Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 26 november 2010, 23:57   #401
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
En vice versa, he ! Ik weet niet of het je opgevallen is, maar we hebben zo een periode gekend, het heette 'de koude oorlog'. Het was het "sociale" deel dat naar de knoppen is gegaan.
Inderdaad: de rijkste kon de krankzinnige wapenwedloop betalen, de ander ging eraan failliet (Europa ook bijna trouwens, we betalen nog altijd af)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2010, 23:59   #402
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Ze zijn niet alleen. Typ bij gelegenheid eens bij Google in "banking+bailout+2011". Je krijgt meer dan 440.000 hits.
Citaat:
Information No results found for "banking+bailout+2011".
Wankers...

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 november 2010 om 00:25.
Oud 27 november 2010, 00:03   #403
corse
Banneling

Standaard

http://www.beurs.com/2010/11/26/bank...94-update/3024
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2010, 00:06   #404
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Denk daar eens rustig over na. Is dat op zich niet al vreemd, dat we ons eigen geld niet kunnen afhalen wanneer we willen?

Of er nu gebakken lucht op een bankrekening staat of in mijn portemonnee, het blijft gebakken lucht hoor.
Als dat zo vreemd is , waarom er dan uw geld opzetten ???
Niemand verplicht u dat te doen...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2010, 00:13   #405
Bebob
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik ben nu toch (een beetje) bekend met wat literatuur over de geschiedenis van die tijd en ik ken toch geen enkele bron die meldt dat dat renteverbod een universeel fenomeen was dat absoluut gerespecteerd werd en absoluut niet ontweken werd door andere mechanismen, om eerlijk te zijn.

Met andere woorden: er was dus wel degelijk rente...
Zelfs dan nog... Het argument "ze vonden het in de Middeleeuwen een goed idee", heeft toch niet erg veel draagkracht bij mij. In de Middeleeuwen vonden ze veel dingen een goed idee die achteraf gezien toch niet zo denderend waren. Ze leefden dan ook (om het cru te stellen) in modderhutten. Die modderhutten zijn natuurlijk een rechtstreeks gevolg van de gangbare ideeën in die tijd.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Naar ik hier op het forum vernomen heb zit de zaak zo niet in elkaar. Ik had het nochtans ook altijd zo begrepen. De bank leent van je 1000 euro maar 900 uit Die andere 100 moet ze in reserve houden. De geldschepping gebeurd doordat die 900 bij een andere bank terecht komt (bvb de verkoper van het huis zet het geld dat ik geleend heb op zijn rekening) en daar ook weer eens wordt uitgeleend. 't Is te zeggen 810 euro dan. Er is van die 1000 euro dus al 1710 euro uitgeleend. En zo verder ... Ik snap dat niet maar ervaar wel ergens een verschil tussen die twee zienswijzen.

edit : oeps te vlug gepost was al gezegd in vorige posts
http://en.wikipedia.org/wiki/Money_multiplier#Table deze tabel toont het vrij overzichtelijk

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Binnen het huidige bankwezen staat het krediet dat de banken kunnen verstrekken toch quasi los van de spaarquote?
Net het omgekeerde. Een daling van het gespaarde geld met €10, doet het krediet dat banken kunnen geven dalen met €100. Zie de wiki link hierboven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Omdat krediet (en economische groei op grond daarvan) altijd maar een uitgestelde betaling is.
Dat ligt vrij voor de hand, maar waarom zou dit een probleem zijn. Ik leen €100, ik bouw daarmee voor €120 TVs. Ik betaal €105 terug. Ik hou €5 (eigenlijk TVs met een waarde van €5 over). Iedereen tevreden.

