Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
|
Discussietools |
15 oktober 2010, 18:23 | #241 |
Minister-President
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
|
Imago is veel geld waard. En als een treinramp als Buizingen het imago van de trein als veilig vervoersmiddel besmeurt, dan stoot je ook veel reizigers af. Nog los van het feit dat de balans bij 1 ernstig spoorongeval een pak meer doden telt dan een zeer ernstige frontale aanrijding van 2 wagens, ook al komen die laatste veel frequenter voor. Misschien wel net omdat het zeldzamer is, zijn de beelden des te spectaculairder.
Nog los daarvan is het huidige veiligheidssysteem (als je het al zo kan noemen) aan vervanging toe. Dan kan je toch beter vervangen door iets dat veiliger is? Los daarvan, ik heb er ook mijn twijfels bij wat de echte beweegredenen zijn van de vakbonden.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
15 oktober 2010, 19:24 | #242 | ||
Banneling
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
|
Citaat:
Daar komt bij dat het Belgische net vrij vol zit en het veel vermoeiender rijden is als je veel moet stoppen en vertragen. Geen appelen met peren vergelijken. Citaat:
En voor de zoveelste keer : waarom in godsnaam privatiseringen ? Herbert Simon die de nobelprijs kreeg in 1978 bewees al dat er geen verschil is tussen overheidsbedrijven en private bedrijven, dat ze met net dezelfde problemen kampen omdat in beide gevallen het telkens werknemers zijn die beslissen en uitvoeren, die zelf geen risico nemen. (Getuige de hoge bonussen in de privé om tot actie aan te zetten maar met alle perverse gevolgen van dien.) De hele privatiserings/liberaliseringspolitiek is één grote corrupte boel en dient enkel om de ongelijkheid groter te maken. In Zwitserland is dat misschien niet zo omdat dat een nationaal socialistisch land is terend op misdadgeld maar Europa gaat de kant van Amerika op met alle gevolgen van dien. |
||
15 oktober 2010, 22:13 | #243 | |
Minister-President
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
|
Citaat:
__________________
... het enige zachte is dons ... “You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand |
|
15 oktober 2010, 22:25 | #244 | |
Minister-President
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
|
Citaat:
__________________
... het enige zachte is dons ... “You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand |
|
15 oktober 2010, 22:40 | #245 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
Citaat:
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
|
|
16 oktober 2010, 08:03 | #246 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 33.682
|
http://www.tijd.be/opinie/commentaar...-620.art?ckc=1
Vrijwel geen enkele werknemer in dit Koninkrijk (ook ondergetekende niet) heeft "werkzekerheid". ACOD-spoormannen beweren onderandere ook voor hun "voorrechtje" te gaan staken.Ze leven in een illusie. Maar eigenlijk is omtrent de aanleiding,het statuut van het personeel in bepaalde plaatsen, al een overeenstemming met de direktie bereikt,dus hangen de kandidaat stakers er vlugvlug nog wat andere zaken aan die niks met de divisie goederenvervoer te maken hebben.Denken ze misschien echt dat de NMBS nog bestaat of zo . Ze geven extra munitie om de opsplitsing niet alleen juridisch/technisch maar ook "echt" te voltooien..... Het is veelzeggend dat de Christelijke bond niet wil meestaken met deze overblijfselen uit de jaren tachtig(toen een veel jongere kelt zijn treintrips inderdaad moest plannen,niet alleen uit het spoorboekje,maar ook tussen de stakingen door,in de kazerne raken na eindelijk eens twee dagen geen weekendwacht of piket,sollicitaties,het moest steeds weer passen ). Laatst gewijzigd door kelt : 16 oktober 2010 om 08:08. |
16 oktober 2010, 10:04 | #247 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kan je mij overigens een bron geven die bevestigt dat jou karakterisering van Herbert Simon en zijn werk en opinies correct is? Citaat:
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... Laatst gewijzigd door Zwitser : 16 oktober 2010 om 10:09. |
|||||
16 oktober 2010, 10:05 | #248 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
Het was Bierke die opmerkte dat vorige keer ze over veiligheid staakten. Als ze willen staken hebben ze altijd een exkuus.
