Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2010, 20:43   #21
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Het bedrijf Brinks heeft een contract met z'n werknemers. De opzegging van dat contract en het opstellen van een nieuw is onderhevig aan de wetgeving. Eenzijdig het contract opzeggen heeft nu eenmaal z'n gevolgen. Men had kunnen besparen op het personeel, hen laten inleveren indien ze in overleg een akkoord hadden kunne bereiken. Maar de directie van Brinks wou dat niet. De werknemers moeten dus zomaar akkoord gaan met een lagere verloning, wellicht verlies van anciënniteit, hun bevoorrecht statuut e.d. Ze moeten het zomaar aanvaarden.

Zou het management van Brinks dat ook doen, zouden zij het zomaar aanvaarden als hun klanten de gesloten contracten eenzijdig aanpassen? Dat hun klanten zomaar beslissen om bv. 20% minder te betalen voor dezelfde diensten. Dat de klant eenzijdig te termijn van het contract inkort?

De klant kan dat ook niet zomaar. Als die onder het contract onderuit wil komen moet hij overleggen met de leverancier. Met een wederzijds akkoord kan het contract dan aangepast worden. Zoniet dient ook de klant zich te houden aan het contract, inclusief opzegtermijnen en vergoedingen. Waarom zouden de contracten tussen werkgevers en werknemers niets betekenen en die tussen leverancier en klant wel? Hebben contracten nog wel nut of kan iedereen zomaar z'n zin doen?

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 20:49   #22
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Goed, dan staken we die firma ook kapot.
Daar werkt x-aantal duizend man voor, die krijg je zo rap niet aan het staken.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 20:57   #23
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Voila, nu weten we meteen waar het de criminele stakers om te doen is. De werkgever is het beu om met verlies te werken dus staken ze de boel kapot, maar ze willen wel eerst langs de kassa passeren. En dan maar klagen dat de buitenlandse bedrijven dit land links laten liggen.
M.a.w. als het dus nodig is voor het bedrijf dat ze de werknemers niet meer betalen moeten die mensen dat maar aanvaarden en gewoon blijven werken.

Haja, anders maken ze het "bedrijf" kapot.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 20:59   #24
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Daar werkt x-aantal duizend man voor, die krijg je zo rap niet aan het staken.
Hela, er is geen enkele firma in het land die de Belgicistische politieke vakbonden niet kapot krijgen.

Tenzij dan de firma's die slimmer zijn en die belgicistische politici hebben gekocht voor in hun raden van bestuur te zetelen, maar apart van dat...
Oud 12 november 2010, 21:11   #25
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Indien Group4 en Brinks vechten om 't marktaandeel, moet de werknemer dan daarvoor opdraaien?
Dan kon de vakbond strijden voor een bediendenkontrakt bij Group4.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 21:12   #26
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dan kon de vakbond strijden voor een bediendenkontrakt bij Group4.
En dan pakt G4 da over met voorwaarden: 6 maand aanhouden en dan valt alles onder hun normen en waarden.
Oud 12 november 2010, 21:18   #27
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan pakt G4 da over met voorwaarden: 6 maand aanhouden en dan valt alles onder hun normen en waarden.
Ik snap uw punt niet.
Oud 12 november 2010, 21:31   #28
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik snap uw punt niet.
Das de manier van werken bij Group4. Ge wacht mooi af tot ne concurrent in de miserie zit. Ge wacht nog wat langer af. Dan neemt ge personeel en klantjes over.
Ge belooft de mensen hun arbeidsvoorwaarden over te nemen (voor 6 maand maximum in klein letterkes). En daarna werkt ge de mensen buiten, hou je de klanten, en is Group4 gesteld.
En de vakbonden vinden dat goed.

