Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Steunt u de actie van Inge en Griet voor Gaza ?
Ja 47 45,63%
Neen 56 54,37%
Aantal stemmers: 103. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juni 2010, 10:51   #501
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Godsdienstig gemotiveerd antisemitisme van de Arabieren is een van de belangrijkste oorzaken dat dit conflict bestaat.
U moet de zaken niet omdraaien. Antisemitisme in de Arabische wereld was veel kleiner dan in Europa TOT midden 20ste eeuw. De Israelische misdaden tegen de palestijnen (een Arabisch volk) hebben uiteraard tot antisemitisme geleid in heel de Arabische wereld, en in het bijzonder bij de palestijnen, NIET omgekeerd.
Israel heeft de palestijnen in 1948 massaal etnisch gezuiverd uit wat Israel zou worden en hun gronden en huizen afgepakt. Enkel een minderheid mocht blijven. Nadien, in 1967, hebben ze wat overbleef van palestina ook bezet en bij Israel gehecht, maar de palestijnen nooit gelijke rechten gegeven. Ze gingen gewoon verder met het onteigenen van palestijnse gronden om deze aan joodse kolonisten te geven, deze politiek werd door talloze internationale instanties als puur racistisch omschreven. Is het zo verwonderlijk dat palestijnen een hekel hebben aan de "Yahudi"?

Natuurlijk kun je zeggen dat de palestijnen de oorlog in 1948 begonnen zijn, en met de nazi's collaboreerden. Maar hoe kwam dat? Palestijnen werden bezet door GB en er was een groeiende migratie van Joden die duidelijk de bedoeling hadden palestina over te nemen en de palestijnen te verjagen of onderwerpen. De vijand van mijn vijand is mijn vriend, is een aloud gezegde in het midden oosten.
In 1948 besloot de wereld, geshockeerd door wat er gebeurde tijdens WOII, de Joden hun eigen staat te geven. Allemaal goed en wel, maar daar woonden reeds mensen, de palestijnen, en die waren daar niet zo gelukkig mee. Achteraf gezien hadden ze beter ingestemd, maar hun verzet was begrijpelijk.
Volgens de israelische Joodse historicus Benny Morris wist de israelische leider Ben Gurion heel goed dat de palestijnen dit plan niet zouden aanvaarden. Hij aanvaardde het plan officieel wel, maar was niet tevreden.
Volgens het plan zou de helft van palestina naar de palestijnen gaan, dat vond hij geen goed idee. Bovendien zouden de palestijnen ook in de joodse staat een meerderheid vormen. De oorlog gaf hem de gelegenheid veel meer land te nemen dan toegestaan door de VN, en bovendien het gros van de palestijnen te verdrijven en hun land in te pikken. Volgens Benny Morris was dat een bewuste systematische politiek, bevolen door het hoogste niveau (Ben Gurion). Dat wil dus zeggen dat Ben Gurion een ordinaire oorlogsmisdadiger was en dat de staat Israel van bij het begin gebaseerd is op palestijns lijden. Overigens, hoe komt het dat Gaza zo overbevolkt is?
Bijna alle inwoners van Gaza zijn nakomelingen van vluchtelingen die in 1948 uit Israel verdreven werden door het israelische leger en Joodse milities. Geen basis voor een goede verstandhouding, om het zacht uit te drukken...

Laatst gewijzigd door tomm : 9 juni 2010 om 11:07.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2010, 11:06   #502
ShoshannaKimberley
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CARLAPALESTINA Bekijk bericht
WAAROM IK TEGEN DE BOOTACTIE BEN (BIS)

Toen ik vanmiddag op mijn werk bericht #420 van de zogenaamde Ministe van Agitatie las – viel ik bijna van mijn stoel. Ik heb zelden zo’n venijnige reactie – zo vol kwade trouw – op een eerlijke brief van mij gelezen.

Het heerschap dat zich Ministe van Agitatie noemt – ik zal hem voortaan maar gewoon agitatieheertje noemen – begint met te suggereren dat ik mijn tussenkomst op dit discussieforum in opdracht van de Israëlische regering – of zelfs in hun (loondienst) – zou hebben geschreven ! Hoe haalt hij het in zijn hoofd ! Waar in mijn tussenkomst zeg ik dat ik van de Israëlische regering hou ? Kan dat mannetje wel lezen ? Ik ben een anarchistisch wijf – ik hou van geen enkele regering. Maar het is natuurlijk een bekende propagandatechniek : als je niet van een boodschap houdt dan maak je gewoon de boodschapper zwart. Iemand die niet denkt zoals jij – die beschuldig je er gewoon van dat zij een lakei of een hoer is van de machthebbers. Je hoeft dan niet meer met serieuze argumenten in te gaan op haar betoog.

Zo begon ik mijn eigen tussenkomst (#413) met de woorden : ‘De Belgische actievoerders die gearresteerd werden, waaronder Griet Deknopper en Inge Neefs, ken ik niet persoonlijk.’ En het agitatieheertje weet daarop niets beters te verzinnen dan : ‘Propagandatechniek 1 : vereng het aantal actievoerders van vijf tot twee.’ Nu breek mijn klomp ! Ik dacht dat het discussieforum als titel droeg – Steun voor Vlaamse Inge Neefs en Griet Deknopper op konvooi Gaza ! Dus daarom – en daarom alleen heb ik die eerste zin geschreven. Om daarachter een door de Israëlische regering gesponsorde propagandatechniek te zoeken – daarvoor moet je al behoorlijk paranoïde en geschift zijn. Zielig gewoon. Dat agitatieheertje zou beter een behandeling volgen om zijn paranoïde hersenspinsels in bedwang te houden. Ik méén dat. En als hij zich nog eens op een discussieforum waagt dan moet hij eerst maar eens goed lezen waarover de discussie gaat. Of is dat teveel gevraagd ? Je weet nooit – met zo’n geagiteerd mannetjesbrein.