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
16 oktober 2010, 10:06 | #249 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
Moest het nu ook nog eens inhoud hebben...
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
16 oktober 2010, 12:04 | #250 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
|
Citaat:
'k weet het je mag geen kritiek geven op de geldverspilling van numnuts die zonder enige kennis van zaken denken dat ze belangrijke beslissingen te nemen hebben. En wat rest voor de professional? Staken, staken en nog eens staken tot de luchtledigheid verdwenen is en terug werkmensen de posities innemen waar beslissingen genomen worden.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën hebben die niet.'' |
|
16 oktober 2010, 15:33 | #251 | |||||
Banneling
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
|
Citaat:
Citaat:
En de nationale spoorwegmaatschappij lijkt daar toch bvb in de dienstregelingen veel meer betrokken. Een beetje zoals hoe bij ons De Lijn werkt met onderaannemers. Bij Infrabel kost het meer om een trein snel te laten rijden (HKM P100) dan traag (HKM G80)als ik me niet vergis . Niet moeilijk dat ons net vol is dan. Geen privatiseringen nodig om daar iets aan te veranderen me dunkt. Integendeel. Dat komt waarschijnlijk door de privatisering van de energiemarkt. De energiefactuur is de eerste helft van het jaar met bijna 25 % gestegen. Daardoor waarschijnlijk dan men zware treinen liever niet te hard laat rijden en meer vraagt waardoor die trage treinen in de weg zitten van snellere lichtere reizigerstreinen en alles opstropt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik heb ook een lijstje gevonden met Zwitserse spoorbedrijven. Klopt het dat de meeste maar trajecten doen van een paar tientallen kilometers ? En dat dat dus echt werkt zoals bij De Lijn? En dat dus nog steeds centraal wordt gepland wie wanneer rijdt en niet zoals bij ons dat die rijdt die het meeste wil betalen. Die SBB lijkt me weinig te verschillen van NMBS met zowat dezelfde onderverdelingen buiten dan dat ze om treinen te doen veel met onderaannemingen werken. Je hebt me dus al wel weten overtuigen dat de Zwitserse spoorwegen beter werken dan de Belgische maar nog van geen kanten dat dat aan privatiseringen te danken is. Zet me dus maar op je negeerlijst als ik teveel op je zenuwen werk. Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 16 oktober 2010 om 15:37. |
|||||
16 oktober 2010, 16:34 | #252 |
Minister-President
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
|
Goederentreinen worden heel erg snel aan de kant gezet in België, ook al is het niet nodig. En dat weet ik uit ervaring, ik heb het zelf nog gedaan. Niettemin zijn er inderdaad aanpassingen nodig, maar dat hoeven niet noodzakelijk extra sporen zijn. Snellere wissels, bijvoorbeeld, een performanter veiligheidssysteem (waardoor treinen minder afstand moeten bewaren), de samensmelting van de seinhuizen laat in theorie ook toe dat er makkelijker flexibel met de infrastructuur wordt omgesprongen (parallel rijden, versporen van een trein, etc),...
