Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Staan VB en de PVV een goede samenwerking Nederland -Vlaanderen in de weg?
Ja 14 41,18%
Nee 20 58,82%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 maart 2010, 08:13   #1
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard Vormen VB en PVV een bedreiging voor een goede samenwerking Nederland-Vlaanderen

Veel Nederlanders houden liever Vlaanderen op afstand ,omdat ze niet willen samenwerken met een sterk racistische beweging.
Waarschijnlijk is dat ook andersom zo
Daarom staan racistische partijen als VB en PVV een goede samenwerking in de weg.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2010, 09:01   #2
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

neen en dit simpelweg omdat de Vlaamse partijen niet toelaten dat het VB in een Vlaamse regering mag, tenzij ze de absolute meerderheid (50% + 1 zetel van Vlaams Parlement) halen en die kans is klein.
de PVV kan wel in de Nederlandse regering komen maar zal dan serieus van haar scherpe kantjes moeten laten vallen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 18 maart 2010 om 09:03.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2010, 09:07   #3
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Veel gasten met verlof vandaag sé.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2010, 09:18   #4
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Veel Nederlanders houden liever Vlaanderen op afstand ,omdat ze niet willen samenwerken met een sterk racistische beweging.
Daarom staan racistische partijen als VB en PVV een goede samenwerking in de weg.
Waaruit maakt u op dat de PVV racistisch is?

U beticht een politieke partij van racisme, een aanklacht die ongegrond is.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2010, 09:49   #5
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Waaruit maakt u op dat de PVV racistisch is?

U beticht een politieke partij van racisme, een aanklacht die ongegrond is.
Het is hopelijk toch iedereen duidelijk dat de leider Wilders niet echt spoort.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2010, 09:51   #6
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat we, wat het Vlaams Belang betreft, toch wel moeten relativeren. Het is hier voor iedereen duidelijk dat die partij op haar retour is. Ze is bovendien op dit ogenblik inwendig verscheurd, het is een echte slangenkuil geworden. Verder zou ik de term "racistisch" toch niet zo losjes gebruiken. Voor wat het VB betreft is het naar mijn mening veeleer een kwestie van grof taalgebruik door Filip De Winter. Zijn beruchte uitroep tijdens de vorige kiescampagne heeft bij veel mensen de deur dicht gedaan ("Naar waar gaat uw pensioen? Dat verdwijnt in the pocket van Mohammed!"). De huidige voorzitter poogt daar wat aan te doen, maar dat gaat blijkbaar erg moeizaam.
Overigens mag de vraag wel eens gesteld worden omtrent het al of niet adequaat gebruik van de term "racistisch". Ik ben de mening toegedaan dat iemand die zich ernstig zorgen maakt omtrent de snelle groei van de islam in Europa (zowel door een veel te lakse immigratiepolitiek als door het onrustbarend hoog geboortecijfer van diegenen die hier reeds vertoeven) moeilijk als racist kan bestempeld worden. Net zoals ik al evenzeer begrip kan opbrengen voor wie met lede ogen aankijkt tegen de zwakke (en dikwijls laffe) houding van de politici t.a.v. de achterlijke en onaanvaardbare visie van bepaalde moslims op onze Westerse principes. Ik geloof niet meer in het sussende discours waarbij men van ons vraagt geduldig te zijn, in de hoop dat de islam in Europa wel zal evoluëren.

