Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juli 2010, 18:14   #101
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
De inquisitie, raad van beroerten, bloedraad, folterkamers, enz... zijn ook allemaal omvergeworpen instellingen. Als een instelling onrechtvaardig of veroudert is wordt die aangepast of afgeschaft en indien nodig vervangen.

Het huwelijk is trouwens helemaal niet omvergeworpen, maar enkel een beetje aangepast zoals dat vrij regelmatig gebeurt (30 jaar geleden moet een vrouw nog gehoorzaamheid zweren aan de man, nu niet meer ; 100 jaar geleden mocht een vrouw haar eigen goederen niet beheren, nu wel ; in sommige culteren mogen/mochten mannen met meerdere vrouwen huwen, of vrouwen met meerdere mannen, of is de vrouw het eigendom van de man, hier is dat niet zo...)
Volledig mee eens.

Maar naast de kwestie.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 18:22   #102
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

[quote=Paulus;4882660][quote=Fozzie;4882459]Dat is exact uw houding: "als ik maar kan trouwen met mijn geliefde, dan kan het mij niet schelen als anderen dat geluk ontzegt wordt". U bent een grote egoist.
Citaat:

Dat heb ik niet gezegd.

Nee, dat is niet zo. Het is al van oudsher een concept tussen man en vrouw.

Paulus.
Jawel, u wil mij het recht ontzeggen om te huwen met mijn geliefde, maar eist voor uzelf wel het recht op om te huwen met uw geliefde = egoïsme van de zuiverste graad.

Homohuwelijken werden al in het oude Egypte gesloten. In de 16de eeuw werden er in Frankrijk "afrérements" gesloten tussen mannen (alle eigenschappen van een huwelijk buiten de naam).
Het huwelijk verandert wel degelijk zoals eerder aangetoond. Zowat alle aspecten er aan zijn in de loop der tijden of in verschillende culturen wel eens verandert (naam, vorm, aantal partners, verhouding van de partners onder elkaar). Wel, nu is er weer een aspectje verandert: die belachelijke voorwaarde dat de huwelijkspartners moeten verschillen van geslacht.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 18:24   #103
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Volledig mee eens.

Maar naast de kwestie.

Paulus.
Hoezo naast de kwestie?
Instellingen veranderen, dus het huwelijk ook. Welkom in de 21ste eeuw!
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Oud 21 juli 2010, 18:33   #104
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat is exact uw houding: "als ik maar kan trouwen met mijn geliefde, dan kan het mij niet schelen als anderen dat geluk ontzegt wordt". U bent een grote egoist.
Citaat:
Dat heb ik niet gezegd.

Jawel, u wil mij het recht ontzeggen om te huwen met mijn geliefde, maar eist voor uzelf wel het recht op om te huwen met uw geliefde = egoïsme van de zuiverste graad.
[/quote]

Ik zou het fijn vinden als u eens kon duiden waar ik gezegd zou hebben, u het recht te willen ontzeggen om te trouwen met uw geliefde.

U zult zien dat uw verwijten kant noch wal raken.

Citaat:
Homohuwelijken werden al in het oude Egypte gesloten.
Neen dat is niet zo.

[quote]In de 16de eeuw werden er in Frankrijk "afrérements" gesloten tussen mannen (alle eigenschappen van een huwelijk buiten de naam). [quote]

Niemand zou bezwaar hebben mocht dat tussen homofielen ook kunnen.

Citaat:
Het huwelijk verandert wel degelijk zoals eerder aangetoond.
Het is altijd een kwestie tussen man en vrouw geweest.

Citaat:
Zowat alle aspecten er aan zijn in de loop der tijden of in verschillende culturen wel eens verandert (naam, vorm, aantal partners, verhouding van de partners onder elkaar). Wel, nu is er weer een aspectje verandert: die belachelijke voorwaarde dat de huwelijkspartners moeten verschillen van geslacht.
Dat is juist. Buiten het feit dat het altijd een kwestie tussen man en vrouw is geweest.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 21 juli 2010 om 18:35.
Oud 21 juli 2010, 18:35   #105
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat is juist.