Laatst gewijzigd door Duupje : 12 november 2010 om 21:31.
Oud 12 november 2010, 21:37   #29
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Das de manier van werken bij Group4. Ge wacht mooi af tot ne concurrent in de miserie zit. Ge wacht nog wat langer af. Dan neemt ge personeel en klantjes over.
Ge belooft de mensen hun arbeidsvoorwaarden over te nemen (voor 6 maand maximum in klein letterkes). En daarna werkt ge de mensen buiten, hou je de klanten, en is Group4 gesteld.
En de vakbonden vinden dat goed.
Juist.
Oud 12 november 2010, 22:29   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien Group4 en Brinks vechten om 't marktaandeel, moet de werknemer dan daarvoor opdraaien?
Brink's werkt al jaren met verlies. De huidige regeling is dus voor het bedrijf niet meer houdbaar. Als de vakbonden niet van onderhandelen willen weten, zal het waarschijnlijk zo zijn dat het bedrijf de boeken sluit.

Bedankt, vakbonden!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 23:46   #31
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
26/01/10 Stijgende kosten in beveiliging veroorzaakt door een golf van tijgerkidnappings zou het verlies van 320 banen kunnen betekenen bij Brinks Allied in Ierland.

Nog geen drie weken geleden werd een Brinks medewerker gedwongen om honderdduizend euro te stelen uit een geldwagen nadat misdadigers zijn oudtante en nicht gegijzeld hadden. Als reactie heeft het Ierse Ministerie van Justitie de waardetransportbedrijven nieuwe en dure beveiligingsprocedures opgelegd waardoor bij Brinks de bedrijfsverliezen oplopen en de vrees bestaat het bedrijf zich volledig uit Ierland zal terugtrekken.
Tja, het is ook altijd wat, hè. Voor een multinational is een stok snel gevonden. De loonkost is te hoog, of de regels die de overheid voor de veiligheid van de werknemers oplegt zijn te duur, enz. Dus maar dreigen met opstappen.

Oh, en Brinks Ierland geeft wel een heel eigen invulling van deze frase in haar missie: "Een omgeving in stand houden waarin onze medewerkers opbloeien, worden behandeld met waardigheid en respect en steeds veilig terugkeren naar huis."

Citaat:
In een poging het aantal overvallen op waardetransporten terug te dringen onderwerpt Brink’s Noord-Ierland zijn personeel aan testen met een leugendetector. Brink’s medewerkers verzamelden zich deze week in een hotel in Belfast waar het Israëlische bedrijf Midot Integrity Assessment Systems samen met examinatoren van het Israëlische Instituut voor Forensische Wetenschappen de proeven afnamen.
Misschien kan de Mossad hier ook nog wat nuttig werk verrichten?
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 03:00   #32
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Bedankt belgicistische vakbonden.
ach, de meesten zullen wel bij G4 aan de slag kunnen. Al zal het voor de vakbondsafgevaardigden een beetje moeilijker zijn.
Oud 13 november 2010, 10:16   #33
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Voila, nu weten we meteen waar het de criminele stakers om te doen is.
Staken is niet crimineel, het is een recht. Uw posting is desinformtie.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 10:18   #34
eno2
Banneling

Standaard

Brinks sluit liever dan de sociale voorwaarden lichtjes te verbeteren. Dat is crimineel.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 00:40   #35
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Personeel; altijd loyaal tot aan het failliet.
Daarna dank noch stank.

Laatst gewijzigd door Mambo : 14 november 2010 om 00:40.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 00:07   #36
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Een kennis van mij is ex-werknemer van Brinks en ik heb dus heel wat inside-information. Hij wist me overigens al maanden geleden te vertellen toen hij daar ontslag nam dat dit bedrijf failliet zou gaan en dat het management niet zou toegeven. De laatste weken is er vooral veel toneel gespeeld.