Dat snelle treinen minder moeten betalen is inderdaad quatsch, en niet logisch. Zware ertstreinen rijden echter het best aan een zo constant mogelijke snelheid, en vaak kiest men dan voor een relatief lage snelheid, maar er rijden voldoende containershuttles en andere die wel sneller zouden kunnen. Ik vermoed dat Zwitser het heeft over treinstellen voor het reizigersvervoer, niet over goederentreinen. Daar duurt schouwen en remproeven inderdaad iets langer. Dat de staat banken en autoproducenten ter hulp is moeten schieten toont vooral aan dat auto-regulering zijn beperkingen heeft. En dat staten veel te laks zijn geweest, en strenger hadden moeten zijn bij het opstellen van regels en het doen naleven ervan. En waarom denk je dat de NMBS eindelijk in gang is geschoten om efficiënter te gaan werken? Toch omdat ze de hete adem van de concurrenten in hun nek voelen? Je hebt gelijk dat de lasten en lusten oneerlijk verdeeld zijn, en dat het directieniveau maar al te vaak buiten schot blijft. Ik heb er echter geen vertrouwen in dat een staking daar iets aan gaat wijzigen, of zelfs nog maar dat dat de bedoeling is van de vakbonden... De meeste van die zeer kleine "privé-"maatschappijen zijn eigendom van een (of meerdere) gemeente(n), of van een kanton, en rijden op geheel eigen infrastructuur. Veel van die lijntjes zijn eerder ouderwetse 'interurbans' dan echte spoorlijnen, met materieel die het midden houdt tussen een tram en een trein, en zouden in België wellicht net zoals de buurtspoorwegen meestal verbust geworden zijn. Die hun cijfers zijn echter niet opgenomen in de cijfers van de SBB.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
16 oktober 2010, 17:31 | #253 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
|
Staken zal niet baten.
__________________
N-VA: De kracht van verandering! Verandering begint in je eigen gemeente of stad. |
16 oktober 2010, 17:52 | #254 |
Banneling
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
|
|
16 oktober 2010, 22:55 | #255 | ||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
Citaat:
Maar wat mij toch altijd opvalt is dat in België snel geld dat een lijn met X treinen per uur "vol" is, terwijl een vergelijkbarre lijn met "twee keer X" treinen per uur in Zwitserland nog lang niet als vol beschouwd wordt. Citaat:
Remproeven kan je ook versnellen met sensoren in de wagons. Daarmee kan een remproef erg snel uitgevoerd worden. Citaat:
Het klopt dat zowel in de privé als bij de overheid gewoon mensen rondlopen. En de banken hebben aangetoond dat men de verkeerde signalen stuurt er in de privé ook behoorlijk rotzooi geporduceerd kan worden. Echter het goederenvervoer per spoor is een ander verhaal. Pas sinds de liberalisering van het goederenvervoer zit dat in Europa weer in de lift. Ik weet van mensen uit de transportsector dat klantvriendelijkheid bij de NMBS vroeger geheel onbestaande was. Je moest maar durven eens te bellen om te vragen waar je lading bleef... Dat er veel verandert bij de NMBS (en verbetert) is enkel maar omdat de druk om te veranderen aanwezig is. Net zoals bij de banken krijg je enkel maar beter gedrag van al de actoren in het beslissingsprocess als je het verplicht. En de druk op de NMBS (en andere goederenvervoerders) is er net gekomen door de liberalisering. Opeens kan die klant die afgesnouwd wordt gewoon ergens anders heen met zijn lading. En dan is klanten afsnouwen opeens geen optie meer. Citaat:
Citaat:
Het is echter de laatste jaren inderdaad minder overzichtelijk geworden. Ook in Zwitserland heerst "open access", en worden er diensten door de overheid aanbesteed. Zo heeft het kanton Bern de meeste stopreindiensten aan de BLS besteed, ook op het SBB net. Dus zijn er nu SBB stations waar geen enkele SBB trein meer stopt. "Crossrail" is overigens ontstaan uit de geprivatiseerde goederentak van de RM, een bedrijfje dat in het Emmenthal actief was. De reizigersactiviteiten van die spoorweg zijn nu opgeslokt door de BLS (die een aardige omvang begint te krijgen), en de Crossrail is nu met DLC gefuseerd. En dat allemaal in de laatste 8 jaar. Er beweegt veel in Helvetie. Ben net over de Gotthard gereis, en in Ertsfeld stikt het van de Railion locomotieven. Goederenverkeer is dus privé, en nog veel meer geliberaliseerd dan in België. Reizigersverkeer