de miserie zit er zelf voor gekozen heeft. Ik heb een ander interpretatiekader, ik ga ervan uit dat in een beschaafde samenleving het welzijn zoveel mogelijk dient verhoogd te worden. Op dat vlak is er inderdaad nog heel wat werk. Maar, gek genoeg (of juist niet) daar zijn geen vacatures voor!

Oud 2 januari 2010, 05:26   #608
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Als iedereen geld heeft en niemand werkt..........

Een fijn leven zal dit worden.
Niet iedereen kan zich dat veroorloven..maar denk eens aan de mensen die financieel onafhankelijk zijn.
Lottowinnaars
mensen die veel geerfd hebben
Rijk geboren
...
Oud 2 januari 2010, 05:27   #609
Duvelke

Standaard

Citaat:
Natuurlijk wel.
Ge weet toch wat God zei toen hij den Adam uit het paradijs gooide ?
Nee, en dat boeit me eigenlijk niet wat er in de bijbel staat.
Oud 2 januari 2010, 05:29   #610
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door an1958 Bekijk bericht
Ofwel oervervelend.Geen doel meer om voorte werken.Verveling zal bij velen gauw toeslaan,omdat we dit niet gewoon zijn.
En wat doet een mens die zich verveelt???
Omg, gij moet een saai leven hebben, als je moet werken om je bezig te houden..
Je kan zo veel andere leuke zinvolle dingen doen in het leven buiten werken.
Oud 2 januari 2010, 10:25   #611
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fout, je koopt de dingen die je denkt nodig te hebben. De media bombardeert je elke dag met boodschappen om je consumentengedrag te sturen. Je denkt dat je handelt in vrijheid, maar in feite ben je een slaaf van de media zonder het zelf te beseffen.
In onze samenleving kun je inderdaad niet meer zonder bepaalde zaken, je bent voor een stuk verplicht om te leven zoals de samenleving dit wilt.
Wat je in de winkel koopt is een vrije keuze, je bent niet verplicht om de nieuwste anti rimpel creme van nivea te kopen maar uiteraard bestaat reclame er omdat het een effect heeft op ons als mensen. Als reclame niet zou werken zouden we tijdens een film uiteraard niet gestoord worden dat is een feit

Citaat:
In de meeste landen is er een wet tegen landloperij, dus je mag daar eigenlijk niet voor kiezen. Maar de suggestie dat mensen kiezen voor extreme armoede, dat ... [vul zelf maar in]
landloperij is in heel wat landen verboden maar tegenwoordig kan men door de grote instroom van vreemdelingen weinig aan doen want elke vreemdeling is bijna een landloper.

Citaat:
Vroeger had je boerderijen die zelf bedruipend waren. Nu is alles gespecialiseerd. Een boer werkt niet meer op zijn eigen land, maar huurt een gespecialiseerd bedrijf die er met een super machine even over komt rijden. M.a.w. de afhankelijkheid is toegenomen en dat is de algemene trend binnen een kapitalistisch stelsel. Het geldt voor iedereen trouwens, niet alleen voor de boeren.
Maak u geen illusie, al onze boerderijen in belgië kunnen amper onze bevolking een ganse week van eten voorzien, onze voedingsstoffen komen uit amerika en andere landen waar er aan megalandbouw nog gedaan word of heel goedkoop word geproduceerd.
De boer hier werkt inderdaad niet meer met zijn handen op het veld maar zal toch nog zij werk hebben denk ik. maar boererijen hier zijn denk ik niet meer zo winstgevend en plezant om te runnen.

