Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2010, 03:19   #1
QuasiX
Staatssecretaris

Standaard Vreemdelingen/Vluchtelingen/Immigratie in het algemeen

Hier en daar lees je af en toe haat-berichten, radicale meningen over vreemdelingen. Wel, ik ben een vreemdeling. Ik heb deze Thread begonnen om bepaalde dingen te proberen te begrijpen; o.a. wat wil men precies? Want er is vaak sprake over "ALLE VREEMDELINGEN..." Wat wil je zelf? Laten we open en eerlijk proberen te praten. Ik wil meedoen aan de discussies, die voor sommigen een "harde" thema is geworden en ze denken dat ze niet gelukkig zijn of dat hun leven verslechterd is, dat er alles kapot is gegaan door de vreemdelingen. Ze zien geen ander probleem in het land ofwel zien ze het probleem omtrent vreemdelingen als het hoofdprobleem. Oorzaak van hun problemen (in het algemeen) zoeken ze in 1 woord - "VREEMDELINGEN"; en punt! Vertel het eens aub.

Laatst gewijzigd door QuasiX : 14 november 2010 om 03:22.
QuasiX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 01:00   #2
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door QuasiX Bekijk bericht
Hier en daar lees je af en toe haat-berichten, radicale meningen over vreemdelingen. Wel, ik ben een vreemdeling. Ik heb deze Thread begonnen om bepaalde dingen te proberen te begrijpen; o.a. wat wil men precies? Want er is vaak sprake over "ALLE VREEMDELINGEN..." Wat wil je zelf? Laten we open en eerlijk proberen te praten. Ik wil meedoen aan de discussies, die voor sommigen een "harde" thema is geworden en ze denken dat ze niet gelukkig zijn of dat hun leven verslechterd is, dat er alles kapot is gegaan door de vreemdelingen. Ze zien geen ander probleem in het land ofwel zien ze het probleem omtrent vreemdelingen als het hoofdprobleem. Oorzaak van hun problemen (in het algemeen) zoeken ze in 1 woord - "VREEMDELINGEN"; en punt! Vertel het eens aub.
Je spreekt wel goed Nederlands voor een " vreemdeling " ? Dat zijn ze hier niet gewoon, vanwaar kom je ?
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 02:52   #3
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil de volgende zaken:
1) Dat je onze taal beheerst (is dus al gebeurd)
2) Dat je de lokale wetten respecteert
3) Dat je werkt, zoals elk ander.

Deze drie zaken wens ik trouwens van iederen, niet enkel van vreemdelingen.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

Laatst gewijzigd door Amon_Re : 15 november 2010 om 02:52.
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 06:28   #4
QuasiX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Je spreekt wel goed Nederlands voor een " vreemdeling " ? Dat zijn ze hier niet gewoon, vanwaar kom je ?
Er zijn veel vreemdelingen die beter spreken dan ik. Ik maak soms "fouten".

Ik vind het niet belangrijk vanwaar dat ik kom. Als je het toch wil weten, ga ik per privé bericht zeggen. (ik ga zo zeggen: "richting" Sovjet Unie)

Wel, om sneller een taal te leren en goed te kunnen praten moet je eerst je eigen taal (grammatica) goed kennen. Bovendien hoe jonger dat je bent, hoe sneller dat je kan leren in het algemeen.

Als je bijvoorbeeld naar de Universitair Centrum voor Talenonderwijs (Universiteit Gent) gaat, ga je daar zeker veel vreemdelingen zien die hun best doen om zo goed mogelijk Nederlands te kunnen spreken (ik spreek niet over de schoolgaande kinderen/jongeren). Want eigenlijk heeft "iedereen" dat nodig. Maar iedereen heeft eigen "tempo" om dat te beseffen. Wel, ik vind zelf ambetand als je naar Antwerpen gaat (bijvoorbeeld) en bij een bepaalde winkel (er zijn veel zulke winkels; en niet daar alleen) spreekt de verkoper geen Nederlands (behalve "goeiedag" begrijpen ze niks). Dat is helemaal niet normaal en ik begrijp het probleem. Moest iemand in mijn land mijn taal niet beheersen, zou ik ook op één of andere manier "reageren".

