Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2010, 17:47   #21
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U vergat illustratie 5 Maar ik wil wel illustratie 2 vervangen door een ander voorbeeld van het wanordelijk Nederland. Niets is zo vlug gevonden als dit.
Ik ben een verwoed stadswandelaar : speciaal in Europa, waar de steden effectief een beetje properder zijn dan bv. in Noord-Afrika, maar men kan altijd fraaie derde-wereldfoto's maken in zowat elke europese stad, vervallen stadswijken, sluikstorten enz.. In de meer "toeristische buurten" zijn alle steden er wel op uit om zo voordelig mogelijk voor de dag te komen.

Soms heeft dit rare neveneffecten : zo haalt men in antwerpen huisvuil op in winkelstraten op de zondagavond wat als gevolg heeft dat de zondagnamiidag
als de stad vol loopt met toeristen er in al die winkelstraten zakken vol min of meer commercieël afval te bewonderen valt.

volgens mij is Brussel wel de "vuilste" stad van de Benelux, misschienis dat te wijten aan de verdeling in 19 gemeenten ? Binnen europa vind ik London één van de properste steden (het centrum ten minste).

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 17:54   #22
mdf
Banneling

Standaard

(Leidingwater kost 2,50 euro per kubieke meter in Brussel,
tegenover 2,92 euro in Wallonië
en tussen de 2,18 en 2,83 euro in Vlaanderen, afhankelijk van de provincie.
mdf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 17:57   #23
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Ik ben een verwoed stadswandelaar : speciaal in Europa, waar de steden effectief een beetje properder zijn dan bv. in Noord-Afrika, maar men kan altijd fraaie derde-wereldfoto's maken in zowat elke europese stad, vervallen stadswijken, sluikstorten enz.. In de meer "toeristische buurten" zijn alle steden er wel op uit om zo voordelig mogelijk voor de dag te komen.

Soms heeft dit rare neveneffecten : zo haalt men in antwerpen huisvuil op in winkelstraten op de zondagavond wat als gevolg heeft dat de zondagnamiidag
als de stad vol loopt met toeristen er in al die winkelstraten zakken vol min of meer commercieël afval te bewonderen valt.

volgens mij is Brussel wel de "vuilste" stad van de Benelux, misschienis dat te wijten aan de verdeling in 19 gemeenten ? Binnen europa vind ik London één van de properste steden (het centrum ten minste).

Wel, ik heb nu juist het tegenovergestelde gevoelen voor wat Londen betreft. Toen ik er was, vond ik het maar een weinig ordelijke stad. Hoe perceptie kan verschillen. Nu wat Brussel betreft, er zijn deelgemeenten die zeer net zijn en anderen significant minder. In ieder geval vond ik Brussel veel netter (of: veel minder 'minder net') dan 10 jaar geleden.

Laatst gewijzigd door system : 19 januari 2010 om 17:58.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 17:59   #24
mdf
Banneling

Standaard

(De prijs per kubieke meter loopt uiteen van 0,90 euro in delen van Brabant tot 1,50 euro in Amsterdam
!!!!!!!!!!!!!!!!!
Oud 19 januari 2010, 18:19   #25
mdf
Banneling

Standaard

(LEUVEN 2007- Een provincieraadslid krijgt 124,98euro als zitgeld per zitting van de provincieraad. Na indexatie is dat 172euro. De raadsleden krijgen ook reiskosten terugbetaald en kunnen communicatiekosten indienen.
De voorzitter van de provincieraad krijgt een forfaitaire jaarvergoeding van 4.427,94euro, na indexatie 6.110euro. Voor de fractievoorzitters is dat 2.463euro, voor de commissievoorzitters 1.478euro

ik ben er bijna , het verschil in gemiddelde kostprijs tussen een vlaamse en waals provincieraadslid is het voorbije jaar ergens verschenen maar ik vind de cijfers niet terug
Oud 19 januari 2010, 22:06   #26
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Nu kan ik aannemen dat de kost van de administratie niet lineair in verhouding staat met de bevolking. En dat een kleinere entiteit een grotere administratieve last per inwoner heeft. Maar de administratieve kosten in absolute cijfers gaan vergelijken, is nu wel complete nonsens!
Natuurlijk mijn beste Jaani,nét zoals het héle artikel van La Libre Belgique nét zo goed complete nonsens zijn....

