Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 november 2010, 21:44   #121
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En? Heeft de achterzijde van de school dan een "schoolpoort"? In het artikel is er echter wel sprake van een hoofdingang, maar die ligt aan de andere kant. Ik denk dat die man zijn eigen asociaal gedrag aan het goedpraten is: de foto van dat pad laat me niet vermoeden dat hier een wagen met gemak in en uit kan rijden. Dat is trouwens totaal onmogelijk als er eerst een wagen inrijdt en vervolgens uitrijdt, terwijl er ergens halverwege alweer een wagen inrijdt. Er is geen enkele ruimte om elkaar te dwarsen.
Mischien werd er 'gekeerd ' aan de voordeur van die mensen...één van de redenen voor de verzuring ?
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 21:44   #122
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
En als er een kind een van die paarden een suikertje wil geven en in zijn/haar hand gebeten wordt? Wie is er dan aansprakelijk?
Waarschijnlijk de eigenaar van het paard of de gemeente. De eigenaar van het paard had schriftelijk n drievoud moeten aangeven dat een dergelijk gevaar, hoe klain dan ook, bestaat in het geval van paarden. De gemeenten had vervolgens een bord moeten plaatsen "pas op, paard". Het had het ongeluk niet voorkomen, maar toch was het valhelmculturologisch de juiste keuze geweest.
Oud 18 november 2010, 21:44   #123
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En? Heeft de achterzijde van de school dan een "schoolpoort"? In het artikel is er echter wel sprake van een hoofdingang, maar die ligt aan de andere kant. Ik denk dat die man zijn eigen asociaal gedrag aan het goedpraten is: de foto van dat pad laat me niet vermoeden dat hier een wagen met gemak in en uit kan rijden. Dat is trouwens totaal onmogelijk als er eerst een wagen inrijdt en vervolgens uitrijdt, terwijl er ergens halverwege alweer een wagen inrijdt. Er is geen enkele ruimte om elkaar te dwarsen.
Ja, zoals in het eerste artikel staat:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Standaard
'De eigenaars plaatsten hun paardentrailer pal voor de toegangspoort, zetten hun bestelwagen op het pad zodat we door de plassen moesten én maakten een mesthoop voor de poort.'
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 21:45   #124
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gewoonterecht kan wel aanleiding geven tot erfdienstbaarheid, hoor. Dat hoeft daarom nog niet op papier staan.
KLopt... maar ik sprak over registreren ( deurwaarder bv ) ... hoe kan je anders achteraf afkomen dat er 30 jaar verstreken zijn ?
Bovendien geldt dit alleen voor zogenaamde 'voortdurende' ( = geen tussenkomst mens vereist ) erfdienstbaarheden : bv je hebt geen aparte waterafloop op je dak en je regengoot mond gewoon in die van de buren uit
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 21:45   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Enhoe kwam die aanhanger van die man dan op dat pad terecht? Het lijkt me dat het pad toch breed genoeg is dan.
Het pad laat in ieder geval geen dwarsend verkeer toe. Dus, lijkt het mij onmogelijk dat er ouders eerst opreden om dan weer - in achteruit, want er is overduidelijk geen mogelijkheid te draaien - terug te rijden, terwijl er weer andere ouders met hun wagen al opreden. Ik denk gewoon dat die man zichzelf aan het goedpraten is. Meer niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 21:49   #126
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het pad laat in ieder geval geen dwarsend verkeer toe. Dus, lijkt het mij onmogelijk dat er ouders eerst opreden om dan weer - in achteruit, want er is overduidelijk geen mogelijkheid te draaien - terug te rijden, terwijl er weer andere ouders met hun wagen al opreden. Ik denk gewoon dat die man zichzelf aan het goedpraten is. Meer niet.
Ik heb eerder een luchtfoto van google maps (kruispunt Goorbosstraat x Oude Baan) geplaatst. Je kan daar zonder probleem draaien op het eind van dat pad. Op de oprit van die mensen hun huis.

http://maps.google.be/maps?client=fi...ed=0CBcQ8gEwAA
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 21:49   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
KLopt... maar ik sprak over registreren ( deurwaarder bv ) ... hoe kan je anders achteraf afkomen dat er 30 jaar verstreken zijn ?
Bovendien geldt dit alleen voor zogenaamde 'voortdurende' ( = geen tussenkomst mens vereist ) erfdienstbaarheden : bv je hebt geen aparte waterafloop op je dak en je regengoot mond gewoon in die van de buren uit
Daar hoef je geen deurwaarder voor te hebben. Men kan dat heel gemakkelijk vaststellen aan de hand van kadasterplannen, de zogenaamde "atlas" die iedere gemeente heeft, getuigenissen die opgetekend worden door de politie, enz.
Oud 18 november 2010, 21:53   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb eerder een luchtfoto van google maps (kruispunt Goorbosstraat x Oude Baan) geplaatst. Je kan daar zonder probleem draaien op het eind van dat pad. Op de oprit van die mensen hun huis.