Op de rest van zijn paranoïde hersenspinsels ga ik verder niet in. Ik kan het spelletje even goed – en zelfs beter – dan hij spelen. Wat denk je van de volgende suggesties ?
Propagandatechniek 1 : maak de boodschapper verdacht door te suggereren dat zij denkt en schrijft in opdracht van politieke machthebbers.
Propagandatechniek 2 : verknip en versnipper haar tekst en stel elke zin in een zo verdacht mogelijk daglicht. ‘Maak een groteske van uw politieke tegenstander’ – schrijft het agitatieheertje. Juist ja – ik had het niet beter kunnen zeggen.
Propagandatechniek 3 : noem wat je tegenstander schrijft leugens – natuurlijk zonder het woord ‘leugen’ te gebruiken.
Propagandatechniek 4 : gooi je tussenkomst in het discussieforum op een godsonmogelijk nachtelijk uur – als normale werkende mensen al lang slapen. Denk je nu echt dat ik in het holst van de nacht de verbale keutels van een gefrustreerd mannetje ga lezen ? Ik ben een hardwerkende vrouw die in het volle leven sta – met veel engagement. En liefst bij daglicht. Heeft het agitatieheertje misschien geen gezin ? Of werk ? Gepensioneerd ? Zielig alleen ? Tijd te veel ? Slaapstoornissen ? Hij geeft mijn tussenkomst zelfs punten – ‘Inhoud = 0 vorm = 4/10’. Laat me eens raden ? Een gepensioneerd onderwijzertje ? Lang geleden dat ik punten kreeg voor een ‘opstelletje’. Jezusmohammed !

Ach zo – agitatieheertje. Ik ken dus geen Palestijnen ? Of allochtonen ? Of moslims ? Wel ik moet je teleurstellen. Ik werk dagelijks met tientallen mensen met even zovele nationaliteiten en achtergronden. Ik weet dus wat er gebeurt in de wereld – niet uit boekjes of websites – maar in levenden lijve. Ik kan op de wereldproblemen gezichten kleven.

Ik heb het discussieforum nu al een paar dagen gevolgd – en ik moet bekennen dat ik zwaar teleurgesteld ben door het erbarmelijke niveau ervan. Soms zijn het gewoon ordinaire scheldpartijen heen en weer – en wordt de oorspronkelijke vraagstelling zelfs volledig uit het oog verloren. De oorspronkelijke stelling luidde – ik herhaal het – Steun voor Vlaamse Inge Neefs en Griet Deknopper op konvooi Gaza ! Weet je nog ? Ik heb geprobeerd hier heel inhoudelijk op in te gaan. En ik ga het nog een keer proberen – maar ik vrees dat dat met heertjes als de Ministe van Agitatie en eendimensionaal ‘denkende’ tuttebellen als Breezertrut boter aan de galg is. Als ik zelf niet links was – zou ik nog gaan geloven dat links denken de hersenkwabben aantast. Ik hou trouwens niet van die tegenstelling tussen links en rechts. Ik prefereer een rechtse man of vrouw die durft na te denken en te twijfelen boven een links heertje of wijfje dat zich wentelt in de eeuwig herkauwde zekerheden.

Om op de oorspronkelijke vraagstelling van dit discussieforum in te gaan – ik vind dat de Vlaamse Inge Neefs en Griet Deknopper onze steun niet verdienen. Op geen enkele manier. En wel om de volgende drie redenen.

(1) De bootactie waaraan zij hebben deelgenomen zet de seculiere en linkse democratische krachten in Turkije in de zeik. Ik verklaar me nader. De Turkse islamisten hadden natuurlijk alle belang bij de bootactie. Ik heb vorig weekend nog een lang gesprek gehad met een van mijn Turkse vrienden – Sela. Hij is opgegroeid in de Limburgse mijnstreek maar heeft zijn tienerjaren doorgebracht in een staatsinternaat (strekking Ataturk) in Istanbul. We waren aanwezig op een huwelijksfeest van een gemeenschappelijke vriend. Bijna alle Turken daar aanwezig – allemaal seculiere en linkse mensen – hadden dezelfde mening over de bootactie. Opgezette flauwekul bedoeld voor binnenlands gebruik – menen ze. De islampartij van Erdogan probeert de vrijzinnige militairen te counteren. En daarmee natuurlijk ook de seculiere krachten in Turkije – die tegen hoofddoeken zijn, tegen de onderdrukking van de vrouw en voor een democratische rechtsstaat naar Europees model. Het Turkse leger onderhoudt al lange tijd goede relaties met Israel. Niks beter om die verstandhouding te saboteren dan middels die zogenaamde ‘vredelievende’ bootactie. Ik ben – net zoals mijn Turkse vrienden – geen voorstander van militairen. Maar tot nu toe zijn zij helaas de enigen in Turkije die over voldoende macht beschikken om fascisten als Erdogan – en zijn aanhang van Grijze Wolven – een halt toe te roepen. Dus wat Inge Neefs en Griet Deknopper de facto hebben gedaan – zonder het zelf te beseffen en met de ‘beste’ bedoelingen – is de reactionaire krachten binnen Turkije vrij spel te geven. De bootactie diende alleen maar om de visie van Ataturk van een geseculariseerd Turkije in diskrediet te brengen ten voordele van een geïslamiseerd Turkije. Lees : http://www.presseurop.eu/nl/content/...sel-de-rug-toe