Deze overwegingen hoeven niet naar voor gebracht te worden in de stijl van De Winter en zijn bewonderaars om de mensen tot nadenken aan te zetten.
Oud 18 maart 2010, 09:58   #7
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit zijn de enige partijen die beide voor nauwe samenwerking zijn. Andere partijen durven hierover geen standpunt in te nemen of vinden het gewoon niet belangrijk genoeg.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2010, 09:59   #8
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Richard de Mos, die spoort niet. Dat is echt de grootste idioot in het parlement. Geert Wilders is soms nog niet eens zo gek. Fleur Agema doet het vaak zelfs goed. Het is wel te hopen dat iemand als Richard de Mos nooit minister wordt.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2010, 10:34   #9
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Alle uitspraken van Geert Wilders vallen binnen de grondwettelijke en verdragsrechtelijke grenzen van de vrijheid van meningsuiting. Geert Wilders heeft dus niets strafbaars gedaan. Sterker nog, hij heeft de waarheid gesproken. Als een parlementlid niet meer mag zeggen waarop het staat, als een democratisch gekozen volksvertegenwoordiger geen kritiek meer mag hebben op een angstaanjagende ideologie als het jihadisme, dan is het einde zoek. Dan is onze democratische rechtsstaat nog slechts een façade.
Oud 18 maart 2010, 11:26   #10
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat alles valt in het niet bij het slachtofferschap en de gevoelens van rancune van veel Vlamingen tegenover Nederland. Die houding is een veel groter probleem voor een goede samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen. Zo kan ik me voorstellen dat men in Nederland geen zin meer heeft in een vierde verdieping van de Schelde na alle bakken met stront die men vanuit Vlaanderen over zich heen heeft gekregen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2010, 11:43   #11
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dat alles valt in het niet bij het slachtofferschap en de gevoelens van rancune van veel Vlamingen tegenover Nederland. Die houding is een veel groter probleem voor een goede samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen. Zo kan ik me voorstellen dat men in Nederland geen zin meer heeft in een vierde verdieping van de Schelde na alle bakken met stront die men vanuit Vlaanderen over zich heen heeft gekregen.
Beste Spinoza, je overdrijft toch wel wat. Ik ben evenmin gelukkig met de (voor mij nog steeds niet logisch verklaarbare) negatieve houding van bepaalde Vlamingen tegenover Nederland. Maar, ik mag hopen dat je toch wel reeds zult gemerkt hebben dat die "Olland"-bashers zich meestal ook niet met Vlaanderen identificeren, maar wel met la Belgique. En dat zegt genoeg...Maar geloof me vrij, ondanks de baggerproblematiek, is het aantal Vlamingen dat positief denkt over Nederland flink aan het groeien. Ook al zal dit nu onmiddellijk door de beroepsbelgicisten op dit forum in alle talen ontkend worden.
Oud 18 maart 2010, 11:58   #12
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Beste Spinoza, je overdrijft toch wel wat. Ik ben evenmin gelukkig met de (voor mij nog steeds niet logisch verklaarbare) negatieve houding van bepaalde Vlamingen tegenover Nederland. Maar, ik mag hopen dat je toch wel reeds zult gemerkt hebben dat die "Olland"-bashers zich meestal ook niet met Vlaanderen identificeren, maar wel met la Belgique. En dat zegt genoeg...Maar geloof me vrij, ondanks de baggerproblematiek, is het aantal Vlamingen dat positief denkt over Nederland flink aan het groeien. Ook al zal dit nu onmiddellijk door de beroepsbelgicisten op dit forum in alle talen ontkend worden.
Juist ook bij vlaamsgezinden bespeur ik steeds meer een anti-Nederlandse houding. Onder hen hoor je steeds vaker praatjes over hoe de Hollanders hun taal willen opdringen, en dat het Vlaams toch echt een aparte taal is. Volgens hen wil Nederland Vlaanderen annexeren en uitbuiten, of op z'n minst klein houden.
Oud 18 maart 2010, 12:04   #13
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Juist ook bij vlaamsgezinden bespeur ik steeds meer een anti-Nederlandse houding. Onder hen hoor je steeds vaker praatjes over hoe de Hollanders hun taal willen opdringen, en dat het Vlaams toch echt een aparte taal is. Volgens hen wil Nederland Vlaanderen annexeren en uitbuiten, of op z'n minst klein houden.
Spinoza, u laat u (te veel) leiden door de systems op dit forum en dat is oprecht jammer. Bovendien bezorgt u hun daardoor het 'plezier' van hun valse gelijk.
Oud 18 maart 2010, 12:05   #14
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Het is voor mij een "geloofspunt" dat racisme, xenofobie, godsdienstige onverdraagzaamheid en nationalisme tout court een gezonde maatschappij ondermijnt.

Het zijn deze elementen in eender welke ideologie die resulteren in "zinloos geweld" en het doden van medemensen faciliteert omdat het nu eenmaal "vreemden" zijn. Een maatqchappij kan slechts functioneren indien men een "vreemde" als een medemens beschouwt en hem dan ook met het nodige respect en medegevoel bejegent. Steeds vaker hoort men van mensen die in moeilijke omstandigheden in de openbare ruimte gewoon aan hun lot worden overgelaten (blinden, mensen die ongelukkig ten val komen, verdwaalde kinderen, daklozen enz..)

De terroristische acties van moslims zijn vanzelfsprekend een gegeven paard voor mensen zoals Wilders en Dewinter : het militante islamisme is een ideaal spook dat nu
rondwaart, zoals het militante zionisme voor mensen in het Midden Oosten belichaamt in de staat Israël ook het vuur van het antagonisme tussen bevolkingsgroepen aanwakkert.

We leven in een metafysisch en politiek ideologische wereld met grote variaties en verschillen en het is verleidelijk aan te nemen dat indien men de meeste "afwijkelingen" gewoon monddood zou maken of verbannen naar woestijngebieden de wereldvrede en het harmonieus samenleven van de mensen zou bevorderen.

