![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#221 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
Ja, daar gaat het inderdaad over, het berekend risico is niet berekend door de weggebruiker en de maatschappij heeft berekend dat we, in vergelijking met de ons omringende landen een te groot risico nemen, dus ik het de plicht van de overheid daar iets aan te doen.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
|
|
|
|
|
#222 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.695
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#223 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
Lees de posts van Micele even, daar staat een vergelijking van ons met de andere landen. We scoren triestig.
Of bekijk even deze statistieken http://ec.europa.eu/lietuva/document...s_stats_en.pdf
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 31 oktober 2010 om 09:30. |
|
|
|
|
|
#224 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
|
Citaat:
Je hebt een lange rechte straat, verhoogde voetpaden, brede fietspaden, alles erop en eraan om de baan veilig te maken. Je kan er makkelijk 50 en misschien zelfs 70 rijden zonder probleem. Maar op dat ene kruispunt aan het einde van die baan gebeuren accidenten omdat mensen idd maar tot 40 afremmen en dan niet meer kunnen stoppen wanneer ze voorrang moeten verlenen. Wat is dan de reactie van de overheid: maak van heel die straat een zone 30, zet een flitspaal, en het probleem is opgelost. Dat klopt, de snelheid op dat kruispunt zal gemiddeld immers dalen. Maar dat bestuurders goed genoeg aanvoelen dat 30 in 99% van die straat belachelijk laag is, en dat diezelfde bestuurders dan elders gaan racen om wat tijd goed te maken en frustraties los te laten, daar staan ze niet bij stil. Waarom dan niet een verhoogd kruispunt voorzien, evt met bloembakken bij. Dan kan je niet anders dan afremmen naar 30, maar blijft de rest van die straat best aangenaam om rijden. "Maar je kan toch niet alle kruispunten op die manier gaan aanpakken?" Klopt, dat kost veel tijd, werk, centjes, en micromanagement. Maar je kan er wel mee beginnen en stapsgewijs punt voor punt aanpakken. En dat gebeurt nu niet. Bovenstaand voorbeeld is symptomatisch voor het huidige beleid: rap alle limieten veralgemeend naar omlaag, een kodakje langs de weg, en het zaakje lijkt opgelost.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
|
|
|
|
|
#225 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
Citaat:
Ik ken het liedje van alle verantwoordelijkheid af te schuiven op de gemeenschap. Het is zeer gemakkelijk en het veegt je eigen schuldgevoelens weg, maar zo werkt het niet. Iedereen moet zijn eigen verantwoordelijkheid opnemen. In een zone 30 zijn er veel kruispunten waar er voorbij rijden aan 30 gevaarlijk is. We hebben allemaal leren rijden en we zijn aangeleerd op welke plaatsen we moeten vertragen en waar de gevaren liggen. Die verantwoordelijkheid afschuiven op de gemeenschap en zeggen dat er op die plaats dan maar een verkeersdrempel moet komen met een bordje 17.253 km (berekende snelheid die voldoende veilig blijkt te zijn) is ronduit belachelijk. Het is de taak van de gemeenschap om 1) Regels te maken die een stramien bieden waarin het individu het best kan functioneren 2) Die regels te handhaven zodat mensen die ze niet willen volgen tot andere gedachten te brengen 3) Infrastructuur te bieden die zoveel mogelijk de noden dekt. Over de kruispunten waar we nu over spreken (binnen woongebied) moeten we rijden alsof we in een woongebied rijden, rekening houdend met de functie van die weg. Dus zorgen dat we traag genoeg rijden om spelende kinderen die achter de bal lopen op tijd te zien, vertragen aan slecht overzienbare kruispunten eigen aan de stad, vertragen aan zebrapaden en kruisende fietspaden, enz... De gemeenschap kan het niet voor u doen, daar moet ge zelf uw verantwoordelijkheid nemen, en als het fout gaat, leven met de gevolgen. Citaat:
Niet beledigend bedoeld hoor, maar echt? De werken die hier in mijn streek in die richting zijn uitgevoerd zijn niet meer te tellen. Ik rij tegenwoordig zelden twee keer via dezelfde weg ergens naartoe omdat ze ergens een weg of kruispunt aan het heraanleggen zijn. Micele klaagt steen en been omwille van de ontelbare verkeersdrempels die aangelegd zijn om zoals ge voorstelt het moeilijker te maken dat mensen op de besproken plaats nog te snel over het kruispunt gaan. PS. Indien ge inderdaad mindervalide zijt of om een andere reden niet van achter uw PC kunt komen bied ik alvast mijn verontschuldigingen aan.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