is anders georganiseerd: De SBB heeft en monopolie op het IC/IR net. In ruil voor het monopolie moet ze een landelijk net aanbieden. De IC/IR treinen rijden zonder overheids subsidie. Het voornaamste verschil tussen een IC en een IR is overigens dat een IC een restauratiewagen heeft... De SBB publiceert normaal haar IC/IR dienstregeling al een paar jaar op voorhand, zodat de overigen bedrijven er op kunnen reageren. De rest van het OV is de verantwoordelijkheid van de kantons. Die "bestellen" vervoer. Rond Zürich heeft men bijvoorbeeld een verkeersverbond, die stelt de dienstregeling op van alle regionale treinen, trams, en bussen, en wijst aan wie wat rijd. Er rijden op het tramnet van Zürich drie bedrijven rond... In kanton Bern wordt de planning gedaan in regionale verkeersconferenties, waar de bedrijven, gemeentes en geïnteresseerde burgers allemaal bij betrokken worden. En alles bij elkaar is dus elk jaar ongeveer rond April de dienstregeling van het volgende jaar klaar. De complete dienstregeling, dus elke trein, tram, bus, boot, kabelbaan in het land. Wat in Vlaanderen "De Lijn" niet voor elkaar krijgt, krijgen +- 500 OV bedrijven in Zwitserland wel voor elkaar. Mischien omdat geen enkel van hen wil onderdoen voor de rest. Concurrentie kan verschillende vormen aannemen... Citaat:
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
||||||
17 oktober 2010, 12:17 | #256 | |
Staatssecretaris
|
Citaat:
Bij vele bedrijven komt enkel de veiligheid de werknemer en z'n collega's in het gedrang maar dat speelt geen rol. Dat speelt enkel een rol voor de te betalen verzekeringspremie. Bedrijven beschermen hun werknemers door hen pbm te verplichten, handtekeningen te laten zetten op "vergunningen", toolboxmeetings, of eerder welk papier dat de werkgever ontslaat van enige verantwoordelijkheid met als gevolg dat de verzekering van de werkgever niet zo snel zal moeten uitbetalen. Goedkopere verzekering dus. Maar bij het spoor ligt het iets anders. Daar speelt ook de veiligheid van de klanten en vele anderen ook en rol. Als ze bij de nmbs staken om hun werkdruk te verlichten, beter arbeidomstandigheden, beter materiaal e.d. is dat automatisch van belang voor de veiligheid. Dat er werknemers zijn die zitten te niksen is zeer spijtig maar het is aan de beleidsmakers om dat te veranderen. Dat probleem moeten ze aanpakken en niet de mensen die wel hun best doen verder onderuit halen. Als het managment de mensen die hun "best doen" kan motiveren, laat de vakbonden dan maar oproepen tot staken. De enigen die dan nog staken zijn degenen die zitten te niksen dus veel verschil zal het voor de klant niet maken. Zolang het managment geen enkel respect toont voor de mensen op het terrein, die het mogelijk maken (samen met alle belastingsbetalers in het geval van het spoor) hen een meer dan riante vergoeding uit te betalen mogen ze van mij staken zoveel ze willen.
__________________
Lamzakl |
|
17 oktober 2010, 14:51 | #257 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
|
Citaat:
Ze hebben zich daar een stakersmentaliteit aangekweekt van het kan niet meer. Hoog tijd dat ze er met de grove borstel doorgaan. Laat ze maar staken, de regering moet gewoon niet meer toegeven.
__________________
N-VA: De kracht van verandering! Verandering begint in je eigen gemeente of stad. |
|
17 oktober 2010, 15:08 | #258 | |
Minister-President
Geregistreerd: 11 mei 2007
Berichten: 3.845
|
Citaat:
In België is men inderdaad een beetje tammer dan in Frankrijk, maar uiteindelijk spelen hier exact dezelfde mechanismen. Als idioten als u en de uwen de spanningen op de spits willen drijven, go ahead. Het is een strijd die de overheid niet kan winnen, en zeker niet door er met de 'grove borstel' door te gaan. Nu goed. Als andere groepen morgen sympathiseren met het stakende NMBS-personeel, dan is de N-VA de eerste om haar kar te keren.
__________________
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 17 oktober 2010 om 15:09. |
|
17 oktober 2010, 15:10 | #259 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
|
Citaat:
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën hebben die niet.'' |
|
17 oktober 2010, 16:33 | #260 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
Citaat:
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
|