Maar, geloof me, er zijn 3 categorieën van vreemdelingen op dit vlak; 1) diegienen die echt Nederlands willen leren maar niet iedereen lukt het; 2) diegienen die lager, middelbaar of hoger onderwijs volgen en kunnen ondertussen (automatisch) perfect Nederlands praten (omdat ze naar school gaan en dat vind ik normaal). Voor de meeste schoolgaande kinderen/jongeren wordt het zelfs hun moedertaal en 3) geen commentaar.
Oud 15 november 2010, 06:42   #5
QuasiX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Ik wil de volgende zaken:
1) Dat je onze taal beheerst (is dus al gebeurd)
2) Dat je de lokale wetten respecteert
3) Dat je werkt, zoals elk ander.

Deze drie zaken wens ik trouwens van iederen, niet enkel van vreemdelingen.
Wel, iedereen moet beseffen dat je normale dingen "wenst". Iedereen moet uw taal beheersen, lokale wetten respecteren en als we over werkzame MENSEN in het algemeen praten, moet dan iedereen werken/werk zoeken zoals elk ander.

Voor mij was het niet moeilijk om genoeg Nederlands te kunnen leren (ik had er maar 2 maanden voor nodig en dat heb ik eerst van al voor mezelf gedaan), maar zoals reeds gezegd, heeft iedereen eigen "tempo" om vooreerst te beseffen dat hij dat eerst van al voor zichzelf nodig heeft en het hangt er ook van je kennis van je eigen taal af. Iedereen moet zich integreren (dat heb ik ook eerst van al voor mezelf gedaan). Maar zelfs nu word ik vaak "aangevallen" met haat-berichten zoals "ga terug vanwaar je gekomen bent".

Het probleem is de volgende; wanneer je geen Nederlands praat en je nog niet geïntegreerd hebt, zegt men "leer Nederlands, integreer je OF ga terug vanwaar je gekomen bent". Maar nu zegt men gewoon "ga terug vanwaar je gekomen bent". En vaak begin ik de dagen en de uren te tellen wanneer ik ooit terug kan keren. Niet logisch. Het gaat vooral over dat problematiek. Ter info: Ik werk ook, ik betaal Belgische belastingen, terwijl ik kan kiezen; en ik ben een knelpuntberoep aan het uitoefenen.

Laatst gewijzigd door QuasiX : 15 november 2010 om 07:03.
Oud 15 november 2010, 06:45   #6
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat wil men precies?
- Dat jullie de levensomstandigheden in je eigen land verbeteren in plaats van het gewoon af te bollen en naar hier te komen.

- Dat degenen die naar hier komen in hun eigen onderhoud kunnen voorzien.

- Dat diegenen die dat niet (meer) kunnen teruggestuurd worden.

Zo vreemd is dat niet hé?
Oud 15 november 2010, 07:08   #7
QuasiX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
- Dat jullie de levensomstandigheden in je eigen land verbeteren in plaats van het gewoon af te bollen en naar hier te komen.
Dat vind ik niet correcte opmerking. Sorry, maar ik ben hier doordat ik de levensomstandigheden in mijn eigen land probeerde te verbeteren.

Citaat:
- Dat degenen die naar hier komen in hun eigen onderhoud kunnen voorzien.
Daarop heb ik reeds gereageerd.

Citaat:
Zo vreemd is dat niet hé?
?? Wablieft?

Laatst gewijzigd door QuasiX : 15 november 2010 om 07:08.
Oud 15 november 2010, 07:39   #8
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ant er is vaak sprake over "ALLE VREEMDELINGEN..."
Ja, maar dat is per vergissing. Over de Chinezen die de integratie beperken tot het nabauwen van het plaatselijke dialect en voor de rest rustig hun triade blijven verrijken op alle mogelijke manieren wordt er niet geklaagd.

Het komt er dus op aan van niet teveel in het straatbeeld te verschijnen. Vooral niet (proberen te) gaan werken dus !
Oud 15 november 2010, 09:07   #9
QuasiX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als je over "eigen onderhoud" praat, ga ik de volgende zeggen;
het is wel eens zo gebeurd (in 2008) dat ik mijn werk kwijt was. Ik moest even opleiding gaan volgen en werk zoeken tot dat ik weer kon beginnen te werken. Ondertussen deed ik vrijwillig werk op een vrijwillige wijze.