Om te bedenken dat dit niet zo is volstaat het zich zf te vragen hoe je het zou vinden
zelf als "afwijkeling" mondood gemaakt te worden en naar een woestijn verbannen ;
men hoeft nog niet zo ver in de geschiedenis terug te gaan om te weten waartoe zulke opvattingen leiden.

Indien we een nieuwe staat van de Lage Landen willen scheppen zullen we de bestaande verschillen en de diversiteit van ideologische ideeën moeten meenemen in een kader waarbij deze vreedzaam naast elkaar kunnen blijven bestaan inclusief vlaams, fries, waals, belgisch separatisme, inclusief moslims, hindoes en antillianen, inclusief groenen,
nationalisten, sociaal democraten, libertariërs en communisten...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2010, 12:14   #15
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Het is voor mij een "geloofspunt" dat racisme, xenofobie, godsdienstige onverdraagzaamheid en nationalisme tout court een gezonde maatschappij ondermijnt.
Juist omdat deze elementen zo'n wezenlijk onderdeel vormen van de menselijke natuur is het multiculturalisme een ondermijning van de maatschappij. Daarmee wil ik niet zeggen dat men deze driften niet moet intomen. Maar men moet daarom wel uitkijken met een ongebreidelde instroom van nieuwkomers. De menselijke natuur kan men niet ongestraft negeren. Uit alles blijkt dat etnisch homogene staten stabieler zijn.
Oud 18 maart 2010, 12:15   #16
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Spinoza, u laat u (te veel) leiden door de systems op dit forum en dat is oprecht jammer. Bovendien bezorgt u hun daardoor het 'plezier' van hun valse gelijk.
Door mensen zoals System laat ik me nog wel het minst leiden. Mijn ervaringen heb ik opgedaan in de echte wereld, niet op het internet.
Oud 18 maart 2010, 12:24   #17
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist omdat deze elementen zo'n wezenlijk onderdeel vormen van de menselijke natuur is het multiculturalisme een ondermijning van de maatschappij. Daarmee wil ik niet zeggen dat men deze driften niet moet intomen. Maar men moet daarom wel uitkijken met een ongebreidelde instroom van nieuwkomers. De menselijke natuur kan men niet ongestraft negeren. Uit alles blijkt dat etnisch homogene staten stabieler zijn.

Er bestaan geen etnisch homogene staten zoals er geen etnisch homogene mensen zijn. Volgens een kroaat die het kan weten zijn er 3 rassen kroaten...

Uw avatarnaaém "Spinoza" is een fraai voorbeeld van een zich aangepast hebbende persoon met een "vreemde" etnische achtergrond.

Het punt is inderdaad dat een grote groep mensen in een maatschappij die zich zeer zelfbewust als zijnde "radicaal anders" opstelt de stabiliteit van elke maatschappij in het gedrang kan brengen maar het middel om zulks te doen
bij middel van "etnische zuivering" en "genocede" werkt gewoon niet.
Men hoort regelmatig verzuchtingen dan men deze of gene etnische groep "vollediger" of "radikaler" had moeten verwijderen...De effecten van massale migraties zoals het verdwijnen van de indianen uit Noord Amerika, de teloorgang van de latijnse cultuur in het romeinse rijk, het wegdringen van de kelten enz.. zijn inderdaad normaal menselijke fenomenen.. het toenemen van beschaving zou ertoe moeten leiden dat de mensheid beter met migraties zou leren omgaan.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2010, 12:33   #18
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Door mensen zoals System laat ik me nog wel het minst leiden. Mijn ervaringen heb ik opgedaan in de echte wereld, niet op het internet.
Dat is vreemd, want mijn talrijke ervaringen zijn toch wezenlijk anders.
Oud 18 maart 2010, 12:34   #19
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ola ola. De suggestie 'hun valse gelijk' , dat zijn uw woorden. Wanneer u zegt dat iemand ongelijk heeft, dan zit de kans er dik in (noteer: dus niet altijd) in dat de betrokkene overschot van gelijk heeft.

Laatst gewijzigd door system : 18 maart 2010 om 12:34.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2010, 12:42   #20
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ola ola. De suggestie 'hun valse gelijk' , dat zijn uw woorden. Wanneer u zegt dat iemand ongelijk heeft, dan zit de kans er dik in (noteer: dus niet altijd) in dat de betrokkene overschot van gelijk heeft.
Neen, dat zeg ik niet. Ik stel dat men met de schijn van gelijk stellingen inneemt.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be