Zij geven nu eerder de indruk dat de verspilzucht eerder is te wijten aan die verspilzuchtige Vlamingen dat aan de zuinige Walen....

Zullen we het anders stellen mijn beste ,het francofone heir onder aanvoering van hun politici hebben samen voor een totaal van ongeveer 4.500.000 francofonen in het waals én brusselse gewest een gezamelijk budget nodig dat 185% bedraagt tegenover het budget dat de Vlaamse regering nodig heeft voor zijn 6.000.000 Vlamingen in Vlaanderen voor wat betreft de werking van het ambtenarenkorps,kabinetten , deelregeringen en verkozen politici die zij respectievelijk onder hun hoede hebben .....

In concrete cijfers mijn beste,voor elk 1.000.000 euro die aan Vlaamse zijde hiervoor wordt gespendeerd staat een uitgave aan Francofone zijde van 1.850.000 euro.....

Laatst gewijzigd door Svennies : 19 januari 2010 om 22:14.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 22:13   #27
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je kan een administratie niet vergelijken per inwoner, noch per oppervlakte.

Wat je moet nakijken is of die administratie goed werkt en of die nodigis voor de werking van het land.

En als je de slotsom maakt, kom je tot de vaststelling dat geen van al deze instellingen nodig zijn om het land goed te laten draaien.
Op een bevolkingsaantal van 10 000 000 mensen heb je geen 4 regeringen nodig, je kan het even goed stellen met slechts 1 regering.
Maar elke Belg heeft minsten 6 bestuursinstellingen waarvoor het moet opdraaien boven zich.
Je kan dus gemakkelijk stellen dat er daar minstens 3 te veel van zijn.
En een administratie van een kleine bevolkingsgroep kost evenveel als deze van een grote bevolkingsgroep, dus kan je stellen dat je best de kleine instellingen die hetzelfde doen als de grotere broer kan afschaffen.
Je moet trouwens niet met % of hoeveelheden per inwoner werken, maar met echte bedragen. En dan kom je tot de vaststelling dat al onze buurlanden beter draaien met minder centen. Nederland komt zelfs nog niet aan de helft van België als het om administratieve kosten gaat.
Duitsland met zijn tienvouden aan inwoners komt slechts aan het dubbele.

Er zit dus iets goed fout in België en je kan het niet enkel aan één regio of één regering verwijten. Het zit namelijk al goed fout vanaf de jaren 60.
En het splitsen en/of ontbinden van België gaat die fouten niet oplossen, want het zijn daarna nog steeds dezelfde mensen die op dezelfde manier gaan blijven werken en dus dezelfde fouten gaan blijven maken.
O jawel mijn beste,dan hoeven wij met zijn allen hier in Vlaanderen niet méér op te draaien voor die verspilzuchtige Francofonen die allemaal ondanks hun verschillende politieke partijafkomst één ding gemeen hebben...
Een groot gat in hun hand....

Dan mogen ze zélf het gigantische ambtenarenapparaat onderhouden dat ze hebben geschapen....
Oud 20 januari 2010, 07:57   #28
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
O jawel mijn beste,dan hoeven wij met zijn allen hier in Vlaanderen niet méér op te draaien voor die verspilzuchtige Francofonen die allemaal ondanks hun verschillende politieke partijafkomst één ding gemeen hebben...

Dan mogen ze zélf het gigantische ambtenarenapparaat onderhouden dat ze hebben geschapen....
Absoluut, Svennies!

Vlaanderen los van België en de investeringen in Vlaanderen gaan renderen. Geen afdrachten meer, geen transfers en geen kosten van de (Waalse) verzorgingsstaat meer.

Ik geloof dat ik Raymond van het Groenewoud hoor zingen: "Vlaanderen boven!"
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 10:03   #29
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zullen we een lijstje maken van de verspillingen door Vlaamse politici?

Je zal dan wel versteld staan en direct zwijgen over de verspillingen in Wallonië.

