Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2010, 19:47   #101
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Leg me eens uit hoe een duidelijke staatshervorming valt te verzoenen met staatsvormen als confederalisme en condominium die van nature zeer fragiel en onduidelijk zijn.
De duidelijkhed wordt geschapen door een goed geschreven confederatieverdrag. De fragiliteit, tja, dat hangt alleen van de goede wil van beide partijen af. Anders komt de definitieve splitsing. En aan dat laatste twijfel ik niet. De kans dat Franstaligen loyaal afspraken gaan naleven en constructief mee hun schouders gaan zetten onder de nieuwe constructie is nihil. Het is aan hen om het tegendeel te bewijzen.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 19:50   #102
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
De duidelijkhed wordt geschapen door een goed geschreven confederatieverdrag. De fragiliteit, tja, dat hangt alleen van de goede wil van beide partijen af. Anders komt de definitieve splitsing. En aan dat laatste twijfel ik niet. De kans dat Franstaligen loyaal afspraken gaan naleven en constructief mee hun schouders gaan zetten onder de nieuwe constructie is nihil. Het is aan hen om het tegendeel te bewijzen.
Dus eerst bouw je een kaartenhuis en als die ineen stuikt is dat de schuld van de Franstaligen?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 19:56   #103
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus eerst bouw je een kaartenhuis en als die ineen stuikt is dat de schuld van de Franstaligen?
Neen, je bouwt een degelijke woning, conform het waterdichte samen opgestelde lastenboek.
Dat je beiden degelijk onderhoudt, zoals ook omschreven staat in het lastenboek.
Zo kan er niks misgaan.
Oud 3 augustus 2010, 19:56   #104
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Een feit is een feit. Je rollende oogjes geven de indruk dat je niet graag feiten aangehaald hebt die inconvenient zijn. Je loopt hierdoor het risico vlaams Nationalisme als onverdraagzaam en blind fanatiek af te schilderen. Naambekendheid is nu eenmaal iets dat in het voordeel van België pleit.
Pfffff. Dat afschilderen van de Vlamingen als blind fanatiek en onverdraagzaam laat ik graag aan de linkse pseudo-intellectueeltjes over.

Maar de Belgische naambekendheid, zou dat toch niet eerder nadeel zijn? Iedereen kent België als een absurdistan waar niets nog werkt en dat op springen staat.
Oud 3 augustus 2010, 20:02   #105
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat laatste is gewoon de extrapolatie van de recente geschiedenis van België. Zie taalgrens, zie faciliteiten, zie taalwetgeving, zie copernicus-hervorming, zie tabaksreclame, zie wapenuitvoervergunningen, zie immigratiebeleid, zie regionalisering ontwikkelingssamenwerking, zie ...
Oud 3 augustus 2010, 20:03   #106
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Pfffff. Dat afschilderen van de Vlamingen als blind fanatiek en onverdraagzaam laat ik graag aan de linkse pseudo-intellectueeltjes over.
Spijtig dat het aan links gekoppeld wordt. In Franstalig België zijn zowel links als rechts niet naief.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 20:18   #107
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Spijtig dat het aan links gekoppeld wordt. In Franstalig België zijn zowel links als rechts niet naief.
Naïef niet nee, maar wel blind fanatiek anti-Vlaams en onverdraagzaam. Vergeet een gat in de kaart van Vlaanderen te maken en ze maken er een internationale diplomatieke rel van.
Oud 3 augustus 2010, 20:27   #108
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Dat Vlamingen en Walen überhaupt een keuken van betekenis hebben is te danken aan de Franse keuken, het is er in zekere zin een afleiding van. Let wel, het maakt een keuken niet per se minderwaardig ofzo, potentieel kan een afleiding ook een verbetering zijn op het paradigma, daarom spreek ik doelbewust niet over een 'verwatering'. Niet lenen van je buren is gewoon oerdom te noemen.
Net alsof we zonder Franse keuken geen behoorlijke maaltijd meer op ons bord zouden kunnen krijgen.
Nou ja, ooit was er een tijd dat de chichi-restaurants in dit onzalige land dachten dat ze de Fransen moesten naäpen tot in de absurditeit van de Nouvelle Cuisine toe. Maar gelukkig is die tijd grotendeels voorbij, en worden locale componenten complexloos vermengd met invloeden van om het even waar. We zijn ondertussen zover dat restaurants met Franse keuken expliciet als Frans restaurant aangeduid worden op hetzelfde niveau als Italiaans restaurant of Chinees restaurant, net zoals een restaurant in Amsterdam of Moskou dat de Belgische keuken serveert, zich Belgisch restaurant noemt.
Oud 3 augustus 2010, 20:32   #109
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat doe je zelf door je direct aangevallen te voelen in je vlaams gezindheid vanaf het moment dat iemand een simpel feit geeft dat je niet graag hoort.
Citaat:
Maar de Belgische naambekendheid, zou dat toch niet eerder nadeel zijn? Iedereen kent België als een absurdistan waar niets nog werkt en dat op springen staat.
Nee toch niet, alhoewel dat België zich soms wel belachelijk maakt in het buitenland. Maar 'de man in de straat' kent België en dat heeft zijn voordelen, en tenminste in Latijns amerika heeft België geen slechte naam. Wat voor een gewicht die naambekendheid in de schaal ten voordele van België legt bij een kosten baten analyse over de zin van België dat is een andere vraag.