Officieel was de bootactie een gezamenlijke actie van vijf organisaties. Maar in de praktijk werd heel de actie gekaapt door de IHH. De eerste boot van de flotilla – het schip waar ook de meest gewelddadige confrontatie plaatsvond – was in handen van deze IHH. Wat is die IHH ? Volgens Inge Neefs en Griet Deknopper een vredelievende humanitaire Turkse hulporganisatie. Ze zou zelfs als een der eersten hulp hebben geboden na de aardbeving in Haiti. Ach – hoe naïef kan je wel zijn ! Ik zou iedereen ten stelligste aanraden om die organisatie eens stevig te googlen – voer gewoon de woorden ‘IHH’ en ‘terrorisme’ in. En je kan rustig alle duidelijk pro-Israëlische websites overslaan. Ook op onverdachte websites wordt IHH een fundamentalistische organisatie genoemd die al meer dan tien jaar gewelddadig actief is in de belangrijkste brandhaarden op de planeet – Bosnië, Tsjetsjenië, Irak, Afghanistan. Het is voor mij zonneklaar dat de andere organisaties die hebben deelgenomen aan de bootactie door deze IHH in de luren werden gelegd. Wil je meer informatie over deze IHH – die de eigenlijke drijfkracht was achter de gewelddadige bootactie – lees dan :

http://www.terrorism-info.org.il/mal...hamas_e109.pdf

http://www.diis.dk/graphics/Publicat...2006-7.web.pdf

Sorry – agitatieheertje – maar soms moet je ook al eens iets meer lezen dan een korte slogan. Of krijgt je mannetjesbrein misschien hoofdpijn van een tekst langer dan drie regels ?

(2) De bootactie waaraan Inge Neefs en Griet Deknopper hebben deelgenomen zet de seculiere en linkse democratische krachten in Gaza en de andere Palestijnse gebieden in de zeik. Ik verklaar me nogmaals nader. Het is duidelijk dat tussen IHH en Hamas stevige banden bestaan. De bootactie was natuurlijk ook bedoeld om de positie van Hamas binnen de Palestijnse gebieden te versterken. Wie of wat Hamas is – hoeft verder geen verklaring. Dat hoop ik tenminste. In Gaza vervolgen en vermoorden de aanhangers van Hamas systematisch alle Palestijnen die niet hun antidemocratisch en moslimfundamentalistisch gedachtegoed steunen. Palestijnse democraten, Palestijnse christenen, onafhankelijke intellectuelen, Arabische feministen – noem maar op. In Gaza heerst de dictatuur van de sharia. Ik hoop dat Inge Neefs en Griet Deknopper nooit aan den lijve moeten ondervinden wat dat betekent. Ik begrijp het echt niet – als linkse en onafhankelijke vrouw – hoe je zo’n smeerlapperij kan steunen. Hoe kan je in België zo op je hoede zijn voor de propaganda van extreemrechts maar er in Turkije of Palestina stekeblind voor blijven ? Ik ben een onafhankelijk wijf met een prachtig hoofd – en ben dus niet van plan dat te verdonkeremanen onder een door de sharia opgelegde vod. Vergis je niet – ik spreek hier ook in naam van mijn Arabische, Turkse en Iraanse vriendinnen. Ook wijven die geen vod rond hun kop willen. En ja – zo’n vriendinnen heb ik – agitatieheertje. Close but no cigar.

(3) De bootactie waaraan Inge Neefs en Griet Deknopper hebben deelgenomen zet de linkse vredesactivisten in Israël in de zeik. Misschien zijn sommigen zo verblind in hun haat tegen Israël of de Joden in het algemeen – dat ze vergeten dat er ook miljoenen Joden niet akkoord gaan met de huidige politiek van Israël tegenover hun Palestijnse Semitische broeders en zusters. De huidige Israëlische machthebbers kunnen dankzij de bootactie helaas weer eens zwaaien met het argument hoe kwaadwillig en gewelddadig de tegenstander is. En hoe elke Israëlische vredesduif het eigen volk in gevaar brengt – en dus in feite een verrader is.

Ik vat het nog even samen. Ik ben tégen steun aan Vlaamse Inge Neefs en Griet Deknopper voor vloot Gaza ! En wel om drie redenen :
(1) De actie zet de seculiere en linkse democratische krachten in Turkije in de zeik.
(2) De actie zet de seculiere en linkse democratische krachten in Gaza en de andere Palestijnse gebieden in de zeik.
(3) De bootactie zet de linkse vredesactivisten in Israël in de zeik.

Wie met één actie zoveel linkse en democratische krachten in de zeik zet – is wat mij betreft een naïeve domoor – in het beste geval – of een reactionaire blindganger. Hoe nobel en ‘idealistisch’ de drijfveren van Inge Neefs en Griet Deknopper ook mogen wezen – zij zijn de objectieve bondgenoten van alle machten in het Midden-Oosten – en ver daarbuiten – die heersen door oorlog en onderdrukking. En die de mensheid aan de rand van de afgrond brengen.