Citaat:
Precies mijn punt. Voor jou werkt het, bravo. Maar niet iedereen wil hiervoor kiezen. Het kapitalise als nieuwe religie is net zo fundamentalistisch als het Christendom tijdens de Middeleeuwen en bepaalde extreme grouperingen binnen de Islam.
het kapitalisme is een onmenselijk systeem, als een ziek kind met kanker winst moet opbrengen dan zegt dit genoeg over het systeem.
alles moet winst opbrengen, pharmaceutische bedrijven zullen liever investeren in de nieuwste anti rimpel cremé dan in een peperduur kankeronderzoek zonder garanties terwijl de anti rimpel creme zeker zal verkopen, dat is kapitalisem.

onze technologie en wetenschap word zeer vertraagd door het kapitalisme omdat baanbrekend wetenschappelijk onderzoek kost handen vol geld zonder garanties.

ruimteonderzoek, onderzoek naar zuivere energiebron, ziekteonderzoek, genetica, kwantum mechanica onderzoek enz...

hier zit onze toekomst maar we gaan niet meer zo snel vooruit als in de periode 1950 totweg 2000

Citaat:
Kijk, er is maar één ding dat telt binnen een kapitalistisch systeem of beter gezegd twee en dat zijn: maximalisatie van de winst en maximalisatie van de omzet. Al de rest is ondergeschikt. Dus, als minder duurzame producten meer winstgevend zijn omdat ze dan meer gekocht moeten worden, dan wordt dat globaal gedaan, zowel hier in België als in China. Het gevolg is dat we in een wegwerpmaatschappij leven waarin je voor 200 EUR een laptop kan kopen bijvoorbeeld! En dan zwijg ik nog over de GSM's waarvan de kost van terugzenden bij defect groter wordt gemaakt dan het aankopen van een nieuwe!
inderdaad, alles draait om winst en omzet. mensen zijn niet meer dan een cijfer dat de productiekosten omhoog jaagt.
We leven in een wereld waar we zoveel mogelijk moeten consumeren of dit nu goed voor ons of de planeet is maakt geen reet uit.

het kapitalisme is rechtstreeks of onrechtstreeks verantwoordelijk voor al onze problemen in de wereld. dit in combinatie met een ongecontroleerde kweek in arme landen van mensen en dus een te hoge wereldbevolking

Citaat:
Van echt voedsel wordt je niet dik, wel van goedkope rommel. Trouwens ik beweer nergens dat we terug naar de brousse moeten. Wel dat we gemaakt zijn om in een natuurlijk habitat te leven en dat we als mens ons eigen habitat aan het kapot maken zijn. Dat maakt van de mens het domste schepsel. Verder ben ik absoluut niet tegen welvaart, maar wel tegen het kapitalisme dat welvaart als een fundamentalistisch doel postuleert zonder oog voor welzijn.
ook van zogenaamd echt voedsel kun je dik worden mijn vriend. echte aardappelen, verse melk en boter en eieren en je maakt de lekkerste puree maar ook hier word je dik van.
bier is een natuurlijk product en ook hier worden de meeste mannen serieus dik van.
Trouwens , ook vet heeft je lichaam nodig maar het probleem is dat de mens lui is en dus liever een frietje gaat halen of kebap of pizza of voorgemaakte maaltijden eet.
is dus de luiheid van de mens waar men op teert

Citaat:
Psychologen kunnen overal ingeschakeld worden, niet alleen bij depressie. Ik ben niet per se tegen pillen, maar wel voorzichtig. Als je pillen pakt, loop je risico afhankelijk te worden van pillen. Daarnaast zijn er nog andere bijwerkingen die in het geval van psychofarmaca echt wel schadelijk kunnen zijn. Als je zonder pillen kunt worden geholpen, dan is dat toch nog altijd beter en duurzamer.
we leven inderdaad in een wereld waar we voor alles een pilleke hebben maar het probleem is dat we leven in een wereld vol met stress en een vooropgezet programma

