![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#601 | |
Burger
|
![]() Citaat:
voila, en dankbaar dat ze zijn... dat hun welvaart nu voor 30jaar op is. Geen geld meer om te eten, geen geld meer om te leven, geen geld meer om te overleven. Crimineel is het, om dit systeem in stand te houden. Het moet crashen om het terug menselijk te maken. Laatst gewijzigd door chan : 5 december 2010 om 14:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#602 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Oh ja, hou je assumpties voor jezelf. Ik ben daar niks mee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#603 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#604 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#605 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
(2) is zuiver rethorisch. "misbruikt" "gigantische macht" zijn niet direct technische discussietermen. Ik denk helemaal niet dat het probleem de geldcreatie is. Men moet mij eens uitleggen waar DAT is misgegaan. Het probleem is geweest van een overoptimistische naive vorm van investering aan te gaan en hierbij dus veel risico te nemen op grote schaal. En da's volgens mij al wat er verkeerd is gegaan. Zoals het hoort is dat risico "gedissipeerd" in gans het financieel systeem, zodat het maximaal verspreid werd, wat net de taak is van dat netwerk. Ik zie niet goed in waar dat fout is gegaan. Men heeft gewoon de natuurlijke gevolgen van de grote risiconame niet willen aanvaarden. Maar dat hoort nu eenmaal bij het spel. Had het er niet bij gehoord, dan had men ook niet die risicovolle investeringen kunnen doen (goed, zal je zeggen), maar dan had men dus ook geen ZINVOLLE risicovolle investeringen kunnen doen. Waar macht en geldcreatie hierbij komen kijken mag joost weten. Vele individuele investeerders hebben zich laten meeslepen in een mode tendens, maar dat is onvermijdelijk dat dat geregeld eens gebeurt.
![]() |
![]() |
#606 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar is toch niks mis mee ? Het enige wat er mis gaat is als men het vertrouwen in dat tweede betaalmiddel, namelijk schuldbrieven van banken, verbreekt (zogenaamd M1 money). Tja. Maar wat heb je daaraan te winnen ?
![]() |
![]() |
#607 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#608 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moesten de staten geen gigantische schulden hebben, en een begroting die in orde was, dan was dat allemaal geen groot probleem geweest, en kon men die banken gerust laten over kop gaan. Maar nu durfden de staten zich dat niet te permitteren.
![]() |
![]() |
#609 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#610 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik had het veel plezanter gevonden (kwestie van spectakel) mocht men de banken hebben laten failliet gaan, zo was er nog eens wat amuzement op het journaal.
![]() |
#611 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#612 |
|
![]() Leuk dat alle argumenten genegeerd worden, ook in een andere thread merkte ik dat.
![]()
![]() |
![]() |
#613 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 2
![]() |
#614 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#615 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een risicovolle conflict ontstond hiermee dat ook het systeem zou verdwijnen. Te veel staats en privaat parasieten zouden mee tenonder gaan en een alternatief drong zich op uiteraard, wat voor de behoudsgezinde angstaanjagend was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#616 | |
|
![]() Ze moet nog beginnen.
Citaat:
Soit, ga eens met AdrianHealey praten, misschien dat hij er nog zin heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#617 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik denk dat PatrickVe een 'monetaire' - Friedman en anderen - analyse maakt, terwijl een Oostenrijkse - Mises, Hayek, Rothbard - beter is.
Patrick; misschien moet je eens 'wat heeft de overheid met ons geld gedaan?' lezen?
![]() |
![]() |
![]() |
#618 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Mijn persoonlijke en onopgevoede mening is dat men het monetaire en het economische moet scheiden. Ik ben dus niet echt een volger van Friedman in de zin dat ik niet denk dat je met louter monetaire trukken iets (positiefs) kan doen aan de economie. (wel omzeep helpen natuurlijk). Maar dat je de monetaire trukken moet houden voor het in stand houden van het vertrouwen in fiat geld en het financieel systeem (niet noodzakelijk de individuele spelers, in tegendeel). Het monetaire schept een kader waarin men aan economisch beleid kan gaan doen, maar is zelf geen economisch beleid. En het tweede punt is natuurlijk dat zij die eventueel aan economisch beleid gaan doen (de politici), dat niet gaan doen als functie van een goed functionerende economie op lange termijn, maar natuurlijk enkel maar om hun eigen electorale en vrienden agenda door te drukken, wat meestal redelijk nadelig is.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 6 december 2010 om 06:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#619 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Denk jij dat het denkbeeldig is ? Ik kan mij niet goed indenken hoe je een bedrijf opricht en/of runt zonder leningen of op de beurs te gaan of zo hoor. Misschien zie jij dat anders ?
![]() |
#620 |
Burger
|
![]() als er geen banken zijn, dan leen je rechtstreeks van iemand...
geen tussenpersonen meer dus een gewin voor iedereen (behalve de bank) |
![]() |
![]() |