Zo – agitatieheertje en breezertrutje. U merkt het – hier spreekt een vrouw met ballen. Een vrouw die weet wat argumenteren is. Die onafhankelijk en vrij durft te denken en te handelen. Die elke dag diepe vreugde beleeft aan haar contacten met haar medemensen – van welk geloof of gezindheid ook. En die ook niet te beroerd is om het forumlid Garfield (Europees Commissaris) een dikke zoen te geven voor de mooie woorden van steun (reactie #443) – waarmee hij het agitatieheertje op zijn plaats zet : ‘U tracht hier een nieuw lid te veroordelen, maar bent vooral zielig in die poging. Iemand die solidair is met de arabieren in gaza moet dus automatisch en klakkeloos de turkse verklaring mbt deze "vredesvloot" overnemen om serieus aanzien te worden’.

Bedankt – Garfieldje. Je geeft me gelukkig weer wat vertrouwen in de intellectuele capaciteiten van mannen. Ik vergeef je zelfs die Vlaamse vlag onder je naam. Je bent gewoon een fijne en intelligente heer – die een nieuw forumlid welkom heet en niet afzeikt met paranoïde prietpraat.

En nu – dames en heren – weer wat meer inhoud in dit discussieforum. Ja ?
Beste Carla,

Ik heb dit nu 3 keer gelezen en nog niet helemaal alles doorgespit (de links die je geeft, nog geen tijd voor) maar ik kan je één ding zeggen: je bent een aanwinst voor dit forum.

Eindelijk weer eens iemand die iets te vertellen heeft, met een mening die onderbouwd is, origineel durft te zijn en duidelijk oprecht.

Een verademing! Doe zo voort en laat je niet door persoonlijk gehakketak afleiden (desnoods is er een 'negeer' optie).

Groeten van Kimberley !
ShoshannaKimberley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2010, 11:33   #503
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CARLAPALESTINA Bekijk bericht
WAAROM IK TEGEN DE BOOTACTIE BEN (BIS)

Vooraleer ik ten gronde antwoord op uw analyse, een opmerking: mijn aanval was beneden uw peil. Achteraf gezien is dat jammer want zo starten we natuurlijk niet op gelijke voet. Ik aanzag u als één van die talrijke andere trolls die hier opdagen om de Israëlische propaganda tot in den treure te komen herhalen zonder daarbij te argumenteren of iets meer te doen dan punt per punt klakkeloos te herhalen wat men hen voorschotelt.
Ik heb me daarin vergist. U schrijft verstandige en interessante dingen - doorgaans een zeldzaamheid op dit forum - en met een aantal gedachtegangen kan ik het voor een deel ook eens zijn. Maar ik denk dat u ten gronde toch ongelijk heeft.

Dat heeft voor een deel te maken met het feit dat u de gebeurtenissen voor een stuk los ziet van hun voorgeschiedenis en dus isoleert uit hun context.

Terecht stelt u dat de vloot geen initiatief is van de IHH maar van een samenwerkingsverband. In oorsprong komt het initiatief van de Free Gaza Movement. die al sinds 2008 dit soort van campagnes voert en al herhaaldelijk - met succes - naar Gaza is gevaren om er hulpgoederen en mensen af te leveren.

Die organisatie - en de organisaties waarmee ze samenwerken - vormen geen aanslag op de seculiere en progressieve organisaties of tendenzen elders. Ze zijn namelijk zelf bijzonder progressief en dat kan je vaststellen als je op hun website bekijkt met wie ze waar samenwerken. Onder affiliates zie je de lijst van lokale afdelingen in meer dan 30 landen waarvan het grootste deel in West-Europa. Als je wat verder zoekt en bekijkt wie de mensen zijn, stel je vast dat de hele organisatie zeer ver afstaat van alles wat met fundamentalisme te maken heeft.

Citaat:
(1) De bootactie waaraan zij hebben deelgenomen zet de seculiere en linkse democratische krachten in Turkije in de zeik.
Ik kan de situatie in Turkije eerlijk gezegd niet voldoende beoordelen om dat te bevestigen of te ontkennen. Het is zonder twijfel zo dat de kwestie Gaza ook voor binnenlands gebruik aangewend wordt. Het zou me niets verbazen dat dat ook in Turkije zo is. Ik ben het voor een deel eens met uw analyse over de krachtsverhoudingen in Turkije en uw afkeer van Erdogan en zijn visie op Turkije, al dicht u het Turks leger teveel progressieve en democratische intenties toe. Niet vergeten hoe juist dat leger in 1960, 1971 en 1980 staatsgrepen heeft gepleegd waarbij vooral die laatste tot zeer veel en harde repressie heeft geleid tegen linkse en progressieve krachten.
Als u Erdogan een fascist noemt, is dat etiket misschien ook en nog meer van toepassing op het Turkse leger.

Ik stel overigens vast dat de beweging voor een Vrij Gaza in Turkije weliswaar gedomineerd maar niet beperkt wordt tot islamitische organisaties. De gehele linkerzijde houdt er gelijkaardige standpunten en een gelijkaardige praktijk op na: de solidariteit is zowat algemeen. Maar het is waar, in dit geval ging de aandacht vooral naar het IHH dat het grootste schip gecharterd had.

U noemt het hele konvooi verder

Citaat:
Opgezette flauwekul bedoeld voor binnenlands gebruik
Maar dat wordt tegengesproken door de feiten. Ten eerste is het geen flauwekul maar keiharde realiteit: de blokkade bestaat, ze is illegaal en wordt internationaal veroordeeld. Deze vloot is (als ik het goed heb) de achtste poging om de blokkade te doorbreken en er hebben daarnaast initiatieven plaatsgevonden om bv. over land met 100 vrachtwagens hetzelfde te doen. Bovendien bestond de vloot uit meer dan één schip en waren er mensen van 40 nationaliteiten aan boord. Dat allemaal verengen tot het binnenlands gebruik door Turkije is nogal kort door de bocht en het klopt niet met de realiteit.

