Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 oktober 2010, 18:19   #321
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
man man man je maakt het wel bont zeg.

Bovendien is de Schelde al uitgebaggerd.

Maar ligt die snelle spoorlijn er al die jullie hadden beloofd?

De TGV-lijn is België was klaar voor die in Nederland en is in België zelfs al in gebruik, terwijl Nederland nog steeds niet klaar is met de TGV-lijn.

En de Schelde is nog niet uitgebaggerd, de IJzeren Rijn is nog steeds niet in klaar.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 19:14   #322
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De TGV-lijn is België was klaar voor die in Nederland en is in België zelfs al in gebruik, terwijl Nederland nog steeds niet klaar is met de TGV-lijn.

En de Schelde is nog niet uitgebaggerd, de IJzeren Rijn is nog steeds niet in klaar.
dat groene lijntje zou een rood lijntje worden, vriend. Maar ja, alleen anderen moeten zich aan de afspraken houden, nietwaar?

enige introspectie zou je goed doen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 19:30   #323
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hang alstublieft de onnozelaar niet uit. Wanneer een land plots wordt overspoeld met een zee van vluchtelingen, waaronder veel militairen en bovendien in een directe oorlog waar een machtig buurland in betrokken was, dan is het maar doodnormaal dat het drastische maatregelen neemt om de boel onder controle te houden. Kijk maar even wat la Belgique op dit ogenblik doet met de azielzoekers in de gesloten centra.
Ik stelde gewoon dat de Belgen, die tijdens WO I naar Nederland vluchtten, opgesloten werden in kampen. Ook de vrouwen en kinderen. En ze mochten daar niet uit. Kampen maw, die zeer zeker leken op een soort concentratiekampen. Dat is wat ik poneerde, en dat werd betwist. En dus moet ik dat wat toelichten voor de ongelovige zielen. En die wensen altijd prentjes of 'bewijzen'. Welnu, nu hebben ze meteen 'bewijzen' gekregen, die ongelovige Thomassen. Foto's uit die tijd die er niet om liegen.

Laatst gewijzigd door system : 1 oktober 2010 om 19:41.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 19:47   #324
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Korrektie: Nederland is wél klaar met z'n TGV. Ik gebruikte hem in augustus van A'pen tot Amsterdam.
Het gaat niet zo snel als tussen Brussel en Parijs of tussen Rijsel en Parijs, maar toch...

Laatst gewijzigd door Boduo : 1 oktober 2010 om 19:47.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 21:10   #325
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Korrektie: Nederland is wél klaar met z'n TGV. Ik gebruikte hem in augustus van A'pen tot Amsterdam.
Het gaat niet zo snel als tussen Brussel en Parijs of tussen Rijsel en Parijs, maar toch...

Tja, maar we hadden jullie op de aansluiting moeten laten wachten tot de Schelde uitgebaggerd was en de ijzeren Rijn een feit. Misschien ging dat dan wat vlugger gaan.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 21:50   #326
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Fiet is en blijft, dat wij en Nederland niet samen gaan en erfvijanden van elkaar zijn.
Aan je uitspraken te horen, is je linkerhersenhelft erfvijand van je rechterhersenhelft. Het enige wat ze gemeen hebben is dat ze van je gal doordrenkt zijn.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 22:17   #327
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik stelde gewoon dat de Belgen, die tijdens WO I naar Nederland vluchtten, opgesloten werden in kampen. Ook de vrouwen en kinderen. En ze mochten daar niet uit. Kampen maw, die zeer zeker leken op een soort concentratiekampen. Dat is wat ik poneerde, en dat werd betwist. En dus moet ik dat wat toelichten voor de ongelovige zielen. En die wensen altijd prentjes of 'bewijzen'. Welnu, nu hebben ze meteen 'bewijzen' gekregen, die ongelovige Thomassen. Foto's uit die tijd die er niet om liegen.
Dat zal zoals altijd wel weer krachtig ontkend worden, wees daar maar zeker van.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 23:25   #328
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De prentjes niet...
Het waren interneringskampen voor militairen, system.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 23:27   #329
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat zal zoals altijd wel weer krachtig ontkend worden, wees daar maar zeker van.
Haha, hoe zit het met die gesloten opvangkampen hier mijn beste...