http://maps.google.be/maps?client=fi...ed=0CBcQ8gEwAA
Dat kan ik er niet op afleiden, daar ik niet zie waar er ergens een hekken of afsluiting staat.
Oud 18 november 2010, 21:54   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, zoals in het eerste artikel staat:
Een kleine toegang achteraan een school - zoals heel veel scholen hebben - beschouw ik niet als een "schoolpoort".
Oud 18 november 2010, 21:55   #130
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het pad hoeft zelfs niet dertig jaar in gebruik zijn als toegang tot de school. Als het pad eerder al in gebruik was om naar een boerderij te wandelen bijvoorbeeld, dan wordt dat gewoon overgenomen naar de volgende eigenaar. Die kan dan ook beroep doen op het bestaande dienstbaarheidsrecht.
klopt deels !
Tenzij het hier zou gaan om een wettelijke erfdienstbaarheid ...heb je :
1) Een erfdienstbaarheid dient notarieel beschreven zijn... okay notarissen begaan ook vergissingen , veel zelfs.. dus wat al die bestond en de notaris in kwestie meldt dat niet ?.... geen idee eigenlijk
2) Een erfdienstbaarheid is steeds een welomschreven nut van het ene erf tov het andere erf
Bv de boerderij achterin mocht dat pad gebruiken om zijn vee door te laten.... dat wilt dus zeggen gebonden aan dat erf ( die boerderij ) en voor een bepaald welomschreven nut ( doorlaten vee ).... dat kan niet zomaar vertaald worden naar het doorlaten van auto's voor de gasten van de nieuwe eigenaar
Oud 18 november 2010, 21:58   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Mischien werd er 'gekeerd ' aan de voordeur van die mensen...één van de redenen voor de verzuring ?
Dan nog lijkt het me niet te kloppen waarom men dan de hele pad - vanaf de weg tot aan de toegang achteraan de school - strafbaar maakt voor voetgangers.

Ik vind het eerlijk gezegd gewoon een bijzonder verzuurde reactie van eerder omhooggevallen eigenaars. En ik spreek trouwens uit ervaring: wij hebben op ons stuk grond ook een erfdienstbaarheid, een recht waar wij niet moeilijk over doen (alhoewel het geenszins in onze koopakte staat): alhoewel nooit vastgelegd bij een notariële akte, bestaat die erfdienstbaarheid volgens de gemeente al vanaf WO II. We hebben daar nooit moeilijk over gedaan, zelfs niet met de nieuwe eigenaars van de achterliggende stukken grond. In zulke gevallen draait veel rond de houding die men als eigenaar aanneemt.
Oud 18 november 2010, 21:59   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
klopt deels !
Tenzij het hier zou gaan om een wettelijke erfdienstbaarheid ...heb je :
1) Een erfdienstbaarheid dient notarieel beschreven zijn... okay notarissen begaan ook vergissingen , veel zelfs.. dus wat al die bestond en de notaris in kwestie meldt dat niet ?.... geen idee eigenlijk
Neen, dat hoeft niet notarieel vastgelegd te zijn. Door het gewoonterecht kunnen oude dienstbaarheden afdwingbaar zijn.
Oud 18 november 2010, 22:00   #133
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar hoef je geen deurwaarder voor te hebben. Men kan dat heel gemakkelijk vaststellen aan de hand van kadasterplannen, de zogenaamde "atlas" die iedere gemeente heeft, getuigenissen die opgetekend worden door de politie, enz.
Sorry Jan ... maar hoe kan jij nu gebruik makende van kadasterplannen gaan aantonen dat je al 30 jaar water mag putten op het andere erf ?
Getuigenissen... tot daar aan toe nog.