Want ondanks het feit dat Wallonië meer ambtenaren heeft te betalen en dat ze meer geld uitgeven aan onderhoud en aanpassingen aan hun infrastructuur, hebben ze minder uitgegeven dan de Vlaamse politici.
Wallonië heeft een hele binnenvaart-containerhaven uitgebouwd.
Wallonië heeft zijn wegennet onderhouden en herstelt en waar nodig aangepast.
Wallonië heeft zijn waterwegen herstelt.
Vlaanderen heeft een studie laten maken over de haalbaarheid om de olympische spelen naar hier te halen.
Vlaanderen heeft een studie laten uitvoeren voor de bouw van een prestige brug.
Vlaanderen heeft een studie laten maken voor de uitbouw van de kusthavens.
Bij de ene zijn het werken die uitgevoerd zijn, bij de andere zijn het studie die in de schuiven zijn blijven liggen.
Als je al die zaken begint te vergelijken en te bestuderen, krijg je bijna spijt dat Vlaanderen niet door de Walen word bestuurd.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 00:35   #30
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zullen we een lijstje maken van de verspillingen door Vlaamse politici?

Je zal dan wel versteld staan en direct zwijgen over de verspillingen in Wallonië.
Ik dacht het niet......

Citaat:
Want ondanks het feit dat Wallonië meer ambtenaren heeft te betalen en dat ze meer geld uitgeven aan onderhoud en aanpassingen aan hun infrastructuur, hebben ze minder uitgegeven dan de Vlaamse politici.
Bent U de wafelijzerpolitiek onder Martens van destijds al vergeten...voor elke euro die in vlaanderen op economisch vlak werd geïnvesteerd ging er eenzelfde euro naar wallonië om te investeren...

Vergelijk beide economiën en het ambtenarenbestand tussen de Martensperiode en het heden...

Citaat:
Wallonië heeft een hele binnenvaart-containerhaven uitgebouwd.
Zozo, wat was de kostprijs van dat project ook alweer,en hoe zit het met de rendabiliteit van dat héle project....

Citaat:
Wallonië heeft zijn wegennet onderhouden en herstelt en waar nodig aangepast.
Ach zo,het Vlaamse wegennet wordt voortdurend stukgereden door vrachtauto's die vanuit de havens van antwerpen én rotterdam een groot deel van europa bevoorraden....

Citaat:
Wallonië heeft zijn waterwegen herstelt.
Natuurlijk,en ze hebben zelfs enkele peperdure scheepsliften geïnstalleerd,onder andere in ronqueres en strépy....

Vertel mij eens wat dat peperdure project die de scheepslift van strépy was samen met het herstellen van de waterwegen al bij gedragen heeft tot een economische heropleving van de waalse economie....

De binnenvaart op dat traject is bijzonder miniem,het onderhoud van die installatie is echter peperduur....

Citaat:
Vlaanderen heeft een studie laten maken over de haalbaarheid om de olympische spelen naar hier te halen.
Haha,de bevlieging van den Anciaux,mager argument wat mij betreft,of laten de francofonen dan nooit studies uitvoeren die achteraf in de schuif blijven liggen...

Citaat:
Vlaanderen heeft een studie laten uitvoeren voor de bouw van een prestige brug.
Yep,en er ook bijzeggen dat een referendum het realiseren van diezelfde brug dus in de grond heeft geboord....

Citaat:
Vlaanderen heeft een studie laten maken voor de uitbouw van de kusthavens.

Natuurlijk, en zeebrugge en zijn gestage uitbereidingen zijn daar een gevolg van...
Citaat:
.

Bij de ene zijn het werken die uitgevoerd zijn, bij de andere zijn het studie die in de schuiven zijn blijven liggen.
Natuurlijk ,een scheepslift en aangepaste waterlopen met een verwaarloosbaar rendement dat hopen geld heeft gekost vergelijken met studies die ook hopen geld kosten,maar die in één geval door de bevolking werd afgeschoten en in het andere geval,de zeehavens in casu gestaag uitbreiden...

Die studies zijn al betaald mijn beste, het onderhoud van de scheepslift van strépy is echter een blijvende factor en allesbehalve rendabel...

Citaat:
Als je al die zaken begint te vergelijken en te bestuderen, krijg je bijna spijt dat Vlaanderen niet door de Walen word bestuurd.
Zo ,U wil het héle land op een en hetzelfde kerhof,dat van de waalse economie gedomineerd door een gigantisch staatsapparaat....
Oud 21 januari 2010, 11:37   #31
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik dacht het niet......
Kijk dan maar eens goed de Vlaamse boekhouding na.