Dat bij dit initiatief - net als bij eerdere pogingen om de blokkade te doorbreken - islamitische en zelfs integristische organisaties en personen betrokken zijn die bepaald niet onbesproken zijn, lijkt me niet meer dan normaal. Ik vind dat ook geen probleem zolang duidelijk is wat het opzet van de acties is. Als het gaat om het doorbreken van de blokkade, dan is dat een primaire en elementaire zaak. Om dat te bereiken moet je samenwerken in fronten of koepels en natuurlijk zitten daar mensen en organisaties in waar je het minder mee eens bent en waarmee je op belangrijke punten van mening verschilt. Maar dat is erg opvallend: vele analyses over deze specifieke vloot focussen op de organisaties waarmee we ons hier het minst kunnen identificeren en daarmee vervalst men voor een deel de discussie.

Ik denk dat we de Turkse steun aan het konvooi, aan Palestina en hun voortrekkersrol in deze ook moeten zien als de uitdrukking van hun groeiend verbond met Iran en Syrië, de belangrijkste beschermheren van Hamas. Turkije koestert de ambitie een invloedrijke speler in het Midden-Oosten te zijn. Daar passen geostrategische initiatieven bij. Maar dat geldt natuurlijk voor alle spelers in de regio. Het is duidelijk dat de VS Israël zien en nodg hebben als regionale poot in de regio en het is geen geheim dat Israël bijvoorbeeld veel minder begaan is met de Palestijnen in Gaza of het grondgebied danwel met de natuurlijke gasvoorraden die daar voor de kust liggen. In dat soort geostrategische overwegingen geldt geen ethiek maar alleen belangen. Dat aanklagen is terecht maar dan wel across the board.
Citaat:
(2) De bootactie waaraan Inge Neefs en Griet Deknopper hebben deelgenomen zet de seculiere en linkse democratische krachten in Gaza en de andere Palestijnse gebieden in de zeik.
Dat is volstrekte onzin. Mijn politieke sympathie leunt het dichtst aan bij de standpunten en praktijk van het Popular Front for the Liberation of Palestine die samen met Hamas en twee kleinere partijen de facto het bestuur in Gaza uitmaken. Ik volg dat PFLP en hun analyses op de voet omdat het een heldere bron van informatie is en ze een zeer duidelijk links, seculier en progressief standpunt innemen.

Hun standpunt over het konvooi en de eerdere pogingen om de blokkade te doorbreken, verschillen nauwelijks van wat Hamas daarover zegt en dat leunt overigens dicht aan bij wat Fatah erover zegt. Als er in de Palestijnse gebieden één zaak is waarover duidelijke eenheid bestaat, is het wel het doorbreken van de blokkade.

Natuurlijk werken humanitaire organisaties (ngo's maar ook de UNWRA en anderen) met Hamas samen. Dat kan ook niet anders aangezien zij er de facto het bestuur waarnemen en daarvoor overigens door de verkiezingen gelegitimeerd werden. We kunnen dat heel erg betreuren (en dat doe ik ook) maar tot nader order is Hamas de democratische uitdrukking van de wil van de Palestijnse bevolking.

Ik spreek daarmee uw analyse van de praktijk van Hamas niet tegen, want die gaat zelfs nog verder dan wat u aanhaalt en uw kritiek op Hamas is dus terecht.

Maar daarover toch twee bedenkingen:

- het is geen geheim dat het juist de staat Israël is die Hamas zowel praktisch als financieel heeft gesteund bij de oprichting ervan. Hun doel was duidelijk: de eenheid onder de Palestijnen breken en naast het linkse, seculiere deel een integristische fractie creëren waarmee niet te onderhandelen valt en die je tot het einde der tijden als vijand kan beschouwen en door een groot deel van de wereld ook als dusdanig zal gepercipieerd worden. Daarin is Israël zeer goed gelukt.

ter illustratie enkele citaten:

Citaat:
Israeli Prime minister Ehud Olmert said “Netanyahu established Hamas, gave it life, freed Sheikh Yassin and gave him the opportunity to blossom”
Citaat:

according to several current and former U.S. intelligence officials, beginning in the late 1970s, Tel Aviv gave direct and indirect financial aid to Hamas over a period of years.

Israel “aided Hamas directly — the Israelis wanted to use it as a counterbalance to the PLO (Palestinian Liberation Organization),” said Tony Cordesman, Middle East analyst for the Center for Strategic Studies.

Israel’s support for Hamas “was a direct attempt to divide and dilute support for a strong, secular PLO by using a competing religious alternative,” said a former senior CIA official.
En het meest heldere citaat:

Citaat:
“The thinking on the part of some of the right-wing Israeli establishment was that Hamas and the others, if they gained control, would refuse to have any part of the peace process and would torpedo any agreements put in place,” said a U.S. government official who asked not to be named.