Maar dan nog ... dat geldt alleen maar voor erfdienstbaarheden door de mens gevestigd die van voortdurende aard zijn.
't Zou anders nogal makkelijk zijn, niet ?
Je trommelt wat getuigen bij elkaar die zwart op wit komen beweren dat je 3 jaarlijks gedurende meer dan 30 jaar al een stevig feestje mag brouwen in het salon van je buren en dat hij daarna de zaak traditiewijs steeds heeft opgeruimd
Oud 18 november 2010, 22:02   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2) Een erfdienstbaarheid is steeds een welomschreven nut van het ene erf tov het andere erf
Bv de boerderij achterin mocht dat pad gebruiken om zijn vee door te laten.... dat wilt dus zeggen gebonden aan dat erf ( die boerderij ) en voor een bepaald welomschreven nut ( doorlaten vee ).... dat kan niet zomaar vertaald worden naar het doorlaten van auto's voor de gasten van de nieuwe eigenaar
Toch wel. Als de erfdienstbaarheid de toegang tot een landbouwgrond waarborgde en later wordt op die grond een woning gebouwd, dan is die dienstbaarheid zonder meer overerfbaar. Dit is zeker het geval als dit niet notarieel werd vastgelegd. Op onze grond hebben we dat concreet geval.
Oud 18 november 2010, 22:02   #135
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat hoeft niet notarieel vastgelegd te zijn. Door het gewoonterecht kunnen oude dienstbaarheden afdwingbaar zijn.
Kan je me die wet dan eens tonen, Jan ?
Want je spreekt jezelf een beetje tegen als je zegt dat oude erfdienstbaarheden ( maar ze bestaan in feite nog niet.... enkel het gebruik zou bestaan ) zou kunnen afdwingen.
Oud 18 november 2010, 22:05   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry Jan ... maar hoe kan jij nu gebruik makende van kadasterplannen gaan aantonen dat je al 30 jaar water mag putten op het andere erf ?
Getuigenissen... tot daar aan toe nog.
Er bestaat de zogenaamde "Buurtwegenatlas". Dat is een groot boek met heel gedetailleerde kaarten dat iedere gemeente van haar grondgebied bezit. Die atlas is heel accuraat: tot zelfs de kleinste kerkwegel staat erop.

Maar ook kadasterplannen vermelden vaak - niet altijd - dergelijke interessante aanwijzingen. Op het heel oude kadasterplan van ons stuk grond staat er een bijzonder klein stippellijntje dat naar de achterliggende velden gaat. Een aanduiding van een weg is het niet. Gewoon een stippellijntje. En dat wijst volgens de gemeente op die erfdienstbaarheid.
Oud 18 november 2010, 22:05   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan je me die wet dan eens tonen, Jan ?
Want je spreekt jezelf een beetje tegen als je zegt dat oude erfdienstbaarheden ( maar ze bestaan in feite nog niet.... enkel het gebruik zou bestaan ) zou kunnen afdwingen.
Gewoonterecht is niet beschreven.

Waar ontwaart u een tegenspraak?
Oud 18 november 2010, 22:07   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dan nog ... dat geldt alleen maar voor erfdienstbaarheden door de mens gevestigd die van voortdurende aard zijn.
't Zou anders nogal makkelijk zijn, niet ?
Je trommelt wat getuigen bij elkaar die zwart op wit komen beweren dat je 3 jaarlijks gedurende meer dan 30 jaar al een stevig feestje mag brouwen in het salon van je buren en dat hij daarna de zaak traditiewijs steeds heeft opgeruimd
Over dat laatste gaat erfdienstbaarheid niet. Dus, wat komt u aanzetten met zo'n idioot voorbeeld?

En, bestaan er soms erfdienstbaarheden die niet door de mens gevestigd zijn? "Voortdurende aard", wat wilt u daarmee zeggen? Dat er iedere dag verkeer op dat stuk moet zijn of zo?
Oud 18 november 2010, 22:09   #139
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel. Als de erfdienstbaarheid de toegang tot een landbouwgrond waarborgde en later wordt op die grond een woning gebouwd, dan is die dienstbaarheid zonder meer overerfbaar. Dit is zeker het geval als dit niet notarieel werd vastgelegd. Op onze grond hebben we dat concreet geval.
Ik kan me best voorstellen dat je zulke situatie bij jou kent.... vraag is of het ook wettelijk afdwingbaar is op basis van een (vermeende ? ) erfdienstbaarheid die niet eens notarieel werd beschreven.
( en volgens de beschrijving gaat het over toegang zondermeer )

Je ziet toch zelf in dat zulke toestanden te gek voor woorden kan zijn naargelang de situatie ?
Een wandelpadje ( maar nooit beschreven als wandelpadje ) waarop een (vermeende)erfdienstbaarheid van recht van doorgang geldt kan dus morgen gebruikt worden om een tractor door te laten rijden
Ik geef nu maar een voorbeeldje hé
Oud 18 november 2010, 22:10   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan me best voorstellen dat je zulke situatie bij jou kent.... vraag is of het ook wettelijk afdwingbaar is op basis van een (vermeende ? ) erfdienstbaarheid die niet eens notarieel werd beschreven.
( en volgens de beschrijving gaat het over toegang zondermeer )
Ik kan u daar met 100% zekerheid op antwoorden: ja!
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be