Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2010, 19:14   #241
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Omdat al die andere godsdiensten dwaalleren waren. De meeste van die godsdiensten waren trouwens abstracties van eerdere primitieve godsdiensten die uit de schrik voor de elementen waren geboren.
Tja, de laatste in het rijtje zegt altijd 'ja maar nu is het écht waar'.

Persoonlijk denk ik dat enkel religies die niet zijn gebaseerd op een godsconcept kans hebben om voort te bestaan (boeddhisme bv)
Oud 30 oktober 2010, 19:19   #242
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat al die andere godsdiensten dwaalleren waren. De meeste van die godsdiensten waren trouwens abstracties van eerdere primitieve godsdiensten die uit de schrik voor de elementen waren geboren.
Kijk. Daarom haten wij jullie, en wensen wij dat jullie soort snel uitsterft.

Jullie supremacie van "het ware geloof" is een vergif dat samen met de dragers moet sterven.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 19:20   #243
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
http://en.wikipedia.org/wiki/Concordat

België staat daar niet bij.
Concordaat met Napoleon, die wat nu België is, bezette. En het Belgisch wetboek is grotendeels gebaseerd op dat van Napoleon.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 19:22   #244
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Concordaat met Napoleon, die wat nu België is, bezette. En het Belgisch wetboek is grotendeels gebaseerd op dat van Napoleon.
Wacht even, een buitenlandse bezetter sluit een concordaat met het Vaticaan. Wat hebben wij daar precies mee te maken?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 19:24   #245
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Wacht even, een buitenlandse bezetter sluit een concordaat met het Vaticaan. Wat hebben wij daar precies mee te maken?
Verrassend.

Misschien moet dit in dat licht eens herbekeken worden.

Uiteindelijk heeft Frankrijk een overeenkomst, maar België niet.
Opent perspectieven.
Oud 30 oktober 2010, 19:28   #246
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Blijkbaar is wat een bisschop zegt nog wel heel relevant, want als mgr. Léonard zijn mond opendoet zit de media al klaar om er wat van te maken. En blijkbaar is het nog van die aard dat het nog altijd veel controverse uitlokt.
Ja, maar ik zei dus dat we niet meer teveel aandacht moeten besteden aan zulke mensen. Die lopen nog achter en hun geest is nog vol heimwee naar 'de Grote kerk', die in Europa niet meer bestaat. En hun aanhang al evenmin.

Laatst gewijzigd door system : 30 oktober 2010 om 19:34.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 19:29   #247
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Verrassend.

Misschien moet dit in dat licht eens herbekeken worden.

Uiteindelijk heeft Frankrijk een overeenkomst, maar België niet.
Opent perspectieven.
België was het kleine broertje van de Franse julimonarchie.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 19:29   #248
Alboreto

Standaard

Met de nadruk op 'was'.

Dus we hebben geen afspraken met Rome en kunnen dus eenzijdig aanpassingen maken aan de subsidiëring van de RKK.

Hebben we alvast een begin van besparingsmaatregelen.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 30 oktober 2010 om 19:31.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 19:32   #249
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Kijk. Daarom haten wij jullie, en wensen wij dat jullie soort snel uitsterft.

Jullie supremacie van "het ware geloof" is een vergif dat samen met de dragers moet sterven.
Dus bent u even fundamentalistisch als degenen die u meent te mogen aanvallen. U denkt dat uw inzichten hoger staan dan de onze en dus de onze moeten sterven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 19:33   #250
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De geschiedenis leert dat het allemaal niet zo stereotiep in elkaar steekt. Alle grote wetenschappers die aan de basis liggen van onze huidige kennis van zaken, waren zo goed als allemaal gelovig. Zelfs een hedendaags filosoof en astronoom als Gerard Bodifée neemt aan dat er een "Hogere Intelligentie" bestaat die aan de basis ligt van het alles en de daarin vervatte wetten. Hij sluit daarbij niet aan bij een conventioneel geloof, maar gelooft wel dat er een ordenend "Principe" is dat het menselijk verstand overstijgt.

Uw stelling over de zogezegde mentale retrograte instelling van de gelovige is een herkauwen van een 19e eeuws denken, wat evenwel onjuist en ongefundeerd is gebleken. Mij komt het over als een eerder goedkope etikettering die er slechts is om, in een onhandige poging, een eigenlijke discussie over godsdienst als dusdanig te vermijden en als irrelevant af te doen (waarom immers discussiëren met mentaal achtergestelden...).
Gerard Bodifee zegt vele dingen. En nog meer dingen die we toch maar nooit kunnen toetsen. Het is misschien wel interessant wat die mens soms zoal te vertellen heeft, maar het houdt geen enkele echte verifieerbare waarheid in.

Ik kan ook komen vertellen dat God een enorme zwarte kikker is die uiterst intelligent is. En dan zeg ik qua waarheid maar evenveel als Bodifee. Niemand zal kunnen zeggen dat ik lieg en niemand zal kunnen zeggen dat ik de waarheid spreekt. En zo is het met de uitspraak van Bodifee over zijn 'hogere intelligentie' maar net evenzo.

