Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 5 december 2010, 04:57   #41
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduwpremier Bekijk bericht
Dat men nu eens stopt met die onnozele spelletjes! Hebben we hen daarvoor gekozen? Inmiddels vullen ze allemaal hun zakken op kap van de burger. Dat ze eens doen waarvoor ze betaald worden.
Beetje teveel gedronken? Het is EDR en Maingain die alles blokkeren. Mja... nu er eens 1 Vlaamse partij bestaat die niet onderdanig gaat doen en geen staatsmanschap nastreeft.

Wallonië en Brussel trekken Vlaanderen mee in de hopeloze put. Dus doe zo'n domme uitspraken meer.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 5 december 2010, 07:00   #42
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Ik ben de laatste tijd als gewone sterveling al meerdere malen op het geen regering hebben gebotst. Tijdens de algemene vergadering met de syndicus bvb, op straat met daklozen en nog maar ze ontschieten me. Het wordt echt wel tijd voor ofwel een deftige regering ofwel boedelscheiding. Als we kijken hoe vooruitstrevend dat België was in zijn begindagen, hoe die er zijn ingevlogen, dan heb ik denk ik meer zin in een boedelscheiding. Revolutie. En dan een Vlaamse en Waalse boom. Brussel als het moet met geweld bij Vlaanderen en vervlaamsen. Ben daar geboren dus die stad is van mij.
Maar dus een deftig functionerend België is ook al goed voor mij, met Franstaligen die ons respecteren en inzien dat verfransing van Brussel en de rand geen nette evolutie is.
Scherven A. Mok is offline  
Oud 5 december 2010, 08:48   #43
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
1) In België is er geen "onderdrukking"

2) Die wafelijzerpolitiek bestond enkel tijdens de jaren 1970 als gevolg van de oprichting van embryonale gemeenschappen en gewesten.
1) hoe komt het dan dat BHV niet gesplitst kan worden met een meerderheid van stemmen?
hoe komt het dan dat er in onze hoofdstad geen Nederlandstalig ziekenhuis is?
hoe komt het dan dat Sp.a en Groen! aan de onderhandelingstafel zit?
hoe komt het dan dat het VB nergens mee bestuurd?

2) daarom dat zelfs vandaag er onderzoeken worden gedaan naar de verdeling van postjes binnen staatsinstellingen.
daarom dat er evenveel Franstalige en Vlaamstalige ministers moeten zijn.
daarom dat de Franstaligen eisen dat de NMBS via Walonnië blijft rijden naar het Roergebied.
Jantje is offline  
Oud 5 december 2010, 10:01   #44
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het N-VA programma staan een pak splitsingen zelfs niet ingeschreven daar de N-VA het eens ging oplossen door een "confederaal" model en pretendeerde dat de "klassieke" manier van onderhandelen achterhaald was.

Welnu, in een confederaal model liggen ALLE bevoegdheden bij de lidstaten van de confederatie. Het enige wat de N-VA nog expliciet federaal wilde houden was het leger. In de nota-BDW wordt alles gesplitst buiten het leger, een deel van de sociale zekerheid, de politie, de normering van werkgelegenheid en een deel van het straf- en burgerlijk wetboek. En dan nog komen zeggen dat de N-VA "niets" heeft binnengehaald.
Wat heeft de NVA binnengehaald wat NIET een vraag is van de CD&V? Waarin onderscheid te maken binnen dit minimum minimora?

NVA heeft een stukje van het CD&V programma "binnengehaald". Nu dus tijd om zelf iets ninnen te halen, nietwaar?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 5 december 2010, 10:18   #45
artisjok
Banneling

Standaard

Ik wil ook een regering die werk maakt van het sociaal-economische.
Zijn er forummers die dit niet willen? Die andere prioriteiten hebben?
artisjok is offline  
Oud 5 december 2010, 10:30   #46
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Eerst zorgen voor een staatsstructuur waarin op een zinvolle manier aan het sociaal-economische kan gewerkt worden met een minimum-garantie voor duurzaam succes.
fonne is offline  
Oud 5 december 2010, 10:32   #47
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Nee een Belg ,

Ik ben ook een Belg met mijn warm hart in Vlaanderen .
Maar dit landje besturen met één regering zou het stukken eenvoudiger maken en goedkoper , en zo krijg je wetgeving en controles op uitgaven weer op één lijn
op zich heb je gelijk. maar dat wilt dan ook zeggen: geen alarmbellen, geen blokkeringsmechanismes, geen pariteiten.