In het algemeen maken mensen die Belg zijn zich minder belachelijk dan mensen die geloven dat de wereld letterlijk in 7 dagen geschapen is...gesproken over al dan niet 'linkse' 'intellectuelen', al dan niet van het 'pseudo' type.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 3 augustus 2010 om 20:35.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 20:47   #110
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat doe je zelf door je direct aangevallen te voelen in je vlaams gezindheid vanaf het moment dat iemand een simpel feit geeft dat je niet graag hoort.
Feiten heb ik hier nog maar weinig gezien eerlijk gezegd. Veel emotionele kreten die duidelijk op een vreemde weerstand tegen verandering van de revolutionairen wijst. Veel Angst,Twijfel en Onzekerheidsgezaai. Maar feiten? Oplossingen? Concrete argumenten? Ho maar.

Citaat:
Nee toch niet, alhoewel dat België zich soms wel belachelijk maakt in het buitenland. Maar 'de man in de straat' kent België en dat heeft zijn voordelen, en tenminste in Latijns amerika heeft België geen slechte naam. Wat voor een gewicht die naambekendheid in de schaal ten voordele van België legt bij een kosten baten analyse over de zin van België dat is een andere vraag.
Organiseer eens een omhaling voor het voortbestaan van België en kijk hoeveel je bijeenkrijgt.
Citaat:
In het algemeen maken mensen die Belg zijn zich minder belachelijk dan mensen die geloven dat de wereld letterlijk in 7 dagen geschapen is...gesproken over al dan niet 'linkse' 'intellectuelen', al dan niet van het 'pseudo' type.
En ik dacht nog wel dat jij een missionaris was die de bevrijdingstheologie ging uitdragen in Bolivie
Oud 4 augustus 2010, 03:31   #111
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Feiten heb ik hier nog maar weinig gezien eerlijk gezegd. Veel emotionele kreten die duidelijk op een vreemde weerstand tegen verandering van de revolutionairen wijst. Veel Angst,Twijfel en Onzekerheidsgezaai. Maar feiten? Oplossingen? Concrete argumenten? Ho maar.
Ga je nu echt gaan ontkennen dat België meer naambekendheid heeft dn Vlaanderen in het buitenland. Zo doe je de 'vlaamse zaak' geen goed als dat je doel zou zijn...of is dat maar een 'middel tot' iets wat niets met Vlaanderen te maken heeft, dat 'vlaams nationalisme' van je? Ik vermoed dat.

Citaat:
Organiseer eens een omhaling voor het voortbestaan van België en kijk hoeveel je bijeenkrijgt.
Relevantie voor wat ik zei is niet bestaande. Je gaat er ervan uit dat als iemnad iets 'positiefs' zegt over België het een Belgicist moet zijn. Dat zegt onrechtstreeks veel over jouw 'objectiviteit' in het debat.

Citaat:
En ik dacht nog wel dat jij een missionaris was die de bevrijdingstheologie ging uitdragen in Bolivie
Ik denk eerder dat jij een soort van 'missionaris' bent. Laat ik ook eens 'paranoïde' doen zoals u hier effe geleden in deze draad, dan vermoed ik dat u degenen dient die Europa willen 'klein krijgen' en de splitsing van België daarbij als een mogelijk middel zien. Dat is geen oprecht vlaams nationalisme. Daar zit een andere agenda achter. Maar misschien bedenk ik dat omdat ik liever niet het Vlaams nationalisme geïnfiltreerd wil zien door mensen die de bijbel letterlijk nemen. Een gevaarlijk politiek spel.

