![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Recht op zelfdoding legaliseren? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
12 | 54,55% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
7 | 31,82% |
(... anders: ik verklaar met een postje) |
![]() ![]() ![]() |
3 | 13,64% |
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Al kan men natuurlijk gaan discussiëren of men de Koran nu in het klassiek Arabisch moet lezen. Naar het schijnt is de Koran opeens een stuk duidelijker, logischer en leesbaarder als je er van uitgaat dat hij in een Syrisch dialect geschreven is...
![]() |
![]() |
#82 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De westerse aandacht voor "de geest" van de wet of zonder wet, stamt gedeeltelijk uit de evangeliën: de sabbat is er voor de mens; de mens niet voor de sabbat. Hindoes en boeddhisten begrijpen dit; zij hebben hierop zelfs een visie die verfijnder is dan de onze. Maar probeer dit en nog een paar andere grondbeginselen van elke hogere beschaving aan een mohammedaan uit te leggen!
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Doe de moeite niet want je zult het niet intellectualistisch kunnen verantwoorden, dit weet ik voor zeker. Zelfs grote intellectuelen blijven rond de pot draaien wanneer ze een woordje over moraal/atittoriiiiiirie beginnen te zeggen. Lees maar verder voor Etienne Vermeersch en je zult een voorbeeld vinden van wat ik bedoel. Meestal speelt dit soort "intellectuelen" gewoon op de gevoelens van hun audience. Iets is moreel,atittoriiiiiirieel of pattatoreel omdat ik het zo voel, is betekenisloos zoals moreel,atittoriiiiiirieel en pattatoreel ook betekenisloos zijn. Sterker nog, zelfs de mensen die geen atheïsten zijn maar op een of een andere manier theïstisch en/of met metafysische concepten kunnen dat niet intellectualistisch verantwoorden, en denk hier een Plato en Spinoza bijvoorbeeld. Laatst gewijzigd door porpo : 23 maart 2010 om 10:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() U antwoord op mijn vorige vraag was net zo. U zegt gewoon van: "Jij kan dat niet begrijpen, want je bent geen moslim". Ik vind dat geen afdoend antwoord, waardoor ik dus mijn vraag weer eens herhaal:
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel. Laatst gewijzigd door Schelfie : 23 maart 2010 om 10:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door porpo : 23 maart 2010 om 10:41. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
IK: "Misschien is het een hobby". JIJ: "Flauw. Echt flauw. Dat kan beter.". --- EINDE DISCUSIE --- |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Minister-President
|
![]()
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De sector die haar brood moet verdienen met "preventie", bedoel je?
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Zelfmoord is een zonde, ge brandt eeuwig in de hel!
![]() |
#92 |
Minister-President
|
![]() Op zich ben ik het niet met je eens. Er zijn zeker mensen die geen uitweg hebben en voor wie zelfmoord dus terrecht is, anderen wensen gewoon dood door een totaal gebrek aan sociale contacten en daar kan men wel iets aan doen. Veel hangt af van de bron van levensmoeheid.
Porpo> Vertel me eens, in je eigen woorden dus geen woordenboek, geen koran,;...: - Wat is moraal? - Hoe kan religie (im)moraal zijn? - Hoe kan een gelovige (im)moraal zijn? - Hoe kan een atheïst, agnost,... (im)moraal zijn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#97 |
Europees Commissaris
|
![]() Waar blijven al die 12 die ja hebben gestemd? Waar is jullie "waarom" gebleven?
Laatst gewijzigd door porpo : 23 maart 2010 om 16:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben fundamenteel voorstander van het recht op zelfmoord, en trouwens het recht om ongeveer alles te doen met je lichaam wat je maar wil (zolang dat geen gevaar of zwaar probleem betekent voor anderen). De reden is natuurlijk een van fundamentele vrijheid, maar ik zou bijna stellen dat het de grootste vrijheid is, om te kunnen beslissen dat op een zeker ogenblik, wat je lijkt de rest van je leven te zijn, meer lijden dan plezier gaat betekenen, enfin, in 't kort, meer negatieve dan positieve ervaringen gaat meebrengen. Wel een kleine caveat: bij depressieve mensen en zo zou men eerst moeten proberen te zorgen dat ze uit hun depressieve toestand geraken en zo, want het probleem van zelfmoord bij een depressieve is dat die de verkeerde inschatting maakt van de kwaliteit van de rest van zijn leven. Als iemand hulp vraagt om zelfmoord te plegen, zou men eerst een soort "wachttijd" of "bezinningstijd" moeten invoegen, en voldoende discussies met oa. een psycholoog of zo om trachten alle alternatieven te exploreren. Maar iemand die, na goed nagedacht te hebben, volhoudt dat hij liever niet meer verder leeft, daarvan vind ik dat die niet alleen het recht moet hebben, maar ook hulp moet krijgen bij het bekomen van die laatste wens in de best mogelijke condities. Een mens heeft niet gevraagd van te leven, he. Het moet zijn keuze moeten kunnen zijn om eruit te stappen wanneer die dat wil.
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld: kinderen hebben. Ben je zeker dat het wensen van kinderen onomkeerbaar en definitief is ? Moet men de mensen niet verbieden van kinderen te hebben, want eens ze ze hebben, is er niks meer aan te doen ? Is er geen manier om zij die kinderen willen, van gedacht doen te veranderen, middels goede en gerichte hulp ? Natuurlijk is mijn vergelijking op het eerste gezicht griezelig, want ik stel iets "positiefs" (kinderen hebben) in de plaats van iets "negatiefs" (einde van het leven). Maar al dat is relatief. Hoewel je eventueel geen kinderen kan hebben, kan je niet vermijden van ooit dood te gaan. Als dusdanig is zelfmoord plegen eigenlijk minder "irreversiebel" (het is gewoon een verschuiven van een zeker gebeuren in de tijd) dan "kinderen krijgen" (eens je er hebt, kan je nooit meer geen kinderen gehad hebben). Het is kultuur-gebonden hoe we tegenover die dingen staan. De Japanse kultuur bijvoorbeeld heeft een veel kleiner taboe op dingen zoals zelfmoord dan de Westerse.
![]() |