Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 november 2010, 20:27   #561
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Om even uit de biecht te klappen: ik ken mgr. Léonard al vele jaren (meermaals ontmoet in Maleisen bij pastoor Herroelen). Hij neemt inderdaad geen blad voor de mond, maar hij nuanceert zich altijd. Als de media dus maar een enkel zinnetje citeert, goed wetend dat er na dat ene stukje nog een hele toelichting komt, dan is de media niet ernstig bezig. Zo eenvoudig is dat.
Natuurlijk nuanceert hij. Het zou er nog aan moeten mankeren. Maar hij draagt een moraal uit (in deze aangelegenheid)die niet meer gesmaakt wordt door zelfs meer dan één bisschop (overlaatst nog in de 7 de Dag). De kerk moet eindelijk eens kleur bekennen als ze in de fout gaat. En niet om de hete brei draaien.

Kijk, de man heeft misschien niet altijd een 'flashie' voorkomen, maar Rik Devillé, is de man de jarenlang gevochten heeft tegen het verstoppertje spelen van de kerk inzake pedopriesters. Die man nam geen blad voor de mond en hardnekkig en koppig bleef strijden tegen de bierkaai, die hier de Rooms-katholieke hooghartige hiërarchie was . Een hiërarchie die permanent Devillé met een kluitje in het riet zond en die niets ondernam tegen kindermisbruik. Maar Devillé kreeg achteraf gelijk, dank zij de commissie Adriaenssens en de gedwongen bekentenis van bisschop Roger Van Gheluwe. Voor zulke mensen heb ik respect en doe ik mijn hoed af.

Laatst gewijzigd door system : 1 november 2010 om 20:32.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 20:28   #562
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik heb nergens geschreven dat ik de uitbreiding van de vervolgingsmogelijkheid schandalig vind. Ik kan derhalve ook niet op je vraag antwoorden.
Wat vind je dan wel verkeerd aan Leonards mening, dat je er al pagina's lang tegen fulmineerd?

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 20:29   #563
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje Bekijk bericht
Over die verjaring gesproken, het parlement moet zich daar toch dringend eens mee bezighouden om de wetgeving daaromtrend aan te passen; nu dat is voer voor een andere disscusie.
Verjaringstermijn wat mij betreft levenslang voor alle misdaden, dus ook voor moord. Je kan niet strenger zijn voor pedofilie dan voor moord. Dat gaat niet hé. Hoe verderfelijk de feiten ook zijn...

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 20:29   #564
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
wat handig zeg, kritiek op de kerk, en op misdaden van hun personeel, is haat tegen de kerk.
Alweer fout. Dit gaat om het 'creatief' gebruik van een deel van mgr. Léonards uitspraak en de reactie die dan georchestreerd losbreken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 20:30   #565
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar er staat niet in dat ze menswaardig moeten behandeld worden, in dat rapport. Das nog iets totaal anders toch.
Vindt u dan dat pedofielen onmenselijk of onmenswaardig behandeld moeten worden?

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 1 november 2010 om 20:31.
Oud 1 november 2010, 20:31   #566
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Wat vind je dan wel verkeerd aan Leonards mening, dat je er al pagina's lang tegen fulmineerd?

Paulus.
Lees de posts.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 20:31   #567
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Natuurlijk nuanceert hij. Het zou er nog aan moeten mankeren. Maar hij draagt een moraal uit (in deze aangelegenheid)die niet meer gesmaakt wordt door zelfs meer dan één bisschop (overlaatst nog in de 7 de Dag). De kerk moet eindelijk eens kleur bekennen als ze in de fout gaat. En niet om de hete brei draaien.