Nu ben ik op zoek naar het gepaste gele gezichtje en het meest lijkend op mijn gezicht is toch wel niet deze zeker

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 4 augustus 2010 om 03:46.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 09:43   #112
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tja, Azert zou dat ook verschrikkelijk graag hebben. Wen er maar aan dat "Bruxelles" altijd zal beperkt blijven tot "één stad + 18 dorpen". Het FDF-zootje dat in Vlaams Brabant is komen wonen zal die natte droom geen werkelijkheid zien worden.
Ik heb nooit begrepen waarom de Vlaamse politici zo staan te trillen op hun benen als de Franstalige Brusselaars weer eens Lebensraum eisen. In plaats van defensief te reageren, zou ik op hun voorstellen tot gebiedsuitbreiding voortborduren en vooral hun minimalisme en gebrek aan ambitie aan de kaak stellen. Brussel moet uitgebreid worden met alle 302 Vlaamse gemeenten!, en wel zo snel mogelijk. Elke keer dat één van die sukkels weer met zijn eis om aanhechting van de zes faciliteitengemeenten afkomt, moeten we die tegeneis stellen.
Oud 4 augustus 2010, 09:46   #113
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Waar staat dat?
Dat stond in de wetten van de Belgisch-Brusselse staat van bij zijn oprichting tot een flink eind in de twintigste eeuw, en het staat nog steeds in de programma's van sommige Franstalige partijen. En bovenal staat het nog steeds in de hersenen van de doorsnee Belgische Franstalige gegrift.
Oud 4 augustus 2010, 09:48   #114
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
U bent dan ook geen betrokken partij.
Dus uw mening als Nederlander is totaal irrelevant.
Dat is heel beleefd uitgedrukt.
Onzin, en onbeschoft. Noord-Nederlanders zijn meer dan wie ook betrokken partij in het Belgisch debacle. Meer van dattum, zou ik zeggen.
Oud 4 augustus 2010, 09:51   #115
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Spijtig dat Nederlanders in het algemeen weinig of geen Frans spreken.
De ware Belge komt boven. Beetje spijtig dat het grootste deel van de wereld weinig of geen Frans spreken.
Oud 4 augustus 2010, 09:54   #116
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik heb nooit het vermoeden gehad dat 'Franstalig zijn' een geestesziekte was, maar nu moet ik me toch dringend afvragen of ik me daar niet in vergist heb.
Het is niet de Franse taal die een geestesziekte is, maar wel het Belgisch-Brusselse racisme waarop dit land gebouwd is.
Oud 4 augustus 2010, 10:01   #117
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Neen, je bouwt een degelijke woning, conform het waterdichte samen opgestelde lastenboek.
Dat je beiden degelijk onderhoudt, zoals ook omschreven staat in het lastenboek.
Zo kan er niks misgaan.
Steeds weer die Vlaamse hang naar lettertjes op papier, die pathetische wil om kost wat kost "eerlijk" te zijn. Terwijl de Franstaligen al 200 jaar hun doelen nastreven, afspraken of geen afspraken.

Ik ben dat Vlaamse infantilisme grondig beu.
Oud 4 augustus 2010, 10:25   #118
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Steeds weer die Vlaamse hang naar lettertjes op papier, die pathetische wil om kost wat kost "eerlijk" te zijn. Terwijl de Franstaligen al 200 jaar hun doelen nastreven, afspraken of geen afspraken.

Ik ben dat Vlaamse infantilisme grondig beu.
Maar dat is net de kern.

Ik verwacht nooit, ook al zou er een waterdichte afspraak bestaan, dat de Franstaligen dit zullen naleven. Het zit hen ingebakken om (zelf afgesloten) verdragen met voeten te treden, en het dan nog zo verkocht te krijgen dat zij het slachtoffer zijn, omdat zij verstoken blijven van hun rechten. En de Vlamingen blijven erin trappen.

Laatst gewijzigd door job : 4 augustus 2010 om 10:25.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 10:26   #119
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De ware Belge komt boven. Beetje spijtig dat het grootste deel van de wereld weinig of geen Frans spreken.
De rest van de wereld spreekt nog minder Nederlands dan Frans.
U bent weer slecht geïnformeerd ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 10:30   #120
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De rest van de wereld spreekt nog minder Nederlands dan Frans.
Et alors?

Het leuke is dat u vindt dat Nederlanders niet veel van België kunnen kennen omdat ze geen Frans kennen. Dat, m'n beste, is hilarisch.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 4 augustus 2010 om 10:30.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be