We zagen een strijd tussen een Amerikaans management dat niet gewoon is om werknemers te laten praten en een vakbondsclan die leven in een voorbijgestreeft syndicalisme. Beide partijen toonden zich hier van hun minst fraaie kant en als beider voet bij stuk houden, zit je met een probleem. Al vind ik het persoonlijk wel zeer krapuleus dat de firma via zulke maatregelen onze sociale wetgeving omzeilt on toch haar eigen zin te kunnen doordrijven. De grootste slachtoffers zijn de 'brave werknemers' (niet de roepers op de barricaden buiten) van dit bedrijf, die nu een moeilijke zoektocht wacht naar gelijkaardig werk tegen veel slechtere arbeidsvoorwaarden.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 00:27   #37
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Baneen, group4 heeft nu blijkbaar gewonnen. De werknemers staken Brinks kapot en dan kunnen ze gaan solliciteren bij Group4. Eens zien of ze dezelfde voorwaarden zullen krijgen als bij Brinks.
Een deel activa werden schijnbaar ingebracht in een dochterfirma, die reeds een vergunning voor geldtransporten kreeg.
wat let die firma, het sociaal passief te dumpen en gewoon de activiteiten ban brinks B voort te zetten? Gangsterstreek, natuurlijk.
Dat soort "spitstechnologie" zagen we reeds bij andere firmas. Scheepswerven Beliard en Sabena bvb.

Betreffende Brinks ving ik iets op over een zéér recente betaling van een belangrijke vordering aan een zwitsers bedrijf uit de groep.
Voeg datbij de inbreng in de dochterfirma, allemaal tijdens de verdachte periode en het krijgt en reukje.
De curator kan de inbreng proberen terug te draaien, maar een terugboeking van die transfer naar Zwitserland lijkt me hopekloos (remember Sabena)

Laatst gewijzigd door filosoof : 15 november 2010 om 00:55.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 00:42   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Een kennis van mij is ex-werknemer van Brinks en ik heb dus heel wat inside-information. Hij wist me overigens al maanden geleden te vertellen toen hij daar ontslag nam dat dit bedrijf failliet zou gaan en dat het management niet zou toegeven. De laatste weken is er vooral veel toneel gespeeld.

We zagen een strijd tussen een Amerikaans management dat niet gewoon is om werknemers te laten praten en een vakbondsclan die leven in een voorbijgestreeft syndicalisme. Beide partijen toonden zich hier van hun minst fraaie kant en als beider voet bij stuk houden, zit je met een probleem. Al vind ik het persoonlijk wel zeer krapuleus dat de firma via zulke maatregelen onze sociale wetgeving omzeilt on toch haar eigen zin te kunnen doordrijven. De grootste slachtoffers zijn de 'brave werknemers' (niet de roepers op de barricaden buiten) van dit bedrijf, die nu een moeilijke zoektocht wacht naar gelijkaardig werk tegen veel slechtere arbeidsvoorwaarden.
Ik vind dat een voorbij gestreefde gedachtegang. Bedrijven moeten de vrijheid kunnen behouden om in ieders belang te reageren op het veranderende consumenten patroon en het kostenplaatje.

In de oude context is de uitkomst; zero
In een nieuw patroon is de uitkomst; verder gaan.

Misschien wel tegen lagere loon-voorwaarden, maar zo functioneert nu eenmaal gans de markt.
Het loon kan daar niet van losgekoppeld worden.

Laatst gewijzigd door Mambo : 15 november 2010 om 00:59.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 00:54   #39
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik vind dat een voorbij gestreefde gedachtegang. Bedrijven moeten de vrijheid kunnen behouden om in ieders belang te reageren op het veranderende consumenten patroon en het kostenplaatje.

In de oude context is de uitkomt; zero
In een nieuw patroon is de uitkomst; verder gaan.

Misschien wel tegen lagere loon-voorwaarden, maar zo functioneert nu eenmaal gans de markt.
Het loon kan daar niet van losgekoppeld worden.
Citaat:
Onzin:
Het loon is één van de weinige elementen waarop een onderneming druk kan uitoefen, zeg 't liever zo. Niemand zal Brinks goedkopere brandstof of voertuigen leveren indien de baas met faling dreigt maar werknemers "moeten maar" goedkoper werken.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 00:58   #40
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onzin:
Het loon is één van de weinige elementen waarop een onderneming druk kan uitoefen, zeg 't liever zo. Niemand zal Brinks goedkopere brandstof of voertuigen leveren indien de baas met faling dreigt maar werknemers "moeten maar" goedkoper werken.
Zoals je zegt, alles veranderd in prijs maar het loon is rotsvast?
Voor ondernemers, is dat dus een probleem.

En problemen moet men kunnen oplossen in het algemeen belang.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be