Kijk, de man heeft misschien niet altijd een 'flashie' voorkomen, maar Rik Devillé, is de man de jarenlang gevochten heeft tegen het verstoppertje spelen van de kerk inzake pedopriesters. Die man nam geen blad voor de mond en streed tegen de bierkaai, die hier de Rooms-katholieke hooghartige hiërarchie was . Een hiërarchie die permanent Devillé met een kluitje in het riet zond en die niets ondernam tegen kindermisbruik. Maar Devillé kreeg achteraf gelijk, dank zij de commissie Adriaenssens en de gedwongen bekentenis van bisschop Roger Van Gheluwe. Voor zulke mensen heb ik respect en doe ik mijn hoed af.
Mgr. Léonard was toen geen aartsbisschop van Mechelen. En het was al van in het begin een publiekelijk geheim dat mgr. Danneels en mgr. Léonard heel andere mensen zijn, met een heel andere beleids- en persoonlijke stijl. U kunt mgr. Léonard moeilijk aansprakelijk stellen voor een politiek van zijn voorganger (een politiek die ik in het verleden al op meerdere punten bekritiseerd heb, want, om eerlijk te zijn, een fan van mgr. Danneels ben ik nooit geweest).
Oud 1 november 2010, 20:31   #568
bartje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Verjaringstermijn wat mij betreft levenslang voor alle misdaden, dus ook voor moord. Je kan niet strenger zijn voor pedofilie dan voor moord. Dat gaat niet hé. Hoe verderfelijk de feiten ook zijn...
Voila hier ben ik het met je eens (amai kan ook nog);

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 20:32   #569
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lees de posts.
Ik lees evenwel niets dat inhoudelijk ingaat op het volgende:

Citaat:
- Je souhaite qu'on reste toujours humain avec tout le monde, d'abord avec les victimes en leur prêtant écoute et avec les abuseurs, les abuseurs sont aussi des êtres humains, ils doivent évidemment prendre conscience de ce qui s'est passé dans leur vie mais s'ils ne sont plus du tout en fonction, s'ils n'ont plus aucune responsabilité, je ne sais pas si exercer une sorte de vengeance qui n'a plus aucun résultat concret, est une solution humaine. Et je ne pense pas que la majorité des victimes, loin de l�*, souhaite cela.
Oud 1 november 2010, 20:32   #570
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om even uit de biecht te klappen: ik ken mgr. Léonard al vele jaren (meermaals ontmoet in Maleisen bij pastoor Herroelen). Hij neemt inderdaad geen blad voor de mond, maar hij nuanceert zich altijd. Als de media dus maar een enkel zinnetje citeert, goed wetend dat er na dat ene stukje nog een hele toelichting komt, dan is de media niet ernstig bezig. Zo eenvoudig is dat.
Och, het is een oude kennis, daarom dat je hem door dik en dun verdedigt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 20:33   #571
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lees de posts.
Heb ik gedaan. En mij leek het dat u eigenlijk niet wist wat Leonard daadwerkelijk gezegd heeft. U niet alleen overigens.

Maar nu u het wél weet, gaat u wel eningszins anders reageren of blijft u doen alsof?

Paulus.
Oud 1 november 2010, 20:33   #572
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Misschien toen even advocaat van de duivel spelen: verjaringstermijn hoort wel in ons strafrecht behouden te blijven. Een misdaad reconstrueren en analyseren en dan de schuldvraag beantwoorden, vele jaren na de feiten is vaak een totaal onbegonnen werk (tenzij er duidelijke getuigenissen en bekentenissen zijn).
Oud 1 november 2010, 20:34   #573
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Mgr. Léonard was toen geen aartsbisschop van Mechelen. En het was al van in het begin een publiekelijk geheim dat mgr. Danneels en mgr. Léonard heel andere mensen zijn, met een heel andere beleids- en persoonlijke stijl. U kunt mgr. Léonard moeilijk aansprakelijk stellen voor een politiek van zijn voorganger (een politiek die ik in het verleden al op meerdere punten bekritiseerd heb, want, om eerlijk te zijn, een fan van mgr. Danneels ben ik nooit geweest).
De bisschoppen zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor wat er in de Belgische kerk is geschied op dit vlak. En Leonard was er één van.

Laatst gewijzigd door system : 1 november 2010 om 20:52.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 20:34   #574
bartje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Vindt u dan dat pedofielen onmenselijk of onmenswaardig behandeld moeten worden?