Gelieve uw waarschijnlijkheden + conclusies voor uzelf te houden. Blijf bij de feiten zou ik zeggen.

Wat bazel je toch allemaal? Hoe kan een man nu trouwen met een vrouw en die vrouw niet met een man?

Het gaat mij niet om de eventuele schade.

Waar heb ik dan gezegd dat het homohuwelijk slecht zou zijn?

U heeft nogal wat vooroordelen vind ik. En u plaatst ongepaste verwijten.

Paulus.
"Nog een land waar de homofielen het huwelijk naar de vaantjes hebben geholpen..." zijn letterlijk uw woorden. U plaatst dus zelf ongepaste verwijten en vooroordelen, want het zijn immers hetero's die het huwelijk hebben opengesteld voor koppels van hetzelfde geslacht. En de uitdrukking "naar de vaantjes" houdt een negatief waardeoordeel in.
U stelt dat als homokoppels huwen het huwelijk naar de vaantjes is. U trekt dus zelf verkeerde conclusies! Is het huwelijk naar de vaantjes? Neen, het is verbeterd. Dat is een feit.

Wat bazel je toch allemaal? Hoe kan een man nu trouwen met een vrouw en die vrouw niet met een man?
Dat heb ik helemaal niet gezegd. Ik heb gezegd dat vroeger een vrouw niet mocht trouwen met een vrouw, een recht dat mannen wel hadden + dat een man niet mocht trouwen met een man, een recht dat vrouwen wel hadden.
Voor u mij verwijt van te bazelen, zou u beter mijn posts leren voordat u er op reageert (en eerst eens na gaan of u het wel snapt).
Oud 21 juli 2010, 18:38   #106
Fozzie
Minister-President

Standaard

Dat is juist. Buiten het feit dat het altijd een kwestie tussen man en vrouw is geweest.

Paulus.[/quote]

Geweest, inderdaad. Nu niet meer, welkom in de 21ste eeuw...
Oud 21 juli 2010, 18:38   #107
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Nog een land waar de homofielen het huwelijk naar de vaantjes hebben geholpen..." zijn letterlijk uw woorden. U plaatst dus zelf ongepaste verwijten en vooroordelen, want het zijn immers hetero's die het huwelijk hebben opengesteld voor koppels van hetzelfde geslacht.
Op vraag van wie?

Citaat:
En de uitdrukking "naar de vaantjes" houdt een negatief waardeoordeel in.
U stelt dat als homokoppels huwen het huwelijk naar de vaantjes is. U trekt dus zelf verkeerde conclusies! Is het huwelijk naar de vaantjes? Neen, het is verbeterd. Dat is een feit.
Ik vind van niet.

Citaat:
Citaat:
Dat heb ik helemaal niet gezegd. Ik heb gezegd dat vroeger een vrouw niet mocht trouwen met een vrouw, een recht dat mannen wel hadden + dat een man niet mocht trouwen met een man, een recht dat vrouwen wel hadden.
Voor u mij verwijt van te bazelen, zou u beter mijn posts leren voordat u er op reageert (en eerst eens na gaan of u het wel snapt).
Ik snap het. Nu jij nog.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 21 juli 2010 om 18:47.
Oud 21 juli 2010, 18:39   #108
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geweest, inderdaad. Nu niet meer, welkom in de 21ste eeuw...
Tiens,... dat wisten we dus niet....

Ik zou het fijn vinden als u eens kon duiden waar ik gezegd zou hebben, u het recht te willen ontzeggen om te trouwen met uw geliefde.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 21 juli 2010 om 18:41.
Oud 21 juli 2010, 18:47   #109
Fozzie
Minister-President

Standaard

Neen dat is niet zo.

Paulus.[/quote]

U gunt me dus wel het recht om te huwen met mijn geliefde, zelfs als is die geliefde van hetzelfde geslacht? Dank u wel.

Hierbij een afbeelding van een gehuwd koppel uit de 25ste eeuw voor Christus in het oude Egypte.