Of verblijven die noodgedwongen in hotel belziek en afgesloten van de rest van het land....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 23:30   #330
Hertog van Gelre

Standaard

Vluchtoord Ede
Citaat:
Het rechthoekige kamp is verdeeld in vier segmenten, waarvan er drie ingericht zijn met slaapzalen, eetzalen, keukens en wasruimtes, terwijl het vierde ‘dorp’ ingericht is met een kerk, scholen, magazijnen, kantoren en personeelswoningen. De drie woondorpen hebben de namen Leyedorp, Maasdorp en Scheldedorp en de twee hoofdwegen die het kamp in vieren delen dragen de namen van koningin Wilhelmina en minister-president Cort van der Linden.
Het bijzondere van vluchtoord Ede is dat vrijwel alle ruimtes zijn voorzien van centrale stoomverwarming. Ook beschikt men over stromend water en elektrisch licht, voorzieningen die in het dorp Ede in die tijd nog lang niet in alle woningen aanwezig zijn.

De eerste 170 bewoners komen op 1 februari 1915 het vluchtoord binnen, een maand later is de bezetting gestegen tot 2060 inwoners. Het grootste aantal bewoners wordt bereikt in juli 1915 als het vluchtoord 5340 vluchtelingen telt, waarvan ongeveer het derde deel kinderen is. Voor opvang en onderwijs van deze kinderen zijn er zusters uit Turnhout, maar wordt ook onderwijzend personeel gerecruteerd onder de vluchtelingen zelf.

Het Vluchtoord Ede staat onder leiding van J.Th.H. Mingels, een gepensioneerd kolonel van de cavalerie. Als regeringscommissaris van het vluchtoord laat hij zich omringen door een kleine staf militairen, zoals luitenant der Genie Kiers en majoor Plas (verplegingsofficier).

Om de bewoners van het vluchtoord niet in ledigheid hun dagen te laten doorbrengen, worden arbeidsvoorzieningen in het leven geroepen. Zo zijn vluchtelingen ingeschakeld bij de bouw van centrale voorzieningen in het vierde dorp en worden ook alle onderhoudswerkzaamheden door de bewoners zelf verricht. Enkele Belgen werken in het dorp Ede of omgeving en in het vluchtoord is een schoenmakerij, een smederij, een naai-en brei-inrichting en kleermakerij ingericht. De gefabriceerde artikelen zijn in de eerste plaats bestemd voor de vluchtelingen zelf en voor de geïnterneerde Belgische militairen (in Harderwijk was bijvoorbeeld een interneringskamp).
Burgers werden opgevangen, militairen moesten geinterneerd worden.
Oud 1 oktober 2010, 23:56   #331
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Welk Vlaams? Waarom pen je je berichten in het Nederlands neer op dit forum? Toch niet uit beleefdheid voor de Ollandse agressors onder ons?
Dat is maar hoe ge het bekijkt. Het Nederlands is Belgisch Nederlands waarin ik schrijf, de voer taal van Vlaanderen, niet het Nederlands nederlands hoor. Een duidelijk verschil. Kijk maar in de Van Dale.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 00:17   #332
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard Splitsen zou niet kunnen.

Wat zielig toch als je ziet wat de Belgicisten er allemaal niet bij sleuren om toch maar te kunnen aantonen dat een splitsing van België niet zou kunnen.

Volgens Neyts zullen de voorstanders van een splitsing snel stuiten op problemen �* la " hoe moeten we de boeken van de Koninklijke Bibliotheek van België verdelen".

Die gast heeft nog nooit gehoord van een boedelscheiding van twee huwelijkspartners zeker, "Gij de boeken ik het salon".

Wat is daar nu zo moeilijk aan. Daarbij, van mij mag Brussel die boeken hebben. Ik heb ze nog nooit gezien dus ook niet gemist en het zou me verwonderen als het merendeel, of misschien wel allemaal, in het Frans zijn.

Volgens Philippe Moureaux zou splitsen een stommiteit zijn waarbij IEDEREEN zal verliezen. Dat zal wel met de waarheid stroken aangezien bij niet splitsen alleen Vlaanderen verliest.

Laatst gewijzigd door Garry : 2 oktober 2010 om 00:19.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 00:42   #333
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Typisch Jantje. Zodra de argumenten op tafel komen, is hij in geen velden of wegen te bekennen.
Tja, als er argumenten TEGEN Nederland op "tafel" komen, dan zijn we racisten. Ontzenuwen van die argumenten heb ik raar of zelden gezien.

BTW, Vlaanderen zit vol van Jantjes en Eddy's, dus denk maar eens twee keer na voor je ons gaat "annexeren".

