Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 mei 2010, 12:40   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Hervorming Noctis en Collecto blijkt succes

Minister Brigitte Grouwels: "Hoogstaand nachtelijk openbaar vervoer tegen lagere prijs" Op basis van de eerste gegevens blijkt dat de recente hervorming van de nachtelijke busdienst Noctis en de nachtelijke collectieve taxidienst Collecto een succes genoemd mag worden. Door de prijsverlaging van Collecto is het aantal gebruikers op enkele maanden tijd verdrievoudigd. Ook het aangepaste Noctis-net kan goede cijfers voorleggen. De 11 resterende lijnen bedienen liefst 90 procent van de oude klanten in plaats van de beoogde 80 procent. Brigitte Grouwels (CD&V), Brussels minister van Openbare Werken en Vervoer, is dan ook tevreden: "Ik mag nu gerust zeggen dat Brussel ook na de hervorming over een kwalitatief hoogstaand nachtelijk openbaar vervoer blijft beschikken tegen een sterk verlaagde kostprijs voor de gebruiker en de belastingbetaler".


Omwille van de noodzakelijke besparingen, besliste de Brusselse ministerraad in februari van dit jaar om het nachtelijk openbaar vervoer in Brussel grondig te hervormen. Wat betreft het nachtelijke busnet Noctis moest er zonder meer een goede geografische spreiding van de nachtlijnen over het hele gewest komen. De dienstregeling met een laatste vertrek vanuit het centrum tussen 2.30 en 2.45 uur ’s ochtends bleef behouden, net als de nachten waarin Noctis rijdt, op vrijdag- en zaterdagnacht.
Op basis van deze principes werd het Noctis-net vanaf vrijdag 9 april aangepast van 17 naar 11 lijnen. Door deze hervorming daalde de kostprijs van Noctis voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van 2,2 naar 1,5 miljoen euro op jaarbasis.

Een eerste evaluatie van het vernieuwde Noctis-net tussen 16 april en 9 mei leert dat liefst 90 procent van de oorspronkelijke klanten van Noctis behouden bleef. De oorspronkelijke doelstelling van de Brusselse regering om minstens 80 procent van de oude Noctis-klanten te behouden, werd dus ver overschreden.

De meest succesvolle lijnen N05, N06, N08 en N09, gelegen in het zuidoosten van de stad, laten zelfs een stijging van 12 procent noteren. Tussen 16 april en 9 mei maakten liefst 1.676 mensen gebruik van deze 4 Noctis-lijnen. De aanpassingen aan deze lijnen met extra aandacht voor de bediening van de universitaire campussen VUB/ULB en UCL is dus een succes.

Verdrievoudiging aantal Collecto-gebruikers

Ook de hervorming van de collectieve taxidienst Collecto bleek een voltreffer. De prijs werd voor gebruikers verlaagd van 8 naar 6 euro. Abonnees van de MIVB betalen zelfs maar 5 euro. Daardoor steeg het aantal gebruikers in april 2010 met liefst 60 procent tot 1.234 in vergelijking met een maand voordien.

Deze stijgende lijn zet zich trouwens door in de maand mei. Op 24 mei hadden al 1.737 mensen gebruik gemaakt van Collecto. Als deze trend zich doorzet, is het aantal gebruikers van Collecto eind mei gestegen tot 2.200 per maand. Dit is een verdrievoudiging van het aantal gebruikers in vergelijking met 2 maanden voordien.

Brussels minister Brigitte Grouwels is alvast verheugd met de hele hervorming. “Omwille van de besparingen moest het nachtelijk openbaar vervoer in Brussel hervormd worden. Bedoeling was om zogenaamde efficiëntiewinsten te boeken. Anders gezegd: met minder middelen meer realiseren. De eerste resultaten van Noctis en Collecto geven ons gelijk. Door de verdrievoudiging van het aantal gebruikers van Collecto blijft het aantal gebruikers van het nachtelijk openbaar vervoer in Brussel op hetzelfde niveau als voorheen. Voorts is de jaarlijkse kostprijs van het nachtelijk openbaar vervoer in Brussel gedaald met liefst 20 procent. Brussel blijft dus voortaan beschikken over een sterk nachtelijk openbaar vervoer tegen een lagere prijs voor de gebruiker en de belastingbetaler", stelt ze tevreden vast.


Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be