In het oude Egypte werden mensen nooit kussend afgebeeld, tenzij ze met elkaar gehuwd waren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Chnumhotep_en_Nianchchnum
Oud 21 juli 2010, 18:50   #110
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

U gunt me dus wel het recht om te huwen met mijn geliefde, zelfs als is die geliefde van hetzelfde geslacht? Dank u wel.

Hierbij een afbeelding van een gehuwd koppel uit de 25ste eeuw voor Christus in het oude Egypte.

In het oude Egypte werden mensen nooit kussend afgebeeld, tenzij ze met elkaar gehuwd waren.
Er zijn echter ook tekeningen gevonden die een ander verhaal lijken te vertellen. Zo is vrijwel zeker dat de mannen beiden een vrouw en een zoon hadden. Ptahshepses zou de zoon zijn van Chnumhotep en Khenut was waarschijnlijk Chnumhoteps vrouw. Van Nianchchnum zijn er diverse reliëfs gevonden waarop hij met zijn mogelijke vrouw Khentkaus en zijn zoon staat.

De Egyptoloog Zahi Hawass is het idee toegedaan dat Chnumhotep en Nianchchnum elkaars tweelingbroer zijn en dat de reliëfs van omhelzingen en zoenen die in de tombe te vinden zijn, tekeningen van een innige broederschap zijn. Door Hawass' grote invloed in de egyptologie wordt deze uitleg als de officiële uitleg beschouwd. Historici zijn het hier echter nog niet over eens.

Bron: Uit uw eigen link.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 21 juli 2010 om 18:52.
Oud 21 juli 2010, 19:01   #111
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:

Er zijn echter ook tekeningen gevonden die een ander verhaal lijken te vertellen. Zo is vrijwel zeker dat de mannen beiden een vrouw en een zoon hadden. Ptahshepses zou de zoon zijn van Chnumhotep en Khenut was waarschijnlijk Chnumhoteps vrouw. Van Nianchchnum zijn er diverse reliëfs gevonden waarop hij met zijn mogelijke vrouw Khentkaus en zijn zoon staat.

De Egyptoloog Zahi Hawass is het idee toegedaan dat Chnumhotep en Nianchchnum elkaars tweelingbroer zijn en dat de reliëfs van omhelzingen en zoenen die in de tombe te vinden zijn, tekeningen van een innige broederschap zijn. Door Hawass' grote invloed in de egyptologie wordt deze uitleg als de officiële uitleg beschouwd. Historici zijn het hier echter nog niet over eens.

Uit uw eigen link.

Paulus.[/quote]

In het oude Egypte kon men met verschillende mensen tegelijkertijd trouwen. Een man die het zich kon permiteren kon gerust een aantal vrouwen (of een vrouw en man) en een paar concubines (m/v) hebben. Een huwelijk met een vrouw sloot niet per definitie een huwelijk met een man uit.

Beide mannen werden afgebeeld zoals enkel gehuwden werden afgebeeld, broers werden nooit zo afgebeeld. Hawass hangt een godsdienst aan die homoseksualiteit verwerpt, natuurlijk dat hij dan maar een fantasieverhaaltje over 2 broers uit zijn duim zuigt, omdat een homohuwelijk niet in zijn kraam past.
Hij zou waarschijnlijk ook zeggen dat dit 2 broers zijn...

Oud 21 juli 2010, 19:03   #112
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat heb ik niet gezegd.

Paulus.
Tijden veranderen Paulus.
Nog niet zo lang geleden moest je naar huis om te telefoneren en werd homosexualiteit beschouwd als een ziekte.
Die vooruitgang toch ...
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 19:04   #113
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:

Uit uw eigen link.

Paulus.
Citaat:
In het oude Egypte kon men met verschillende mensen tegelijkertijd trouwen. Een man die het zich kon permiteren kon gerust een aantal vrouwen (of een vrouw en man) en een paar concubines (m/v) hebben. Een huwelijk met een vrouw sloot niet per definitie een huwelijk met een man uit.