Citaat:
Bent U de wafelijzerpolitiek onder Martens van destijds al vergeten...voor elke euro die in vlaanderen op economisch vlak werd geïnvesteerd ging er eenzelfde euro naar wallonië om te investeren...
Ik ben die wafelijzerpolitiek helemaal niet vergeten.
Ik rijd immers bijna wekelijks over een gevolg ervan.
Een zinloze en fout gebouwde autotunnel in het centrum van Antwerpen
Citaat:
Vergelijk beide economiën en het ambtenarenbestand tussen de Martensperiode en het heden...
Ja,maar kom eens af met cijfers van hoeveel Vlamingen er werken in overheidsdienst. En hoeveel er werken in diensten die niet van de overheid zijn, maar er wel door betaald worden via subsidies.

Citaat:
Zozo, wat was de kostprijs van dat project ook alweer,en hoe zit het met de rendabiliteit van dat héle project....
De haven van Luik – eerste Belgische binnenhaven en derde Europese binnenhaven (21.8 miljoen ton in 2008),http://www.port-autonome.be/nl/pages...-autonome.aspx
Lijkt mij toch geen slecht resultaat en zeker niet voor een opkomende haven in volle crisis.
Citaat:
Ach zo,het Vlaamse wegennet wordt voortdurend stukgereden door vrachtauto's die vanuit de havens van antwerpen én rotterdam een groot deel van europa bevoorraden....
En wie rijd die in Wallonië stuk?

Citaat:
Natuurlijk,en ze hebben zelfs enkele peperdure scheepsliften geïnstalleerd,onder andere in ronqueres en strépy....
En wat kosten de Renaultbrug en de Lange Wapper? en wat is hun rendement?
Citaat:
Vertel mij eens wat dat peperdure project die de scheepslift van strépy was samen met het herstellen van de waterwegen al bij gedragen heeft tot een economische heropleving van de waalse economie....

De binnenvaart op dat traject is bijzonder miniem,het onderhoud van die installatie is echter peperduur....
En wie heeft de binnenvaart afgebouwd? Juist ja, de Vlamingen, want transport vanuit de haven van Antwerpen via de weg ging sneller, zekers met containers, die dan maar één keer moesten geladen en gelost worden.

Citaat:
Haha,de bevlieging van den Anciaux,mager argument wat mij betreft,of laten de francofonen dan nooit studies uitvoeren die achteraf in de schuif blijven liggen...
Hier houd elke discussie dus op. Als je zelfs alm niet weet welke politicus welke voorstellen en onderzoeken doet.

Het was een idee van Somers en uit onderzoek bleek dat Vlaanderen NOOIT de Olympische spelen kan binnenhalen, want dat recht is voorbehouden aan een stad. Iets dat elke normale mens weet zonder onderzoek van meer dan 12 miljoen Euro.

Citaat:
Yep,en er ook bijzeggen dat een referendum het realiseren van diezelfde brug dus in de grond heeft geboord....
Eigenaardig, want er is geen binden referendum gehouden.
En er zijn al een pak werken uitgevoerd ter voorbereiding voor die brug.

Citaat:

Natuurlijk, en zeebrugge en zijn gestage uitbereidingen zijn daar een gevolg van...
Nee, want die uitbreidingen worden niet door de Vlaamse overheid bekostigd, maar door de vereniging van Vlaamse havens, die zelf haar eigen inkomsten heeft en alles zelf betaald.
En dat zijn plannen die reeds meer dan 30 jaar oud zijn die worden uitgewerkt.

Citaat:
Natuurlijk ,een scheepslift en aangepaste waterlopen met een verwaarloosbaar rendement dat hopen geld heeft gekost vergelijken met studies die ook hopen geld kosten,maar die in één geval door de bevolking werd afgeschoten en in het andere geval,de zeehavens in casu gestaag uitbreiden...

Die studies zijn al betaald mijn beste, het onderhoud van de scheepslift van strépy is echter een blijvende factor en allesbehalve rendabel...
Eerst en vooral moet je eens gaan kijken waarom die scheepsliften niet rendabel zijn en waar de echte oorzaken liggen.

En ten tweede, die onderzoeken zijn nog steeds lopend en ook een lopende rekening, de instelling Antwerpen mobiel, bestaat nog steeds en doet nog steeds onderzoeken naar de mogelijkheden om die zinloze en overbodige prestige brug te kunnen bouwen.

Citaat:
Zo ,U wil het héle land op een en hetzelfde kerhof,dat van de waalse economie gedomineerd door een gigantisch staatsapparaat....
Ik zeg niet dat het Waalse systeem ideaal is, hun staatsapparaat moet inderdaad afgebouwd worden,daar zijn ze trouwens mee bezig. Maar dat wil niet zeggen dat ze op de andere vlakken niet beter zijn dan onze Vlaamse politici.