We moeten met 2 gaan werken wil je een comfortabel leven hebben. kinderen krijgen dat is meer traditie dan wat dan ook. We moeten 2 auto's hebben, de laatste nieuwe lcd tv enz..
we staan op om 7h, verzorgen de kinderen, gaan werken, kinderen halen, eten maken, kinderen verzorgen, dan TV kijken of andere hobby doen en dan slapen. en de dag erna het zelfde.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2010, 10:40   #612
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
cdtje: dat van die reclame werkt toch alleen maar bij kinderen ? Kijk als ik een TV nodig heb dan ga ik naar de site van philips, sony en een paar onafhankelijke sites. Dan begin ik te lezen tot ik zowat alles weet van die TV's dat ik wil weten. En probeer ik mij een beeld te vormen van wat echt belangrijk is. En dan koop ik ook die TV, meetal hebben ze hem niet staan in promotie in de winkel, maar toch koop ik hem.
Citaat:

ale zal een leuke wereld worden 10M landlopers, ik vraag mij echt af hoe jij u inbeeldt dat de mens met 8miljard op deze wereld kunnen rondlopen op basis van landloperij ?
Citaat:

En dan, specialiseer u in iets dat je graag teelt als is het asperges, of bepaalde vissoort, je zult er plezier in hebben en iedereen zal uw vruchten met evenveel plezier kopen.
En anderzijds, een boerderij kan toch perfect via BIOGAS installatie zelfbedruipend en energieonafhankelijk worden. Een stalletje met een biologische geteelde stiertjes die supersperma leveren voor in een dikbilcatalogus is toch fantastisch. Of neem nu van die koeien waarvan je het vlees elke dag zit te masseren zodat je de malste biefstuk hebt van Belgie ? Of pak nu een stalletje Bizons zodat je het beste bizonvlees van Belgie hebt ?
En trouwens, zelfs in de middeleeuwen waren die boerderijen niet zelfbedruipend, toen betaalden ze aan de kasteelheer , ken u geschiedenis toch een beetje
Citaat:

ho feitelijk heb ik nog nooit geprobeerd te groeien, en ook nog nooit geprobeerd om meer winst te maken, ik heb zo geen target in mijn hoofd. Gewoon uw best doen, echt waar het het succes volgt vanzelf

En bij mijn weten gezien 50% van de staat leeft, daar nog een deel via subsidies een of andere business draait, en dan nog een deel in grotere bedrijven zijn werkje ditje en datje doet, zijn het aantal mensen die dit geloof beleiden toch wel een mager soortje hoor.
Neem nu onze Herman, met zijn fantastische presidentiele wedde, die mens heeft er zelf niet achter gevraagd bij wijze van spreken... Dus waar haal je dat uit dat iedereen nu op di emanier winstmaximalisatie doet ?

Weet je zo'n ratten bij mij vallen meestal door de mand.

Citaat:

Ik heb dat hier al eens aangekaart: de productie wordt geoutsourced naar china, naar mensen die voor 300euro per jaar bvb goederen produceren, onbelast, ongetaxeerd, en zonder sociale lasten, en met goedkope electriciteit, en in een goedkoop gebouw
En aan onze kant , zijn de lonen driedubbel belast ( netto << bruto) met 40% belasting, 50% sociale zekerheid (vergeet premies en vakantiegeld niet) en 20% btw...
Stel dat je de chinese arbeid via een 'sociale BTW zou belasten', en de herstelling zo goedkoop mogelijk zou maken... Dan zou je de maatschappij zien evolueren naar een duurzaam model.

Is het precies niet de belastingen die de oorzaak zijn van dit wegwerpmaatschappijmodel ?
Citaat:

ja, maar op de schaal dat we bezig zijn ? Ik hou van megastructures, je moet echt eens kijken wat de mens allemaal doet... En goed weten hij zou het niet kunnen als we ons niet allemaal specialiseren in iets
Citaat:

wel zoek eens de dubbelblind studie die BEWIJST dat het werk van drugafkikprogramma's, en van psychtherapieprogramma's beter werkt dan placebo. Die gasten hebben echt moeite om te bewijzen dat ze werken... noteer dat dit de 'sneer' uit de pan is vanuit dezelfde 'opmerking' die verleden jaar geformuleerd is geworden door cochrane, nadat ze alle 'mislukte' studies meegeclusterd hadden in hun meta-analyze...