Laatst gewijzigd door Bebob : 27 november 2010 om 00:13.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2010, 11:47   #406
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

De CIA gaat op 6,7 en 8 inzage vragen naar alle verdachte transacties in Europa die dagen. Dat is mogelijk door het SWIFT akkoord van vorige zomer. Verschiet dus niet dat als je dan een grote som geld opvraagt of overschrijft je geen visum krijgt voor je gepland trip naar Disneyworld volgend jaar.
Bron : www.leakypedia.thmb
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2010, 12:06   #407
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Als dat zo vreemd is , waarom er dan uw geld opzetten ???
Niemand verplicht u dat te doen...
Toch wel. Mijn loon wordt namelijk zo betaald.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2010, 12:18   #408
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Inderdaad: de rijkste kon de krankzinnige wapenwedloop betalen, de ander ging eraan failliet (Europa ook bijna trouwens, we betalen nog altijd af)
Dit lijkt me een flagrante leugen te zijn.

http://en.wikinews.org/wiki/Britain_..._debt_payments

Heb je andere info?
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2010, 12:29   #409
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bebob Bekijk bericht
Waar zou een middeleeuwer zich over verbazen moest hij door Bill Gates zijn huis lopen:
-centrale verwarming
-isolatie tegen wind en regen
-stromend koud en warm water
-elektrische verlichting
-geen stront aan de muren
-...
Vreemd genoeg zijn al deze dingen niet alleen beschikbaar voor de rijkste man op aarde, maar voor bijna iedere Vlaming. De belangrijkste verbeteringen van de welvaart vergeleken met de middeleeuwen zijn wijdverspreid. Maar die zijn zo basic voor ons, dat we daar niet eens meer aan denken.
Hetgeen je hier beschrijft is onafhankelijk van het economische systeem.
In het godsdienstforum zijn er mensen die rotsvast beweren dat morele waarden te danken zijn aan een bepaalde godsdienst.
In het economieforum zijn er mensen die rotsvast beweren dat technologische vooruitgang te danken is aan een bepaald economisch model.

Beide stellingen zijn even absurd (non sequitur) aangezien beide (morele waarden en technologische vooruitgang) inherent zijn aan de mens (intelligentie).

En moest je nog steeds niet begrijpen waarom ze absurd is:
Waarover zou een grotbewoner zich verbazen wanneer hij het huis van een middeleeuwer binnenwandelt:
-een toilet
-glasramen
-een open haard met schouw (geen vervelende rook meer in de grot)
-een waterput
-een trap en verdiepingen
-houtconstructie
-tafels en stoelen
-een deur die de tocht buitenhoud
-olielamp of kaarsen verlichting
-etc.

Het is trouwens zo dat de technologische vooruitgang voor een groot deel het economische model bepaalt. Niet omgekeerd.
Brons, IJzer, Stoommachine, Automatisering, etc. zijn allemaal oorzaken van economische omwentelingen.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 27 november 2010 om 12:44.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2010, 12:53   #410
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
In het economieforum zijn er mensen die rotsvast beweren dat technologische vooruitgang te danken is aan een bepaald economisch model.
Ze beweren dat omdat de economie in een opgelegd 'model' steken hun zakken vult zonder in die economie bij te dragen.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2010, 13:57   #411
filosoof
Banneling

Standaard

@ Fallen Angel,
In de middeleeuwen toiletten? De Romeinen haddden dat (niet allemaal) maar in de middeleeuwen hadden alleen sommige zeldzame rijke mensen dat. In de Renaissance was het zelfs in kastelen nog zeldzaam.
Oud 27 november 2010, 14:30   #412
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
@ Fallen Angel,
In de middeleeuwen toiletten? De Romeinen haddden dat (niet allemaal) maar in de middeleeuwen hadden alleen sommige zeldzame rijke mensen dat. In de Renaissance was het zelfs in kastelen nog zeldzaam.
Materiele welvaart:

1. Als je voor een huis met het nodige comfort 35 jaar moet afbetalen (krediet) en het loon van één persoon gaat volledig weg aan deze, dan heb ik daar vragen bij.
2. De andere persoon werkt voor energie, eten, kleding, school en studies van de kinderen, auto, interieurinrichting (krediet), werkvrouw enz, en het loon van de tweede persoon gaat volledig weg aan deze, dan heb ik daar vragen bij.