“Israel would still be the only democracy in the region for the United States to deal with,” he said.
(links en meer details staan hier)

- Wat is Hamas? Een terroristische organisatie volgens sommige partijen en landen. Maar zoals Amos Oz schrijft:

Citaat:
Hamas is not just a terrorist organization. Hamas is an idea, a desperate and fanatical idea that grew out of the desolation and frustration of many Palestinians. No idea has ever been defeated by force — not by siege, not by bombardment, not by being flattened with tank treads and not by marine commandos. To defeat an idea, you have to offer a better idea, a more attractive and acceptable one
(Amos Oz)

Amos Oz schrijft verder in het artikel:

Citaat:
Every attempt to use force ... as a means of smashing problems and squashing ideas, will lead to more disasters, just like the one we brought on ourselves in international waters, opposite Gaza’s shores.
Er zit dus niets anders op dan op een andere manier dan via geweld met Hamas om te gaan en te ijveren voor vrede. Vrede komt er door onderhandeling met je vijand. Voor Israël is dat in dit geval Hamas. Er zal niets anders opzitten.

Maar dat is niet hetzelfde als Hamas steunen. Jij schrijft:

Citaat:
Ik begrijp het echt niet – als linkse en onafhankelijke vrouw – hoe je zo’n smeerlapperij kan steunen. Hoe kan je in België zo op je hoede zijn voor de propaganda van extreemrechts maar er in Turkije of Palestina stekeblind voor blijven ?
Maar de realiteit in Gaza aanvaarden en vaststellen dat Hamas daar de uitdrukking is van een groot deel van de wil van de bevolking, is niet hetzelfde als Hamas steunen. Als je overigens op de site van freegaza kijkt met wie zij samenwerken, zal je ook vaststellen dat het doorgaans om ngo's gaat en niet zozeer Hamas zelf, zelfs al werken ze ook daarmee samen.

Citaat:
(3) De bootactie waaraan Inge Neefs en Griet Deknopper hebben deelgenomen zet de linkse vredesactivisten in Israël in de zeik.
Deze stelling lijkt me nog meer foutief dan de vorige. Er bestaat in Israël en de Joodse gemeenschap in het algemeen natuurlijk een niet onbelangrijke groep mensen die het beleid van Israël bekritiseren. Ik zal de eerste zijn om dat te erkennen, al was het maar omdat ik grote delen van mijn informatie, inzichten en analyses bij hen haal.

Het resultaat van de actie was snel en helder: verschillende Israëlische en Joodse partijen, organisaties, burgers, studenten, intellectuelen en kunstenaars hebben zich bijzonder duidelijk en fel tegen de acties afgezet. In Haifa, Jeruzalem en Tel aviv waren de dag zelf betogingen en de zaterdag erop was er een grote demonstratie in Tel Aviv tegen dit soort praktijken.

Een voorbeeld van zo'n Joods, links en seculier intellectueel die zich tegen de misdaden van Israël afzet is bijvoorbeeld Gilad Atzmon. Hij schrijft:

Citaat:
The Israeli society has past the no return zone. In fact, it must have drifted away from humanity a long time ago. It may be also reasonable to argue by now, that the Zionist initial attempt to ‘erect a new civilized Jew’ should be realized as a total failure. In fact the Israeli Jew is the most brutal of them all, even more deadly than the fictional character depicted by Tarantino’s film Inglorious Bastards.

One way to explain the rapid moral deterioration of the Jewish State is to point out that Zionists have never really committed to ethics. They were quick to learn that rather than truly internalizing the meaning of humanism, a spin would serve their cause as effectively.

The entire Hasbara (propaganda) project is grounded on a dissemination of lies. For years the Hasbara project, which has been supported by Sayanim all along, was there to present Israel as a ‘Western’ and ‘democratic’ nation in a ‘sea of Arabs’. All that time the Jewish State was inflicting pain on its neighbours, murdering, starving and ethnically cleansing the indigenous people of the land.

Enough is enough, it is time to name and shame every Israeli and Zionist infiltrator within political circles, media and academia. This shouldn’t be complicated at all because until very recently those Sayanim and traitors within our midst were doing it all in the open.
De linkerzijde in Israël en de Joodse gemeenschap grijpt het incident dus aan - niet om zich te laten marginaliseren - maar om nog scherper van leer te trekken tegen de misdaden van Israël. Ik zie ze daar niet verzwakt uitkomen maar veeleer gesterkt in hun gelijk.

Ik zag daarvan nog een aantal illustraties hier in België waar op de betoging tegen de Israëlische aanval ook Joden aanwezig waren. Religieuze en orthodoxe joden maar ook de Union Progressiste des Juifs de Belgique. Ik denk dus dat uw analyse fout is.

Ik kan uw conclusie
Citaat:
Wie met één actie zoveel linkse en democratische krachten in de zeik zet – is wat mij betreft een naïeve domoor – in het beste geval – of een reactionaire blindganger. Hoe nobel en ‘idealistisch’ de drijfveren van Inge Neefs en Griet Deknopper ook mogen wezen – zij zijn de objectieve bondgenoten van alle machten in het Midden-Oosten – en ver daarbuiten – die heersen door oorlog en onderdrukking. En die de mensheid aan de rand van de afgrond brengen.
dan ook op geen enkele manier bijtreden. Het is overigens beledigend om de vrouwen af te doen als naïef: aangezien ze langere tijd in Gaza gewoond en gewerkt hebben, kennen ze de toestand er duidelijk beter dan wij hier en aangezien ze zich engageren voor het opheffen van de blokkade en tegen het imperialisme van Israël, weten ze wellicht bijzonder goed welk lot hen kan beschoren zijn. Het meest recente schip heette niet toevallig de MS Corrie Rachel.

Het is overigens duidelijk dat de slachtpartij alleen maar zal aanzetten tot nieuwe initiatieven om de blokkade te doorbreken. Los van de grote woorden die Erdogan en Iran hebben uitgesproken, wordt er nu al concreet gewerkt aan de voorbereiding van een nieuwe vloot en het organiseren van voetmarsen vanuit diverse landen naar Gaza.