De vraag die je kunt stellen is: heeft het zin dat we een sector die ontstaan is in het spoor van freud, waarvan we nu toch allemaal stilletjes aan weten dat zijn werk niet al te goed onderbouwd is, dat we die nog in stand h ouden met een leger mensen die gesubsidieerd door de overheid zich bezighouden met patienten die het noorden kwijt zijn ?

Waarom geen maatschappij maken, of zeg maar zelfs een 'cohoze' waar deze mensen wel volledig met hun eigenwaarde tot hun recht komen ?

Ik blijf erbij: Psychiatrie is wel winstgevend voor de werknemers, want ze krijgen toch allemaal een loon ? Integendeel het wordt instandgehouden omdat er geen minister met ballen is die die zever durft weg te saneren.

Dus elke regel die je fantaseert heeft inkomsten voor de een of de ander
Citaat:

In de zorgsector blijven heel wat mensen in de kou staan. Asielzoekers met hun kinderen, bedelaars, kansarme gezinnen, mentaal gehandicapten, enz. Jou kan dat waarschijnlijk geen barst schelen, want je gaat ervan uit dat iemand die in de miserie zit er zelf voor gekozen heeft. Ik heb een ander interpretatiekader, ik ga ervan uit dat in een beschaafde samenleving het welzijn zoveel mogelijk dient verhoogd te worden. Op dat vlak is er inderdaad nog heel wat werk. Maar, gek genoeg (of juist niet) daar zijn geen vacatures voor!
dat is nu eens verkeerd hoor, die mensen worden verzorgd
[quote]
Oud 2 januari 2010, 10:51   #613
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
cdtje: dat van die reclame werkt toch alleen maar bij kinderen ?
Als dit correct is; waarom besteden bedrijven enorme bedragen in iets dat niet werkt?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2010, 12:04   #614
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Als dit correct is; waarom besteden bedrijven enorme bedragen in iets dat niet werkt?
kijk: reclame is ook iets een kwestie van te zorgen dat je een boodschap 10 keer ziet. Dus dat werkt, daar moet je niet aan twijfelen. Maar in mijn geval, voor de LED-TV op de markt was wist ik al 3jaar dat hij spectaculair beter was dan die plasma en andere... De digibox die in promotie staat, is het verouderde speelgoedje van cisco, hun nieuwe versie is 100keer beter.

Waar je moet over redeneren: wat kost de reclame om 10 keer op TV te komen , en wat brengt hij op... Dus als je de verkoop van een product kunt starten, na hoeveel tijd verdien je uw investering terug...

En daar mijne heren, zul je constateren dat de meeste reclame niet rendabel is.

Laatst gewijzigd door brother paul : 2 januari 2010 om 12:07.
Oud 2 januari 2010, 13:14   #615
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je eigen cijfers geven dus aan dat België over bevolkt is.

Als je 6 mensen wil laten leven van 2 ha, ja dan is België meer dan overbevolkt.
Oud 2 januari 2010, 13:19   #616
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door an1958 Bekijk bericht
Ofwel oervervelend.Geen doel meer om voorte werken.Verveling zal bij velen gauw toeslaan,omdat we dit niet gewoon zijn.
En wat doet een mens die zich verveelt???
Oervervelend.
Je gaat gewoon staande dood.
Niemand werkt, dat wil wel zeggen dat niemand werkt.
Geen dokter, geen verkoper, niets niemand.

Voetballers vinden voetballen werken, dus geen voetbal meer.
Acteurs vinden acteren werken, dus geen films meer.
Tennisers vinden tennissen werken dus.....
Een kok vindt koken werken dus restaurants......
MAW, je hebt geld maar je kan er niets mee kopen omdat er niemand werkt.
Oud 2 januari 2010, 13:22   #617
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Vervelen???????

De essentie of de zin van het leven, daar waar het allemaal om draait is eigelijk:

De geschikte partner met voldoende wederzijdse liefde en respect, wonen, mobiliteit, kleding, energie, tijd maken voor een goede opvoeding van kind(eren), studies, sporten, reizen, even ontheemen, geestelijke ontplooiing, ontspanning, sociaal leven, tijd maken om goed en gezond te eten en drinken, kunst, cultuur, creativiteit, muziek, wellness, feesten, dansen, tijd besteden aan familie en vrienden, ethische en morele waarden respecteren.