Meen je dat ik teruggestuurd zou moeten worden gedurende dat periode omdat je werkte en ik niet?

Op die manier maakt u het gewoon echt gemakkelijk voor de regering, want ze zijn ook heel blij eigenlijk dat ze maar 1 probleem hebben.

Terugsturen is wel mogelijk. In Frankrijk werden enkele jaren geleden zelfs mensen teruggestuurd wiens opa's in Frankrijk geboren waren. Die hadden ondertussen allemaal Franse nationaliteit. Maar toch!

Het is hetzelfde hier. Als het zo ver is, kunnen ze dat hier ook toepassen (in principe massaal ook mogelijk), want de wetgeving zegt, zolang dat je geen gevaar vormt voor de gemeenschap (nationale veiligheid), mogen ze een VLUCHTELING (geen sprake over een vreemdeling) niet terug sturen naar het land van zijn herkomst.

Dus, i.p.v. te eisen dat VOORAL de criminele vremdelingen (die gevaar wormen voor de maatschappij) zo snel, zo streng en zo "geforceerd" mogelijk terug gestuurd worden, spreken we over de sociale systemen die kapot zijn gegaan door "alle vreemdelingen" en om alles terug te draaien naar de kwaliteit van de systemen van de sociale zekerheid uit het jaar van onzes heren, moeten allemaal (diegenen die recht hebben op bepaalde sociale voordelen), terug gestuurd worden naar hun landen (kortom: !slachters).

Binnenkort is het "Vrijwillig werk verplicht" voor wie recht heeft op de sociale voordelen (de profiteerders, de "niet-vreemdelingen", en de "niet-vreemde profiteerders" inbegrepen). Het begrip "Vrijwillig werk verplicht" hoorde ik eerlijk gezegd eerste keer in mijn leven. Ook al klinkt het paradoxaal, is het toch een "zot"-super idee om die problemen op een loyale wijze aan te pakken. Je kan niet veronderstellen hoe veel niet- en wel-vreemdelingen gaan beginnen werk te zoeken. Dus ja...

Laatst gewijzigd door QuasiX : 15 november 2010 om 09:29.
Oud 15 november 2010, 09:44   #10
QuasiX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
...Op die manier maakt u het gewoon echt gemakkelijk voor de regering, want ze zijn ook heel blij eigenlijk dat ze maar 1 probleem hebben...
Kijk, ik heb hier een "typefout" gemaakt.

...Op die manier maakt u het gewoon echt gemakkelijk voor zowel de "virtuele", als de toekomstige regering, want ze zijn ook heel blij eigenlijk dat ze maar 1 probleem hebben...
Oud 15 november 2010, 14:27   #11
QuasiX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
... want de wetgeving zegt, zolang dat je geen gevaar vormt voor de gemeenschap (nationale veiligheid), mogen ze een VLUCHTELING (geen sprake over een vreemdeling) niet terug sturen naar het land van zijn herkomst....
Correctie:

Indien de Dienst Vreemdelingenzaken kennis heeft van elementen die er op wijzen dat de aanvrager kan beschouwd worden als een gevaar voor de openbare rust, de openbare orde of de nationale veiligheid, dan wordt de aanvraag onmiddellijk geweigerd.

Het gaat dus toch over de vreemdelingen in het algemeen, wier aanvraag kan geweigerd worden en die dan dus ook verwijderd kunnen worden uit het grondgebied;

bron: https://dofi.ibz.be/nl/reglementerin...ering_main.htm
Oud 15 november 2010, 14:32   #12
bruggeman
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Wel, iedereen moet beseffen dat je normale dingen "wenst". Iedereen moet uw taal beheersen, lokale wetten respecteren en als we over werkzame MENSEN in het algemeen praten, moet dan iedereen werken/werk zoeken zoals elk ander.