Het incident is bijzonder pijnlijk en ik denk dat zowel de activisten als Israël de confrontatie en de impact verkeerd hebben ingeschat, maar het zal voor een verdubbeling van de inspanningen zorgen aan de kant van de activisten en Israël zal vroeg of laat moeten vaststellen dat geweld geen enkele oplossing dichterbij brengt maar het probleem alleen verergert.

En dat moet me van het hart: in uw analyse bekritiseert u zowat alle betrokken partijen, met uitzondering van Israël. Ik vind dat onvergeeflijk, eigenlijk.

Ik laat het de progressieve Joodse Gemeenschap in België in uw plaats doen:

Citaat:
Le pire est-il �* venir? Avec cet acte de piraterie meurtrière sur des militants civils de l’humanitaire et des droits de l’homme, Israël s’enfonce plus encore dans sa spirale suicidaire et isolationniste. En passant sauvagement �* l’abordage, il fait tout pour saborder les fragiles lueurs de paix et s’allie objectivement �* ceux qui n’en veulent pas.

Est-ce prêcher dans le désert que d’en appeler, une fois de plus, �* nos gouvernants et �* l’Europe, en particulier, pour empêcher Israël de n’en faire qu’�* sa tête et d’agir comme s’il était seul au monde.

Dans l’immédiat, nous demandons �* notre diplomatie de faire libérer au plus vite tous les détenus dont nos cinq ressortissants.

Juifs de Belgique, nous voulons manifester l’attachement �* nos valeurs de solidarité et de justice que plus de 40 ans d’occupation et de colonisation paraissent avoir corrompues en Israël. A l’heure où une frange importante des communautés juives occidentales dénonce, notamment par l’entremise de Jstreet aux Etats-Unis et Jcall en Europe, le comportement insensé du gouvernement israélien, il nous paraît capital de maintenir aujourd’hui cette pression publique juive en faveur d’accords d’une paix juste entre Israéliens et Palestiniens.

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 9 juni 2010 om 11:47.
ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2010, 12:30   #504
onnoembaar
Schepen

onnoembaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamam Bekijk bericht
Wat een zielig VB gebral.
Dat gebral is helaas de realiteit...En wat zijn je tegenargumenten?
onnoembaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2010, 12:33   #505
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Breezertrut Bekijk bericht
Ik ben een pro joden activist die de joden uit de zionistische klauwen wil halen. Uw pro zionistisch gebral is nog minder boeiend, het stoelt op leugens, manipulatie en bedrog.
Zionisme is een van de grootste gevaren voor het jodendom, aangezien ze antisemitisme in de hand werkt, vele duizenden joden laat afslachten in imperialistische oorlogen en het jodendom misbruikt voor de legitimatie van slachtpartijen en massamoorden.
Wat Israel betreft ben ik het roerend eens met Neturei Karta.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2010, 17:29   #506
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ShoshannaKimberley Bekijk bericht
en zo ziet men hierboven hoe neo-nazi en communist het met elkaar eens zijn in het vinden van de gezamenlijke vijand...

Daar bloeit iets mooisch ! Hoe verheven!
Dit is al een tijdje bezig hoor.
De nieuwe Rood (links) - Bruin (neo-nazi) - Groen (islam) As
Oud 9 juni 2010, 17:35   #507
ShoshannaKimberley
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht
Dit is al een tijdje bezig hoor.
De nieuwe Rood (links) - Bruin (neo-nazi) - Groen (islam) As
Ik weet het.. maar om hier zo 'live' die nieuwe romances te zien ontstaan is erg ontroerend. Zelfs voor een hasbara zionist als ik

Oud 9 juni 2010, 17:35   #508
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Het IDF plaatst aangepaste of uit de context gerukte foto's (van zgn. in beslag genomen goederen en wapens op de Marmara) waarvan sommigen dateren van 2003 en anderen van 2006 :

link

This is a classic propaganda technique : while we are busy discussing the authenticity of the photos, they are conveniently masking the fact that, in the eyes of international law, not only is the continuation of the blockade illegal, but, as the occupying power, Israel has the duty to ensure the safe delivery of the humanitarian aid. In addition, the attack on the flotilla in international waters being illegal, the passengers had the legitimate right to rebel, provided they – the passengers – made use of « proportionate force », which was the case.

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 9 juni 2010 om 17:36.
Oud 9 juni 2010, 17:55   #509
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Een bijzonder interessante analyse met meer informatie over de achtergronden van de Turske, Israëlische en Amerikaanse houding:

Citaat:
This ninth convoy composed of a group of associations was supported by Ankara to demonstrate the illegality of the blockade.

At his press conference in New York, Turkish Foreign Minister Ahmet Davutoğlu, said his government had intensified its contacts with his Israeli counterpart to inform him about the convoy and to request free passage.