||
|
|
|
|
|
#226 | ||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
1. Als iedereen daar toch zo snel rijdt, misschien liggen de limieten er dan te laag (pas op, dat is lang niet overal het geval, maar momenteel stelt de overheid zich die vraag nooit). 2. Een drempel moet m.i. te nemen zijn aan de snelheid die je daar wettelijk maximum mag rijden. Een drempel die je maar aan 30 kan pakken is absurd op een baan waar je 50 of 70 mag. Citaat:
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||||||||
|
|
|
|
|
#227 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
|
Nog een derde bedenking bij die drempels: Ik geloof dat een studie heeft uitgewezen dat drempels eigenlijk niet helpen. Chauffeurs vertragen, nemen de drempel, en stuiven dan volgas weer weg. Dan gaat het natuurlijk om drempels in het midden van een baan, niet die aan kruispunten.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
|
|
|
|
#228 | ||||||||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
Citaat:
De bestuurder moet vertragen wanneer het nodig is en het is niet de taak van de maatschappij om het onmogelijk te maken om anders te doen. Het ging niet over de limieten, het ging over aangepaste snelheden waarbij ik het kruispunt als voorbeeld gaf. Het is ook zo op andere wegen, maar daar is het gevaar soms minder duidelijk voor de minder bekwame bestuurders. Maar ik kan me lang een kant wel vinden in het voorstel van Brother Paul van een automatische snelheidsbegrenzer. Hoewel ik niet zeker ben dat de mensen dan helemaal niet meer gaan kijken naar de snelheid en overal vol op de gas gaan drukken om de max toegelaten te rijden. Dan moet ook aan elk kruispunt, elke versmalling, elke bocht en elke uitrit van een bedrijf de snelheid automatisch verlaagd worden. Ik zie daar een straatje zonder einde dat we perfect kunnen vermijden door elk onze verantwoordelijkheid te nemen en te tonen aan de maatschappij dat we er volwassen mee om kunnen gaan. Citaat:
Citaat:
(Woon)wijken zijn wat de naam zegt, namelijk wijken om in te wonen. Verlaagde snelheid daar geeft een algemene verhoging van het veiligheidsgevoel, een verlaging van de geluidsoverlast en een algemeen lagere kans op ongevallen. Citaat:
Heb ik al verschillende keren herhaald dat die moeten weggewerkt worden. Maar de beoordeling is natuurlijk vrij subjectief. Het viaduct in Gent bv is 90 omwille van de geluidsoverlast in de woonwijk die er rond ligt. Citaat:
Citaat:
De bedoeling is om de snelheid omlaag te halen. Eerst met bord en eventueel flitspaal, daarna met structurele maatregelen. Citaat:
Eerst zegt ge dat ge in een wijk de snelheid niet van 50 naar 30 mag brengen wanneer een drempel voldoende is, en nu zegt ge dat ge geen drempels moogt plaatsen waar 50 toegelaten is. Citaat:
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
||||||||
|
|
|
|
|
#229 | |||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|||||||||
|
|
|
|
|
#230 | |||||||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
Citaat:
Ik vind niet dat de bestuurder zijn verantwoordelijheid moet afschuiven op de gemeenschap. Het is het individu dat controle heeft over het voertuig, niet de gemeenschap. Citaat:
Die de gemeenschap niet hoeft op te nemen imho. Citaat:
Er zijn heel veel woonwijken in de steden waar ook doorgaand verkeer is. Die wijken hebben dezelfde rechten als de meer recent aangelegde woonwijken buiten de stad. Citaat:
Ik vind het verkeer op die plaatsen nu minder stresserend als vroeger, en het zijn echt uitzonderingen waar de snelheid te laag ligt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
|||||||
|
|
|
|
|
#231 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.054
|
Mijn startpost nog eens citeren, want hier zijn ze zodanig afgedwaald naar de ongevalverhogende onzin-voorrang-van-rechts-regel aan kruispunten die trouwens helemaal niet werkt -in het hedendaags drukker verkeer-; met als gevolg de belachelijke "pestdrempels" om de daar zelfgecreëerde voorrangsnegaties te minderen, daarbij verhogen die ondingen de voorrangsnegaties nog eens.
