Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2010, 10:03   #101
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Ik heb nu al schrik voor het moment dat ik werk moet gaan zoeken

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 10:07   #102
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Eigenlijk moet je werk zoeken tot aan je pensioen, of je nu werk hebt of niet.

Alles kan beter, dus ook de huidige job.

Maar het is geen sinicure.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 10:58   #103
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In België hoef je geen schrik te hebben.

Je krijgt maandelijks een loyale uitkering tot je ooit eens zin moest hebben om terug te gaan werken.
Figy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 11:12   #104
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Figy Bekijk bericht
In België hoef je geen schrik te hebben.

Je krijgt maandelijks een loyale uitkering tot je ooit eens zin moest hebben om terug te gaan werken.
Als werknemer misschien, maar je moet als zelfstandige eens naar de VDAB gaan en zeggen dat je je aktiviteit wil stopzetten en terug gewoon werk wil gaan zoeken. Je hebt recht op niets.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 11:17   #105
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Hallo aarde .....

In de bouw hebben ze ook kranen hé, met emmers cement naar boven zeulen ....

Mijn zusterke is momenteel een stulpje aan het bouwen. De kelder maken ze zelf. Het vriendje en het broertje daarvan metsen, zij is degene die mortel draait, blokken bijsleept, stelling bouwt.
Hallo Venus,

Binnen de bouw zijn er veel plaatsen waar je geen kraan kan gebruiken en alles met de hand moet worden gedaan.

En ik wil jou zusterke wel eens dag in dag uit als diender zien werken in de bouw.

Om je een idee te geven. De slangen en buizen van een betonpomp wegen meer dan 40kg leeg en meer dan 250kg gevuld.

Een kruiwagen mortel weegt meer dan 200kg.

En vaak zijn mensen in de bouw 's morgens om 6.00uur weg om 's avonds pas om 19.00uur uur thuis te komen en krijgen zij slechts 8 uur betaald.

Ik wil jou zusterke dat dus wel eens 1 maand zien doen als diender.

Denk dat haar vriendje snel een ander lief zal zoeken, want dat hij anders niet veel aan zijn trekken zal komen en zelf het huishouden zal moeten doen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 11:19   #106
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Als ge uw opleiding afmaakt, moet ge gene schrik hebben. In uwe stiel direct werk.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 11:21   #107
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Cement is een chemisch product, dus bouwvakkers ....
Cement weegt meer dan 15 kg, dus bouwvakkers .....
De kans dat je in de bouw de hoogte in moet (stelling, verdiepingen, ....), dus bouwvakkers ....
De kans dat je negen uur van huis bent (8 uur werken, een half uur pauze en verplaatsing) is 95%, dus alle jobs ....
Juist, alle jobs in de bouw kunnen gewoon geweigerd worden door een werkloze.

En een werkloze boven de 50 jaar kan inderdaad 95% van de jobs weigeren door het aantal uren van huis voor de job.

Want voor een werkloze onder de 50 jaar is het 12 uur dat deze van huis mag zijn voor hij/zij de job om die reden kan weigeren.
Oud 8 augustus 2010, 11:21   #108
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geniet maar van uw studententijd, veel van die vrijheid ga je moeten missen éénmaal je in dienst bent. De cash komt gelukkig wel binnen, dat is een groot voordeel.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 11:22   #109
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
je moet als zelfstandige eens naar de VDAB gaan en zeggen dat je je aktiviteit wil stopzetten en terug gewoon werk wil gaan zoeken. Je hebt recht op niets.
Als je geld wil moet je natuurlijk naar de RVA, niet de VDAB.

En of je geld krijgt, hangt af van de hoe lang je reeds zelfstandige bent.

Als je nog niet te lang hebt gewerkt als zelfstandige kan je in aanmerking komen voor dop.

Maar ja, het is veel leuker om vanuit onwetendheid te discussiëren, he Hendrik.
Oud 8 augustus 2010, 11:24   #110
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Als u ontslag hebt gekregen en daarna zelfstandige werd:
U kunt u na minimum 6 maanden of maximum 15 jaar als zelfstandige een RVA-uitkering aanvragen op basis van uw vroegere tewerkstelling als loontrekkende. Deze periode van 15 jaar geldt vanaf 1 augustus 2007. Voor periodes vóór 1 augustus 2007 kan een beperking tot 9 jaar gelden. Neem voor meer informatie contact op met de RVA. Voor het vereiste aantal gewerkte dagen tewerkstelling geldt de periode voor het ontslag. De RVA-uitkering wordt berekend op het laatst verdiende loon. Als u meteen na uw ontslag geen uitkering hebt aangevraagd, zal uw latere werkloosheidsuitkering berekend worden op het minimumloon en niet op het laatst verdiende loon.