Beide mannen werden afgebeeld zoals enkel gehuwden werden afgebeeld, broers werden nooit zo afgebeeld. Hawass hangt een godsdienst aan die homoseksualiteit verwerpt, natuurlijk dat hij dan maar een fantasieverhaaltje over 2 broers uit zijn duim zuigt, omdat een homohuwelijk niet in zijn kraam past.

Kissing guys
Auuuwchhhh (dit wist ik zelf niet )

Laatst gewijzigd door Cdude : 21 juli 2010 om 19:05.
Oud 21 juli 2010, 19:12   #114
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
[i]
Alleen heeft u daar geen bron van, tenzij een zeer twijfelachtige die zelfs in Egypte niet als officiële uitleg aanvaard wordt.

Citaat:
Beide mannen werden afgebeeld zoals enkel gehuwden werden afgebeeld, broers werden nooit zo afgebeeld.
Dat spreekt uw eigen bron tegen.

Citaat:
Hawass hangt een godsdienst aan die homoseksualiteit verwerpt, natuurlijk dat hij dan maar een fantasieverhaaltje over 2 broers uit zijn duim zuigt, omdat een homohuwelijk niet in zijn kraam past.
Ik kan net zo goed zeggen dat anderen het verhaaltje van de getrouwde mannen uit hun duim zuigen, eveneens uit uw eigen link.

Uw enige bron is op zijn minst twijfelachtig te noemen en dat weet u best. Zeker gezien er ook andere tekeningen bestaan (volgens uw eigen link) waar ze wél met hun vrouw staan afgebeeld.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 21 juli 2010 om 19:13.
Oud 21 juli 2010, 19:14   #115
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Tijden veranderen Paulus.
Nog niet zo lang geleden moest je naar huis om te telefoneren en werd homosexualiteit beschouwd als een ziekte.
Volledig mee eens.

Paulus.
Oud 21 juli 2010, 19:31   #116
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Alleen heeft u daar geen bron van, tenzij een zeer twijfelachtige die zelfs in Egypte niet als officiële uitleg aanvaard wordt.

Dat spreekt uw eigen bron tegen.

Ik kan net zo goed zeggen dat anderen het verhaaltje van de getrouwde mannen uit hun duim zuigen, eveneens uit uw eigen link.

Uw enige bron is op zijn minst twijfelachtig te noemen en dat weet u best. Zeker gezien er ook andere tekeningen bestaan (volgens uw eigen link) waar ze wél met hun vrouw staan afgebeeld.

Paulus.
Hawass heeft een bepaalde machtspositie, zijn wil is wet in de Egyptologie. Wie hem tegen spreekt wordt het bijna onmogelijk gemaakt om in Egypte onderzoek te gaan doen. Tja, dan is het simpel om alle tegenspraak de mond te snoeren. Hawass bepaalt wat de officiële uitleg van vonsten is. Wat niet wil zeggen dat hij daarom gelijk heeft. Zijn conclusies worden wel vaker bekritiseerd omwille van gebrek aan bewijzen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zahi_Hawass

Inderdaad, de interpretatie van een homohuwelijk wordt door aanhangers van een homofobe godsdienst ontkent.

Leest u eigenlijk wel waarop u reageert? In het oude Egypte kon men meerdere huwelijken tegelijkertijd sluiten. Een bestaand huwelijk (met een vrouw) is dus geen bewijs dat men geen tweede huwelijk kon af sluiten. In tegendeel, mannen met een hoge positie werden zowaar geacht om meerdere huwelijken af te sluiten.

Toch wel vreemd dat op alle gekende afbeeldingen van kussende mensen het telkens gehuwden blijken te zijn (al dan niet gehuwd met meerdere personen) en dat zelfs mensen met een intieme familieband nooit kussend werden afgebeeld. Maar als men dan eens een koppel kussende mannen ziet, dan zijn het plots wel "broers"?