Geluk uit zich doormiddel van:

Levensvreugde, vrolijkheid, vriendelijkheid, spontaniteit, tevredenheid, zorgeloosheid, ontspannen gevoel, vertrouwen, gezondheid, lachen, blijheid, genieten, respect, gezelligheid, gastvrijheid, fantasie en verbeelding, een vleugje humor, liefde en geliefd worden, tijd maken om goed en gezond te eten en drinken in goed gezelschap maakt gelukzalig.
Samen met een ontspannen gevoel ontstaat het geluk en de beste ideeën, al deze samen is het geluksgevoel, het geluk bestaat uit al deze kleine stukjes.

Primaire behoeften: (de noodzaak)

Wonen, voeding, mobiliteit, kleding, energie, tijd maken voor goede opvoeding van kinderen, studies, ethische en morele waarden respecteren enz.

Secundaire behoeften: (de zin van het leven)

Sporten, reizen, even ontheemen, geestelijke ontplooiing, ontspanning, sociaal leven, kunst, cultuur, creativiteit, muziek, wellness, feesten, dansen, tijd besteden aan familie en vrienden, enz.

Tertiaire behoeften: (voorzorg)

Voorzorg voor: werkloosheid, werkonbekwaamheid, ziekte, handicap, invaliditeit, ongeval, pensioen, kindergeld, laatste vangnet OCMW en de (Federatie van Voedselbanken tegen verspilling)
Maar als er niemand werkt, hoe ga je dan reizen? Vleigtuig, ga je dat zelf besturen? Gevaarlijk als je het mij vraagt, zo zonder verkeersleiding.
Sporten? En de medewerkers van de sportaccomodatie? Moeten zij wel werken?

OF BEN JIJ ZO'N EGOÏST DAT ALLEEN JIJ HET RECHT HEBT OM NIET TE WERKEN?
Oud 2 januari 2010, 13:30   #618
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Niet iedereen kan zich dat veroorloven..maar denk eens aan de mensen die financieel onafhankelijk zijn.
Lottowinnaars
mensen die veel geerfd hebben
Rijk geboren
...
Natuurlijk, maar dan ben je bezig met enkele mensen.
De stelling was dat we niet moeten werken. Niets niemand.
En dat zal een fijne wereld worden.......
Oud 2 januari 2010, 13:32   #619
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Omg, gij moet een saai leven hebben, als je moet werken om je bezig te houden..
Je kan zo veel andere leuke zinvolle dingen doen in het leven buiten werken.
De stelling is dat niemand moet werken, de machines zullen het wel doen.

Wel het zal een fijne wereld worden, geen:
- Sport
- Films
- Restaurants
- Café's
- Winkels
- ............
Oud 2 januari 2010, 14:37   #620
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Als je 6 mensen wil laten leven van 2 ha, ja dan is België meer dan overbevolkt.
2HA is wel wat je nodig hebt om 6mensen van alles te voorzien van voeding, energie, tansportmogelijkheden, zelfs een deel kledij dat nodig is in onze maatschappij om niet veroordeelt te worden als nalatige ouder.
Daarnaast moet je ook nog de ruimte tellen die je nodig hebt om aan je verplichtingen opgelegd door de overheden te kunnen voldoen.

Voor 6 mensen heb je dus meer dan 4HA nodig om te leven volgens de Belgische wetten en maatschappelijke normen.
En dan moet je nog werken met moderne technieken en materialen, waarvoor je dus ook nog eens geld moet verdienen en dus ruimte nodig hebt.
Gewoon ruimtelijk geteld, heb je dus 1HA grond nodig per inwoner in dit land, in andere regio's in Europa gaat het zelfs naar 2HA per persoon dat je nodig hebt.
Begin dus maar al eens uit te rekenen hoeveel mensen er te veel in België wonen en hoeveel in Europa en naar waar je die kan verhuizen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be