In de onafhankelijkheidsstrijd van Vlaanderen wordt er sympathie gegeven en gezocht bij soortgelijke Volkeren, zoals de Schotten en de Catalanen.

Ik zie daar echter géén strijd of wens om zich ERGENS ANDERS bij aan te sluiten, en ook in Vlaanderen bestaat die wens niet, behalve dan bij een enkele orangist die hier rondloopt. Bij de vraag aan de meeste Vlamingen (eigen bevraging) of ze Vlaanderen bij NL willen zien, krijg ik rare blikken en antwoorden als "zijde zot, ik zen gienen hollander zene"

Trek zelf uw conclusies. Buiten ons eigen "strikske" heb ik binnen mijn partij nog geen orangisten gevonden.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
Oud 2 oktober 2010, 00:54   #334
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Tja, als er argumenten TEGEN Nederland op "tafel" komen, dan zijn we racisten. Ontzenuwen van die argumenten heb ik raar of zelden gezien.
Bier- en frietnationalisme valt ook moeilijk te ontzenuwen. Ik heb geen tegenargumenten voor het diepgaande ''Broodje-Kroket-argument'. Het spijt me.

Citaat:
BTW, Vlaanderen zit vol van Jantjes en Eddy's, dus denk maar eens twee keer na voor je ons gaat "annexeren".
Er is geen sprake van annexatie, Eddy. Je noorderburen willen bestuurlijk met je samenwerken. De enige óllandse annexatie zit in het hoofd van de Belgicisten alhier en blijkbaar in die van jou.

Citaat:
In de onafhankelijkheidsstrijd van Vlaanderen wordt er sympathie gegeven en gezocht bij soortgelijke Volkeren, zoals de Schotten en de Catalanen.
Typerend. U noemt twee volkeren die de minderheid vormen in hun land. Vlamingen zijn in de meerderheid in het hunne. U mag daaruit de conclusies trekken die u wilt maar u bent zó bang ''opgeslokt'' te worden als minderheid in Nederland, terwijl Nederland daar nooit aanleiding toe heeft gegeven zo te denken, terwijl u tegelijkertijd als meerderheid binnen Belgie de tweede viool moet spelen. Zet dat u nu echt niet aan het denken?

Citaat:
Ik zie daar echter géén strijd of wens om zich ERGENS ANDERS bij aan te sluiten, en ook in Vlaanderen bestaat die wens niet, behalve dan bij een enkele orangist die hier rondloopt. Bij de vraag aan de meeste Vlamingen (eigen bevraging) of ze Vlaanderen bij NL willen zien, krijg ik rare blikken en antwoorden als "zijde zot, ik zen gienen hollander zene"

Trek zelf uw conclusies. Buiten ons eigen "strikske" heb ik binnen mijn partij nog geen orangisten gevonden.
Als de partij van ''het strikske'' uw partij is vergist u zich en flink ook.
Oud 2 oktober 2010, 02:43   #335
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Bier- en frietnationalisme valt ook moeilijk te ontzenuwen. Ik heb geen tegenargumenten voor het diepgaande ''Broodje-Kroket-argument'. Het spijt me.

Er is geen sprake van annexatie, Eddy. Je noorderburen willen bestuurlijk met je samenwerken. De enige óllandse annexatie zit in het hoofd van de Belgicisten alhier en blijkbaar in die van jou.

Typerend. U noemt twee volkeren die de minderheid vormen in hun land. Vlamingen zijn in de meerderheid in het hunne. U mag daaruit de conclusies trekken die u wilt maar u bent zó bang ''opgeslokt'' te worden als minderheid in Nederland, terwijl Nederland daar nooit aanleiding toe heeft gegeven zo te denken, terwijl u tegelijkertijd als meerderheid binnen Belgie de tweede viool moet spelen. Zet dat u nu echt niet aan het denken?

Als de partij van ''het strikske'' uw partij is vergist u zich en flink ook.
NAtuurlijk weer géén argumenten dan wat gelul. Kroketten...

Natuurlijk is er geen sprake van annexatie. Hoe imperialistisch ook Nederland is ingesteld, ze zouden het echt niet durven in het centrum van de EU.

En Nederland geen aanleiding gegeven tot negatief denken over een bestuurlijke samenwerking? Waow, zoiets noemt men negationisme...

