![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
Bekijk resultaten enquête: Wat vond je van het gentlemen's agreement tussen BDW en EDR | |||
Een evenwichtig akkoord |
![]() ![]() ![]() |
2 | 18,18% |
Te veel toegevingen langs Vlaamse kant |
![]() ![]() ![]() |
7 | 63,64% |
Te veel toegevingen aan franstalige kant |
![]() ![]() ![]() |
2 | 18,18% |
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burger
|
![]() Van wat we de jongste twee weken in de pers (voor wat dat waard is) hebben kunnen lezen, lijkt het erop dat BDW en EDR vlak na de verkiezingen een gentlemen's agreement hadden dat er als volgt uitgezien zou hebben.
(Ik bekijk het even vanuit Vlaams perspectief, maar je kan dit gemakkelijk omdraaien): Toegevingen van BDW:
Persoonlijk vind ik dat gentlemen's agreement een goede basis, hoewel het niet bespreken van de financieringswet toch wel een erg zware toegeving was. BDW zal dit m.i. hebben gedaan om erg duidelijk te maken aan iedereen dat hij wel degelijk bereid was water bij de wijn te doen. Als het nu toch mislukt, kan niemand beweren dat hij te moeilijk deed. Wat vonden jullie van dat gentelemen's agreement?
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Tenminste volgens u scenario, wat er daadwerkelijk uit zal rollen....
|
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind dat Vlamingen die bij onderhandelingen met de walen vertrekken vanuit "Belgie moet blijven bestaan", op voorhand verloren zijn.
Het uitgangspunt moet zijn, Vlaamse zelfbeschikking, al de rest is Vlaanderen te kort doen.
![]() |
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
|
![]() Die derde toegeving van De Wever “Di Rupo mag premier worden.” vind ik niet echt een toegeving. Een premier heeft ook maar één stem in het parlement, of niet? Dat Di Rupo dan meer geld verdiend, daar zullen Franstaligen niets aan hebben.
Ook bij de derde 'ruil' heb ik mijn bedenkingen. Dat is eerder een toegeving van de 'linksen' tegenover de 'rechtsen'. Voor een deel van de tweede 'ruil', bijvoorbeeld de opdeling van de kinderbijslag, geldt dat ook. Te veel toegevingen van de N-VA-kant kan ik al zeker schrappen. Een keuze uit de drie mogelijkheden kan ik niet echt maken, omdat het voor grote delen over tegenstellingen gaat die niet met Nederlandstaligen en Franstaligen te maken hebben. Laatst gewijzigd door Robinus V : 22 augustus 2010 om 02:09. |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Waar wacht de N-VA dan nog op om samen met het VB, LDD en een handvol dissidenten uit CD&V en VLD eenzijdig de Vlaamse onafhankelijkheid uit te roepen?
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() Volgens mij is dit het accoord.
*Vlaanderen erkent Brussel als zelfstandige deelstaat, in ruil voor de splitsing. *Vlaanderen krijgt de confederatie, met behoud van Brussel in confederaal verband, in ruil voor financiele verplichtingen t.b.v Brussel en Wallonie Laatst gewijzigd door Sidharta : 22 augustus 2010 om 08:09. |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Omdat dat nog steeds een (weliswaar nipte) minderheid van de Vlaamse kiezers zou betekenen.....het respecteren van een verkiezingsuitslag is redelijk belangrijk dacht ik zo... Laatst gewijzigd door kelt : 22 augustus 2010 om 08:23. |
|
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het lijkt er inderdaad op dat de Nederlandstalige onderhandelaars "plotsklaps" de ganse financieringswet weer op tafel gelegd hebben toen men van de andere kant feitelijk weer meer geld vroeg "ten nadele" van Vlaanderen....(Knack...)
Het is een onaangename vertraging,maar het is wel duidelijk dat men aan Nederlandstalige kant niet meer wacht "om de lieve vrede".Als het tijdens pre-onderhandelingen op tafel komt,dan moet het misschien later tijdens het regeren niet meer.......(waar men echt wel andere dingen te doen zal hebben dan communautair gehakketak) |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
Ditjes en datjes in de breedte (courtesy to Hollander), Ditjes en datjes in de diepte.
![]() |
#11 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Het is ondertussen al duidelijk dat dit akkoord tss BDW en EDR is mislukt door de andere franstalige partijen. Nogmaals, ik heb het dus NIET over wat er nu gebeurt. Wat is jullie reactie op dat prille akkoord? Ging BDW te ver? Ging EDR te ver?
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Wie zegt dat dit echt bestaat?
#13 |
Burger
|
![]()
#14 | |
|
![]() Citaat:
Vlaamse zelfbeschikking is niet het uitgangspunt vd n-va.
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 22 augustus 2010 om 09:04. |
|
![]() |
![]() |
#16 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dus voor een confederaal model is het nu nog te vroeg. Dat zal waarschijnlijk iets voor binnen 10 jaar zijn, bij de volgende grondige staatshervorming. Maar ik heb wel een vraagje: Als aan de financieringswet niet geraakt mag worden, hoe gaat men dan die 25 miljard gaan besparen? |
|
![]() |
![]() |
#17 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En ik denk niet dat het er dik in zit dat die partij ooit 50% zal halen. |
|
![]() |
![]() |
#18 |