Bekijk de verschillen van houding naar het vinden van oplossingen en naar het resultaat van die oplossingen.

Terwijl Nederland, Duitsland, Frankrijk en bijna alle andere EU landen bezig zijn hun binnenvaart uit te bouwen, heeft Vlaanderen nog steeds een slooppremie lopen voor binnenvaartschepen en levert het geen enkele ondersteuning aan de binnenvaartschippers.

Terwijl Wallonië een activeringssysteem voor jonge werklozen wilde, waarbij de overheid voor 2 jaar de werkloosheidsuitkering blijft betalen van die werkende werklozen, met verplichting tot aanwerven na die 2 jaar, eisten Vlaanderen dat hetzelfde systeem zou worden toegepast voor 50+ werklozen. En dit zonder enige verplichting voor de werkgever. Na 2 jaar kan hij die gratis werkkracht terug afdanken en een nieuwe oudere werkloze aannemen die dan opnieuw gratis mag werken.

Laatst gewijzigd door Jantje : 21 januari 2010 om 11:53.
Oud 21 januari 2010, 11:40   #32
mdf
Banneling

Standaard

(een Limburgs gemeenteraadslid stelt voor dat al zn collegas hun zitgeld van 1 dag afstaan aan Haiti : waarde 300.000 euro
Oud 21 januari 2010, 12:13   #33
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mdf Bekijk bericht
(een Limburgs gemeenteraadslid stelt voor dat al zn collegas hun zitgeld van 1 dag afstaan aan Haiti : waarde 300.000 euro
per DAG ?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 12:28   #34
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen
Slordige mensen. Ik vermoed dat het u op een vreemde manier opwindt om met dergelijke illustraties Nederland voor het voetlicht te brengen. Ziet u mij dit doen?
Het bezorgt hem een orgasme.
Oud 21 januari 2010, 12:42   #35
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het bezorgt hem een orgasme.
Een vuilnisfetisjisme?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 13:04   #36
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
per DAG ?
Dat is inderdaad het geschatte bedrag dat enkel de gemeentebesturen ons dagelijks kosten in Vlaanderen aan zitpenningen. Maar het werkelijke bedrag ligt veel hoger, want kosten zoals voertuigen voor de burgemeester en eerste schepen van Mechelen zijn daar niet bij geteld.
Als je alle kosten aan de gemeentebesturen gaat tellen, zonder de werkingskosten van de gemeentes zelf, kom je ruim boven het miljoen per dag.
Oud 21 januari 2010, 18:01   #37
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad het geschatte bedrag dat enkel de gemeentebesturen ons dagelijks kosten in Vlaanderen aan zitpenningen. Maar het werkelijke bedrag ligt veel hoger, want kosten zoals voertuigen voor de burgemeester en eerste schepen van Mechelen zijn daar niet bij geteld.
Als je alle kosten aan de gemeentebesturen gaat tellen, zonder de werkingskosten van de gemeentes zelf, kom je ruim boven het miljoen per dag.
hmm het klinkt onwijs veel, maar waarschijnlijk is het bij ons niet minder.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 18:31   #38
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
hmm het klinkt onwijs veel, maar waarschijnlijk is het bij ons niet minder.
Van Nederland heb ik geen cijfers, maar ik denk niet dat in Nederland een burgemeester (stadshouder) van een kleine stad
Citaat:
Mechelen (Frans: Malines) is een stad in de Belgische provincie Antwerpen. Ze ligt centraal tussen de grote steden Antwerpen en Brussel, aan de rivier de Dijle, en telt ruim 80.000 inwoners.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mechelen_%28stad%29

zich een limousine met chauffeur als dienstvoertuig kan en mag veroorloven.
Ik vermoed dat men dan wel vanuit politiek zelf zal reageren.

In Vlaanderen zijn er echter veel burgemeesters en eerste schepenen, die een dienstvoertuig hebben. En vele van de duurdere klasse. En vaak zijn zij daarnaast dan ook nog eens volksvertegenwoordiger en lid van bestuursraden van bedrijven. En gebruiken zij dat voertuig dus meer voor die zaken dan voor de gemeente.