Als u zelf ontslag hebt genomen om zelfstandige te worden:
De regeling hangt af van de duur van uw zelfstandige activiteit. Duurde de zelfstandige activiteit 6 maanden of langer, dan kunt u bij de RVA een eerste aanvraag doen nadat u minimaal 6 maanden en maximaal 15 jaar zelfstandige geweest bent. U moet dus niet meteen een aanvraag hebben gedaan na uw ontslag. Deze periode van 15 jaar geldt vanaf 1 augustus 2007. Voor periodes vóór 1 augustus 2007 kan een beperking tot 9 jaar gelden. Neem voor meer informatie contact op met de RVA. U hebt recht op een RVA-uitkering die wordt berekend op basis van het het laatst verdiende loon. Voor het vereiste aantal gewerkte dagen tewerkstelling geldt de periode voor het ontslag. U moet wel bewijzen dat uw vroegere werkgever niet meer bereid is om u weer in dienst te nemen.

Laatst gewijzigd door Karel Martel B : 8 augustus 2010 om 11:25.
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 11:26   #111
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geef me namen en ik zorg er persoonlijk voor dat ze binnen de korste keren aan het werk zijn.
Wat ga jij meer kunnen dan een hoofdinspecteur van de RVA?

Mijn schoonbroer is namelijk hoofdinspeceteur van de RVA en trekt zich vaak de haren uit het hoofd door de vele regels die verhinderen mensen met de diploma's van knelpuntberoepen te verplichten deze jobs aan te nemen of hun werkloosheidsuitkering af te nemen wegens werkweigering.
Oud 8 augustus 2010, 11:29   #112
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Hallo Venus,

Binnen de bouw zijn er veel plaatsen waar je geen kraan kan gebruiken en alles met de hand moet worden gedaan.
Vooral kleinere werven waar gewoon geen kraan beschikbaar is.

Citaat:
En ik wil jou zusterke wel eens dag in dag uit als diender zien werken in de bouw.
Ik ken vrouwen die dat perfect aankunnen. En mannen die na 10 minuten al in elkaar zakken voor zo'n job.

Citaat:
Om je een idee te geven. De slangen en buizen van een betonpomp wegen meer dan 40kg leeg en meer dan 250kg gevuld.
Een kruiwagen mortel weegt meer dan 200kg.
Gewoon beton en cement zit zo rond de 2.7 kg per dm³. Dikke kruiwagen met 80 liter volume zit dus al over die 200 kg.

Citaat:
En vaak zijn mensen in de bouw 's morgens om 6.00uur weg om 's avonds pas om 19.00uur uur thuis te komen en krijgen zij slechts 8 uur betaald.
Maar die blijven gewoonlijk niet lang bij dezelfde baas, of ze krijgen op regelmatige basis zo'n enveloppeke.(maar da's aan't verdwijnen, teveel controle en te weinig mensen die nog iets groot in't zwart laten doen)
Of hun loon voor die 8 uur compenseerd voor de rest van de uren. (voor een doorsnee Bulgaar is €64 brut per dag een koningsloon, zelfs al is ie 14 uur aan de slag)

Citaat:
Denk dat haar vriendje snel een ander lief zal zoeken, want dat hij anders niet veel aan zijn trekken zal komen en zelf het huishouden zal moeten doen.
Gewenning aan de job helpt in dat respect. Anders had de mensheid uitgestorven geweest vanaf het moment er van jager-verzamelaar naar landbouwer overgestapt werd. Zelfs moe gaan mensen van bil hoor.
Oud 8 augustus 2010, 11:29   #113
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Als je geld wil moet je natuurlijk naar de RVA, niet de VDAB.

En of je geld krijgt, hangt af van de hoe lang je reeds zelfstandige bent.

Als je nog niet te lang hebt gewerkt als zelfstandige kan je in aanmerking komen voor dop.

Maar ja, het is veel leuker om vanuit onwetendheid te discussiëren, he Hendrik.
En als je boven de 45 bent, maakt het zelfs niets meer uit voor je pensioen of ziekteverzekering. Je krijgt dan het hoogste waar je recht op hebt in welk systeem je daarna ook actief bent en tegen welk inkomen.
Oud 8 augustus 2010, 11:37   #114
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Vooral kleinere werven waar gewoon geen kraan beschikbaar is.
Renovatie kan er ook zelden gebruik van maken, zelfs op grote werven niet.

Citaat:
Ik ken vrouwen die dat perfect aankunnen. En mannen die na 10 minuten al in elkaar zakken voor zo'n job.
We hebben het hier wel over een mode pop en geen boerendochter.

