![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Schuldig of onschuldig? | |||
Schuldig |
![]() ![]() ![]() |
48 | 38,71% |
Onschuldig |
![]() ![]() ![]() |
76 | 61,29% |
Aantal stemmers: 124. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#2341 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() dus nu gaan we inhakken op de familie vh slachtoffer?
Deze hele, volgens mij onnodige, hetse is terug te voeren op niet één, maar een hele verzameling factoren volgens mij: - de "framing" in de media: het hele verhaal werd opgehangen aan de slogan "proces zonder hard bewijs", op een manier zoals dat nog nooit tevoren gebeurd is - de heel nauwe benadering van het begrip "hard bewijs", en het wegwuiven van de relevantie van indirecte aanwijzingen en vooral de opeenstapeling ervan. Vanaf wanneer is een bewijs dan wel "hard", of nog beter: "hard genoeg"? En is het automatisch zo dat elke gradatie van "hard bewijs" het bij voorbaat haalt van een heleboel indirecte aanwijzingen die er tegenover staan? - een advocaat (Vermassen) die het er op een bepaald moment ietwat té dik oplegt, wat waarschijnlijk nog versterkt werd in de media door bepaalde uitspraken te isoleren uit de totaliteit van zijn pleidooi. Dat is intellectueel oneerlijk. Het pleidooi is één geheel, je kan daar niet zomaar details uit isoleren en bv. gaan verklaren dat "Clottermans schuldig is omdat haar profiel goed past". - een advocaat (Vermassen) die té suksesvol en té bekend is om zijn aanpak nog onbevooroordeeld te beschouwen - sympathie voor de underdog wanneer het één tegen allen is, waarbij men zich niet genoeg afvraagt WAAROM het nu net één tegen allen is - een opstoot van idealistische superrechtvaardigheid: plotseling gaat er een bal aan het rollen waardoor een zekerheid en onfeilbaarheid gevraagd wordt waar men doorgaans véél minder eisen stelt. Men wentelt zich in het heiliger zijn dan de paus; voelt lekker aan... - overdosis CSI vertekent de verwachtingen van mensen met betrekking tot het belang en de bewijskracht van "harde fysieke bewijzen", en met betrekking tot de ingewikkeldheid en absurditeit van moordzaken: de misdaad is in dat soort programma's en verhalen omzeggens ALTIJD anders dan wat voor de hand lijkt te liggen, terwijl het in de realiteit net andersom is! Moorden met voorbedachte rade zoals in deze specifieke situatie gebeuren niet "zomaar" of tegen alle schijn in, ze gebeuren doorgaans in een context waarvan je achteraf kan zeggen dat het plaatje klopt. Ben ik 100,0% zeker van Clotterman's schuld? Neen. Ik heb momenten dat ik serieus twijfel en dat ik een raar gevoel krijg in mijn maag, ik geef dat toe. Maar ik was ook niet een maand lang bij het proces, en ik vind mezelf op basis daarvan niet geplaatst om de beslissing van de jury zo fel te bekritiseren |
![]() |
![]() |
![]() |
#2342 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inhakken ?? Nee, we focusten enkel op de gebroken en dieprouwende echtgenoot, die zes maand na de plotse dood van zijn vrouw, al een ander lief had.
Citaat:
![]() |
![]() |
#2343 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
Op naar de vrijspraak Els, Noorman |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2344 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar het maakt geen verschil, want hoe je het draait of keert, ze is schuldig bevonden over de hele lijn. Einde discussie. Wat er later misschien kan besloten worden, zien we dan wel, maar een stevig dossier zullen ze m.i. niet hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2345 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is en blijft gokken en dat is niet juist. En voor wie naar de rechtbank moet gaan zit er alvast 50% kans in dat de uitspraak oneerlijk is jegens zijn persoon. En dat is al 50% teveel. Het zou trouwens niet aan een advocaat mogen zijn om mensen te beschuldigen. Het openbaar ministerie beschuldigd en de advocaten zouden enkel de belangen moeten behartigen van hun klanten. De verdediging voert de verdediging en de advocaat van de familie de zaken van de familie maar zou geen rechter en beul mogen spelen. En de rechter zou neutraal moeten zijn.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 27 oktober 2010 om 21:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2346 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
"De zaak" gaat toch voor en publiciteit over vreemdgaan/echtscheiding zou klanten kunnen wegjagen in een kleine stad als Lier. Laatst gewijzigd door filosoof : 27 oktober 2010 om 21:05. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2347 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ze krijgt in het beste geval een nieuw proces, als ze dat nog haalt tenminste, en vliegt opnieuw de box in. Laatst gewijzigd door parcifal : 27 oktober 2010 om 21:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2348 | ||||||||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2349 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2350 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Interessant. Er zijn immers tientallen manieren om mensen te doden zonder materieel of hard bewijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2351 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Voila, en daar staat ze dan weer als onschuldige (niet als moordenares) tot de jury haar eventueel schuldig verklaart Haar gezondheidstoestand is mij niet bekend Toch maar even de uitspraak afwachten dan, maar het staat u vrij om te hopen Op naar de vrijspraak Els, Noorman |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2352 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Clottemans' show en het hele mediacircus errond heeft blijkbaar veel slachtoffers gemaakt. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2353 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2354 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2355 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waarom denk jij feitenlijk dat minstens 8 op de 12 juryleden haar veroordeeld hebben zonder al te veel twijfel? Veel sneller dan bvb. in het geval van Leopold Storme. Dat die mensen hun opdracht zeer conscientieus hebben volbracht staat trouwens wel vast. Waarom is mr. Van Aest er niet in geslaagd hen te overtuigen, als het dan toch zo poepsimpel was? Veel succes in de box Els, de film 'Cube' is een aanrader vopr als het even te veel wordt. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2356 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
indien de indicaties, indirecte bewijzen, en aanwijzingen altijd maar in 1 richting wijzen en als dit ervoor zorgt dat een jury in eer en geweten, met overtuiging en zonder de minste twijfel kan zeggen dat die persoon de dader is dan heb je geen hard bewijs of bekentenissen nodig. zelfs al was er "hard" bewijs zoals een vingerafdruk dan kun je nogal altijd claimen dat de dader haar erin geluisd heeft en haar vingerafdruk in csi en tvstijl zelf heeft aangebracht. dus wat ben je dan met "hard" bewijs? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2357 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Dat bewijzen moeilijk te vinden zijn, ontslaat degene die beschuldigt niet van de verantwoordelijkheid om die aan te dragen. Of denken jullie nu echt dat het ondenkbaar is dat aanwijzingen zich opstapelen tegen iemand die onschuldig is ? Op naar de vrijspraak Els, Noorman |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2358 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er zijn genoeg precedenten in de geschiedenis overigens, die maken dat die verantwoorelijkheid er niet is. De ENIGE verantwoordelijkheid die er is, is dat de jury oordeelt naar eer en geweten en dat oordeel motiveert. Als u daar niet mee kan leven, kan u altijd verhuizen naar een ander land. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2359 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ja kijkt, ze is hoogstwaarschijnlijk schuldig.
Maar waar is ons recht naartoe: onschuldig tot het tegendeel bewezen is? Er is niets bewijs he.
![]() |
#2360 |
Europees Commissaris
|
![]() LOL, terug naar AF, u ontvangt géén vrijspraak.