Anyway, zelfs al zou het huwelijk tussen 2 personen van hetzelfde geslacht een uitvinding zijn dat nog maar 9 jaar bestaat in een aantal landen (waar ik dus op grond van bovenstaande bedenkingen sterk aan twijfel), wat heeft u er dan op tegen?

Laatst gewijzigd door Fozzie : 21 juli 2010 om 19:34.
Oud 21 juli 2010, 20:30   #117
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Cut the crap, Paulus. Vind je het oké dat Fozzie (een man) een huwelijk aangaat met zijn geliefde (ook een man) of vind je dat niet oké?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 20:36   #118
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hawass heeft een bepaalde machtspositie, zijn wil is wet in de Egyptologie. Wie hem tegen spreekt wordt het bijna onmogelijk gemaakt om in Egypte onderzoek te gaan doen. Tja, dan is het simpel om alle tegenspraak de mond te snoeren. Hawass bepaalt wat de officiële uitleg van vonsten is. Wat niet wil zeggen dat hij daarom gelijk heeft. Zijn conclusies worden wel vaker bekritiseerd omwille van gebrek aan bewijzen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zahi_Hawass

Inderdaad, de interpretatie van een homohuwelijk wordt door aanhangers van een homofobe godsdienst ontkent.

Leest u eigenlijk wel waarop u reageert? In het oude Egypte kon men meerdere huwelijken tegelijkertijd sluiten. Een bestaand huwelijk (met een vrouw) is dus geen bewijs dat men geen tweede huwelijk kon af sluiten. In tegendeel, mannen met een hoge positie werden zowaar geacht om meerdere huwelijken af te sluiten.

Toch wel vreemd dat op alle gekende afbeeldingen van kussende mensen het telkens gehuwden blijken te zijn (al dan niet gehuwd met meerdere personen) en dat zelfs mensen met een intieme familieband nooit kussend werden afgebeeld. Maar als men dan eens een koppel kussende mannen ziet, dan zijn het plots wel "broers"?
Zoals ik zei; een zeer twijfelachtige bron dus. Bovendien ook de enige, maar dat zal dan wel weer toeval zijn.

Citaat:
Anyway, zelfs al zou het huwelijk tussen 2 personen van hetzelfde geslacht een uitvinding zijn dat nog maar 9 jaar bestaat in een aantal landen (waar ik dus op grond van bovenstaande bedenkingen sterk aan twijfel), wat heeft u er dan op tegen?
Ik heb daar niks op tegen, maar vind het wel onnodig. Er bestaat ook zoiets als een samenlevingscontract en erfeniskwesties kunnen bij de notaris worden opgelost.

Waar ik iets op tegen heb, is dat men doet alsof het om een strijd gaat voor gelijke rechten, terwijl die gelijke rechten er al zijn.

Het huwelijk, al vanouds een concept voor man en vrouw, verliest haar betekenis en haar waarde vind ik. Wat er nu nog van overblijft is in feite niet meer dan een samenlevingscontract. Het huwelijk alsdusdanig, bestaat in feite niet meer. Het heet alleen nog zo.

Zo denk ik erover.

Paulus.
Oud 21 juli 2010, 20:37   #119
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:

Het huwelijk, al vanouds een concept voor man en vrouw, verliest haar betekenis en haar waarde vind ik. Wat er nu nog van overblijft is in feite niet meer dan een samenlevingscontract. Het huwelijk alsdusdanig, bestaat in feite niet meer. Het heet alleen nog zo.

Zo denk ik erover.

Paulus.
Het heeft al lang zijn waarde verloren.
EEn papiertje houdt je relatie niet langer stabiel. Ik heb dat niet nodig om van mijn geliefde te houden.
Oud 21 juli 2010, 20:38   #120
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Cut the crap, Paulus. Vind je het oké dat Fozzie (een man) een huwelijk aangaat met zijn geliefde (ook een man) of vind je dat niet oké?
Niet dat ik er me iets zou van aan trekken als hij het leuk zou vinden of niet
Hij heeft zich niet te moeien in mijn huwelijksleven, net zoals ik mij niet moei in zijn privéleven
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be