Een politieksysteem dat nog corrupter is dan in Vlaanderen, vindt je enkel nog in de ontwikkelingslanden.
In Vlaanderen kan men als politicus ingezworen gemeenteraadslid, ingezworen Vlaamse kamerlid en federaal minister tegelijkertijd zijn. Nergens anders in Europa kan dit en gebeurd dit.
Oud 23 januari 2010, 21:59   #39
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben die wafelijzerpolitiek helemaal niet vergeten.
Ik rijd immers bijna wekelijks over een gevolg ervan.
Een zinloze en fout gebouwde autotunnel in het centrum van Antwerpen
Die onder de leien????
Een antwerps prestigeproject mijn beste.....

Citaat:
Ja,maar kom eens af met cijfers van hoeveel Vlamingen er werken in overheidsdienst. .
20% der vlamingen werkt in overheidsdiensten tegenover 40% walen van de actieve beroepsbevolking....

Citaat:
En hoeveel er werken in diensten die niet van de overheid zijn, maar er wel door betaald worden via subsidies.
En hoevéél zouden er aan waalse zijde dan zoal volgens hetzelfde principe werken dacht U....

Citaat:
De haven van Luik – eerste Belgische binnenhaven en derde Europese binnenhaven (21.8 miljoen ton in 2008),http://www.port-autonome.be/nl/pages...-autonome.aspx
Lijkt mij toch geen slecht resultaat en zeker niet voor een opkomende haven in volle crisis.
En wie rijd die in Wallonië stuk?
Ach,die volledig door staatssteun gesubsidieerde haven,en dit in tegenstelling tot de Vlaamse havens...

Alvast maar een klein deel van dat vrachtverkeer die de Vlaamse autostrades stukrijden....

Citaat:
En wat kosten de Renaultbrug en de Lange Wapper? en wat is hun rendement?
Ten eerste, de renaultbrug haalt zijn rendement,en ten tweede de lange wapper is niet gebouwd,hoe kan je daar dan lullen over een rendement....

Citaat:
En wie heeft de binnenvaart afgebouwd? Juist ja, de Vlamingen, want transport vanuit de haven van Antwerpen via de weg ging sneller, zekers met containers, die dan maar één keer moesten geladen en gelost worden.
Wat willen de bedrijven in België mijn beste, snelheid wat vervoer betreft,just in time leveringen...niet haalbaar met de binnenvaart....

Citaat:
Het was een idee van Somers en uit onderzoek bleek dat Vlaanderen NOOIT de Olympische spelen kan binnenhalen, want dat recht is voorbehouden aan een stad. Iets dat elke normale mens weet zonder onderzoek van meer dan 12 miljoen Euro..
Dat is dan de schuld van somers,en niet van héél Vlaanderen mijn beste,had U maar niet op de liberalen moeten stemmen in het verleden....

Citaat:
Eigenaardig, want er is geen binden referendum gehouden.
En er zijn al een pak werken uitgevoerd ter voorbereiding voor die brug.
Er bestaat géén bindend referendum in België mijn beste....

Citaat:
Nee, want die uitbreidingen worden niet door de Vlaamse overheid bekostigd, maar door de vereniging van Vlaamse havens, die zelf haar eigen inkomsten heeft en alles zelf betaald.
En dat zijn plannen die reeds meer dan 30 jaar oud zijn die worden uitgewerkt.
Voila de Vlaamse havens betalen in tegenstelling tot de luikse haven hun uitbreidingen zélf....
Géén Vlaams gemeenschapsgeld dus,in tegenstelling met wallonië...

Citaat:
Eerst en vooral moet je eens gaan kijken waarom die scheepsliften niet rendabel zijn en waar de echte oorzaken liggen.

En ten tweede, die onderzoeken zijn nog steeds lopend en ook een lopende rekening, de instelling Antwerpen mobiel, bestaat nog steeds en doet nog steeds onderzoeken naar de mogelijkheden om die zinloze en overbodige prestige brug te kunnen bouwen.
Nochtans waren er aan waalse zijde ook studies genoeg gemaakt waaruit bleek dat buiten het feit dat deze installaties niet alleen peperduur zijn in aanleg én onderhoud diezelfde studies ook meegaven dat deze installaties alles behalve rendabel zouden zijn....

En toch zijn deze hoedanook doorgezet én uitgevoerd....