Is dit te combineren met, en is er nog genoeg tijd en geld voor, de essentie van het leven:

Levensvreugde, vrolijkheid, vriendelijkheid, spontaniteit, tevredenheid, zorgeloosheid, ontspannen gevoel, vertrouwen, gezondheid, lachen, blijheid, genieten, respect, gezelligheid, gastvrijheid, fantasie en verbeelding, een vleugje humor, liefde en geliefd worden, tijd maken om goed en gezond te eten en drinken in goed gezelschap maakt gelukzalig.
Samen met een ontspannen gevoel ontstaat het geluk en de beste ideeën, al deze samen is het geluksgevoel, het geluk bestaat uit al deze kleine stukjes.
Geluk is het gemeenschappelijke doel van de mensheid.
De prachtigste dingen in het leven zijn gratis.
Oud 27 november 2010, 14:33   #413
corse
Banneling

Standaard

Werken doet men in de eerste plaats voor zijn bestaan:

Primaire behoeften: (de noodzaak)

Wonen, voeding, mobiliteit, kleding, energie, tijd maken voor goede opvoeding van kinderen, studies, ethische en morele waarden respecteren enz.

Secundaire behoeften: (de zin van het leven)

Sporten, reizen, even ontheemen, geestelijke ontplooiing, ontspanning, sociaal leven, kunst, cultuur, creativiteit, muziek, wellness, feesten, dansen, tijd besteden aan familie en vrienden, enz.

Tertiaire behoeften: (voorzorg)

Voorzorg voor: werkloosheid, werkonbekwaamheid, ziekte, handicap, invaliditeit, ongeval, pensioen, kindergeld, laatste vangnet OCMW en de (Federatie van Voedselbanken tegen verspilling)
Oud 27 november 2010, 14:35   #414
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Het is trouwens zo dat de technologische vooruitgang voor een groot deel het economische model bepaalt. Niet omgekeerd.
Brons, IJzer, Stoommachine, Automatisering, etc. zijn allemaal oorzaken van economische omwentelingen.
Interessante these. Alleen beweert men nu dat de fundamentalistische islam toch ook het economische model bepaalt en dat het geen economische omwentelingen toestaat.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2010, 14:42   #415
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Materiele welvaart:

1. Als je voor een huis met het nodige comfort 35 jaar moet afbetalen (krediet) en het loon van één persoon gaat volledig weg aan deze, dan heb ik daar vragen bij.
2. De andere persoon werkt voor energie, eten, kleding, school en studies van de kinderen, auto, interieurinrichting (krediet), werkvrouw enz, en het loon van de tweede persoon gaat volledig weg aan deze, dan heb ik daar vragen bij.

Is dit te combineren met, en is er nog genoeg tijd en geld voor, de essentie van het leven:

Levensvreugde, vrolijkheid, vriendelijkheid, spontaniteit, tevredenheid, zorgeloosheid, ontspannen gevoel, vertrouwen, gezondheid, lachen, blijheid, genieten, respect, gezelligheid, gastvrijheid, fantasie en verbeelding, een vleugje humor, liefde en geliefd worden, tijd maken om goed en gezond te eten en drinken in goed gezelschap maakt gelukzalig.
Samen met een ontspannen gevoel ontstaat het geluk en de beste ideeën, al deze samen is het geluksgevoel, het geluk bestaat uit al deze kleine stukjes.

Secundaire behoeften: (de zin van het leven)

Sporten, reizen, even ontheemen, geestelijke ontplooiing, ontspanning, sociaal leven, kunst, cultuur, creativiteit, muziek, wellness, feesten, dansen, tijd besteden aan familie en vrienden, enz.
Oud 27 november 2010, 14:46   #416
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Materiele welvaart:

Toen ik 20 was (in de tijd dat de dieren nog spraken en computers met ponskaarten werkten), had ik een slogan "Een eigen huis en drie kinderen staat gelijk aan 25 jaar dwangarbeid".

Zovéél is er helaas niet veranderd sindsdien.

