![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Steunt u de actie van Inge en Griet voor Gaza ? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
47 | 45,63% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
56 | 54,37% |
Aantal stemmers: 103. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#501 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Israel heeft de palestijnen in 1948 massaal etnisch gezuiverd uit wat Israel zou worden en hun gronden en huizen afgepakt. Enkel een minderheid mocht blijven. Nadien, in 1967, hebben ze wat overbleef van palestina ook bezet en bij Israel gehecht, maar de palestijnen nooit gelijke rechten gegeven. Ze gingen gewoon verder met het onteigenen van palestijnse gronden om deze aan joodse kolonisten te geven, deze politiek werd door talloze internationale instanties als puur racistisch omschreven. Is het zo verwonderlijk dat palestijnen een hekel hebben aan de "Yahudi"? Natuurlijk kun je zeggen dat de palestijnen de oorlog in 1948 begonnen zijn, en met de nazi's collaboreerden. Maar hoe kwam dat? Palestijnen werden bezet door GB en er was een groeiende migratie van Joden die duidelijk de bedoeling hadden palestina over te nemen en de palestijnen te verjagen of onderwerpen. De vijand van mijn vijand is mijn vriend, is een aloud gezegde in het midden oosten. In 1948 besloot de wereld, geshockeerd door wat er gebeurde tijdens WOII, de Joden hun eigen staat te geven. Allemaal goed en wel, maar daar woonden reeds mensen, de palestijnen, en die waren daar niet zo gelukkig mee. Achteraf gezien hadden ze beter ingestemd, maar hun verzet was begrijpelijk. Volgens de israelische Joodse historicus Benny Morris wist de israelische leider Ben Gurion heel goed dat de palestijnen dit plan niet zouden aanvaarden. Hij aanvaardde het plan officieel wel, maar was niet tevreden. Volgens het plan zou de helft van palestina naar de palestijnen gaan, dat vond hij geen goed idee. Bovendien zouden de palestijnen ook in de joodse staat een meerderheid vormen. De oorlog gaf hem de gelegenheid veel meer land te nemen dan toegestaan door de VN, en bovendien het gros van de palestijnen te verdrijven en hun land in te pikken. Volgens Benny Morris was dat een bewuste systematische politiek, bevolen door het hoogste niveau (Ben Gurion). Dat wil dus zeggen dat Ben Gurion een ordinaire oorlogsmisdadiger was en dat de staat Israel van bij het begin gebaseerd is op palestijns lijden. Overigens, hoe komt het dat Gaza zo overbevolkt is? Bijna alle inwoners van Gaza zijn nakomelingen van vluchtelingen die in 1948 uit Israel verdreven werden door het israelische leger en Joodse milities. Geen basis voor een goede verstandhouding, om het zacht uit te drukken... Laatst gewijzigd door tomm : 9 juni 2010 om 11:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#502 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb dit nu 3 keer gelezen en nog niet helemaal alles doorgespit (de links die je geeft, nog geen tijd voor) maar ik kan je één ding zeggen: je bent een aanwinst voor dit forum. Eindelijk weer eens iemand die iets te vertellen heeft, met een mening die onderbouwd is, origineel durft te zijn en duidelijk oprecht. Een verademing! Doe zo voort en laat je niet door persoonlijk gehakketak afleiden (desnoods is er een 'negeer' optie). Groeten van Kimberley ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#503 | |||||||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Vooraleer ik ten gronde antwoord op uw analyse, een opmerking: mijn aanval was beneden uw peil. Achteraf gezien is dat jammer want zo starten we natuurlijk niet op gelijke voet. Ik aanzag u als één van die talrijke andere trolls die hier opdagen om de Israëlische propaganda tot in den treure te komen herhalen zonder daarbij te argumenteren of iets meer te doen dan punt per punt klakkeloos te herhalen wat men hen voorschotelt. Ik heb me daarin vergist. U schrijft verstandige en interessante dingen - doorgaans een zeldzaamheid op dit forum - en met een aantal gedachtegangen kan ik het voor een deel ook eens zijn. Maar ik denk dat u ten gronde toch ongelijk heeft. Dat heeft voor een deel te maken met het feit dat u de gebeurtenissen voor een stuk los ziet van hun voorgeschiedenis en dus isoleert uit hun context. Terecht stelt u dat de vloot geen initiatief is van de IHH maar van een samenwerkingsverband. In oorsprong komt het initiatief van de Free Gaza Movement. die al sinds 2008 dit soort van campagnes voert en al herhaaldelijk - met succes - naar Gaza is gevaren om er hulpgoederen en mensen af te leveren. Die organisatie - en de organisaties waarmee ze samenwerken - vormen geen aanslag op de seculiere en progressieve organisaties of tendenzen elders. Ze zijn namelijk zelf bijzonder progressief en dat kan je vaststellen als je op hun website bekijkt met wie ze waar samenwerken. Onder affiliates zie je de lijst van lokale afdelingen in meer dan 30 landen waarvan het grootste deel in West-Europa. Als je wat verder zoekt en bekijkt wie de mensen zijn, stel je vast dat de hele organisatie zeer ver afstaat van alles wat met fundamentalisme te maken heeft. Citaat:
Als u Erdogan een fascist noemt, is dat etiket misschien ook en nog meer van toepassing op het Turkse leger. Ik stel overigens vast dat de beweging voor een Vrij Gaza in Turkije weliswaar gedomineerd maar niet beperkt wordt tot islamitische organisaties. De gehele linkerzijde houdt er gelijkaardige standpunten en een gelijkaardige praktijk op na: de solidariteit is zowat algemeen. Maar het is waar, in dit geval ging de aandacht vooral naar het IHH dat het grootste schip gecharterd had. U noemt het hele konvooi verder Citaat:
Dat bij dit initiatief - net als bij eerdere pogingen om de blokkade te doorbreken - islamitische en zelfs integristische organisaties en personen betrokken zijn die bepaald niet onbesproken zijn, lijkt me niet meer dan normaal. Ik vind dat ook geen probleem zolang duidelijk is wat het opzet van de acties is. Als het gaat om het doorbreken van de blokkade, dan is dat een primaire en elementaire zaak. Om dat te bereiken moet je samenwerken in fronten of koepels en natuurlijk zitten daar mensen en organisaties in waar je het minder mee eens bent en waarmee je op belangrijke punten van mening verschilt. Maar dat is erg opvallend: vele analyses over deze specifieke vloot focussen op de organisaties waarmee we ons hier het minst kunnen identificeren en daarmee vervalst men voor een deel de discussie. Ik denk dat we de Turkse steun aan het konvooi, aan Palestina en hun voortrekkersrol in deze ook moeten zien als de uitdrukking van hun groeiend verbond met Iran en Syrië, de belangrijkste beschermheren van Hamas. Turkije koestert de ambitie een invloedrijke speler in het Midden-Oosten te zijn. Daar passen geostrategische initiatieven bij. Maar dat geldt natuurlijk voor alle spelers in de regio. Het is duidelijk dat de VS Israël zien en nodg hebben als regionale poot in de regio en het is geen geheim dat Israël bijvoorbeeld veel minder begaan is met de Palestijnen in Gaza of het grondgebied danwel met de natuurlijke gasvoorraden die daar voor de kust liggen. In dat soort geostrategische overwegingen geldt geen ethiek maar alleen belangen. Dat aanklagen is terecht maar dan wel across the board. Citaat:
Hun standpunt over het konvooi en de eerdere pogingen om de blokkade te doorbreken, verschillen nauwelijks van wat Hamas daarover zegt en dat leunt overigens dicht aan bij wat Fatah erover zegt. Als er in de Palestijnse gebieden één zaak is waarover duidelijke eenheid bestaat, is het wel het doorbreken van de blokkade. Natuurlijk werken humanitaire organisaties (ngo's maar ook de UNWRA en anderen) met Hamas samen. Dat kan ook niet anders aangezien zij er de facto het bestuur waarnemen en daarvoor overigens door de verkiezingen gelegitimeerd werden. We kunnen dat heel erg betreuren (en dat doe ik ook) maar tot nader order is Hamas de democratische uitdrukking van de wil van de Palestijnse bevolking. Ik spreek daarmee uw analyse van de praktijk van Hamas niet tegen, want die gaat zelfs nog verder dan wat u aanhaalt en uw kritiek op Hamas is dus terecht. Maar daarover toch twee bedenkingen: - het is geen geheim dat het juist de staat Israël is die Hamas zowel praktisch als financieel heeft gesteund bij de oprichting ervan. Hun doel was duidelijk: de eenheid onder de Palestijnen breken en naast het linkse, seculiere deel een integristische fractie creëren waarmee niet te onderhandelen valt en die je tot het einde der tijden als vijand kan beschouwen en door een groot deel van de wereld ook als dusdanig zal gepercipieerd worden. Daarin is Israël zeer goed gelukt. ter illustratie enkele citaten: Citaat:
Citaat:
Citaat:
- Wat is Hamas? Een terroristische organisatie volgens sommige partijen en landen. Maar zoals Amos Oz schrijft: Citaat:
Amos Oz schrijft verder in het artikel: Citaat:
Maar dat is niet hetzelfde als Hamas steunen. Jij schrijft: Citaat:
Citaat:
Het resultaat van de actie was snel en helder: verschillende Israëlische en Joodse partijen, organisaties, burgers, studenten, intellectuelen en kunstenaars hebben zich bijzonder duidelijk en fel tegen de acties afgezet. In Haifa, Jeruzalem en Tel aviv waren de dag zelf betogingen en de zaterdag erop was er een grote demonstratie in Tel Aviv tegen dit soort praktijken. Een voorbeeld van zo'n Joods, links en seculier intellectueel die zich tegen de misdaden van Israël afzet is bijvoorbeeld Gilad Atzmon. Hij schrijft: Citaat:
Ik zag daarvan nog een aantal illustraties hier in België waar op de betoging tegen de Israëlische aanval ook Joden aanwezig waren. Religieuze en orthodoxe joden maar ook de Union Progressiste des Juifs de Belgique. Ik denk dus dat uw analyse fout is. Ik kan uw conclusie Citaat:
Het is overigens duidelijk dat de slachtpartij alleen maar zal aanzetten tot nieuwe initiatieven om de blokkade te doorbreken. Los van de grote woorden die Erdogan en Iran hebben uitgesproken, wordt er nu al concreet gewerkt aan de voorbereiding van een nieuwe vloot en het organiseren van voetmarsen vanuit diverse landen naar Gaza. Het incident is bijzonder pijnlijk en ik denk dat zowel de activisten als Israël de confrontatie en de impact verkeerd hebben ingeschat, maar het zal voor een verdubbeling van de inspanningen zorgen aan de kant van de activisten en Israël zal vroeg of laat moeten vaststellen dat geweld geen enkele oplossing dichterbij brengt maar het probleem alleen verergert. En dat moet me van het hart: in uw analyse bekritiseert u zowat alle betrokken partijen, met uitzondering van Israël. Ik vind dat onvergeeflijk, eigenlijk. Ik laat het de progressieve Joodse Gemeenschap in België in uw plaats doen: Citaat:
Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 9 juni 2010 om 11:47. |
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#504 |
Schepen
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#505 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat Israel betreft ben ik het roerend eens met Neturei Karta.
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen" Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#506 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De nieuwe Rood (links) - Bruin (neo-nazi) - Groen (islam) As
![]() |
![]() |
![]() |
#507 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#508 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het IDF plaatst aangepaste of uit de context gerukte foto's (van zgn. in beslag genomen goederen en wapens op de Marmara) waarvan sommigen dateren van 2003 en anderen van 2006 :
link This is a classic propaganda technique : while we are busy discussing the authenticity of the photos, they are conveniently masking the fact that, in the eyes of international law, not only is the continuation of the blockade illegal, but, as the occupying power, Israel has the duty to ensure the safe delivery of the humanitarian aid. In addition, the attack on the flotilla in international waters being illegal, the passengers had the legitimate right to rebel, provided they – the passengers – made use of « proportionate force », which was the case.
Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 9 juni 2010 om 17:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#509 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een bijzonder interessante analyse met meer informatie over de achtergronden van de Turske, Israëlische en Amerikaanse houding:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#510 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Wiki: Citaat:
Laatst gewijzigd door ShoshannaKimberley : 9 juni 2010 om 20:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#511 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Wat is dat voor een redenering...Joden mogen geen eigen land hebben omdat "men" anders antisemitistisch zou kunnen worden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#512 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#513 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De secundaire bron heeft in dit geval geen enkel belang, je kan zelf, persoonlijk, op je eentje naar de flickr pagina van het IDF gaan (de link staat op hun homepagina), daar de foto's bekijken en daar ook de specificaties van de foto's zelf opvragen. Dat is dus de primaire bron: de foto's die het IDF zelf op hun eigen pagina plaatst. Ik mag hopen dat u dat als bron aanvaardbaar vindt?
Dat is dus slechts een kwestie van een paar klikjes, helemaal niet zo moeilijk. Dan stel je vast dat een aantal van die foto's gemaakt zijn in 2003 en 2006 en dus geen reet vandoen hebben met wat recent gebeurd is. Citaat:
2) Indymedia.be is niet op de fles maar heeft een ander initiatief genomen, met name www.dewereldmorgen.be. 3) Indymedia.be heeft geen enkel proces aan hun been en dus evenmin voor antisemitisme. Telkens u het woord 'objectief' in de mond neemt, verwordt dat woord tot een gore slijmbal.
Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 9 juni 2010 om 21:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#514 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#515 | |
Banneling
|
![]() Doe het zelf met
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#516 |
Minister
|
![]() Ah, dus oppositie tegen kolonialisme en imperialisme staat nu plots gelijk aan antisemitisme?
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen" Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#517 |
Minister
|
![]() Nee, vooral wegens het koloniale karakter van de zionistische staat.
![]() |
![]() |
![]() |
#518 |
Minister
|
![]() Dat verklaart waarschijnlijk het gebrek aan argumenten van de kant van de zionisten hier...
![]() |
![]() |
![]() |
#519 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#520 | |
Banneling