As far as we can tell, Ankara had considered three scenarios:
- 1. Israel gives the convoy the green light, which is greeted triumphantly by the Gazans. In this case, Turkey can demonstrate that, unlike most Arab governments, it is independent and does not abide by the orders of Tel Aviv.
- 2. Israel diverts the convoy and directs it the port of Ashdod/Isdud. The goods and the humanitarian workers proceed to Gaza by road, where they are given a jubilant welcome. Tel Aviv can hold its head up high, and Ankara’s political gain is minimum.
- 3. Israel sabotages the convoy or boards it for inspection. In this case, Ankara internationalises the incident and seizes the opportunity to challenge the continuation of the blockade. Politically speaking, this is the best scenario.
Citaat:
the Turkish Parliament adopted a very aggressive resolution, urging the Government to «reconsider ... political, military and economic relations with Israel and take the most effective measures necessary.» [12]

The Ministry of Justice has constituted a working group to examine all legal recourses contemplated in domestic as well as international law. It is essentially drawing on a memorandum by a London lawyers’ association, that we have published in full. [13]

An investigation has been opened by the Prosecutor’s office in Istanbul-Bakirköy [14] which has already arranged for a forensic autopsy of the victims plus a hearing of the Turkish witnesses. It could swiftly indict Benjanmin Netanyahu and Generals Ehud Barack and Gabi Ashkenasi for piracy, aggravated assault, murder, kidnapping and arbitrary detention. _ However, according to the available evidence, the prosecutor could reclassify the charges as crimes against humanity. In that event, the accused could no longer travel abroad without risking being taken in for questioning.

Oud 9 juni 2010, 20:28   #510
ShoshannaKimberley
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Het IDF plaatst aangepaste of uit de context gerukte foto's (van zgn. in beslag genomen goederen en wapens op de Marmara) waarvan sommigen dateren van 2003 en anderen van 2006 :

link
Bron?

Wiki:

Citaat:
AgoraVox est un site Web d'actualités alimenté par des rédacteurs volontaires et non professionnels, créé par Carlo Revelli et Joël de Rosnay en mars 2005, et proposant des articles �* rédacteur unique.
Net zoiets "objectiefs" als de op de fles gegane indymedia (met processen aan hun been voor o.a. antisemitische propaganda (= ivm jodenhaat).

Laatst gewijzigd door ShoshannaKimberley : 9 juni 2010 om 20:29.
Oud 9 juni 2010, 20:54   #511
onnoembaar
Schepen

onnoembaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Zionisme is een van de grootste gevaren voor het jodendom, aangezien ze antisemitisme in de hand werkt, vele duizenden joden laat afslachten in imperialistische oorlogen en het jodendom misbruikt voor de legitimatie van slachtpartijen en massamoorden.
Wat Israel betreft ben ik het roerend eens met Neturei Karta.
En pan-afrikanisme is een gevaar aangezien ze racisme in de hand werkt?
Wat is dat voor een redenering...Joden mogen geen eigen land hebben omdat "men" anders antisemitistisch zou kunnen worden?
onnoembaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2010, 20:58   #512
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Bron?
Voorbeeldje :

http://www.dumpert.nl/mediabase/9750...zijn_stuk.html
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2010, 21:06   #513
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Bron?
De secundaire bron heeft in dit geval geen enkel belang, je kan zelf, persoonlijk, op je eentje naar de flickr pagina van het IDF gaan (de link staat op hun homepagina), daar de foto's bekijken en daar ook de specificaties van de foto's zelf opvragen. Dat is dus de primaire bron: de foto's die het IDF zelf op hun eigen pagina plaatst. Ik mag hopen dat u dat als bron aanvaardbaar vindt?

Dat is dus slechts een kwestie van een paar klikjes, helemaal niet zo moeilijk. Dan stel je vast dat een aantal van die foto's gemaakt zijn in 2003 en 2006 en dus geen reet vandoen hebben met wat recent gebeurd is.

Citaat:
Net zoiets "objectiefs" als de op de fles gegane indymedia (met processen aan hun been voor o.a. antisemitische propaganda (= ivm jodenhaat).
1) de vergelijking met Indymedia ontgaat me
2) Indymedia.be is niet op de fles maar heeft een ander initiatief genomen, met name www.dewereldmorgen.be.
3) Indymedia.be heeft geen enkel proces aan hun been en dus evenmin voor antisemitisme.

Telkens u het woord 'objectief' in de mond neemt, verwordt dat woord tot een gore slijmbal.

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 9 juni 2010 om 21:22.
Oud 9 juni 2010, 21:18   #514
ShoshannaKimberley
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door onnoembaar Bekijk bericht
Wat is dat voor een redenering...Joden mogen geen eigen land hebben omdat "men" anders antisemitistisch zou kunnen worden?
Het is inderdaad te absurd voor woorden.
Oud 9 juni 2010, 22:07   #515
Cdude
Banneling

Standaard

Doe het zelf met
Citaat:
TinEye is a reverse image search engine. You can submit an image to TinEye to find out where it came from, how it is being used, if modified versions of the image exist, or to find higher resolution versions.
http://www.tineye.com/
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 00:08   #516
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
Ik weet het.. maar om hier zo 'live' die nieuwe romances te zien ontstaan is erg ontroerend. Zelfs voor een hasbara zionist als ik

Ah, dus oppositie tegen kolonialisme en imperialisme staat nu plots gelijk aan antisemitisme?

Oud 10 juni 2010, 00:09   #517
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door onnoembaar Bekijk bericht
Nee, vooral wegens het koloniale karakter van de zionistische staat.

Oud 10 juni 2010, 00:10   #518
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad te absurd voor woorden.
Dat verklaart waarschijnlijk het gebrek aan argumenten van de kant van de zionisten hier...

Oud 10 juni 2010, 00:13   #519
Ivan47
Partijlid

Standaard

http://files.pittsburghlive.com/phot...06022010-a.jpg
Ivan47 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 00:32   #520
ShoshannaKimberley
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ivan47 Bekijk bericht
Welkom, Ivan. Goeie cartoon. Die had ik al eens gezien.

Alleen zielig om zo'n mooie walvis te misbruiken
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be