En nee, jij kan mijn gedachten echt niet ontleden. Ik heb het hier al telkenmale uitgelegd, maar blijkbaar baten kaars en bril niet. Ik heb NIKS tegen Nederlanders, maar Vlaanderen is sterk en fier genoeg om het alleen te maken. Wij hoeven echt niet onder iemands rokken te kruipen.

WAT heb je trouwens TEGEN een ONafhankelijk Vlaanderen????? Bang dat je zal moeten onderdoen op de duur? Is het niet de Nederlandse imperialistische droom, dan zal het d�*t wel zijn.
Oud 2 oktober 2010, 07:09   #336
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Dat is maar hoe ge het bekijkt. Het Nederlands is Belgisch Nederlands waarin ik schrijf, de voer taal van Vlaanderen, niet het Nederlands nederlands hoor. Een duidelijk verschil. Kijk maar in de Van Dale.
Het feit dat jij met "poep" iets anders bedoelt dan een Amsterdammer is nog geen reden om jouw versie van het Nederlands tot een aparte taal te bombarderen.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 07:47   #337
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat groene lijntje zou een rood lijntje worden, vriend. Maar ja, alleen anderen moeten zich aan de afspraken houden, nietwaar?

enige introspectie zou je goed doen.
't ja we hebben dan ook enkele goede lessen gekregen van de meesters in het niet nakomen van verdragen en akkoorden.

Het was zelfs dankzij een Nederlander dat we er achter kwamen dat de Schelde pas in 1815 vrij werd gegeven door Nederland terwijl ze een verdrag hadden getekend in 1792 waarbij deze volledig vrij gegeven werd.

Nederland heeft een verdag getekend warbij Antwerpen het vrij gebruik van de Ijzeren rijn heeft, maar die spoorverbinding is niet in orde
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 08:12   #338
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Het feit dat jij met "poep" iets anders bedoelt dan een Amsterdammer is nog geen reden om jouw versie van het Nederlands tot een aparte taal te bombarderen.
In sommige landen is dat toch zo... Taal is een POLITIEKE keuze, niks anders.
Oud 2 oktober 2010, 08:27   #339
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't ja we hebben dan ook enkele goede lessen gekregen van de meesters in het niet nakomen van verdragen en akkoorden.
tuurlijk. België houdt zich niet aan de afspraak en dan is het nóg onze schuld. Het patroon is wel duidelijk hoor.

Citaat:
Het was zelfs dankzij een Nederlander dat we er achter kwamen dat de Schelde pas in 1815 vrij werd gegeven door Nederland terwijl ze een verdrag hadden getekend in 1792 waarbij deze volledig vrij gegeven werd.

Nederland heeft een verdag getekend warbij Antwerpen het vrij gebruik van de Ijzeren rijn heeft, maar die spoorverbinding is niet in orde
Ik neem aan dat je niet wilt beseffen dat toen niet Vlaanderen de vijand was, maar een vreemde mogendheid die onze lage landen was binnengedrongen en deels bezet hield. Helpen we jullie niet, is het niet goed. Helpen we jullie wél, ga je ook janken.

tis te hopen voor Vlaanderen dat het niet inderdaad vol zit met Jantjes en Garry's, want met zulke vrinden heb je duidelijk geen Ollandse vijanden meer nodig.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 08:52   #340
EddyBal

Standaard

Citaat:
tuurlijk. België houdt zich niet aan de afspraak en dan is het nóg onze schuld. Het patroon is wel duidelijk hoor.

Ik neem aan dat je niet wilt beseffen dat toen niet Vlaanderen de vijand was, maar een vreemde mogendheid die onze lage landen was binnengedrongen en deels bezet hield. Helpen we jullie niet, is het niet goed. Helpen we jullie wél, ga je ook janken.

tis te hopen voor Vlaanderen dat het niet inderdaad vol zit met Jantjes en Garry's, want met zulke vrinden heb je duidelijk geen Ollandse vijanden meer nodig.
Ik zal de vraag NOG eens stellen. Graag antwoord.

WAT is er TEGEN een ONafhankelijk Vlaanderen?

Kunnen jullie het ons niet gunnen?

Moeten jullie ten allen prijze hier baas komen spelen? Kan jullie imperialisme niet ingetoomd worden? Wij hebben echt geen nieuwe kolonisator nodig nadat we de oude hebben afgeschud hoor.

En samenwerken doen we NU al. Vie de benelux, via de EU en via aparte verdragen. Dus NEEN: Nederland zal NIET uitgebreid worden met Vlaanderen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be