Citaat:
Gewoon beton en cement zit zo rond de 2.7 kg per dm³. Dikke kruiwagen met 80 liter volume zit dus al over die 200 kg.
Hangt van de samenstelling af.

Citaat:
Maar die blijven gewoonlijk niet lang bij dezelfde baas, of ze krijgen op regelmatige basis zo'n enveloppeke.(maar da's aan't verdwijnen, teveel controle en te weinig mensen die nog iets groot in't zwart laten doen)
Of hun loon voor die 8 uur compenseerd voor de rest van de uren. (voor een doorsnee Bulgaar is €64 brut per dag een koningsloon, zelfs al is ie 14 uur aan de slag)
Daarom dat men er ook geen Belgen meer voor vindt.

Citaat:
Gewenning aan de job helpt in dat respect. Anders had de mensheid uitgestorven geweest vanaf het moment er van jager-verzamelaar naar landbouwer overgestapt werd. Zelfs moe gaan mensen van bil hoor.
Ze moet er wel nog tijd voor hebben he?
meer dan 13 uur van huis voor de job en daarna nog eens de was en plas doen van een gezin, laat nog weinig tijd over voor plezier.

Laatst gewijzigd door Jantje : 8 augustus 2010 om 11:38.
Oud 8 augustus 2010, 11:51   #115
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel net daar wil de N-VA iets aan doen. Waarom moet iemand langdurig werkloos zijn vooraleer ie zich mag omscholen? Akkoord dat een pas afgestudeerde geen herscholing moet / mag volgen.
Nochthans kreeg mijn 19 jarige dochter reeds op 25 juli een oproep om zich te gaan aanbieden bij de VDAB voor een bijscholing terwijl ze pas op 5 juli werd ingeschreven als werkzoekende schoolverlater.
Men mag trouwens zelfs direct bij zijn inschrijving als werkloze een bij-omscholing aanvragen en volgen.
Er zijn zelfs mensen die enkel ontslag krijgen en werkloos worden om een scholing te gaan volgen.

Ze had dat attest nodig om de prijs van het inschrijvigsgeld van de hoge school van 2500€ naar 250€ terug te brengen.

In die tijd kreeg ze geen enkele oproep voor een job, want de VDAB heeft geen werkaanbiedingen voor mensen met haar secundair diploma.

Er zijn trouwens zeer weinig jobs waarbij men voldoende heeft aan een ASO, TSO, of BSO diploma.

Het zijn of jobs voor ongeschoolden, of jobs waarvoor men minstens een graduaat moet hebben.
En voor de ongeschoolden geld dan vaaknog dat men over attesten moet beschikken van een niet schoolse opleiding, zoals hefttruckbestuurder of C,E rijbewijs.
Oud 8 augustus 2010, 11:54   #116
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er zijn trouwens zeer weinig jobs waarbij men voldoende heeft aan een ASO, TSO, of BSO diploma.
Alvast 14.000.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 12:24   #117
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Alvast 14.000.
Ik vraag me wel een beetje af waar ne mens die 14000 jobs zonder studievereisten (dus ook geen diploma SO) kan vinden.

Website VDAB:
"Je hebt gezocht naar jobs die voldoen aan de volgende criteria (1991 resultaten):
Diploma: Basisonderwijs of 1ste graad secundair onderwijs"

En dan vind je daar vacatures tussen voor onderwijzer, loodgieter met min. A3-diploma, drietalige secretaresses, ingenieur,...

'k Wil da wel geloven hoor, dat er 14000 vacatures zijn, maar waar vindt ne mens die vacatures?
Oud 8 augustus 2010, 12:33   #118
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Akkoord dat een pas afgestudeerde geen herscholing moet / mag volgen.
Dat hangt van hun studies af.

Wie filosofie gestudeerd heeft mag van mij vanaf dag 1 op cursus gestuurd worden om iets nuttig te leren.
Oud 8 augustus 2010, 15:40   #119
kameleon
Minister

Standaard

Ge ziet dat er hier bij zitten die nog nooit lang werkloos geweest zijn. Jong begonnen, direct aangenomen, maar nekeer ge een bepaalde leeftijd voorbij zijt kunt ge maar een opleiding gaan volgen om te strijken.

En als ze bij de VDAB nog geen deftige database inéén kunnen steken dan is het wel heel triest. Ik zonder ICT-diploma kan het zelfs beter in elkaar steken.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 17:25   #120
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
En als ze bij de VDAB nog geen deftige database inéén kunnen steken dan is het wel heel triest. Ik zonder ICT-diploma kan het zelfs beter in elkaar steken.
Iedereen die een klein beetje achter de schermen heeft kunnen kijken bij de VDAB weet dat, goeie bedoelingen op of af, die organisatie echt wel erbarmelijk slecht is op zowat alle vlakken.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be