Dus -alweer- Kurieren am Symptom. De Britten lachen zich kapot bij zoveel domheid. Ik krijg echt medelijden met Britten die op secundaire wegen door Vlaanderen moeten taffelen en voorrang van rechts tegenkomen buiten de bbk [cynic mode: UK moet wel het onveiligste land van Europa zijn zonder die voor-oorlogse voorrangsregels en die gehate "speed bumps" http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_bump#Disadvantages ] Soit STARTPOST: Citaat:
Sommige van jullie die de snelheidsregels heilig verklaren: dit is het Artikel 11 wat in Vlaanderen vooral heel dikwijls "verkracht" wordt: Ik zal zelf de onaangepaste snelheidsbeperkingen erachter zetten, of mijn commentaar, OK ? http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/170-art11 Artikel 11. Snelheidsbeperkingen 11.1. Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 50 km per uur. Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere* snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43. Vooral de lagere limieten worden regelmatig ondoordacht (ook niet-dynamisch) toegepast, de hogere* moet ge met een vergrootglas zoeken De lagere snelheidsbeperkingen voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing. 11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt : 1° tot 120 km per uur : a) op de autosnelwegen; Belachelijk laag -die 120 kmh-max- op de meeste veilige snelwegen, en dit tijdens de meeste uren in de week. Totaal voorbijgestreefde snelheid, het "Europees limietgemiddelde" is bijna 135 kmh. Er is een topland qua verkeersveiligheid b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn. Meestal tot 90 kmh gedegradeerd, stukjes 120 kmh zijn zeldene uitzonderingen in uithoeken van Vlaanderen. De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur. Deze zware voertuigen kunnen eigenlijk door die onaangepaste 90 kmh niet meer ingehaald worden volgens Art 16.4... De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing; Yup, bossen van borden met 90 kmh en zelfs 70 kmh. 2° tot 90 km per uur : a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen; Deze 2+2-wegmarkering hebben allemaal 70 kmh of zelfs 50 kmh voor zover ik ze ken, jullie mogen eens linken of die ergens nog 90 zijn. b) op de andere openbare wegen. meestal absurde 70 kmh, en soms zelfs 50 kmh (lintbebouwing bij het naderen van de eigenlijke bbk). ALWEER: een snelheidsbord moet - buiten de bebouwde kom - een absolute max zijn, geen richtsnelheid. De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing; Natuurlijk, Yup weer een bos van borden aan elk miniscuul kruispuntje. 11.3. De snelheid van de voertuigen is volgens de aard van het voertuig, beperkt : 1° tot 75 km per uur voor de autobussen en autocars behalve op de onder 11.2.1° en 11.2.2° a) bedoelde wegen; 2° tot 60 km per uur voor andere voertuigen en slepen met luchtbanden en met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, behalve op de onder 11.2.1° en 11.2.2° a) bedoelde wegen; ...3°-5°... - - - - - - - - - - - einde Artikel 11 - - - - - - - - - - - En als jullie niet blind zijn voor de bordjes langs de weg kunnen jullie dit artikel toch ook begrijpend lezen, enkelen onder jullie blijkbaar niet, ook na vele goed bedoelde pogingen van @ Distel. off-topic aan @ Distel: waarom moet pakweg 94 % van de bestuurders gepest worden door drempels en verkeersplateaus omdat ze 6 % hardleerse in toom willen houden ? Vergeet ook niet dat in UK -het statistisch verkeersveiligste land van Europa - deze ondingen heel zelden te vinden zijn en al zeker niet bij kruispunten aangezien ze enkel absolute voorrangsregels hebben (geen VVR of VVL), ttz hun weginfra zo ingericht hebben. Maar je hebt het in de loop van je posten goed ingezien dat deze ondingen de algemene verkeersveiligheid niet verhogen, maar eerder verlagen. De letselongeval-evolutiecijfers van Vlaanderen bewijzen het.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 1 november 2010 om 11:18. |
|
|
|
|
|
|
#232 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
Ik vind het dan ook heel typerend dat in heel deze draad - en ook een andere, gelijklopende hiermee - niemand van de grote tegenstanders van de huidige snelheidslimieten verwijst naar de verantwoordelijkheid van de automobilist. Ik zie slechts beschuldigende vingers naar de overheid. Jullie doen net als iemand die van de dokter heeft gehoord dat hij niet meer mag roken maar het toch doet. Als de kanker dan uitbreekt, wijst hij met een beschuldigende vinger naar de sigaret of, nog erger, naar de dokter. |
|
|
|
|
|
|
#233 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#234 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#235 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
'n Heel interessante benadering van een Brit die al jaren in Nederland woont en af en toe weer eens naar zijn moederland terugkeert: http://hembrow.blogspot.com/2010/10/...n-england.html |
|
|
|
|
|
|
#236 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
Wat mij daarnaast ook opvalt, is dat de snelheid in de Nieuwe Wereld, ondanks hun grote afstanden en kaarsrechte wegen, vaak lager liggen dan bij ons. In Canada is dat bijvoorbeeld 100 km/u (pikant detail: ook daar kennen ze zone 30 rond scholen). In de VS varieert het dan weer van 60 (net geen 100 km/u) tot 80 mijl (net geen 130), naargelang de eigen wetgeving van iedere staat. |
|
|
|
|
|
|
#237 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.054
|
Citaat:
Off topic : je kan voor de fietsers in de UK een eigen topic openen.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
|
|
|
|
|
#238 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.054
|
Citaat:
* http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GDT306LTQ USA komt van 88 kmh...
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 1 november 2010 om 14:18. |
|
|
|
|
|
|
#239 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Of hoe u blijkbaar niet wil weten dat mobiliteit veel meer is dan alleen de rechten van een automobilist (van plichten horen we zelden spreken). Mobiliteit geeft aan alle actoren hun rechtmatige plaats. In het VK is dat (nog) niet het geval: de auto domineert er op een wijze zoals dat bij ons nog het geval was tijdens de jaren tachtig. Als je natuurlijk fietsers het leven zo goed als onmogelijk maakt, schakel je natuurlijk al een element in de mobiliteit uit.
|
|
|
|
|
|
#240 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Bewijs mij dat maar eens. Daarenboven moet u ook de eerlijkheid hebben te vermelden dat sommige landen wel 130 kennen, maar dat ze tegelijkertijd een lagere snelheid opleggen bij een aantal bij wet vastgelegde omstandigheden (dat is bijvoorbeeld in Frankrijk het geval). Ook dat moet u in een correcte berekening opnemen.
|
|
|
|