Laatst gewijzigd door system : 30 oktober 2010 om 19:34.
Oud 30 oktober 2010, 19:35   #251
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik me niet vergis, gaat het om het concordaat dat is afgesloten tussen Willem I en het Vatikaan, en dat later door de Belgische staat werd overgenomen en bevestigd. Ik geloof dat er kort na de onafhankelijkheid onderhandelingen zijn geweest tussen het Vatikaan en het jonge België.
Oud 30 oktober 2010, 19:36   #252
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Gerard Bodifee zegt vele dingen. En nog meer dingen die we toch maar nooit kunnen toetsen. Het is misschien wel interessant wat die mens soms zoal te vertellen heeft, maar het houdt geen enkele echte verifieerbare waarheid in.

Ik kan ook komen vertellen dat God een enorme zwarte kikker is die uiterst intelligent is. En dan zeg ik qua waarheid maar evenveel als Bodifee. Niemand zal kunnen zeggen dat ik lieg en niemand zal kunnen zeggen dat ik de waarheid spreekt. En zo is het met de uitspraak van Bodifee over zijn 'hogere intelligentie' maar net evenzo.
Of dat nu te toetsen is of niet, is eigenlijk geen punt van discussie. Wel wil ik hiermee onderstrepen dat de stelling dat onderwijs ervoor zorgt dat mensen de religie verwerpen, onjuist is. Alle grote wetenschappers uit de 19e en begin 20e eeuws die aan de basis liggen van onze huidige wetenschappelijke ontwikkeling, waren, met enkele uitzonderingen, zo goed als allemaal gelovig.
Oud 30 oktober 2010, 19:37   #253
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ik me niet vergis, gaat het om het concordaat dat is afgesloten tussen Willem I en het Vatikaan, en dat later door de Belgische staat werd overgenomen en bevestigd. Ik geloof dat er kort na de onafhankelijkheid onderhandelingen zijn geweest tussen het Vatikaan en het jonge België.
Toch even een kleine bijzonderheid. Willem I voerde dit concordaat nooit uit.
Oud 30 oktober 2010, 19:37   #254
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja, maar ik zei dus dat we niet meer teveel aandacht moeten besteden aan zulke mensen. Die lopen nog achter en hun geest is nog vol heimwee naar 'de Grote kerk', die in Europa niet meer bestaat. En hun aanhang al evenmin.
Wees gerust, mgr. Léonard heeft helemaal geen heimwee naar de Kerk op z'n Cardijns. Ik ook niet ten andere. Daar gaat het ons helemaal niet om.
Oud 30 oktober 2010, 19:37   #255
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus bent u even fundamentalistisch als degenen die u meent te mogen aanvallen. U denkt dat uw inzichten hoger staan dan de onze en dus de onze moeten sterven.
Nee.

Jij zegt dat jouw religie de enige is.

Ik zeg dat het niet zo is. Ik geef de andere religies een kans en sommigen ervan een even hoge plaats.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 19:39   #256
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb dan ook niet gezegd dat de aanhangers van verschillende stromingen binnen de islam samen rond het kampvuur kumbaya zitten te zingen, he.
U stelde heel duidelijk dat het concept "ketterij" enkel in het christendom voorkwam en niet in de islam. Welnu, dat is onjuist. Wist u dat de islam ook brandstapels heeft gekend en dat notoire filosofen en vooral soefigeleerden en -mystici op de brandstapel zijn geëindigd?
Oud 30 oktober 2010, 19:40   #257
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Nee.

Jij zegt dat jouw religie de enige is.

Ik zeg dat het niet zo is. Ik geef de andere religies een kans en sommigen ervan een even hoge plaats.
Dan bestaat er dus geen waarheid, daar religies nu eenmaal verschillende zaken leren waarvan heel veel met elkaar in tegenspraak is. Dan hangt u gewoon het relativisme aan.
Oud 30 oktober 2010, 19:41   #258
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Of dat nu te toetsen is of niet, is eigenlijk geen punt van discussie. Wel wil ik hiermee onderstrepen dat de stelling dat onderwijs ervoor zorgt dat mensen de religie verwerpen, onjuist is. Alle grote wetenschappers uit de 19e en begin 20e eeuws die aan de basis liggen van onze huidige wetenschappelijke ontwikkeling, waren, met enkele uitzonderingen, zo goed als allemaal gelovig.
Kijk, Einstein had ook zoiets. Hij zei ongeveer dit : 'als men de fysica onderzoekt, mondt men vroeg of laat uit in de metafysica'. Waarmee hij bedoelde dat op een gegeven ogenblik het menselijk brein tekort schiet en dan gebruikt men (dus hij ook) de 'deus ex machina', en dat is hier in Bodifee's geval 'een hogere intelligentie' of noem het 'een hogere macht'.

Maar dat heeft niets meer te maken met een 'godsdienst' of met 'geloof'. Dat heeft te maken met het besef dat we beperkt zijn.

Laatst gewijzigd door system : 30 oktober 2010 om 19:43.
Oud 30 oktober 2010, 19:42   #259
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U stelde heel duidelijk dat het concept "ketterij" enkel in het christendom voorkwam en niet in de islam. Welnu, dat is onjuist. Wist u dat de islam ook brandstapels heeft gekend en dat notoire filosofen en vooral soefigeleerden en -mystici op de brandstapel zijn geëindigd?
Ik heb het woord christendom daar uitdrukkelijk niet gebruikt, wel katholicisme.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 30 oktober 2010 om 19:42.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 19:46   #260
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het woord christendom daar uitdrukkelijk niet gebruikt, wel katholicisme.
En? Denkt u dat protestanten e.d. geen brandstapels en door hen georganiseerde vervolgingen hebben gekend?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be