Wat ik door dwangarbeid verdiende heb ik dan ook zo redelijk mogelijk uitgegeven. (met gunstig resultaat)

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 november 2010 om 14:49.
Oud 27 november 2010, 14:47   #417
flatliner
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Kakker, ik staak niet mee, maar ik profiteer wel mee van de verkregen voordelen, in Antwerpen noemen ze dat een lafaard en een hypocriet.
Ben je zelf lid van een vakbond of vertegenwoordig je een vakbond?

Wat voor de ene een lafaard en een hypocriet is, is voor de ander een held. Waarom nog lid willen zijn van een ouderwets systeem dewelke de mensen uitbuit verplicht om lid te worden ter eer en glorie van de organisatie?

En meedoen aan de bankrun, is dat ook een vakbondsstandpunt?
flatliner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2010, 14:48   #418
corse
Banneling

Standaard

De grootste tragedie van een mensenleven:

Deze is niet jong te sterven, maar de leeftijd van 80 jaar te bereiken zonder ooit echt geleefd te hebben.
We moeten ons niet zo zeer met de dood bezighouden maar wel met een zinvol leven, dat is de kunst van het leven.
Elke dag die voorbij gaat zonder zinvol te leven is een verloren dag, leven is genieten maar zeker niet enkel overleven.
Oud 27 november 2010, 14:54   #419
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
En dan ? Wat doe je daarna ?

Ik zou eerder voorstellen van alle kapitaal kapot te maken. Alle fabrieken en bedrijven in brand te steken, alle huizen en gebouwen kapot te slaan, alle wegen onberijdbaar te maken en alle voertuigen stuk te maken en alle schepen doen te zinken. DAT zal ze leren, zie !
Met een dergelijke actie �* la Cantona vernietigt men spaargeld. Spaargeld van de kleine man.
Maar d�*t zal Cantona een zorg wezen: die heeft zijn geld waarschijnlijk veilig staan.
Oud 27 november 2010, 15:04   #420
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flatliner Bekijk bericht
Ben je zelf lid van een vakbond of vertegenwoordig je een vakbond?

Wat voor de ene een lafaard en een hypocriet is, is voor de ander een held. Waarom nog lid willen zijn van een ouderwets systeem dewelke de mensen uitbuit verplicht om lid te worden ter eer en glorie van de organisatie?

En meedoen aan de bankrun, is dat ook een vakbondsstandpunt?
Ik ben de 5 generatie ondernemers in mijn familie, mijn vennootschap is 35 jaar, en ik steun vrijwillig een arbeiderssyndicaat.
Bankrun zou een vakbondsstandpunt moeten zijn!

Niemands heer en niemands knecht:
Evenzeer als ik weiger een slaaf te zijn, weiger ik een meester te zijn, dat is wat democratie is.

Met slaven en uitbuiting en zonder mensenrechten kan men enorme projecten op korte termijn voortbrengen en creëren: (elite principes)

Voorwaarden:

Het uitbuiten van mens door mens is toegestaan.
Bruggen bouwen op de lijken van andere is geen probleem.
Mensenrechten zijn van geen beduiding.
Natuur en milieu die moeder zijn van alle leven worden genegeerd en verkracht.
Slavernij en uitbuiting zijn de basisprincipes van vooruitgang.
Enkel het recht van de rijkste en sluwste is geldig.

Voorbeelden van het verleden en nu:

· Egypte: pyramides, paleizen enz.
· Romeinen: wegen, riolen, kanalisering, infrastructuur enz.
· VS: De pioniers hebben door de slavenarbeid van de negers de VS opgebouwd.
· Australië: gevangenen (slaven) ontgonnen de gebieden.
· China: 1,3 miljard mensen functioneren als slaven omwille van vooruitgang. (nu)

Besluit: (Een beschaafde menswaardige samenleving)

Het individu groeit immers naar een steeds omvattender zienswijze waardoor ook z’n medemens wordt gezien als een gelijkwaardig individu en niet als een vijand, slaaf of onderdaan.
Als deze basiskennis ontbreekt, dan zal de symbiose tussen meerdere individu’s niet gezien worden en is het ieder voor zich, het zogenoemde doorgeschoten individualisme.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be