2 problemen:
- De Vlaming is er niet klaar voor om de leiding van dit land over te nemen
- De Franstalige is er niet klaar voor om de leiding over te dragen aan de Vlaming.
Oud 5 december 2010, 10:34   #48
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tuurlijk zijn er zo'n forummers.
Zij namelijk die een staatsorganisatie blijven aankleven die bewezen heeft er niets van te bakken.
Hun prioriteit nr 1 is het betalen van de bande de Laeken, het nastreven van de tweetaligheid van hen die al tweetalig zijn (de eentaligen kunnen dan bediend worden door de tweetaligen ..), enz.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 5 december 2010, 11:23   #49
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Eerst zorgen voor een staatsstructuur waarin op een zinvolle manier aan het sociaal-economische kan gewerkt worden met een minimum-garantie voor duurzaam succes.
Het kan mij niet bommen onder welke staatsstructuur ik leef. Als maar geregeerd wordt in het belang van de werkmens.

Om een goede staatsstructuur op te zetten/te veranderen heeft men enige tijd nodig om dit goed uit te denken. Over iedere staatshervorming zijn jaren overheen gegaan. Je wil, hoop ik; toch een weloverwogen staatsstructuur.
Het is dan ook misdadig om te stellen "eerst zorgen voor een staatsstructuur".
artisjok is offline  
Oud 5 december 2010, 11:25   #50
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Tuurlijk zijn er zo'n forummers.
Zij namelijk die een staatsorganisatie blijven aankleven die bewezen heeft er niets van te bakken.
Hun prioriteit nr 1 is het betalen van de bande de Laeken, het nastreven van de tweetaligheid van hen die al tweetalig zijn (de eentaligen kunnen dan bediend worden door de tweetaligen ..), enz.
Ik heb eerder de indruk dat (een deel van) de huidige politici er niets van (willen) bakken.
artisjok is offline  
Oud 5 december 2010, 12:22   #51
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduwpremier Bekijk bericht
Dat men nu eens stopt met die onnozele spelletjes! Hebben we hen daarvoor gekozen? Inmiddels vullen ze allemaal hun zakken op kap van de burger. Dat ze eens doen waarvoor ze betaald worden.
Het zijn niet de V partijen die ervoor gezorgd hebben dat een minderheid in België alles kan blokkeren.

Wendt U tot de schuldigen.
Oud 5 december 2010, 12:28   #52
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Probleem is allen dat zulke regering onpopulaire maatregelen zal moeten nemen, waardoor dan weer een aantal forummers zullen afvallen.
Wie volgt mij bvb nog, als ik zeg "ik wil een regering die het werken aanmoedigt, en het nietwerken ontmoedigt" ?
Bob is offline  
Oud 5 december 2010, 12:33   #53
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
op zich heb je gelijk. maar dat wilt dan ook zeggen: geen alarmbellen, geen blokkeringsmechanismes, geen pariteiten.