Citaat:
Terwijl Nederland, Duitsland, Frankrijk en bijna alle andere EU landen bezig zijn hun binnenvaart uit te bouwen, heeft Vlaanderen nog steeds een slooppremie lopen voor binnenvaartschepen en levert het geen enkele ondersteuning aan de binnenvaartschippers.
Het voordeel van deze slooppremies is alvast dat al die uitgewoonde slooprijpe scheepswrakken die de oevers van de rupel tientallen jaren lang ontsierde allemaal zijn verdwenen....
En mijn beste,binnenvaartschippers verdienen handenvol geld,geloof mij gerust...Ik heb er in de famillie,hard werken maar er naar verdienen ook...

Citaat:
Terwijl Wallonië een activeringssysteem voor jonge werklozen wilde, waarbij de overheid voor 2 jaar de werkloosheidsuitkering blijft betalen van die werkende werklozen, met verplichting tot aanwerven na die 2 jaar, eisten Vlaanderen dat hetzelfde systeem zou worden toegepast voor 50+ werklozen. En dit zonder enige verplichting voor de werkgever. Na 2 jaar kan hij die gratis werkkracht terug afdanken en een nieuwe oudere werkloze aannemen die dan opnieuw gratis mag werken.
En wie gaat van zulk plan het grote slachtoffer worden dacht U,juist die 50 plusser die wordt gewipt voor een jonge werloze die twee jaar voor het grootste deel door de staat wordt betaald....
Oud 28 januari 2010, 11:28   #40
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Citaat:
Crevits vordert bonussen BAM-toplui niet terug
Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) is niet van plan de bonussen die in 2007 werden uitgekeerd aan drie toplui van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) terug te eisen. Die bonussen zijn uitgekeerd op basis van een evaluatie door een extern bureau en het is volgens de minister "niet opportuun" om in te grijpen. Wat de bonus voor de ceo van de BAM betreft, stelt zich mogelijk wel een probleem. Dat laat minister Crevits onderzoeken.

"Onwettig toegekend"
Op basis van een advies van de juridische dienst van het Vlaams parlement drongen Peter Reekmans (LDD) en Jan Penris (Vlaams Belang) er bij minister Crevits op aan om de bonussen die in 2007 werden toegekend aan drie toplui van BAM terug te vorderen. "Het verslag zegt duidelijk dat de bonussen onwettig zijn toegekend en zegt ook heel duidelijk dat de Vlaamse regering de bonussen kan terugvorderen", aldus Reekmans.

Maar minister Crevits interpreteert het juridische advies duidelijk anders. Zij herhaalde dat de BAM niet zelf kan beslissen bonussen uit te keren. Zo is er onder meer een toetsing door een extern bureau. Uit het rapport van dat externe bureau bleek volgens Crevits dat de bonussen gerechtvaardigd waren. En ondanks enkele procedurele perikelen is de beslissing over de bonussen ook formeel correct verlopen, meent de CD&V-minister.

"Nieuw argument"
In het advies van het Vlaams parlement staat wel dat het niet de raad van bestuur, maar wel de algemene vergadering - en dus de facto de Vlaamse regering - is die bevoegd is voor de bonussen voor de ceo van de BAM. "Voor mij is dat argument nieuw", verklaarde Crevits. Zij wijst erop dat er zich in het verleden nooit een probleem heeft gesteld, maar dat ze de zaak wil bespreken met de betrokken regeringscommissarissen. "Als er iets is wat via de algemene vergadering moest zijn gegaan, dan zullen we dat alsnog doen", aldus Crevits.

Sp.a-fractieleider Peter Vanvelthoven vroeg minister Crevits nog om er bij de leiding van de BAM op aan te dringen om de bonussen voor het jaar 2007 toch te herbekijken en om te vragen "of de begunstigden van de bonussen in deze tijden niet zouden kunnen afzien van de bonussen". (belga/sps)
27/01/10 19u58

* Lees ook: Bonussen management BAM niet reglementair
* Lees ook: Rekenhof waarschuwt voor ontsporing kosten Oosterweel
http://www.hln.be/hln/nl/5256/Lange-...et-terug.dhtml

Zullen we dus maar snel zwijgen over Waalse verspillingen.

Binnen een overheidsinstelling bonussen uitdelen aan politiek benoemden, die hun werk dan nog niet eens goed doen en wiens werk geen meerwaarde heeft opgeleverd voor de economie, noch de samenleving. Enkel kosten en zelfs zeer grote kosten.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be