Paulus.
Pedofielen is een van de ergste zaken die je maar kan denken, zij hebben zich toch ook niet menswaardig opgesteld op het moment dat ze hun slachtoffer misbruiken...en voor alle duidelijkheid dat geldt niet alleen voor pedopriesters hé; voor alle pedofielen.
En ja je kan zeggen iedereen heeft recht op een eerlijk proces en dat is waar ook, maar ik blijf het er enorm enorm moeilijk mee hebben.
Heb zelfs gehoord dat in de gevangenis pedo's aanzien worden als het laagste van het laagste bij hun medegevangenen.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 20:34   #575
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Och, het is een oude kennis, daarom dat je hem door dik en dun verdedigt.
'Oude kennis' is een groot woord. Ik verdedig hem trouwens niet "door dik en dun", maar wel omdat hij heel terechte dingen zegt en, nu in het bijzonder, omdat men zijn woorden fragmentarisch citeert en die een eigen leven laat leiden. Dat is nu eenmaal niet correct.
Oud 1 november 2010, 20:36   #576
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pedofielen is een van de ergste zaken die je maar kan denken, zij hebben zich toch ook niet menswaardig opgesteld op het moment dat ze hun slachtoffer misbruiken...en voor alle duidelijkheid dat geldt niet alleen voor pedopriesters hé; voor alle pedofielen.
En ja je kan zeggen iedereen heeft recht op een eerlijk proces en dat is waar ook, maar ik blijf het er enorm enorm moeilijk mee hebben.
Heb zelfs gehoord dat in de gevangenis pedo's aanzien worden als het laagste van het laagste bij hun medegevangenen.
U wilt ze dus niet berechten "op een humane wijze". Hoe wilt u ze dan wel berechten? Gelijk een molensteen rond de nek en de Schelde in? Of onmiddellijk opknopen aan een brug over de autosnelweg?
Oud 1 november 2010, 20:36   #577
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik lees evenwel niets dat inhoudelijk ingaat op het volgende:
Toch wel, hoor. Misdrijven bestraffen hoeft nl. niet alleen een "résultat concret" te hebben. Als ik morgen iemand neerschiet, moet ik dan niet meer vervolgd worden omdat ik mijn pistool intussen verkocht heb?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 20:37   #578
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
- Je souhaite qu'on reste toujours humain avec tout le monde, d'abord avec les victimes en leur prêtant écoute et avec les abuseurs, les abuseurs sont aussi des êtres humains, ils doivent évidemment prendre conscience de ce qui s'est passé dans leur vie mais s'ils ne sont plus du tout en fonction, s'ils n'ont plus aucune responsabilité, je ne sais pas si exercer une sorte de vengeance qui n'a plus aucun résultat concret, est une solution humaine. Et je ne pense pas que la majorité des victimes, loin de l�*, souhaite cela.
Een menselijke oplossing is toch nog iets anders dan gewoon vrijspraak.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 20:38   #579
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De bisschoppen zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor wat er in de Belgische kerk is geschied op dit vlak. En Leondard was er een van.
Dat is niet zo. Iedere bisschop is juridisch en kerkrechtelijk enkel verantwoordelijk voor wat in zijn eigen bisdom met zijn eigen personeel gebeurt (de zogenaamde diocesane geestelijkheid). De aartsbisschop heeft sedert de nieuwe regeling ingevoerd door J-P II geen rechtsmacht weer over de andere bisdommen van de kerkprovincie (wat vroeger wel gedeeltelijk anders was). Daarnaast zijn de congregaties en kloosterorden vaak niet onderworpen aan het bisschoppelijk gezeg. De benedictijnen bijvoorbeeld zijn een autonome orde waar de diocesane bisschop geen enkele rechtsmacht heeft.
Oud 1 november 2010, 20:38   #580
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel, hoor. Misdrijven bestraffen hoeft nl. niet alleen een "résultat concret" te hebben. Als ik morgen iemand neerschiet, moet ik dan niet meer vervolgd worden omdat ik mijn pistool intussen verkocht heb?
Daar heeft mgr. Léonard het helemaal niet over. Kortom, zie je wel dat je niet in staat bent tot een inhoudelijke repliek.

Citaat:
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be