2 problemen:
- De Vlaming is er niet klaar voor om de leiding van dit land over te nemen
- De Franstalige is er niet klaar voor om de leiding over te dragen aan de Vlaming.
Komt daarbij het allergrootste probleem, dat Vlaanderen het waarschijnlijk, economisch nog wel zal redden, maar dat Brussel en vooral Wallonie niet leefbaar zullen zijn.
Bob is offline  
Oud 5 december 2010, 12:44   #54
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Probleem is allen dat zulke regering onpopulaire maatregelen zal moeten nemen, waardoor dan weer een aantal forummers zullen afvallen.
Wie volgt mij bvb nog, als ik zeg "ik wil een regering die het werken aanmoedigt, en het nietwerken ontmoedigt" ?
Ik denk dat zowat iedereen je volgt indien je dit op een realistische en rechtvaardige manier bewerkstelligt.
artisjok is offline  
Oud 5 december 2010, 12:59   #55
respublica
Minister

Standaard

"Een regering voor het sociaal-economische", we hebben de afgelopen jaren gezien hoeveel we daaraan hebben. De regering Verhofstadt III, Leterme I, Van Rompuy I en Leterme II hebben amper iets gerealiseerd. Liever een goede regering, die langer op zich laat wachten, dan snel opnieuw zo'n flutregering.
respublica is offline  
Oud 5 december 2010, 13:00   #56
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat zowat iedereen je volgt indien je dit op een realistische en rechtvaardige manier bewerkstelligt.
Denk nooit dat de nietwerkenden (om welke reden ze ook niet moge werken) mij zullen volgen als ik morgen de minimumlonen van de werkenden verhoog met 10%, en dit geld ga zoeken bij de nietwerkenden.
Bob is offline  
Oud 5 december 2010, 13:03   #57
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Common sense.
Er zijn geen nationale partijen, geen nationale media, er is geen nationale kieskring of nationale taal. En Noord en Zuid stemt gewoon heel anders (35% PS aan de ene kant, 30% N-VA aan de andere). Het is common sense om in te zien dat je daar niet zomaar om heen kunt. Wij ZIJN al, niet alleen politiek gezien, twee landen. Het is bevrijdend om dat te aanvaarden.

Laatst gewijzigd door respublica : 5 december 2010 om 13:03.
respublica is offline  
Oud 5 december 2010, 13:33   #58
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Denk nooit dat de nietwerkenden (om welke reden ze ook niet moge werken) mij zullen volgen als ik morgen de minimumlonen van de werkenden verhoog met 10%, en dit geld ga zoeken bij de nietwerkenden.
Daarom schreef ik ook
"indien je dit op een realistische en rechtvaardige manier bewerkstelligt"
Als je de werklozen aan het werk wil helpen; moet je in de eerste plaats meer jobs creëren. Dat is realistisch.
Als je geen rekening houdt met "om welke reden ze ook niet moge werken" ben je niet rechtvaardig.

Ja, degenen die hun inkomen uit kapitaal halen; zullen dit niet zo kunnen appreciëren. Maar hoeveel % van de bevolking is dit?

Laatst gewijzigd door artisjok : 5 december 2010 om 13:33.
artisjok is offline  
Oud 5 december 2010, 13:38   #59
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het kan mij niet bommen onder welke staatsstructuur ik leef. Als maar geregeerd wordt in het belang van de werkmens.

Om een goede staatsstructuur op te zetten/te veranderen heeft men enige tijd nodig om dit goed uit te denken. Over iedere staatshervorming zijn jaren overheen gegaan. Je wil, hoop ik; toch een weloverwogen staatsstructuur.
Het is dan ook misdadig om te stellen "eerst zorgen voor een staatsstructuur".
Het is misdadig te stellen dat men aan het sociaal-economische moet werken in het kader van structuren waarin alles wat je uitvoert en investeert in het beste geval weggesmeten is, en in de meeste gevallen averechts uitdraait. Sinds we geen federale regering meer hebben is onze economische groei overigens verdubbeld van 1 naar 2%.
fonne is offline  
Oud 5 december 2010, 13:41   #60
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb eerder de indruk dat (een deel van) de huidige politici er niets van (willen) bakken.
Ja de een wil een grote pannekoek en de ander een broodje kaviaar. De eerste wil daar gerust hard voor werken, de tweede vindt dat de eerste voor hem moet zorgen. De oplossing is simpel: diegene die het broodje kaviaar wil duidelijk maken dat hij er dan zelf zal voor moeten werken.
fonne is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be