Voor mij was het niet moeilijk om genoeg Nederlands te kunnen leren (ik had er maar 2 maanden voor nodig en dat heb ik eerst van al voor mezelf gedaan), maar zoals reeds gezegd, heeft iedereen eigen "tempo" om vooreerst te beseffen dat hij dat eerst van al voor zichzelf nodig heeft en het hangt er ook van je kennis van je eigen taal af. Iedereen moet zich integreren (dat heb ik ook eerst van al voor mezelf gedaan). Maar zelfs nu word ik vaak "aangevallen" met haat-berichten zoals "ga terug vanwaar je gekomen bent".

Het probleem is de volgende; wanneer je geen Nederlands praat en je nog niet geïntegreerd hebt, zegt men "leer Nederlands, integreer je OF ga terug vanwaar je gekomen bent". Maar nu zegt men gewoon "ga terug vanwaar je gekomen bent". En vaak begin ik de dagen en de uren te tellen wanneer ik ooit terug kan keren. Niet logisch. Het gaat vooral over dat problematiek. Ter info: Ik werk ook, ik betaal Belgische belastingen, terwijl ik kan kiezen; en ik ben een knelpuntberoep aan het uitoefenen.
1

Laatst gewijzigd door bruggeman : 15 november 2010 om 14:33.
bruggeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 14:36   #13
bruggeman
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat vind ik niet correcte opmerking. Sorry, maar ik ben hier doordat ik de levensomstandigheden in mijn eigen land probeerde te verbeteren.

Daarop heb ik reeds gereageerd.

?? Wablieft?
RETURN TO SENDER!!!!

Alsjeblieft.
bruggeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 14:38   #14
grimbergen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruggeman Bekijk bericht
RETURN TO SENDER!!!!

Alsjeblieft.
address unknown???

Laatst gewijzigd door grimbergen : 15 november 2010 om 14:39.
grimbergen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 14:40   #15
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, want als jij de pech had uit de kut te komen rolllen in een of ander straatarm Afrikaans land, dan had je vast de mogelijkheid de levensomstandigheden daar te verbeteren als je het maar hard genoeg wilde.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 14:51   #16
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je over "eigen onderhoud" praat, ga ik de volgende zeggen;
het is wel eens zo gebeurd (in 2008) dat ik mijn werk kwijt was. Ik moest even opleiding gaan volgen en werk zoeken tot dat ik weer kon beginnen te werken. Ondertussen deed ik vrijwillig werk op een vrijwillige wijze.

Meen je dat ik teruggestuurd zou moeten worden gedurende dat periode omdat je werkte en ik niet?
Nee, dat denk ik niet. Hij heeft het wellicht over de talrijke economische vluchtelingen die, eens hiergekomen, zich nestelen in de sociale vangnetten die ons landje zo rijk zijn. Dat is een uiting van een mentaliteit. Natuurlijk kan je altijd je werk kwijtgeraken. Maar dat je sowieso al werkte en daarna een opleiding volgde om terug aan werk te geraken, getuigt van een heel andere mentaliteit.
Oud 15 november 2010, 16:18   #17
QuasiX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
1
Wat tel je nu? Dagen of vreemdelingen? Of was het een soort "rating"?
Oud 15 november 2010, 16:20   #18
QuasiX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
RETURN TO SENDER!!!!

Alsjeblieft.

Laatst gewijzigd door QuasiX : 15 november 2010 om 16:31.
Oud 15 november 2010, 16:22   #19
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ja, want als jij de pech had uit de kut te komen rolllen in een of ander straatarm Afrikaans land, dan had je vast de mogelijkheid de levensomstandigheden daar te verbeteren als je het maar hard genoeg wilde.
melige zever..zo oud als de straat..

Ik haal even de beelden voor de geest van Haitianen die een tijdelijk veldhospitaal bekogelen met stenen omdat ze geen cholerapatienten in hun wijk willen...des mensen..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 17:00   #20
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

Als een "Vreemdeling" Nederlands spreekt, zich inzet in verenigingen, (wat u dus doet), respect toont voor ge gebruike van het gastland (bv. Zelf geen varkensvlees eten maar van andere respecteren dat ze dat wel doen), De wil hebt getoond te werken en blijft zoeken (iedereen kan namelijk wel eens ontslagen worden, zeker nu) zodat u niet langer dan nodig het sociale vangnet gebruikt, dan ben u "Vlaming" en Van harte welkom
Glenneke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be